Kunstloc Brabant is als partner van Fontys Hogeschool Kind en Educatie actief betrokken bij het kunst- en cultuuronderwijs van de opleidingen. Eén van de activiteiten die we organiseerden was een bezoek aan het Van Abbemuseum in Eindhoven. Studenten werden uitgedaagd om via Art Based Learning de ontmoeting met de kunsten aan te gaan.
Hoe kiest een kunstwerk jou?
Welk museum of expo bezoek je? Hoe ga je het gesprek aan met je omgeving, met een kunstwerk, met jezelf? Hoe stap ik in het kunstwerk? Wat heeft mijn vraag te maken met het kunstwerk? Hoe kom ik terecht in het volksparlement van Rojava? En hoe kom je daar steeds weer terug? Zo veel vragen, zo veel antwoorden.
De studenten, die allemaal de minor Cultuureducatie volgen, gingen aan de slag met het Cultureel Zelfportret. De tool is normaal gesproken bedoeld voor leerlingen, maar nu legden de toekomstige leraren zelf hun culturele ontwikkeling vast. Dit onder begeleiding van de consulenten kunsteducatie van Kunstloc Brabant.
De actuele en persoonlijke leervragen vanuit het CZP kwamen tot leven in gesprek met de kunstwerken binnen Art Based Learning (ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters, ArtEZ Arnhem). Een methode die docenten structuur biedt bij het geven van CKV-lessen gericht op een 'kunst-eigen' onderzoeksvorm waarin je niet over kunst leert maar van kunst
Kunstloc Brabant is als partner van Fontys Hogeschool Kind en Educatie actief betrokken bij het kunst- en cultuuronderwijs van de opleidingen. In verbinding sluiten we aan op de ontwikkelbehoeften van de studenten en laten we hen kennis maken met het brede palet van kunst en cultuur in onze provincie.