Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In een museum of op straat: kunstenaars vinden overal een plek om hun werk te laten zien. Ook social media - als Instagram- helpen makers aan een podium, en bieden hen een plek om inspiratie op te doen en om andere kunstenaars te leren kennen. Lava Hijzelaar, Steffie Storms en Daniel Arthuus vertellen over hun gebruik van social media als maker.

Geschreven door: Marel van Andel

Afwachten wat het goed doet

Lava Hijzelaar (19) uit Helmond is animatiestudent en deelt haar proces en werk op haar Instagramaccount @lava_art. Ze doet dit al een tijdje, en heeft meer dan twaalfduizend volgers. Hoe dat precies kan, weet ze zelf ook niet. “Ik gebruik hashtags en als volgers mijn post liken kom ik terecht op de explore-pagina waar anderen me weer kunnen vinden, ik denk dat het zo gegroeid is. Maar ik weet van tevoren nooit goed of iets veel geliket gaat worden. Bewegende animaties doen het meestal wel goed, maar soms doet een post het ineens heel goed, of juist helemaal niet. Dat is altijd afwachten.”

Samenwerkingen

Het gebruiken van Instagram brengt voor Lava als jonge maker veel voordelen met zich mee. “Ik kan mijn Instagram-account als portfolio gebruiken en ik kan zo ook mijn groei goed zien. Daarnaast kan ik een netwerk opbouwen en inspiratie opdoen, want ik kom in contact met andere makers en zie ook wat zij doen, waar ik van kan leren.” Ook krijgt ze werk via haar Instagramaccount. “Ik krijg per dag wel vijf privéberichten met de vraag of ik iets kan maken of dat ik wil samenwerken. Meestal ga ik daar niet op in, maar soms denk ik: ‘hier kan ik wel iets mee.’ Ik heb bijvoorbeeld samengewerkt met iemand uit LA. Dat had natuurlijk nooit gekund zonder social media, hoe zouden zij anders ooit bij mij terecht moeten komen?”

Laagdrempelig contact

Ook filmmaker en kunstenaar Steffie Storms (33) uit Tilburg deelt graag haar werk op sociale media, onder de naam @the.awkward.party. “Voor mij zijn social media super belangrijk, het is mijn manier om werk te verkopen en ook om mensen te leren kennen. Ik ben in het echt niet zo sociaal, maar via social media vind ik het veel makkelijker om bijvoorbeeld vragen te stellen aan andere makers en zo contact te leggen. Die drempel is veel lager, je kunt gewoon een comment achterlaten of een privébericht sturen om bijvoorbeeld te vragen wat voor lijm iemand gebruikt. In het echt ga je daar niet iemand voor benaderen.”

Steffie Storms aan het sketchen
"Ik ben in het echt niet zo sociaal, maar via social media vind ik het veel makkelijker om bijvoorbeeld vragen te stellen aan andere makers en zo contact te leggen." Steffie Storms

Verkopen

Steffie begon met het posten van het proces en de dingen die ze aan het maken was, maar nu is ze er een stuk serieuzer mee bezig. “Ik maak allerlei soorten werk, bijvoorbeeld met hout, maar ook illustraties, daar komt ander publiek op af. Ik denk bij het posten vooruit bijvoorbeeld over hoeveel foto’s ik van een proces laat zien en hoeveel van het resultaat en kijk goed of alles afwisselend blijft. Als ik een eindresultaat deel, meld ik daarbij dat het te koop is, en bijna altijd koopt iemand het dan wel.”

Kunstenaar Daniel Arthuus (25), een van de talenten van TalentHub Brabant, verkoopt nu ook zijn werk via social media, maar hij was eerst een beetje huiverig. “De hele wereld ziet dan meteen het werk, in plaats van dat het rustig opbouwt, van eerst vrienden naar mensen bij een tentoonstelling. Maar nu is hij helemaal om en gebruikt hij Instagram onder de naam @daniel_arthuus. “Ik zie Instagram als een soort blog en nieuwsbrief voor mijn volgers. Ik plaats ook niet alleen mijn werk, maar ik gebruik mijn Insta Stories ook om grapjes te delen over de kunstwereld, en om mijn volgers mee te nemen in mijn dagelijkse leven. Ik vind het altijd belangrijk dat kunst toegankelijk is voor mensen, en met social media kun je natuurlijk heel makkelijk iemands werk vinden en bekijken.”

