Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Sinds begin 2018 werkten zo’n 150 leraren en schoolleiders, onder de noemer 'Curriculum.nu', in ontwikkelteams aan herziening van de landelijke kerndoelen en eindtermen voor onder andere het voortgezet onderwijs. Een interessante ontwikkeling, vindt adviseur voortgezet onderwijs Annemiek Tekstra. En nu ligt er een kans om daarop door te pakken. “Zet kunstvakdocenten in om mee te denken over hoe het onderwijs echt kan vernieuwen.”

- Geschreven door Annemiek Tekstra-Berendsen

Op 10 oktober worden de opbrengsten van Curriculum.nu aan minister Slob gepresenteerd. Voor mijn ‘leergebied’ Kunst & Cultuur alleen al ligt er een dik boekwerk klaar. Daarin staat precies beschreven wat leerlingen na zoveel jaar op school moeten kennen en kunnen. En dat voor ieder leergebied (in totaal zijn dat er negen). Prachtig, als je het mij vraagt. Maar ook: tijd voor actie, tijd voor dialoog.

Stem van leerling én leraar

Wat de 150 leraren en schoolleiders met Curriculum.nu gepresteerd hebben, en vooral ook het proces waarmee ze dat hebben gedaan, daar neem ik mijn pet voor af. We weten wat de leerlingen zouden moeten kennen en kunnen, en nu is het tijd om de dialoog op te starten: hoe komen we daar?

En weet je wat zo mooi is? De expertise waarmee we die vraag kunnen beantwoorden ligt volgens mij gewoon voor het oprapen. Vraag het een leraar, hoe het moet in de klas, en hij of zij hoeft er niet eens over na te denken. Want als je elke dag voor de klas staat, dag in dag uit werkt en praat met leerlingen, naar hun stemmen luistert, dan weet je echt wel hoe het moet. Dat weet ik uit eigen ervaring en ik hoor het van de leraren om me heen: iedereen denkt maar wat graag mee. Als we onze antwoorden op die hoe-vraag bundelen door met elkaar in dialoog te gaan, dan komen we samen een stap verder.

Kracht van kunstvakdocent

Maar onderwijsinnovatie vraagt om nog iets anders. Daar is kleur voor nodig. Als je echt wil vernieuwen, dan moet je de wereld op z’n kop zetten. Dan kijk je niet alleen ín de spiegel, maar ook erachter. Welke wereld bevindt zich daar? Zou het ook zo kunnen? Een mogelijke toekomst schetsen en een ander geluid laten horen, grenzen openbreken en die o zo essentiële verbeeldingskracht gebruiken: voor een kunstvakdocent is dat de dagelijkse praktijk. Onderwijsvernieuwing, en dan bedoel ik échte vernieuwing, daar heb je de kunstvakdocenten hard bij nodig. Wie beter dan zij - met hun kennis van de hoe het er in de klas aan toe gaat, de stemmen van de leerlingen die dagelijks in hun hoofd doorklinken en hun verbeeldingskracht en creativiteit - zijn in staat scenario's te schetsen voor hoe het verder moet in het onderwijs? Ze kunnen het onderwijs helpen de realiteit te spiegelen en een nieuwe ontwikkeling in gang te zetten.Hoe het moet, daar komen we achter door een dialoog te starten met elkaar. En - mooie bijkomstigheid - als het weer over het ‘hoe’ mag gaan, wie weet hoeveel mensen zich dan weer verbonden voelen met het onderwijs. Laat ik mijn verhaal dus eindigen met een oproep: meedenkers, nadenkers en vernieuwers in het onderwijs - meld je. Neem je ambities, je expertise en je vrijheid om met ons te praten over hoe het nu echt verder moet. Ik kijk ernaar uit.

cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!