Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Een eigen programma voor cultureel leiderschap in de provincie Brabant. Daarmee is LinC vorig jaar voortvarend van start gegaan, geïnitieerd door Kunstloc en Brabant C. Het is een programma voor professionals, die werken in de culturele sector en willen groeien in hun zakelijk leiderschap. Juist in een tijd dat corona de hoofdrol speelt. Drie LinC-deelnemers over hun soort leiderschap, de verschillen en de geleerde lessen.

Geschreven door: Annelies Wijnen

Hét leermoment

‘Door het programma word je uitgedaagd om na te denken over jezelf’, zegt Patrice Matthee (53). Zij is coördinator bij Brabant Menu en sinds kort ook bij PLAN Brabant. ‘Voor mij was een belangrijke vraag: Wat voor leider ben ik? Zo vraag je je af of je snel wordt aangetrokken en geprikkeld door nieuwe dingen of dat je liever in je comfortzone blijft.’

‘Door mijn deelname aan het LinC-programma overzie ik het totaalbeeld beter en daarmee ook de organisatiedynamiek’, antwoordt Joost van Abeelen (31), hoofd publiciteit & communicatie bij poppodium 013 in Tilburg.

‘Voor mij was vooral waardecreatie en impact een interessant onderwerp. Zo nam een van de sprekers, Marc Vermeulen (hoogleraar (onderwijs)sociologie TIAS|Tilburg University), de ontwikkeling van de Spoorzone in Tilburg als voorbeeld van impact’, vertelt Joris Bedaux (48), zakelijk leider bij Strijbos & Van Rijswijk. ‘Je begint lokaal met één wagonnetje en daar hang je telkens een wagonnetje aan. Jouw waarde wordt stapje voor stapje groter. Uiteindelijk wordt het een trein van internationale allure.’ 

De deelnemers van LinC tijdens een van de verschillende labs'

Waarom dit traject?

‘Door de diversiteit in de groep LinC-deelnemers waarin je je eigen casus behandelt, krijg je reacties die een andere blik werpen op jouw situatie. Dat is zo’n eyeopener. Ik zie het LinC-programma echt als een ontwikkeling van mijzelf als mens, niet alleen op het gebied van leiderschap. Na elke sessie voel ik mij rijker’, aldus Matthee.

‘De mix van zakelijk leiders uit de Brabantse culturele sector gaf ons de gelegenheid om een blik in andermans keuken te werpen. Wij doen veelal allemaal ons eigen ding, terwijl je juist van andere situaties kunt leren’, zegt Bedaux.

‘Ik hoor graag vanuit veel verschillende invalshoeken wat de mogelijkheden zijn binnen onze cultuursector’, zegt Van Abeelen. ‘De keerzijde is dat de materie daardoor wat algemener blijft, omdat je door het verschil in deelnemers anders niet iedereen kunt bedienen.”

"Ik hoor graag vanuit veel verschillende invalshoeken wat de mogelijkheden zijn binnen onze cultuursector." Joost van Abeelen

Geleerde lessen

‘Waardecreatie en impact spelen altijd een rol in mijn werk, maar de waarde van iets wordt niet alleen bepaald door geld. Het gaat er ook om wat je met elkaar wilt bereiken. Je moet een goed verhaal ook zichtbaar maken. Pas dan maak je impact’, vertelt Matthee.

‘Doordat je elkaar echt leert kennen en de verschillen ziet, zie je ook dat andere organisaties anders werken’, zegt Van Abeelen. Zo zijn wij als poppodium in sommige aspecten een stuk commerciëler ingesteld.’

‘Wij maken voorstellingen in de publieke ruimte waarin we de relatie met het publiek onderzoeken en opnieuw vormgeven’, legt Bedaux uit. ‘Het is een kunst om iets te verkopen waar niet iedereen een duidelijk beeld bij heeft. Het is belangrijk dat we ons verhaal op een professionele wijze overbrengen. Bijvoorbeeld bij aanvragen, maar ook in commerciële gesprekken met festivals.’

