Richard van Kruysdijk is een internationaal gekend en erkend muzikant en visueel artiest uit Brabant. Hij creëert audiovisuele installaties en live transmediale concerten en werkt autonoom in verschillende bands, variërend van ambient drone tot post-punk, en in samenwerkingsverbanden met andere musici. Daarnaast werkt hij als componist voor (inter)nationale moderne dansgezelschappen als Scapino Ballet, Balletto di Roma en het Hessisches Staats Ballett.
Geschreven door: Peter van der Aalst
In 2019 kreeg hij een impulsgeldensubsidie toegekend. Voorbereidingen voor grootste plannen waren getroffen, maar toen sloeg de coronacrisis toe. Wat betekende dat voor Richard en hoe wist hij, binnen de beperkende omstandigheden, toch plannen te blijven maken en realiseren? En hoe bleek het project Dead Lights sterker dan het virus te zijn?
Wat een rollercoaster was 2020, hoe is het afgelopen jaar voor jou als kunstenaar verlopen?
"Zeer turbulent natuurlijk. En we zitten er ook nu nog middenin. Ik heb desondanks zeker niet stilgezeten, maar het is psychisch erg zwaar als je je plannen steeds weer aan moet passen of helemaal cancelen, niet op kunt treden, je inkomsten weg ziet vallen en alles online moet. Maar ik heb gelukkig ook wel hele mooie dingen kunnen doen. Kunst blijft natuurlijk voor mij en velen met mij extreem belangrijk. En als je de skills hebt om je boodschap vorm te geven op een manier die past bij een online medium, dan is dat in een periode als deze een grote troef. Maar die fysieke afstand tot je publiek vind ik erg moeilijk momenteel. Livestreams bijvoorbeeld zorgen er bij mij alleen maar voor dat ik de live-ervaring nóg meer mis."
Wat heb je allemaal moeten cancelen en wat kon er nog wel?
"Twee compositie-opdrachten voor Scapino Ballet zijn inmiddels al naar 2022 verschoven. De licht- en klankinstallaties ‘RED’ en ‘589’ heb ik samen met Ate Jan van Kampen wél kunnen ontwikkelen, realiseren en tentoonstellen in TAC, Eindhoven. Verschillende exposities van RED staan in de wachtrij voor wanneer er weer iets mag. Op het moment is wel de meerdere malen uitgestelde expo bij Expo Bart te zien en heb ik muziek van mijn soloproject Cut Worms en mijn duo Dead Lights uitgebracht. Ook heb ik gewerkt aan composities voor choreograaf Keren Rosenberg, met hopelijk een première van een nieuw werk in september dit jaar.
"En ik werk(te) voor en met componiste/zangeres Stefanie Janssen als producer van haar solowerk en aan de door haar bedachte animatie-opera Undine. Momenteel werk ik aan een soundtrack voor een kunstinstallatie van Ivo Schoofs en Leffe Goldstein. Vóór corona had ik in het kader van de impulsgelden de Epic Rick transmediale live performance en ‘Proximity Effect’, een interactieve videoinstallatie, ontwikkeld, maar helaas zijn er nu geen concerten en expo’s mogelijk."
Je had het al eerder over het project Dead Lights, kun je daar eens wat meer over vertellen?
"Ja, Dead Lights heeft zich niet door het coronavirus laten stoppen! Het idee om puur elektronische dansmuziek met een donkere, sleazy vibe te maken is geboren in februari 2020, vlak voor de pandemie. Ik had veel schetsen liggen van elektronische tracks voor dansvoorstellingen, die de voorstelling niet hebben gehaald omdat de choreografie gaandeweg om iets anders vroeg. Ik wilde ze uitwerken tot songs die echt compleet waren, ook met zang. Ik herinnerde me een concert van een band die ik in Londen zag optreden. De zanger, tevens componist en producer, maakte grote indruk op mij door zijn performance en stem. Dus ik heb hem, Saul, gemaild en een paar demo’s laten horen. Hij was meteen enthousiast en stuurde me een week later al een schets van een vocal. Hij voelde precies aan welke kant ik op wilde met de muziek. Eind februari vertrok ik op tournee door Europa met Palais Ideal, die we halverwege moesten afbreken vanwege corona."
"Toen ik terugkwam zijn Saul en ik verder gegaan met het uitwerken van songs. Maar ook wisselden we ideeën uit over de visuele stijl van de releases, onze kostuums, grafische vormgeving etc. Zo hebben we binnen een paar maanden iets gevonden wat voor ons allebei ‘klopt’ qua sound en visuals. In april zou ik naar zijn studio in de UK gaan, maar dat kon niet doorgaan natuurlijk. En zo ging er meer niet door, tot nu toe. Het Duitse platenlabel Cold Transmission Music had meteen grote interesse, zij hebben veel gedaan om een buzz te creëren en de druk werd opgevoerd om met een release te komen. Die kwam in september, tegelijkertijd met een video van ‘The Host’. Met dus apart opgenomen footage, Saul in zijn studio in de UK, ik in Eindhoven."
Dus jullie hebben elkaar nog nooit in het echt ontmoet?
"De eindmix moesten we ook noodgedwongen via Dropbox doen. Zo waren er telkens ideeën, zoals live spelen in de videoclip, die we niet konden verwezenlijken vanwege de lockdowns. Maar omdat we in het begin van het project goed hebben afgestemd wat we voor ogen hebben met Dead Lights, konden we op afstand veel doen. De 2e clip hebben we weer hetzelfde moeten doen, dus aparte videoshoots in de UK en Nederland en die monteren tot één geheel. Inmiddels staat ons debuutalbum in de steigers en is een derde videoclip in de maak. Dead Lights is dus een project dat zich niet door de restricties heeft laten stoppen. Ik ben gewend om een release te ondersteunen met een tournee en dat valt nu dus helemaal weg. Maar we hebben al aanbiedingen van clubs en promotors, dus áls het weer mogelijk is, zullen we zeker het podium op gaan. Ik kan niet wachten."
Meer over Richard van Kruysdijk
De expositie STATIC MOVEMENT bij Expo Bart in Nijmegen is nog tot 5 april te bezoeken.