'Wat moet ik met al die online media?' Die vraag horen we makers met enige regelmaat stellen. En meteen daarop volgt: 'Het is tóch niks voor mij.' En: 'Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken.' Tijd om een editie van bkkc connects te weiden aan online marketing voor makers. Dat deden we op donderdag 18 juni. De belangrijkste boodschap: ben authentiek en zorg dat je een plan hebt.
Begrijp me niet verkeerd: een viral helpt. Heel erg zelfs. Maar toch... het werk begint nu pas. Want, in het geval van John Coffey: het gaat om de muziek. En zeg eens eerlijk: Weet jij wat voor band John Coffey is? Welke muziek ze maken? Precies. Likes zijn leuk, maar ik denk dat een uitverkocht Paradiso leuker is. En dan is er werk aan de winkel.
(Online) marketing werkt alleen als het authentiek is
Online marketing is meer dan een beetje actief zijn op sociale media. Het is hard werken, een doel voor ogen hebben en een goed plan om je doel te bereiken. Maar, als ik dat roep, als cultuurmarketeer, dan word ik toch altijd een beetje meewarig aangekeken. Marketing is, geheel ten onrechte vind ik, nog een beetje een vies woord in de culturele sector. Een woord dat onechtheid suggereert; verkooptechnieken en trucjes. Het tegenovergestelde is waar.
En gelukkig, precies dát is ook de boodschap van Bregje Horsten, de eerste spreker tijdens deze editie van bkkc connects. Bregje is kunstschilder en zocht online media op, omdat ze met haar werk en ideeën geen aansluiting vond in de Nederlandse kunstwereld. “Social media is een prima middel om in contact te komen met kunstenaars in het buitenland en via hen weer met hun netwerk." Bregje is vooral actief op Facebook, via een persoonlijke account. “Vanuit een persoonlijk account kan ik een oprecht verhaal posten en krijg ik persoonlijke reacties, dat past bij mij.” Berichten een week van tevoren inplannen doet ze niet. "Dat voelt niet echt."
uiteindelijk gaat het over persoonlijk contact
Wat ik vooral van Bregje wil weten: wat levert het op? Daar gaat ze tijdens haar praatje uitvoerig op in. Bregje heeft een wereldwijd netwerk en exposeert van Parijs tot aan Amerika. Dat heeft ze niet allemaal online geregeld, natuurlijk. Online media heeft haar vooral geholpen met het zoeken naar 'gelijkgestemden', met het bouwen aan een netwerk. Maar uiteindelijk gaat het om persoonlijk contact. In een aantal landen heeft Bregje contactpersonen die voor haar fungeren als fysiek contactpunt. 'Stel, iemand in Frankrijk is geinteresseerd in mijn werk, dan stuur ik die door naar mijn contactpunt daar.' Al die contacten, die online gestart zijn, levert Bregje op dat ze van haar werk kan leven.
boksen met verf
Dan het verhaal van PAINTBOXER, Bart van Polanen Petel. Accountmanager bij een farmaceutisch bedrijf en een jaar geleden bijna per ongeluk kunstenaar geworden. Bart heeft nooit op de kunstacademie gezeten, en daarom was ik een beetje bang dat dit verhaal niet bij iedereen in goede aarde zou vallen. Maar gelukkig, het verhaal van Bart was steengoed en oprecht, dat zag en hoorde je.
Het verhaal van Bart in een notendop: Bart is bokser, een hele goeie zelfs. Zijn vriendin (die wél aan de kunstacademie studeert) suggereert in mei 2014 dat hij eens met verf moet boksen. Na één keer is hij verkocht. “Ik was super enthousiast en wilde mijn ervaring delen met de wereld.” Hij schreef een plan van aanpak. Online beginnen in de kunstwereld, en langzaam de wereld veroveren. “Ik googelde 'top 50 art blogs' en stuurde ze allemaal een mailtje. Meestal kreeg ik geen reactie." Bart bleef volhouden. "Tot mijn verbazing vond ik een paar dagen later een artikel over mezelf op een Amerikaanse kunstblog." Hij schreef al die andere blogs opnieuw aan. Dit keer met meer succes. Zo is het balletje gaan rollen. En snel. Want op 12 augustus 2014 (hij was in mei pas begonnen) tweette YouTube naar 44,3 miljoen volgers: What if Jackson Pollock had trained with Mike Tyson.
En nu? Bart is nog steeds fulltime accountmanager. Noemt zichzelf een bokser die ook kunst maakt. Maar Bart is wél van plan om te kijken hoe hij zijn werk verder kan ontwikkelen. En het einddoel? "Dat ik mezelf een kunstenaar mag noemen die ook bokst. Maar zover ben ik nog niet."
online succes is geen toeval
Het succes via social media is voor Bregje en Bart geen toeval. Ze hadden een doel en een plan. Ze werken hard en ze zijn zichzelf. Bregje plant nooit berichten in, omdat dat niet bij haar past. En als Bregje schildert, laat ze social media soms wel drie maanden links liggen. Bart heeft niet eens een Facebook- of Twitteraccount, omdat hij daar niks mee heeft. Voor hem past YouTube het beste om zijn verhaal te vertellen.
(bijna) gratis tools voor non-profits
We sluiten de ochtend af met een heel ander verhaal van Afdeling Online. Veel praktischer ook. Het onderwerp: 8 (bijna) gratis tools voor culturele instellingen. Dat ga ik hier niet toelichten, want de inhoud is uitgebreid terug te lezen op Frankwatching (!) en Mestmag.nl. Maar de strekking lijkt me duidelijk: in de culturele sector houden de budgetten niet over. Maar wist je dat veel grote bedrijven graag hun steentje bijdragen aan de non-profit sector, en veel diensten (bijna) gratis aanbieden?
Ik kwam daar een paar maanden geleden achter, toen bkkc de overstap maakte naar een nieuwe CRM systeem. Het systeem zelf, Salesforce, is voor non-profits 70% goedkoper. Wow! Toen ben ik al onze andere tools eens onder de loep gaan nemen. En wat bleek: MailChimp (digitale nieuwsbrieven) biedt korting, Hootsuite (social media management) biedt korting, Getfeedback.com is zelfs gratis. Hadden we al die jaren teveel betaald! Sanne Schepers (van Mestmag.nl en Afdeling Online) is uiteindelijk dieper in de materie gedoken, en kwam met nog veel meer aanvullingen. Gratis Office, gratis Photoshop, gratis Google. Enfin, ik zou het even terug lezen, want het kan je een hoop geld schelen!
De bijeenkomst was succesvol en de reacties ontzettend tof. Ik heb veel mensen druk zien schrijven in hun notitieblokjes. Als er één ding is dat ik iedereen zou willen meegeven naar aanleiding van deze bijeenkomst, dan is dat het volgende: ben authentiek, doe wat bij je past en zorg dat je een plan hebt. En geef niet op!
Danielle van Dosselaar
Adviseur Marketing & Communicatie013 750 84 06