Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

“Alle kunstenaars die meedoen aan de expositie ‘Over appels die van bomen vallen’ zijn van dezelfde generatie. De generatie die nadenkt over wat er vroeger is gebeurd. Vroeger praatten mensen minder over heftige gebeurtenissen. Ik wil daar juíst over praten en dat laten zien”, vertelt Tahné Kleijn (30). De Helmondse kunstenaar deelt met nog vier kunstenaars een kijk op familie, generaties en alles wat daarbij hoort. Door te kijken naar hun eigen familieverhaal, onderzoeken ze hun individuele levensvragen. Het resultaat: foto’s, video’s en installaties over verlies, pijn en gebeurtenissen uit het verleden. En over de warme band tussen onvolmaakte mensen. Drie exposerende kunstenaars aan het woord.

Het begint allemaal bij Tahné. Ze reageert op een oproep van Kunstloc om in de LocHal een expositie te cureren en wordt uitgekozen. Ze selecteert vier kunstenaars die met haar exposeren en ziet een mooie kans om als curator het hele verhaal te vertellen. “Ik ken sommige kunstenaars al via de kunstacademie, maar andere leerde ik later kennen. We hebben allemaal een persoonlijke serie, die dichtbij het hart ligt”, aldus Tahné. “We hebben allemaal een serie rondom het thema ‘familie’, dat spreekt veel mensen aan.”

Afscheid van een reformatorische achtergrond

“In de expositie laat ik het werk zien, dat mijn afstudeerproject aan de kunstacademie was. Het is voor mij een manier om de opvoeding en het overlijden van mijn vader achter me te laten. Een afscheid van hem en van mijn reformatorische achtergrond”, vertelt één van de kunstenaars, Samuel Otte (40). “Ik zie het niet als zelfverwerking, maar een manier om de protestantse realiteit van mijn vader te verbinden met mijn realiteit.”

De val | Door Samuel Otte

“Voor mij is de protestantse wereld als een droom of fictie en ik ben zoekende naar mijn eigen visie op de wereld. In de expositie zie je een boek en twee films. In het boek schrijf ik met de hand langs en over beelden heen en daar zit een soort van droom in”, aldus Samuel. “In één van de films zet ik een droom die ik heb gehad, om in een film waarin ik zelf speel. Daarnaast is er een video met archiefbeeld dat mijn vader van mijn moeder maakte, toen ik een baby was. Over die beelden heb ik audio gemonteerd waarin ik mijn droom vertel die ik die nacht heb gehad. Op die manier wil ik mijn persoonlijke werkelijkheid gelijkstellen aan die van de protestantse.”

Reflectie op jezelf

“Ik vond het spannend om tijdens het afstuderen mijn expositie te laten zien. Veel mensen praten erover en ik ga zelf in gesprek erover met anderen. Mijn installatie vertelt het hele verhaal, het staat er in de ruimte en mensen kunnen ‘m aanraken. Het voelt alsof het werk voor mij spreekt”, vertelt Samuel.

Oorlogstrauma

Ook Jip van Tatenhove (22) laat werk zien waarmee ze afstudeerde aan de AKV| St. Joost. “Mijn werk is heel persoonlijk. Vrij recent kwam ik er achter dat mijn overgrootvader mee vocht voor de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. Daar heeft hij een oorlogstrauma aan overgehouden”, vertelt Jip. “Dat heeft veel invloed gehad op mijn oma. Hij vertelde maar weinig over zijn oorlogstijd. Zij had een lange tijd geen vader en toen hij terugkwam, werden ze weggepest uit het dorp. Dat had veel invloed op het gezin.”

“Door dit verhaal heb ik naar mijn eigen opvoeding en naar die van mijn moeder gekeken. Ik heb allerlei verhalen over hun verleden gehoord van mijn moeder, mijn oom en de broers en zussen van mijn oma. Iedereen vertelt een ander verhaal, want iedereen heeft andere herinneringen”, aldus Jip. “Deze expositie is mijn verhaal, dit heb ik er van gemaakt. Ik ben de laatste generatie die hier nu over kan vertellen. Ik heb veel onderzoek gedaan en het eindwerk is: vier portretten op doek geprint. Mijn overgrootvader, mijn oma, mijn moeder en ikzelf. Bij het werk heb ik bloemen geplaatst, omdat de liefde voor bloemen er al generaties inzit.”

Door Jip van Tatenhove

Bespreekbaar maken van problemen

Tahné laat in deze expositie haar serie ‘Soo d’oude songen, so pypen de jonge’ zien. “Ik ben in een probleemgezin opgegroeid, maar heb een fijne jeugd gehad. Ja, er zijn problemen, maar mijn gezin heeft altijd voor me klaargestaan en steunt me in mijn keuzes”, vertelt Tahné. “Er zijn veel vooroordelen over multi-probleemgezinnen (minstens 1 ouder en 1 kind met een verslaving of geldprobleem) en veel mensen praten er niet over als ze uit zo’n gezin komen. Ik wil met mijn serie juist laten zien dat het bespreekbaar is, ik maak praatplaten waarin anderen zich herkennen.

“Ik gebruik het werk van Jan Steen als uitgangspunt voor mijn foto’s. Eerst wilde ik een documentaire maken over mijn gezin, maar dat idee kwam niet tot z’n recht. Dus heb ik zeven schilderijen gezocht van Jan Steen, die mij aanspraken en zeven thema’s gekozen voor mijn eigen foto’s. Ik zag al vrij snel de setting voor me met mijn eigen gezin. Ik maakte de foto’s in een oude schoolklas en in een garage. Ik heb de foto’s op speciaal, mat fotopapier laten afdrukken en mooie eikenhouten lijsten gemaakt. De titelbordjes zijn van plexiglas. Zo houd ik dat traditionele in stand, maar wel met moderne materialen.”

In de expositie zien bezoekers zowel de eerste reeks van foto’s die Tahné voor haar afstudeerproject in 2015 maakte, als een nieuwe reeks die ze dit jaar maakte. Iedere vijf jaar wil ze een nieuwe serie maken, om het gezin te blijven vastleggen. “Ik neem mezelf als uitgangspunt en leer gaandeweg”, zegt Tahné. “Ik ben mijn familie meer gaan waarderen en kijk op een andere manier naar mijn gezin. Ik hoop dat anderen dat ook doen.

Over appels die van bomen vallen

De expositie ‘Over appels die van bomen vallen’ is vanaf 11 september tot 29 november te zien in de LocHal. Naast Tahné, Samuel en Jip, exposeren Marijn Kuijper en Eva Steentjes ook hun werk. Wil je bij de opening aanwezig zijn? Kijk dan op de website van Kunstloc Brabant.

Expositie: Over appels die van bomen vallen

Simone Vos

Freelance journalist & schrijver
+31 6 22 15 14 30

fotografie

BredaPhoto in de klas: “Foto’s dichter naar de leerlingen brengen”

Breda staat in het teken van fotofestival BredaPhoto. Voor scholen een mooie kans om aan de slag te gaan met fotografie en maatschappelijke thema’s.

10 oktober 2024
BredaPhoto in de klas: “Foto’s dichter naar de leerlingen brengen”

Goeikes: Helmonders delen hun verhalen met fotografie

Een laagdrempelige expositie van amateurfotografen.

6 februari 2024
Goeikes: Helmonders delen hun verhalen met fotografie

Blog: Vrije Vogels in een kerk in transitie

Marieke Wiegel, directeur van de Grote Kerk Breda, reflecteert op de nieuwe plek die de Grote Kerk Breda in het culturele landschap inneemt.

11 september 2023
Blog: Vrije Vogels in een kerk in transitie

Ambacht & nieuwe technieken: fotografie

In deze reeks zetten we kunstenaars die ambachtelijk werken én nieuwe technieken inzetten, naast elkaar. Dit keer: Arold van der Aa en Ruud van Empel.

19 april 2022
Ambacht & nieuwe technieken: fotografie

Persoonlijke fotoseries die dichtbij het hart liggen

Door te kijken naar hun eigen familieverhaal, onderzoeken Samuel Otte, Jip van Tatenhove en Tahné Kleijn hun individuele levensvragen.

3 september 2020
Persoonlijke fotoseries die dichtbij het hart liggen

Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Voor zijn nieuwe expositie Power to the models geeft Jan de fotomodellen de macht in handen.

25 augustus 2020
Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Goeikes; voor, door en over Helmonders

Met fotoproject Goeikes geven Helmonders de 'gewone' bewoners van hun stad een podium.

3 december 2019
Goeikes; voor, door en over Helmonders

BredaPhoto-on-tour: “Voor kinderen ligt de magie van foto’s nog voor het grijpen.”

Met een educatief programma sluit de interactieve tentoonstelling BredaPhoto-on-tour aan bij de pure verbeeldingskracht van kinderen.

10 september 2019
BredaPhoto-on-tour: “Voor kinderen ligt de magie van foto’s nog voor het grijpen.”

Durf jij je nog bloot te geven?

De Brabantse kunstenaar Charissa van Dijk vond een ingenieuze manier om de censuur op naaktheid online te ondermijnen.

27 augustus 2019
Durf jij je nog bloot te geven?

The Essential: Een klankbord voor de maatschappij

In een tijd waarin we met gebogen hoofden over straat lopen, verdwaasd op het scherm van onze mobiele telefoon kijken, vergeten we soms te kijken en te luisteren.

16 mei 2017
The Essential: Een klankbord voor de maatschappij

Geen opdrachten meer zonder voldoende budget

Fotograaf Wieneke Hofland over haar werkweek, inkomsten en motivatie als zzp'er in de culturele sector.

7 april 2015
Geen opdrachten meer zonder voldoende budget