Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

'Wat moet ik met al die online media?' Die vraag horen we makers met enige regelmaat stellen. En meteen daarop volgt: 'Het is tóch niks voor mij.' En: 'Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken.' Tijd om een editie van bkkc connects te weiden aan online marketing voor makers. Dat deden we op donderdag 18 juni. De belangrijkste boodschap: ben authentiek en zorg dat je een plan hebt. 

Of online bekendheid toeval is? Soms! Het welbekende biertje van John Coffey bereikte in een paar dagen tijd meer dan 40 miljoen mensen. Dat had niemand kunnen bedenken of plannen. Maar of het zaligmakend is? Ik denk het niet.

Begrijp me niet verkeerd: een viral helpt. Heel erg zelfs. Maar toch... het werk begint nu pas. Want, in het geval van John Coffey: het gaat om de muziek. En zeg eens eerlijk: Weet jij wat voor band John Coffey is? Welke muziek ze maken? Precies. Likes zijn leuk, maar ik denk dat een uitverkocht Paradiso leuker is. En dan is er werk aan de winkel.

(Online) marketing werkt alleen als het authentiek is

Online marketing is meer dan een beetje actief zijn op sociale media. Het is hard werken, een doel voor ogen hebben en een goed plan om je doel te bereiken. Maar, als ik dat roep, als cultuurmarketeer, dan word ik toch altijd een beetje meewarig aangekeken. Marketing is, geheel ten onrechte vind ik, nog een beetje een vies woord in de culturele sector. Een woord dat onechtheid suggereert; verkooptechnieken en trucjes. Het tegenovergestelde is waar.

En gelukkig, precies dát is ook de boodschap van Bregje Horsten, de eerste spreker tijdens deze editie van bkkc connects. Bregje is kunstschilder en zocht online media op, omdat ze met haar werk en ideeën geen aansluiting vond in de Nederlandse kunstwereld. “Social media is een prima middel om in contact te komen met kunstenaars in het buitenland en via hen weer met hun netwerk." Bregje is vooral actief op Facebook, via een persoonlijke account. “Vanuit een persoonlijk account kan ik een oprecht verhaal posten en krijg ik persoonlijke reacties, dat past bij mij.” Berichten een week van tevoren inplannen doet ze niet. "Dat voelt niet echt." 

uiteindelijk gaat het over persoonlijk contact

Wat ik vooral van Bregje wil weten: wat levert het op? Daar gaat ze tijdens haar praatje uitvoerig op in. Bregje heeft een wereldwijd netwerk en exposeert van Parijs tot aan Amerika. Dat heeft ze niet allemaal online geregeld, natuurlijk. Online media heeft haar vooral geholpen met het zoeken naar 'gelijkgestemden', met het bouwen aan een netwerk. Maar uiteindelijk gaat het om persoonlijk contact. In een aantal landen heeft Bregje contactpersonen die voor haar fungeren als fysiek contactpunt. 'Stel, iemand in Frankrijk is geinteresseerd in mijn werk, dan stuur ik die door naar mijn contactpunt daar.' Al die contacten, die online gestart zijn, levert Bregje op dat ze van haar werk kan leven.  

boksen met verf

Dan het verhaal van PAINTBOXER, Bart van Polanen Petel. Accountmanager bij een farmaceutisch bedrijf en een jaar geleden bijna per ongeluk kunstenaar geworden. Bart heeft nooit op de kunstacademie gezeten, en daarom was ik een beetje bang dat dit verhaal niet bij iedereen in goede aarde zou vallen. Maar gelukkig, het verhaal van Bart was steengoed en oprecht, dat zag en hoorde je.

Het verhaal van Bart in een notendop: Bart is bokser, een hele goeie zelfs. Zijn vriendin (die wél aan de kunstacademie studeert) suggereert in mei 2014 dat hij eens met verf moet boksen. Na één keer is hij verkocht. “Ik was super enthousiast en wilde mijn ervaring delen met de wereld.” Hij schreef een plan van aanpak. Online beginnen in de kunstwereld, en langzaam de wereld veroveren. “Ik googelde 'top 50 art blogs' en stuurde ze allemaal een mailtje. Meestal kreeg ik geen reactie." Bart bleef volhouden. "Tot mijn verbazing vond ik een paar dagen later een artikel over mezelf op een Amerikaanse kunstblog." Hij schreef al die andere blogs opnieuw aan. Dit keer met meer succes. Zo is het balletje gaan rollen. En snel. Want op 12 augustus 2014 (hij was in mei pas begonnen) tweette YouTube naar 44,3 miljoen volgers: What if Jackson Pollock had trained with Mike Tyson. 

En nu? Bart is nog steeds fulltime accountmanager. Noemt zichzelf een bokser die ook kunst maakt. Maar Bart is wél van plan om te kijken hoe hij zijn werk verder kan ontwikkelen. En het einddoel? "Dat ik mezelf een kunstenaar mag noemen die ook bokst. Maar zover ben ik nog niet." 

online succes is geen toeval

Het succes via social media is voor Bregje en Bart geen toeval. Ze hadden een doel en een plan. Ze werken hard en ze zijn zichzelf. Bregje plant nooit berichten in, omdat dat niet bij haar past. En als Bregje schildert, laat ze social media soms wel drie maanden links liggen. Bart heeft niet eens een Facebook- of Twitteraccount, omdat hij daar niks mee heeft. Voor hem past YouTube het beste om zijn verhaal te vertellen.