Geleerde lessen

Impact van corona

‘Tijdens de coronaperiode ging een groot deel van mijn tijd bij Brabant Menu op aan het in goede banen leiden van annuleringen en verplaatsingen van jeugdvoorstellingen die worden gespeeld voor kinderen in het basisonderwijs. En scholen benaderen om te kijken wat mogelijk was binnen de dan geldende maatregelen”, zegt Matthee. Bij PLAN Brabant waren andere zorgen. ‘Jonge kunstenaars hebben contact met hun publiek nodig voor hun verdere ontwikkeling en dat is precies wat ontbrak in de afgelopen periode. Het is dan zoeken naar wat wel mogelijk is om de jonge makers hierbij te ondersteunen.’

De deelnemers van LinC tijdens een van de verschillende labs'

‘Door de coronamaatregelen heb ik mijn functie als leidinggevende nog niet ten volste kunnen benutten’, zegt Van Abeelen. ‘We werken ver vooruit in de planning met internationale acts bijvoorbeeld. We hebben bewezen snel te kunnen schakelen, maar buitenlandse artiesten plannen een tour ver vooruit dus dat was een grote uitdaging.’

‘Dankzij onze internationale contacten en openluchtvoorstellingen bleef er voldoende werk’, verklaart Bedaux. ‘We maken landschapsopera’s, waarbij onze sopranen, zingend op onze composities, optreden in een wisselend natuurlijk decor. Zo stonden we vorig jaar in een prachtig Italiaans dorpje, maar ook op de Dachsteingletsjer in Oostenrijk. Corona verschraalt. Het is noodzakelijk dat de cultuursector zich in de komende tijd verder profileert en snel schakelt. Zo hebben we een alternatieve aanpak uitgewerkt met meer oog voor sociale winst en waarde. Onze voorstellingen zijn interventies. Net als het leven zelf.’

Meer informatie

Meer informatie over dit programma lees je hier. Of in het artikel dat eerder op MEST verscheen.

Dit jaar gaat een tweede LinC programma in Brabant van start. Aanmelden is mogelijk tot 5 juni.

LinC Brabant

Annelies Wijnen

Tekstschrijver, communicatieadviseur en journalist

Cultureel ondernemerschap

4 regelingen om jezelf zakelijk of artistiek te ontwikkelen

Op allerlei plekken zijn financiering en kennis beschikbaar om de balans tussen de artistieke en zakelijke kant van je werk te vergroten.

21 maart 2025
4 regelingen om jezelf zakelijk of artistiek te ontwikkelen

Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Vanuit hartje Tilburg initieert Kunstpodium T ontmoetingen tussen kunstenaars in alle fases van hun carrière.

17 februari 2025
Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Meerjarige rijkscultuursubsidies: wie ontvangen ze in Brabant?

Vanaf dit jaar ontvangen minder Brabantse organisaties meerjarige subsidie vanuit het Rijk. Welke organisaties krijgen deze subsidies?

10 februari 2025
Meerjarige rijkscultuursubsidies: wie ontvangen ze in Brabant?

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Wat heeft BO Diversity in acht jaar bereikt op het gebied van diversiteit, gender, seksuele vrijheid en vrouwenemancipatie.

29 januari 2025
Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Dans in ontwikkeling

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing in gesprek met Nienke Rooijakkers, artistiek leider van DansBrabant.

27 januari 2025
Dans in ontwikkeling

AI is hetzelfde als hout

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing gingen in gesprek met beeldend kunstenaar Matthijs Bosman.

22 januari 2025
AI is hetzelfde als hout

Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Een groot publiek bereiken met een documentaire over dementie of een animatie over autisme? Hoe doe je dat? We duiken dieper in twee succesverhalen.

20 januari 2025
Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Open Call: Ontwerpopdracht Huize Padua Boekel

Ben jij de getalenteerde maker die we zoeken voor het landgoed van Huize Padua in Boekel?

9 januari 2025
Open Call: Ontwerpopdracht Huize Padua Boekel

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

Het aantal zzp’ers in de creatieve sector in Brabant groeit gestaag. Is het werken als zzp'er nog wel een keuze?

19 december 2024
Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

Bouwen aan toekomstmuziek

Adviseurs Marlijn Gelsing en Bas Veldhuizen gingen in gesprek met Effenaar. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

12 december 2024
Bouwen aan toekomstmuziek