Aangemaakt op: do 29 apr. 2021
Twee keer per jaar krijgen scholen die deelnemen aan de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit de kans om plannen voor professionalisering in te dienen bij Kunstloc Brabant. Op 30 maart was de eerste indiendatum in 2021. Dat heeft geresulteerd in 20 inspirerende aanvragen. In totaal investeren we in deze periode circa € 35.000,- in scholingstrajecten voor individuele leraren en lerarenteams. Deze investering loopt in lijn met wat er dit kalenderjaar aan provinciaal budget voor professionalisering beschikbaar is. Met deze impuls draagt Kunstloc bij aan de verankering van cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs.
Innovatief en verdiepend
We zien in de aanvragen terug dat scholen de diepgang opzoeken in partnerschap met trainers en co-teachers. De aanvragen variëren van verkennende en enthousiasmerende teamscholingen tot en met intensieve trajecten voor individuele leraren met een trainer of co-teacher. De innovatieve en verdiepende manier waarop deze scholingstrajecten worden vormgegeven is iets waar we in Brabant trots op zijn. We lichten twee mooie voorbeelden uit:
Kleuterateliers in Someren
De leraren van de onderbouw van een basisschool in Someren hebben afgelopen schooljaar ateliers ingericht voor de kleutergroepen. Met deze ateliers creëren ze in de school een plek waar de kinderen een stimulans kunnen krijgen in hun creatieve vermogens. De leraren geven aan dat ze deskundigheid missen om de creatieve competenties van kinderen hierin optimaal aan te spreken. Hun leerwensen richten zich op de vraag: Hoe kunnen wij de creativiteit van de kinderen herkennen en stimuleren in het door ons ingerichte atelier?
Samen met o.a. trainer Jillis Verbeek en stagiaires van Fontys Hogeschool voor de Kunsten gaan de leraren een scholingstraject in. Het traject richt zich op gezamenlijke ontwikkelsessies en coaching in de klas. Aan het eind van het schooljaar vinden twee bijeenkomsten met het hele team plaats. Tijdens een brainstormsessie wordt onderzocht hoe de ontwikkelde werkwijze met de ateliers een rol kan gaan spelen in de andere klassen.
Talenten van leerlingen én leraren
Een basisschool in Beek en Donk heeft de ambitie om leerlingen hun talenten te laten ontdekken door te kijken, creëren en ervaren. Waar ben ik als leerling goed in? En waarin ben ik minder goed? Dit past bij het onderwijstype van de school – Daltononderwijs – en gebeurt nu al bij taal en rekenen, maar nog niet bij cultuuronderwijs. Tijdens een eerste bijeenkomst gaat trainer Nancy Swaanen van SNENS de leraren zélf hun talent laten ontdekken tijdens een fotografie-, schilder- en ruimtelijke opdracht. Ze doorlopen een creatief proces en reflecteren vervolgens hierop: Wat heb ik ervaren? Wat was betekenisvol? Wat is er nodig om talent(en) te ontdekken? Wat vraagt dat van mij als leraar? De school hoopt dat na deze verkennende teamtraining de leraren met een andere blik gaan kijken naar talenten van leerlingen en daarop meer kunnen inspelen in de klas.
Procedure voor scholen
Kunstloc neemt drie keer per jaar scholingsaanvragen van scholen die deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit in behandeling. De volgende data zijn 25 juni en 20 november.
Neemt jouw school deel aan de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit en wil je een aanvraag indienen voor professionalisering? Neem dan contact op met je lokale intermediair cultuureducatie. Ook voortgezet onderwijs scholen zijn van harte uitgenodigd om met mooi plan te komen!
Meer weten over professionalisering in het onderwijs?
Neem contact met mij op.