(bijna) gratis tools voor non-profits

We sluiten de ochtend af met een heel ander verhaal van Afdeling Online. Veel praktischer ook. Het onderwerp: 8 (bijna) gratis tools voor culturele instellingen. Dat ga ik hier niet toelichten, want de inhoud is uitgebreid terug te lezen op Frankwatching (!) en Mestmag.nl. Maar de strekking lijkt me duidelijk: in de culturele sector houden de budgetten niet over. Maar wist je dat veel grote bedrijven graag hun steentje bijdragen aan de non-profit sector, en veel diensten (bijna) gratis aanbieden?

Ik kwam daar een paar maanden geleden achter, toen bkkc de overstap maakte naar een nieuwe CRM systeem. Het systeem zelf, Salesforce, is voor non-profits 70% goedkoper. Wow! Toen ben ik al onze andere tools eens onder de loep gaan nemen. En wat bleek: MailChimp (digitale nieuwsbrieven) biedt korting, Hootsuite (social media management) biedt korting, Getfeedback.com is zelfs gratis. Hadden we al die jaren teveel betaald! Sanne Schepers (van Mestmag.nl en Afdeling Online) is uiteindelijk dieper in de materie gedoken, en kwam met nog veel meer aanvullingen. Gratis Office, gratis Photoshop, gratis Google. Enfin, ik zou het even terug lezen, want het kan je een hoop geld schelen!

De bijeenkomst was succesvol en de reacties ontzettend tof. Ik heb veel mensen druk zien schrijven in hun notitieblokjes. Als er één ding is dat ik iedereen zou willen meegeven naar aanleiding van deze bijeenkomst, dan is dat het volgende: ben authentiek, doe wat bij je past en zorg dat je een plan hebt. En geef niet op!

Danielle van Dosselaar

Adviseur Marketing & Communicatie
013 750 84 06

cultuurmarketing

Kunstlocstokje

Neem het kunstlocstokje over. Beheer 24 uur lang de stories van ons Instagram account en geef onze volgers een kijkje in jouw culturele keuken!

8 februari 2024
Kunstlocstokje

Theater De Schalm: "Niet met data werken is geen optie meer".

Werken met publieksdata in de culturele sector kan best ingewikkeld zijn. Theater De Schalm deelt haar ervaring.

18 juli 2023
Theater De Schalm: "Niet met data werken is geen optie meer".

Met je kunst op social media: verkopen, geïnspireerd worden en netwerken

Lava Hijzelaar, Steffie Storms en Daniel Arthuus vertellen over hun gebruik van social media als maker. Helpt het hen aan een podium?

21 maart 2022
Met je kunst op social media: verkopen, geïnspireerd worden en netwerken

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Vloggen, bloggen nu nog urgenter

Er zijn steeds meer mogelijkheden om op een toegankelijke manier ook thuis cultuur tot je te nemen.

9 april 2020
Vloggen, bloggen nu nog urgenter

“Ik wil de status quo uitdagen. Op wat voor manier dan ook.”

We Are Public is jarig. Reden voor een feestje en gesprek met mede-oprichter Bas Morsch.

13 november 2019
“Ik wil de status quo uitdagen. Op wat voor manier dan ook.”

Surfen op een grijze golf

Meer en meer musea investeren in een jongerencollectief om zo een nieuwe, jonge doelgroep te bereiken. Met de opkomst van social media, Instagram in het bijzonder, lijkt die droom nu werkelijkheid te worden. Hoe ga je als collectief om met deze nieuwe ontwikkelingen?

22 februari 2019
Surfen op een grijze golf

De ongekende kracht van de verbeelding

Hoe kan de inzet van kunst en creativiteit bijdragen aan effectieve communicatie? Je leest het in deze blog van Eefje Sperber, coördinator marketing en communicatie bij Kunstloc Brabant.

16 januari 2019
De ongekende kracht van de verbeelding

Hoe breek je als redactie door de Information Overload?

De content vliegt je om de oren. Hoe betrek en bind je je lezer in een tijd van information overload? Vijf redactieleden bespraken samen deze uitdagende vraag.

25 december 2018
Hoe breek je als redactie door de Information Overload?

U vraagt, wij draaien: tegenwoordig staat de bezoeker centraal

Marketing? Vroeger was dat in de cultuursector een beetje een vies woord. Maar inmiddels wordt het belang ervan door vrijwel iedereen gezien: het publiek komt steeds centraler te staan. Vier Brabantse organisaties vertellen waarom dat helemaal niet zo erg is.

5 december 2017
U vraagt, wij draaien: tegenwoordig staat de bezoeker centraal

Succesvol lanceren in Brabant?

Na een succesvolle lancering in Amsterdam en Den Haag voert We Are Public sinds 1 april campagne om ook te kunnen lanceren in Brabant.

4 mei 2017
Succesvol lanceren in Brabant?

Culturele themajaren: lust of last?

Hoe kijkt het culturele veld in Brabant aan tegen de inzet van themajaren. Zien zij het als een lust of een last?

16 maart 2017
Culturele themajaren: lust of last?

Publiek: 10 dingen die je moet lezen, zien, horen

Omdat de positie van kunst en cultuur in de samenleving verandert en omdat het publiek zelf verandert, moeten we opnieuw kijken naar wie ons publiek is en wat het voor ons kan betekenen.

27 oktober 2016
Publiek: 10 dingen die je moet lezen, zien, horen

De Vikingen in de ballenbak

Hoe wist Eindhoven Museum een wereldspeler als IKEA te strikken voor VIKEA, een project over Scandinaviërs uit het verleden?

14 mei 2014
De Vikingen in de ballenbak