Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Op dit moment is een derde van de werkenden in de creatieve industrie zzp'er. De werkgelegenheid bij de grote bedrijven neemt af, terwijl het aantal zzp'ers stijgt. We bezoeken zzp'ers in de Brabantse culturele sector en vragen hen naar hun werkweek, salaris en motivatie. Deze keer spreken we Florain Verheijen, freelance theatervormgever én productieleider.

Geschreven door Pepijn Koolen

Hoe kun je je bezigheden het beste omschrijven?

'Officieel ben ik opgeleid als scenograaf maar die term is verouderd. Kostuums ontwerpen valt er bijvoorbeeld ook onder. Dat doe ik niet. Ik ben meer theatervormgever en hou me hierbij vooral bezig met het decor. Toch maak ik momenteel de meeste uren als productieleider voor diverse podiumproducties. De verdeling tussen die twee functies is nu ongeveer 20-80. Dat bevalt me eigenlijk prima.'

Je doet dus hoofdzakelijk iets anders dan waar je voor bent opgeleid. Hoe is dat zo gekomen?

'Toen ik afstudeerde bleek al gauw dat het lastig is om puur als freelance theatervormgever rond te komen. Maar het was zeker niet alleen om het geld dat ik ben gestart als productiemedewerker. Ik wílde het ook echt. Eén van de vragen bij mijn sollicitatiegesprek bij Danshuis Station Zuid in die tijd, was waarom ik solliciteerde naar de functie van productiemedewerker. Ik was immers opgeleid als vormgever. Mijn antwoord was simpel; als vormgever ben je maar 10% creatief bezig. De rest van de tijd ben je bezig om de vormgeving te realiseren. Productiewerk dus. Ik werd meteen aangenomen. '

Hoe ziet je dag er vandaag uit?

'Vanochtend ging mijn wekker om 06:00 uur. Dat is best pittig als je je bedenkt dat ik gisteren pas om 19:00 klaar was met mij werk voor Dance For Health. Voor hen ben ik bezig met de inrichting van een nieuwe unit. Maar vandaag is echt een productie-dag. Dan begin ik altijd met het checken van mijn mail en moet ik veel telefoneren om dingen te regelen en afspraken te maken. Vervolgens ben ik meteen door gegaan naar Tilburg voor een artistieke brainstorm. Dat is onderdeel van mijn werk voor de multidisciplinaire werkplaats L'avventura. Ik ben daar, naast productie-coordinator ook mede inhoudelijk verantwoordelijk. De doelstelling van L'avventura is om een brug te slaan tussen de theateropleidingen en de praktijk. Vr de grote bezuinigingen was dit voornamelijk de functie van de productiehuizen maar sinds die praktisch allemaal zijn verdwenen is het voor nieuwkomers erg lastig om aan het werk te komen. Na de brainstorm heb ik mijn weg vervolgd richting het Chassé Theater. Daar ben ik nu. We zijn druk bezig met de voorbereidingen van de première aanstaande zondag. Dan speelt theatergezelschap Schippers en van Gucht voor het eerst hun nieuwe voorstelling.' 

Hoeveel uren maak je gemiddeld per dag?

'Dat verschilt. Ik werk onregelmatige uren. Soms wel 14 uur per dag. Ik heb ook nog twee kinderen en hoewel die niet bij mij wonen heb ik ze toch zeker 5 van de 14 dagen onder mijn hoedde. Omdat ik op die dagen genoeg tijd voor hen vrij wil maken moet ik soms tot drie uur 's nachts doorwerken. De ochtend staat met kinderen sowieso in het teken van aankleden en het ontbijt. Pas als ze op school zijn kan ik aan het werk. Ik heb geen extern kantoor dus ik zit meestal met mijn laptop in een cafeetje. Ik vind het fijner om in de open ruimte te werken dan op een of ander klein benauwd kantoortje. En thuis is ook niet altijd een optie. Het gevaar is dan dat de grens tussen werk en privé gaat vervagen. Dat is sowieso een risico met deze manier van werken. Ik heb daarom wel een aantal principes. Zo blijft mijn bed mijn mijn bed, ik neem dus nooit mijn laptop mee onder de dekens. En op mijn telefoon heb ik alleen mijn privé-mailbox geïnstalleerd.'

Welke drie tips zou je beginners in dit vak willen geven?

'Het eerste wat ik iemand mee zou willen geven is dat je vooral jezelf moet blijven. Het klinkt echt super cliché natuurlijk maar als je je anders voordoet dan je bent dan kom je vroeg of laat in de problemen. Een simpel voorbeeld is dat je niet op alles altijd meteen een antwoord hoeft te weten. Door eerlijk te communiceren kom je veel verder. Daarnaast moet je erop vertrouwen dat je op de goede plek terecht komt. Je ziet weleens mensen die nét van een opleiding komen en die heel erg bezig zijn met een plaats te veroveren. Maar dat komt vanzelf. Dat geldt helemaal als freelancer overigens. Vroeger werd ik altijd heel zenuwachtig als in juli de telefoon nog niet was gegaan. Nu ben ik daar relaxter onder. Een vaste baan is tenslotte ook maar een schijnzekerheid, dat is ondertussen wel gebleken. De laatste raad die ik wil geven is dat je er voor moet zorgen dat je een goed en duurzaam netwerk op bouwt. Dat wil niet zeggen dat je dit alleen moet doen om kansen te creëren, maar vooral ook als basis voor als je uiteindelijk succesvol bent. Want juist dan is het belangrijk dat je bij mensen te rade kan gaan die je vertrouwt.'

Pepijn Koolen

Acteur

Makers

Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Vanuit hartje Tilburg initieert Kunstpodium T ontmoetingen tussen kunstenaars in alle fases van hun carrière.

17 februari 2025
Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Werk jij als kunstenaar in het sociaal domein, welzijn of de zorg in Nederland? Maak dan kans op een werkbeurs van € 8.000,- .

2 februari 2025
Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Wat heeft BO Diversity in acht jaar bereikt op het gebied van diversiteit, gender, seksuele vrijheid en vrouwenemancipatie.

29 januari 2025
Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

AI is hetzelfde als hout

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing gingen in gesprek met beeldend kunstenaar Matthijs Bosman.

22 januari 2025
AI is hetzelfde als hout

Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Een groot publiek bereiken met een documentaire over dementie of een animatie over autisme? Hoe doe je dat? We duiken dieper in twee succesverhalen.

20 januari 2025
Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Kunstenaar in de digitale wereld

Adviseur Marlijn Gelsing in gesprek met Marieke Verbiesen. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

23 december 2024
Kunstenaar in de digitale wereld

Studio Public Takeover 2025 van start

Dertien ArtCoDe studenten werken aan een kunstopdracht in de openbare ruimte als concept voor Kaapstad.

20 december 2024
Studio Public Takeover 2025 van start

Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

Het aantal zzp’ers in de creatieve sector in Brabant groeit gestaag. Is het werken als zzp'er nog wel een keuze?

19 december 2024
Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

9 workshops, een keynote, netwerkplein en natuurlijk ZegMaarFornuis. Hier vind je een samenvatting van de deelbare opbrengsten van deze dag.

11 december 2024
KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Het Carefull netwerk is er voor mensen die werken op het snijvlak van kunst, zorg en welzijn om elkaar te inspireren en samenwerkingen tot stand te brengen.

5 december 2024
Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap

De provincie stelt €200.000 beschikbaar aan makers en culturele organisaties om hun zakelijke vaardigheden te ontwikkelen.

20 november 2024
Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap