Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

'Kunstvakken in het voortgezet onderwijs: wat hebben leerlingen daar nu aan?' Op het Rythovius college in Eersel moest kunstvakdocent Nick Seijkens het belang van zijn beroep regelmatig verdedigen. En daarom besloot hij om vijftig oud-leerlingen die 'iets' met kunst zijn gaan doen, zelf te laten vertellen over hun werk en leven. Kunstmanifestatie kunst = de kern was het resultaat. Wat hoopt Seijkens te bereiken met deze dag? En waarom is het volgens hem de taak van een school om de discussie over kunstvakonderwijs aan te gaan? Kunstbalie ging met hem in gesprek.

Geschreven door Iris van den Boezem

Reservebank 

Stel je eens een voetbalveld voor. De spelers die op het veld staan vertegenwoordigen ieder een schoolvak. Er is bijvoorbeeld een speler voor wiskunde, een speler voor Nederlands, voor Engels, voor aardrijkskunde, voor biologie. Maar één speler zit op de reservebank. De trainer vraagt zich namelijk af of deze speler wel écht iets kan bijdragen aan het spel. Deze bankzitter vertegenwoordigt de kunstvakken. Want wat hebben we nu precies aan dat soort onderwijs? Kunst maken is toch slechts een vorm van bezigheidstherapie, een linkse hobby waarbij de kinderen in de klas maar wat aan fröbelen?

En voor de duidelijkheid: het belang van het kunstvakonderwijs beperkt zich wat hem betreft dus niet tot de kinderen die later kunstenaar willen worden.

'Een misvatting' zegt Nick Seijkens 'het kunstvakonderwijs doet er wel degelijk toe. De kunstvakken zijn zelfs ontzettend belangrijk. Bezig zijn met kunst en kunst maken traint je om anders met uiteenlopende problemen en vraagstukken om te gaan. Je oefent je creativiteit. Je leert dat je door de dingen om te draaien of door zaken binnenstebuiten te keren met verrassende oplossingen komt'. Het is de boodschap die Seijkens al zijn hele werkzame leven uitdraagt. En voor de duidelijkheid: het belang van het kunstvakonderwijs beperkt zich wat hem betreft dus niet tot de kinderen die later kunstenaar willen worden. Mensen met een creatieve achtergrond kunnen juist van meerwaarde zijn in andere sectoren, zoals in de bouw of in de financiële sector. Projectmanger duurzame gebiedsontwikkeling en oud-Rythoviusleerling Gabrielle van Zoeren onderschreef dit in haar kunst=de kern-lezing. Zij noemde de kunstenaar zelfs de 'visionair van de boardroom'. Nick: 'Ook in het bedrijfsleven zijn narren nodig. In de middeleeuwen had de hofnar de positie om lijnrecht tegen de heersende opvattingen in te gaan. Zo'n rol is ook voor kunstenaars weggelegd: zij zijn namelijk bijzonder goed in staat om clichés om te gooien.

De rol van de school

Nu Nick Seijkens merkt dat steeds minder leerlingen op het Rythovius college voor de beeldende vakken kiezen, is de noodzaak om het tij te keren nog groter dan voorheen. Met de kunstmanifestatie kunst = de kern richtten Nick en zijn collega-kunstvakdocenten hun pijlen voor het eerst ook op de ouders en op geïnteresseerden van buiten de school. Door oud-leerlingen zelf te laten vertellen over de aan kunst gerelateerde successen in hun leven, hopen ze dat het inmiddels gevestigde beeld over het kunstvakonderwijs gaat wankelen. 'Wij maken het statement dat kunst er wŽl toe doet. Denk je in: kunst is nooit ver weg, iedereen heeft er mee te maken. Kunst is de kern van bijna alles.' verklaart Seijkens. 'En we willen laten zien dat je met een kunstvak heel goed de kost kunt verdienen, dat je er zelfs erg gelukkig mee kunt worden,' besluit hij.

Wat leerlingen minimaal moeten leren, wordt bepaald door beleidsmakers in Den Haag. Heeft het eigenlijk wel zin om je als individuele school te bemoeien met het belang van een vak? 'Absoluut,' vindt Nick Seijkens. 'Door samen met mijn collega's te laten zien wat onze (oud-)leerlingen met en door kunst hebben bereikt, wakker ik het debat aan. Ik hoop dat door deze dag de discussie over het belang van de kunstvakken ten opzichte van kernvakken zoals taal en rekenen opnieuw wordt gevoerd. Misschien gaat het stap voor stap, maar ik geloof dat we zo een kentering in het denken over kunst en kunstvakken bereiken.'

Iris van den Boezem

Freelance redacteur en tekstschrijver

voortgezet onderwijs

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!

Jongeren en mentaal welzijn: 3 culturele initiatieven uitgelicht

Hoe The Clash, Kunstbende Brabant en Het Creatieve Lichaam van MU Hybrid Art House bijdragen aan positieve gezondheid bij jongeren.

11 november 2024
Jongeren en mentaal welzijn: 3 culturele initiatieven uitgelicht

Cultuurtraject Brabant is actief!

Op 15 oktober lanceerden we Cultuurtraject Brabant: hét vertrekpunt voor intermediairs cultuureducatie.

29 oktober 2024
Cultuurtraject Brabant is actief!

Basistraining CmK

Training voor intermediairs, kunstvakdocenten en trainers die actief zijn op scholen die deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit.

1 oktober 2024
Basistraining CmK

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: jongerenwerkers aan het woord

Kunstloc Brabant sprak met jongerenwerkers David, Chiara en Dirk over hoe zij de kracht van cultuur hebben ontdekt en deze inzetten in hun werk.

30 september 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: jongerenwerkers aan het woord

Hoe sluit je je gemeente aan bij Cultuureducatie met Kwaliteit 4?

Bijna alle Brabantse gemeenten willen aansluiten bij CmK4. Hoe zorg je dat jouw gemeente ook daadwerkelijk meedoet?

24 mei 2024
Hoe sluit je je gemeente aan bij Cultuureducatie met Kwaliteit 4?

Training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs start voor vierde keer

In gesprek met trainer Imke Donkers en oud-deelnemers over de training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs.

16 mei 2024
Training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs start voor vierde keer

Cultuureducatie onmisbaar in het middelbaar onderwijs

Cultuurcoördinator Sanne van Bussel en intermediair Aart van Stiphout over cultuureducatie op de middelbare school.

19 maart 2024
Cultuureducatie onmisbaar in het middelbaar onderwijs

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Kunstloc Brabant heeft als doel om komende jaren de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor jongeren (12 tot en met 29 jaar) te vergroten .

16 februari 2024
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren