En doorsnee zaal in een woonzorgcentrum. Her en der groepjes senioren aan de tafels. En één tafel met ander volk. Ze vallen wel op in deze zaal. Ik mag aanschuiven bij Angelo Martinus, oprichter van cultureel projectbureau MAD Skills en zijn crew van hiphoppers en breakdancers, klaar om de zaal te vermaken.
Geschreven door Paulien Noordzij
Prijswinnend project
Angelo is de vader van het project Old Skool, een cultuurparticipatieproject mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie en uitgevoerd door de stichting Gebouw 52 en MAD Skills. Senioren gaan mee op pad in de wereld van urban culture en maken kennis met hiphop, breakdance en graffiti, begeleid door de top van de Eindhovense hiphop. Onlangs won het project de Gouden C: de prijs voor cultuurparticipatie. 'Een project dat je mee moet maken' volgens het fonds. Mogelijk komt er een vervolg maar voor nu is het project afgerond. Old Skool heeft echter wat losgemaakt en er is veel interesse ontstaan, vertelt Angelo. Kunstroute 65, een organisatie die senioren in en rond Eindhoven kennis laat maken met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van kunst en design zag de raakvlakken. In samenwerking met de gemeente Eindhoven werken ze op dit moment aan een 'Age friendly city' waar het Old Skool programma perfect op aansluit.
Bezig blijven
Daarom ben ik naar Vitalis de Wilgenhof gekomen, om samen met de senioren te gaan kijken naar de presentatie 'History of hiphop'. Maar voordat ik zit, ben ik al in gesprek met een enthousiaste meneer. Hij vindt het jammer dat de opkomst wat tegenvalt. 'En ik tel eigenlijk niet mee, want ik woon hier niet. Ik kom vaak als er iets te doen is hoor. Je moet een beetje bezig blijven.' De dames aan zijn tafel geven aan dat ze echt voor de inhoud zijn gekomen. Ze zijn oprecht genteresseerd. De zes hiphoppers zijn inmiddels naar het podium verhuisd.
Plezier
Wat direct opvalt is het plezier. Frank, de presentator vertelt over breaks, beats en dans met humor in elke zin. De andere jongens luisteren ook met plezier en demonstreren het MC-en, beatboxen en de verschillende dansstijlen die vallen onder het 'b-boying' want zo noemen de breakdancers het zelf. Van powermoves tot popping en tutting met ieder hun eigen specialiteit. Ze maken het interactief. Ze laten de senioren meedoen, stellen vragen en beantwoorden de vragen die uit de zaal komen. In de tussentijd stromen er nog meer bewoners toe, die zijn afgekomen op de muziek.
Vooroordelen vallen weg
'Het werkt anders met senioren' zegt Angelo. 'De werving kan bijvoorbeeld niet via social media. We hebben speciaal een printer moeten kopen om mensen schriftelijk te informeren. De ouderen zijn ook best druk, en soms vergeten ze het. Maar het praat zich wel rond, het duurt alleen wat langer.' Dan vertelt hij over het ontstaan. 'Voorheen toen we bezig waren met evenementen op straat zagen we dat het publiek veranderde. Steeds vaker zagen we genteresseerde ouderen, meegekomen met hun kleinkinderen. Dat zette ons aan het denken. Ik ging erover in gesprek met ouderen en bekeek het activiteitenaanbod voor senioren hier en daar. Met alle respect: het bleek wat saai. De Bingo heeft men wel gezien. Er bleek veel behoefte aan wat nieuws en de interesse voor kunst en muziek was er al, met graffiti en hiphop konden we een nieuwe vorm aanbieden. En zo ontstond het plan dat werd ingediend bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Bij de start werd meteen duidelijk dat het aansloeg,' zegt Angelo met trots. 'Gedurende het project heeft het zich ook ontwikkeld. We zochten de verbinding met muziek uit hun eigen tijd. Daarbij kwamen ook veel emoties los. Bijvoorbeeld toen ik muziek wist te vinden waar een meneer al jaren naar op zoek was. Ook hebben we senioren geholpen die zelf actief muziek maakten. Bij de graffiti onderdelen was het mooi dat we inzichten hebben verschaft. De eerste indruk was verftuig. Maar al doende begon men te begrijpen dat het best moeilijk was en langzaam veranderde het beeld van vandalisme in kunst. Dat is het mooie: we laten vooroordelen weg vallen.'
Verwondering en activering
Angelo's collega Gino Henkel: 'Het mooiste vind ik de verwondering. De jeugd weet het allemaal wel. Maar deze doelgroep heeft zo'n oprechte interesse en onverdeelde aandacht. Ze zijn wel wat bekend met de onderwerpen, maar ze weten nog niet wat erachter steekt. En dat willen ze echt wel weten. Het interessantste vind ik, hoe na een drempel toch de omslag naar activering ontstaat. Van kijken en luisteren naar zelf doen.'
Maaike Mul, de coördinator vanuit Vitalis kent de drempel en helpt bij de werving. Ze is enthousiast over het project. 'Als je ouder wordt, wil dat niet zeggen dat je niet meer met het heden bezig bent. Onderwerpen als deze zijn interessant en belangrijk voor senioren omdat ze graag willen kunnen meepraten.'
Het mooiste vind ik de verwondering. De jeugd weet het allemaal wel. Maar deze doelgroep heeft zo'n oprechte interesse en onverdeelde aandacht.
Niet zomaar iets
Ik ga nog even terug naar de meneer van het begin: Henk Heijnen. 'Ik wist niet dat het nog zo veelomvattend was. En dat ze dus niet zomaar iets doen, maar dat het allemaal bestaande dansstijlen zijn.' Hij was duidelijk onder de indruk. Over graffiti zei hij trots dat we hier in Eindhoven bij de top van Europa horen. Mevrouw Els Knaaven was er blanco ingegaan. 'Ik vond het mooi. Muziek is mijn leven, ben altijd veel bezig geweest met cello en ballet, en ik beweeg heel veel op muziek. Ik zou er niets op tegen hebben als ik bij Nederland in beweging wat meer hiphop beats zou horen!'
Bij het verlaten van de Wilgenhof, roep ik 'peace out' naar mijn nieuwe 'homies' die nog wat chillen met een soepje. Ik kan maar een ding concluderen. Dit is dope!