Op dit moment is een derde van de werkenden in de creatieve industrie zzp'er. De werkgelegenheid bij de grote bedrijven neemt af, terwijl het aantal zzp'ers stijgt. We bezoeken zzp'ers in de Brabantse culturele sector en vragen hen naar hun werkweek, salaris en motivatie. Deze keer spreken we Florain Verheijen, freelance theatervormgever én productieleider.
Geschreven door Pepijn Koolen
Hoe kun je je bezigheden het beste omschrijven?
'Officieel ben ik opgeleid als scenograaf maar die term is verouderd. Kostuums ontwerpen valt er bijvoorbeeld ook onder. Dat doe ik niet. Ik ben meer theatervormgever en hou me hierbij vooral bezig met het decor. Toch maak ik momenteel de meeste uren als productieleider voor diverse podiumproducties. De verdeling tussen die twee functies is nu ongeveer 20-80. Dat bevalt me eigenlijk prima.'
Je doet dus hoofdzakelijk iets anders dan waar je voor bent opgeleid. Hoe is dat zo gekomen?
'Toen ik afstudeerde bleek al gauw dat het lastig is om puur als freelance theatervormgever rond te komen. Maar het was zeker niet alleen om het geld dat ik ben gestart als productiemedewerker. Ik wílde het ook echt. Eén van de vragen bij mijn sollicitatiegesprek bij Danshuis Station Zuid in die tijd, was waarom ik solliciteerde naar de functie van productiemedewerker. Ik was immers opgeleid als vormgever. Mijn antwoord was simpel; als vormgever ben je maar 10% creatief bezig. De rest van de tijd ben je bezig om de vormgeving te realiseren. Productiewerk dus. Ik werd meteen aangenomen. '
Hoe ziet je dag er vandaag uit?
'Vanochtend ging mijn wekker om 06:00 uur. Dat is best pittig als je je bedenkt dat ik gisteren pas om 19:00 klaar was met mij werk voor Dance For Health. Voor hen ben ik bezig met de inrichting van een nieuwe unit. Maar vandaag is echt een productie-dag. Dan begin ik altijd met het checken van mijn mail en moet ik veel telefoneren om dingen te regelen en afspraken te maken. Vervolgens ben ik meteen door gegaan naar Tilburg voor een artistieke brainstorm. Dat is onderdeel van mijn werk voor de multidisciplinaire werkplaats L'avventura. Ik ben daar, naast productie-coordinator ook mede inhoudelijk verantwoordelijk. De doelstelling van L'avventura is om een brug te slaan tussen de theateropleidingen en de praktijk. Vr de grote bezuinigingen was dit voornamelijk de functie van de productiehuizen maar sinds die praktisch allemaal zijn verdwenen is het voor nieuwkomers erg lastig om aan het werk te komen. Na de brainstorm heb ik mijn weg vervolgd richting het Chassé Theater. Daar ben ik nu. We zijn druk bezig met de voorbereidingen van de première aanstaande zondag. Dan speelt theatergezelschap Schippers en van Gucht voor het eerst hun nieuwe voorstelling.'
Hoeveel uren maak je gemiddeld per dag?
'Dat verschilt. Ik werk onregelmatige uren. Soms wel 14 uur per dag. Ik heb ook nog twee kinderen en hoewel die niet bij mij wonen heb ik ze toch zeker 5 van de 14 dagen onder mijn hoedde. Omdat ik op die dagen genoeg tijd voor hen vrij wil maken moet ik soms tot drie uur 's nachts doorwerken. De ochtend staat met kinderen sowieso in het teken van aankleden en het ontbijt. Pas als ze op school zijn kan ik aan het werk. Ik heb geen extern kantoor dus ik zit meestal met mijn laptop in een cafeetje. Ik vind het fijner om in de open ruimte te werken dan op een of ander klein benauwd kantoortje. En thuis is ook niet altijd een optie. Het gevaar is dan dat de grens tussen werk en privé gaat vervagen. Dat is sowieso een risico met deze manier van werken. Ik heb daarom wel een aantal principes. Zo blijft mijn bed mijn mijn bed, ik neem dus nooit mijn laptop mee onder de dekens. En op mijn telefoon heb ik alleen mijn privé-mailbox geïnstalleerd.'
Welke drie tips zou je beginners in dit vak willen geven?
'Het eerste wat ik iemand mee zou willen geven is dat je vooral jezelf moet blijven. Het klinkt echt super cliché natuurlijk maar als je je anders voordoet dan je bent dan kom je vroeg of laat in de problemen. Een simpel voorbeeld is dat je niet op alles altijd meteen een antwoord hoeft te weten. Door eerlijk te communiceren kom je veel verder. Daarnaast moet je erop vertrouwen dat je op de goede plek terecht komt. Je ziet weleens mensen die nét van een opleiding komen en die heel erg bezig zijn met een plaats te veroveren. Maar dat komt vanzelf. Dat geldt helemaal als freelancer overigens. Vroeger werd ik altijd heel zenuwachtig als in juli de telefoon nog niet was gegaan. Nu ben ik daar relaxter onder. Een vaste baan is tenslotte ook maar een schijnzekerheid, dat is ondertussen wel gebleken. De laatste raad die ik wil geven is dat je er voor moet zorgen dat je een goed en duurzaam netwerk op bouwt. Dat wil niet zeggen dat je dit alleen moet doen om kansen te creëren, maar vooral ook als basis voor als je uiteindelijk succesvol bent. Want juist dan is het belangrijk dat je bij mensen te rade kan gaan die je vertrouwt.'