
Bij Kunstloc verdiepen we ons steeds meer in onze eigen impact. Aan de ene kant om beter inzichtelijk te maken wat die impact precies is. Aan de andere kant om er direct van te leren. Hieronder delen we ons proces en geven we jou tips hoe je hier zelf mee aan de slag kan.
Ook jij vraagt je in jouw werk vast regelmatig af; wat levert het precies op wat ik doe? Vaak weten we het al deels. Je voelt het, ziet het, of je hoort hierover iets van iemand uit je doelgroep. Maar echt weten wat je impact is, is iets anders. Het is ook niet gemakkelijk. Bij het uitdiepen van onze impact doorlopen we de vijf stappen van onze leren-van-impact cyclus. Door dit te doen leren we waar we iets laten liggen en hoe we onze activiteiten kunnen aanpassen. Zo maken we de volgende keer nog meer impact.
Elk jaar kiezen we een aantal projecten waarvan we de impact willen weten. Het is van belang scherpe keuzes daarin te maken. Kiezen geeft meer tijd en ruimte om de diepte in te gaan. In een jaar tijd doorlopen we per project de volgende stappen.
5 stappen voor leren van impactmeten
1. Kick-off: opstellen van een verandertheorie (Theory of Change) en een meetplan
Een verandertheorie laat zien hoe effecten samenhangen en wat er mist om een bepaald effect te bereiken. Voorbeeld: Wij kwamen er bij een project in deze stap achter dat we bij een evenement de doelgroep van gebiedsontwikkelaars misten. Hun deelname was nodig om het doel van het evenement te bereiken: kennis uitwisselen over domeinen heen. We konden hen in deze fase nog expliciet uitnodigen.
2. Uitvoering: monitoren en verzamelen van de data
Door goed te bedenken wat je wil weten, kun je beter bepalen welke vorm het beste past. We leerden hoeveel waarde het heeft om iemand 4 maanden na een adviesgesprek te bellen in plaats van bijvoorbeeld een vragenlijst te sturen. Makers vonden dit contact prettig en we krijgen een goed beeld van wat het adviesgesprek heeft opgeleverd door deze verdiepende kwalitatieve gegevens.

3. Data-analyse: de gegevens bij elkaar zetten en relateren aan de verandertheorie
Verschillende gegevens zeggen iets over het verloop van je impact. Leidt het kortetermijneffect ook echt tot een langetermijneffect? Uit een evaluatie bleek dat deelnemers van een bijeenkomst voor hen waardevolle kennis hebben opgedaan over het schoolsysteem. Om impact te maken hoopten wij dat zij deze kennis ook konden toepassen. Dat lukte minder goed: deelnemers gaven aan een barrière te voelen om met de juiste persoon binnen de school in gesprek te gaan. Daardoor konden zij de opgedane kennis niet goed toepassen. De gegevens samen tonen aan wat werkt, en waar nog behoefte aan is.
4. Evaluatie en communiceren: interpretatie van de gegevens; wat zegt dit ons?
Uit alle data samen kun je een conclusie trekken op de hoofdvraag die je hebt rondom impact. Een vraag die we ons stelden was: levert deze activiteit voldoende meerwaarde op voor de deelnemers? In het proces definieerden we wanneer het voldoende meerwaarde had. We keken naar de kosten en wat het oplevert. Daardoor konden we een goed onderbouwde conclusie trekken.
5. Leren; wat gaan we (anders) doen nu we dit weten?
Als je de conclusies hebt, is de laatste stap om ze te vertalen naar concrete acties. We zagen dat er veel geleerd werd in de workshops rondom cultureel ondernemerschap. Makers gaven daarnaast ook aan behoefte te hebben aan een plek en ruimte om samen praktische dingen te doen. Dit helpt hen hun werkpraktijk verder te verstevigen. Door dit besef organiseren we nu laagdrempelige bijeenkomsten waarbij makers samen aan hun projectplan of begroting kunnen schrijven.
Tips om zelf met impact aan de gang te gaan
Start met je verdiepen in impact. Wat is impact eigenlijk precies? Welke methoden zijn er om impact in kaart te brengen, en wat past het beste bij mijn doel? In dit artikel vind je een aanzet: Impact meten? Houd het simpel.
Begin klein en maak het behapbaar. Weet dat goed impact meten best wat tijd kost als je er iets uit wil halen. Je hoeft niet meteen alles te weten of te meten in je project. Als je het een keer hebt gedaan is het een volgende keer veel makkelijker.
Doe het samen. Dat kan met iemand uit je organisatie, of iemand die eenzelfde rol heeft. Je hebt iemand nodig om vragen mee te bespreken en oplossingen te bedenken. Het betrekken van iemand op wie je impact maakt kan ook helpen. De mensen uit je doelgroep geven vaak weer een waardevol extra perspectief mee in het proces van impactmonitoren.
Meer weten over het meten van impact?
Neem contact met ons op.