Presales

Daniel gebruikt Instagram ook om te peilen of zijn werk zal aanslaan. “Ik heb bijvoorbeeld een project met stoeptegels, maar om daar inkopen voor te doen is best duur, zeker als je niet weet of er vraag naar je werk gaat zijn. Ik heb toen via mijn social media een presale gehouden, hiervoor maakte ik een demomodel dat ik daarna fotografeerde voor de online publicatie. Zo hoef ik er maar één te maken. Ik heb er toen tien verkocht, waardoor ik de rest goed kon financieren.”

Presales

Vergelijken

Toch zien alle drie de makers ook nadelen in het gebruik van social media. Lava vindt het vervelend dat er een vergelijkingscultuur is. “Je bent eigenlijk constant aan het vergelijken met anderen, en je kijkt ook naar hoeveel likes je nieuwste post heeft vergeleken met een vorige post. Soms ben je heel trots op iets wat je gemaakt hebt, en dan krijgt het amper reacties of likes. Je moet proberen om dat niet persoonlijk te zien, maar dat is soms lastig.” Dat merkt Steffie ook. “Ik ben heel erg bezig met dat ik meer volgers wil krijgen, bijna een soort obsessie. Dan vergelijk ik me met anderen en denk ik als ik zóveel volgers heb, kan ik mezelf pas serieus nemen. Maar dat aantal blijft natuurlijk hoger worden en eigenlijk ben je nooit tevreden.”

"Je bent eigenlijk constant aan het vergelijken met anderen, en je kijkt ook naar hoeveel likes je nieuwste post heeft vergeleken met een vorige post." Lava Hijzelaar

Lol erin houden

Daniel maakt zich nu minder druk om de hoeveelheid volgers. “Volgers zijn heel belangrijk, maar volgers met wie je echt interactie hebt zijn veel belangrijker. Ik heb liever honderd hele actieve mensen, die reageren en contact met me zoeken, dan heel veel volgers die inactief zijn.” Maar hij vindt vooral de moeilijk te voorspellen algoritmes lastig, en soms voelt hij een drempel om iets te posten. “Ik werd af en toe een beetje onzeker over of iets wat ik plaats wel boeiend genoeg is, maar dat moet ik loslaten, ik moet er wel de lol in houden en er speels mee om blijven gaan.”

Marel van Andel

Freelance redacteur

Makers

Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Vanuit hartje Tilburg initieert Kunstpodium T ontmoetingen tussen kunstenaars in alle fases van hun carrière.

17 februari 2025
Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Werk jij als kunstenaar in het sociaal domein, welzijn of de zorg in Nederland? Maak dan kans op een werkbeurs van € 8.000,- .

2 februari 2025
Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Wat heeft BO Diversity in acht jaar bereikt op het gebied van diversiteit, gender, seksuele vrijheid en vrouwenemancipatie.

29 januari 2025
Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

AI is hetzelfde als hout

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing gingen in gesprek met beeldend kunstenaar Matthijs Bosman.

22 januari 2025
AI is hetzelfde als hout

Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Een groot publiek bereiken met een documentaire over dementie of een animatie over autisme? Hoe doe je dat? We duiken dieper in twee succesverhalen.

20 januari 2025
Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Kunstenaar in de digitale wereld

Adviseur Marlijn Gelsing in gesprek met Marieke Verbiesen. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

23 december 2024
Kunstenaar in de digitale wereld

Studio Public Takeover 2025 van start

Dertien ArtCoDe studenten werken aan een kunstopdracht in de openbare ruimte als concept voor Kaapstad.

20 december 2024
Studio Public Takeover 2025 van start

Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

Het aantal zzp’ers in de creatieve sector in Brabant groeit gestaag. Is het werken als zzp'er nog wel een keuze?

19 december 2024
Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

9 workshops, een keynote, netwerkplein en natuurlijk ZegMaarFornuis. Hier vind je een samenvatting van de deelbare opbrengsten van deze dag.

11 december 2024
KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Het Carefull netwerk is er voor mensen die werken op het snijvlak van kunst, zorg en welzijn om elkaar te inspireren en samenwerkingen tot stand te brengen.

5 december 2024
Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap

De provincie stelt €200.000 beschikbaar aan makers en culturele organisaties om hun zakelijke vaardigheden te ontwikkelen.

20 november 2024
Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap