
In het gespecialiseerd onderwijs vindt cultuureducatie vooral op school plaats. En dat is een gemiste kans, want juist het beleven van kunst en cultuur buiten de school opent de wereld van leerlingen. Het zorgt voor inspiratie én geeft misschien wel aanleiding om zelf met cultuur aan de slag te gaan. Maar hoe pak je dat aan? Pioniers wijzen met hun goede voorbeelden de weg.
Tekst: Iris van den Boezem
Kunstloc Brabant, Erfgoed Brabant en enkele intermediairs cultuureducatie organiseerden een bijeenkomst, met als centrale vraag: wat is er nodig om leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs de wereld van kunst en cultuur buiten de school te laten ontdekken? Pioniers op dit vlak deelden succesmomenten, randvoorwaarden en kernwaarden met elkaar.

Cultuur buiten de school? Gewoon doen!
Langzaam wiegen handen door de lucht. We kijken naar een jongen van een jaar of veertien, zittend op de grond. Het is een leerling van Onderwijscentrum Leypark in Tilburg, een school voor speciaal basis- en voorgezet onderwijs. Samen met klasgenoten geniet hij van een interactieve voorstelling van jeugddansgezelschap De Stilte. Vóór de voorstelling kregen hij en zijn klasgenoten een korte uitleg van de docent, zodat ze wisten wat ze konden verwachten.
Het is niet de eerste keer dat deze klas een culturele voorstelling bezoekt. En het is ook niet de enige klas op school. Alle leergangen en niveaus maken kennis met kunst en cultuur. Leerkracht Myhra van Boxtel geeft er les op het vmbo. “De wereld van veel van onze leerlingen is heel klein. Ze komen met de taxi naar school en gaan weer met de taxi naar huis. Verder is er voor hen niet veel, behalve gamen en thuiszitten.” De school sloeg de handen ineen met partners in de stad, zoals Schouwburg Concertzaal Tilburg, Factorium en CiST, en zorgde per klas voor een programma op maat.
Myhra: “We willen met onze leerlingen graag de school uit, het theater of het museum in. Dat alleen al is een ervaring op zich.”
De leerlingen van Onderwijscentrum Leypark kijken niet alleen naar kunst en cultuur, ze gaan er ook mee aan de slag. Deels met de kunstvakdocenten van de school zelf, deels met professionals van buitenaf. “Het is mooi om te zien hoe leerlingen kunnen worden geraakt. Er is bijvoorbeeld een jongen die zó enthousiast werd van het theater dat hij zag, dat hij nu zelf bij een toneelvereniging zit. Die overgang van binnen naar buiten de school proberen we dan, samen met Factorium, zo soepel mogelijk te maken”, vertelt Myhra. Bijzonder: deze leerling gaat zélf met de bus naar zijn toneellessen toe. “Doordat we regelmatig met het ov naar het theater of musea reizen, was de overstap voor hem om het zelf te durven, veel kleiner.”
Myhra’s belangrijkste tip voor scholen is: ga het doen. Onderzoek, ervaar en stel bij. Haar school kwam in actie na contact met Gwen Sengers, programmeur bij Schouwburg Concertzaal Tilburg. Die samenwerking was voor Onderwijscentrum Leypark een eyeopener: er is voor leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs heel veel mogelijk. En andersom wil Schouwburg Concertzaal Tilburg er zijn voor alle Tilburgers. Gwen: “Bij onze kindervoorstellingen op zondagmiddag zie je eigenlijk nooit kinderen met speciale behoeften. Ouders zijn bang dat het niet gaat. En bij docenten speelt vaak hetzelfde: wat als een kind de voorstelling verstoort?” Leerlingen op het speciaal en gespecialiseerd onderwijs hebben recht op dezelfde artistieke kwaliteit als ieder ander, vindt Gwen. “Het hoeft niet makkelijk, simplistisch of generiek. Juist niet. De lat mag soms zelfs omhoog. Alleen: het aanbod moet wel op maat zijn. Dat is de sleutel. En daarvoor hebben onderwijs en culturele instellingen elkaar nodig.”
Gwen: “Er is heel veel mogelijk, als je denkt in kansen. Stel dat er een klas komt naar een voorstelling in onze grote zaal, en een aantal van de kinderen is snel overprikkeld. Dan regel ik een loge zodat ze wat rustiger kunnen kijken. Heel ingewikkeld is het niet, maar je moet het wel weten én doen.” Er is een belangrijke kanttekening. Want om deze samenwerking structureel te maken, is veel doorzettingskracht nodig. Gwen: “Het is elke keer weer schrapen om aan de financiële middelen te komen. Er zijn zoveel verschillende potjes. En de meeste regelingen zijn niet structureel. Het zou enorm helpen als daar wat aan verandert.”

Leerlingen in contact met hun talent
Ook bij theater- en danswerkplaats Tuiri, met locaties in Breda en Roosendaal, zorgt geld soms voor kopzorgen. Coördinator en docent Meike Steerneman: “We zijn een professioneel dans- en theatergezelschap, maar staan officieel te boek als dagbesteding. Onze dansers en acteurs kunnen daardoor niet betaald worden.” Tiuri is er voor dansers en acteurs met een cognitieve beperking. Samen maken ze professionele voorstellingen waarmee ze langs podia touren. Meike: “Via het speciaal onderwijs maken we kennis met nieuwe talenten op het gebied van theater en dans. Deze mensen maken op hun beurt via Tiuri weer contact met hun eigen talent.” Ook Meike ziet voorzichtigheid bij ouders en leerkrachten. Ze vinden het lastig om hun kind of leerling naar theater of dans te laten gaan, zijn bang dat het niet lukt. “Ons antwoord is dan: laten we het proberen. Dat kan met een stage in de werkplaats, met een groep of alleen.”

Tiuri heeft naast de werkplaats drie vrijetijdsgroepen, die buitenschools met dans of theater aan de slag gaan. “Dat is een gat dat we graag wilden dichten: leerlingen die op school kennismaakten met wat we doen, buiten de school hiermee verder laten gaan. Als je 14 bent, ben je nog te jong voor de werkplaats. Maar er kan wel iets gaan sprankelen. Zo maken we de doorstroom van jonge kinderen via de vrijetijdsgroepen naar onze werkplaats alsnog mogelijk. Dat een-tweetje is onmisbaar.” Regelmatig zijn er presentatiemomenten. De vrijetijdsgroepen laten dan zien wat ze kunnen: ouders trots, acteurs en dansers trots. “Dat zorgt voor een mooi succesmoment. Het besef van: wauw, wat ik doe, voelt goed. En anderen vinden het ook nog eens fijn om naar te kijken.”
Samen doen en maken
Het verhaal van Tiuri is herkenbaar voor Miriam Couwenberg. Zij werkt als kunstvakdocent muziek in het speciaal onderwijs. “Muziek doet iets met kinderen: de herkenning, het ritme, de melodie. Het roept vaak meteen iets op. Zéker als je die muziek zelf maakt. Dat hoeft niet eens heel ingewikkeld. Het is het samen doen en maken waar het om gaat.”

De juiste balans
In de verhalen van bijna alle pioniers kwam het tot nu toe naar voren: het opzetten van samenwerkingen tussen culturele instellingen en gespecialiseerd onderwijs is een kwestie van doen. Maar tegelijkertijd vraagt het ook om de juiste balans. Dat merkt Luydgarde Rijnen, die als intermediair bij Nieuwe Veste in Breda de eerste stappen hiertoe zette. “Ik zie dat er wederzijds heel veel goede intenties zijn. Aanbieders van cultuur zeggen: ‘We zijn er voor álle kinderen.’ Maar in praktijk is er niet altijd maatwerk voor speciaal onderwijs.” En dat is gevaarlijk, zegt ze. Want juist bij deze scholen is de huiver soms al groot. “Als het dan niet uitpakt zoals ze hadden gehoopt, ben je weer tien stappen terug. En dan kun je dus weer van vooraf aan beginnen.” De belangrijkste succesfactor volgens Luydgarde? Het gesprek met én tussen scholen en aanbieders.
“Vraag bijvoorbeeld: ‘Mag ik komen kijken wat je doet, met wie en op welke manier?’ Werken met het gespecialiseerd onderwijs is geen one size fits all. Je moet je daar vooraf in verdiepen en zorgen voor een goede aanpassing of voorbereiding. En ja, soms moet je dan als cultuuraanbieder concessies doen.” Twee weken geleden stonden leerlingen van De Spreekhoorn (Bredase school voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis) te swingen in de theaterzaal van Nieuwe Veste, bij De Liedjesatlas. Luydgarde: “Zorg als cultuuraanbieder dat er in je organisatie minimaal een persoon is die zich verdiept in de doelgroep, in de mogelijkheden en hoe je de activiteit daar goed kunt laten landen. Want je zult zien: dan kan er eigenlijk heel veel."
Meer weten?
We delen actuele informatie en cultureel aanbod voor deze doelgroep via een kennispagina.
Heb je vragen?
Neem contact met ons op.
Kennis en inspiratie
Agenda cultuureducatie
16 jun. 2025
ICC-cursus regio Midden - schooljaar 2024-2025
cursus cultuurcoördinator voor leerkrachten in het primair onderwijs
18 mrt. 2025
Digitale Cultuureducatie
ondersteuning bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal
27 jun. 2025
Basistraining CmK
coachende gesprekstechnieken voor intermediairs en cultuurprofessionals binnen CmK
22 mei 2025
Training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs
til cultuuronderwijs naar een hoger plan
Verkenning tentoonstellingskunsten in het primair onderwijs
denk mee over professionele beeldende kunst in de klas
03 jun. 2025
ICC-cursus regio Meierijstad - schooljaar 2024-2025
cursus cultuurcoördinator voor leerkrachten in het primair onderwijs
19 nov. 2025
ICC-cursus regio De Kempen 2025
cursus cultuurcoördinator voor leerkrachten in het primair onderwijs
28 mrt. 2025
Training Art of Hosting
driedaagse training in het ontwerpen en hosten van effectieve samenwerking
14 mei 2025
ICC-cursus regio West - schooljaar 2024-2025
cursus cultuurcoördinator voor leerkrachten in het primair onderwijs
Netwerkbijeenkomst intermediairs voortgezet onderwijs
de samenwerking op en met de school
Ervaringsbezoek speciaal onderwijs
Sociale integratie in actie!
Eindpresentatie Training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs
Op donderdag 22 mei 2025 presenteren de deelnemers van de training hun eindresultaten.
21 mei 2026
Training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs
til cultuuronderwijs naar een hoger plan