Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Sanne Vleugels (24) hield als kind al van dansen, zingen en musicals. Na haar vwo was het voor haar gelijk duidelijk dat ze naar de opleiding voor Muziektheater wilde. Tijdens haar auditie ontdekte Sanne per toeval haar voorliefde voor opera, sindsdien wil ze niets anders meer. Onlangs studeerde ze af met haar eigen mini-opera ‘DIVA’ voor de Master of Music, richting Klassiek Muziektheater op Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

- Geschreven door Rosa Lee Szarzynski

Hoe kwam je op het idee voor jouw eigen mini-opera?

“Vorige zomer keek ik met een vriendin naar de life action-versie van ‘Beauty and the Beast’. Er was een film, toneelstuk, boek en musical van, maar nog geen opera. Hoe vet zou het zijn als ik die kon maken met eigen geschreven muziek? Ik belde een vriend, docent en een regisseuse van Fontys en enthousiasmeerde ze om hieraan mee te werken. Via via kwam ik terecht bij een componist. Na onze brainstorm kwam ik op het verhaal van opera-diva Sophia, die een goedlopende carrière heeft maar meer wil. Haar perfectionisme en de prestatiedruk van haar omgeving houden haar hierin tegen. Door het beest in haar slaat Sophia iedereen van haar af om zichzelf staande te houden. De opera is deels gebaseerd op mijn eigen ervaringen, wel extremer zodat ik die versie lekker theatraal kon neerzetten. In de bachelor had ik last van perfectionisme en ben ik mezelf hard tegengekomen. Ik wilde alles goed doen en vond erkenning belangrijk. Door op mijn bek te gaan leerde ik dat goedkeuring niet de hoofdfactor moet zijn.”

Welke boodschap wil je met ‘DIVA’ overbrengen?

“Je moet voor jezelf uitmaken waren waar je grenzen en je geluk liggen en daarnaar luisteren. Ik wil dat de enorme druk die generaties voelen om iets van je leven te moeten maken, bespreekbaar wordt. Door hedendaagse thema’s in mijn voorstellingen te verwerken met humor, zet ik me in om opera toegankelijk te maken voor een breder publiek. Dat doe ik ook met mijn eigen duo: de Prima Donna’s, hiervoor maak ik samen met mijn beste vriendin Anouk Antonissen voorstellingen. Zo richten we ons met de opera 'Don’t Break The Rules!’, speciaal op families. We zijn net aangesloten bij Makershuis (www.makershuistilburg.nl), een stichting die makers helpt op artistiek en zakelijk vlak. In de toekomst willen op scholen gaan spelen om jongeren kennis te laten maken met opera.”

Foto door: Adelaide Ouwenkerk

Hoe vind je het om nu afgestudeerd te zijn? En wat zijn je plannen?

“Het is nog niet tot mij doorgedrongen, doordat ik meteen begon met een productie bij Opera Spanga en met een paar voorstellingen zoals ‘DIVA’ op het Delft Fringe Festival stond. Daarmee ben ik genomineerd voor de Theaterfestival Boulevard Entreeprijs. Supertof, want nu mocht ik hem op 5 augustus op het festival spelen. Ik ben daarnaast druk met operetteconcerten, voorstellingen en ik sta op het Grachtenfestival. Als dat is afgelopen  vertrek ik voor vijf weken naar Frankrijk voor een masterclass van Carmelo Corrado Caruso (een Italiaanse dramatische bariton)  en speel ik de hoofdrol in de operette ‘Die Fledermaus’ op Festival Tuscania. In november ga ik hard weken aan de voorstelling ‘How to be a Prima Donna’, die op 7 december in première gaat in Theaters Tilburg.  Verder ga ik zanglessen nemen, auditeren en netwerken. Dat wordt spannend… Maar ik wil hiervan leven en heb grote dromen. Ik ga voor een hoofdrol in de Weense Staatsopera. Wie weet verhuis ik ooit naar Wenen, maar voorlopig vind ik het nog keigezellig in Brabant. Ik zou nooit meer anders willen dan op het podium staan met live-begeleiding, dat is een feestje.”

Sanne Vleugels (1994, Vlaardingen) is deze zomer te zien in verschillende voorstellingen, zo staat ze op 31 augustus met ‘Don’t Break The Rules!’ op Festival Theater op de Grens: www.theateropdegrens.nl. Ook daarna heeft Sanne grootste plannen, zo opent ze op 8 september met ‘How to be a Prima Donna’ het nieuwe theaterseizoen in Tilburg. Kaarten voor de officiële première van diezelfde voorstelling in Theaters Tilburg zijn verkrijgbaar via www.theaterstilburg.nl. Voor meer informatie over Sanne en al haar voorstellingen bekijk je haar website: www.sannevleugels.nl en is ze te bereiken via sannevleugels@gmail.com. Pas afgestudeerden

Sanne, Janna en Neil staan de trappelen om ons te verrassen met eigen voorstellingen, concerten en beeldende kunst. We plaatsen deze week een drieluik waarin ze vertellen over hun afstudeerwerk en hun toekomstdromen.

Rosa Lee Szarzynski

redacteur

makers

Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Vanuit hartje Tilburg initieert Kunstpodium T ontmoetingen tussen kunstenaars in alle fases van hun carrière.

17 februari 2025
Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Werk jij als kunstenaar in het sociaal domein, welzijn of de zorg in Nederland? Maak dan kans op een werkbeurs van € 8.000,- .

2 februari 2025
Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Wat heeft BO Diversity in acht jaar bereikt op het gebied van diversiteit, gender, seksuele vrijheid en vrouwenemancipatie.

29 januari 2025
Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

AI is hetzelfde als hout

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing gingen in gesprek met beeldend kunstenaar Matthijs Bosman.

22 januari 2025
AI is hetzelfde als hout

Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Een groot publiek bereiken met een documentaire over dementie of een animatie over autisme? Hoe doe je dat? We duiken dieper in twee succesverhalen.

20 januari 2025
Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Kunstenaar in de digitale wereld

Adviseur Marlijn Gelsing in gesprek met Marieke Verbiesen. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

23 december 2024
Kunstenaar in de digitale wereld

Studio Public Takeover 2025 van start

Dertien ArtCoDe studenten werken aan een kunstopdracht in de openbare ruimte als concept voor Kaapstad.

20 december 2024
Studio Public Takeover 2025 van start

Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

Het aantal zzp’ers in de creatieve sector in Brabant groeit gestaag. Is het werken als zzp'er nog wel een keuze?

19 december 2024
Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

9 workshops, een keynote, netwerkplein en natuurlijk ZegMaarFornuis. Hier vind je een samenvatting van de deelbare opbrengsten van deze dag.

11 december 2024
KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Het Carefull netwerk is er voor mensen die werken op het snijvlak van kunst, zorg en welzijn om elkaar te inspireren en samenwerkingen tot stand te brengen.

5 december 2024
Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap

De provincie stelt €200.000 beschikbaar aan makers en culturele organisaties om hun zakelijke vaardigheden te ontwikkelen.

20 november 2024
Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap