De elevator pitch – kortweg pitch. Een duidelijk en beknopt verhaal met de essentie van je project. Zo kort en krachtig dat je ‘m kunt vertellen in het tijdsbestek van een liftritje. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe presenteer je zó, dat je niet alleen je publiek boeit, maar hen ook laat meedenken over hoe jij een stap verder komt? In dit artikel lees je de technieken die je kunt gebruiken.
Geschreven door Pleuni van Keulen
Misschien ken je het wel. Je zit helemaal in je idee en bent er superenthousiast over. Dus ga je erover vertellen. Je bent lekker op dreef, maar gaandeweg verlies je de aandacht van je luisteraar. Zonde! Een verhaal of project presenteren is voor veel mensen nu eenmaal lastig. Het is niet voor niks een vak. Gelukkig is het ook iets dat je kunt leren door veel te oefenen. Ook door bepaalde technieken te gebruiken.
Goede opbouw
Zorg voor een goede opbouw waarmee je jouw publiek blijft boeien en je verhaal duidelijk en beknopt vertelt. Marlies Leupen is pitch-trainer. Zij geeft – vrij vertaald – als tips voor een goede opbouw van je pitch de volgende 5 stappen:
- Aanleiding. Neem het publiek mee in jouw belevingswereld.
- Inzicht. Welke overtuiging of visie heb je daardoor gekregen?
- Idee. Waartoe leiden die aanleiding en dat inzicht? Wat is je idee en welke waarde heeft dit voor je geldschieter?
- Ervaring. Waarom ben jij hier zo geschikt voor? Vertel in het kort enkele wapenfeiten en skills over jezelf. Even jezelf verkopen dus.
- Vraag. Formuleer een duidelijke open vraag. Dit is mijn ambitie en nu ben ik op zoek naar: geld, mensen, netwerk, middelen, advies, enzovoorts. Hoe kan de ander daarbij helpen?
Vraagteken als stoorzender
Let op! Verlies je de aandacht van de luisteraar tijdens je presentatie? Dan ontstaat een vraagteken in iemands hoofd. Zie dat vraagteken als een knipperend lampje, een signaal dat steeds de aandacht vraagt. Aandacht die dan niet naar jouw verhaal gaat. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Dus wees concreet en beknopt, zorg dat je verhaal ergens naartoe gaat.
Vergeet belangrijkste niet
Het klinkt misschien gek, maar opvallend veel mensen vergeten tijdens het pitchen het belangrijkste te vertellen van hun hele verhaal. Namelijk het idee zelf. Wat wil je nu precies doen waarvoor je geld zoekt? Jouw hoofd loopt misschien over met informatie over je project, maar je publiek heeft geen voorkennis. Vergeet dus niet te vertellen wat je nu daadwerkelijk wilt doen. Weet je dat nog niet zo concreet, formuleer dan een onderzoeksvraag als eerste stap.
Pitchen op papier
Voordat je een idee live pitcht, presenteer je het vrijwel altijd eerst op papier. Vaak is dat in een projectplan, waarin je uitgebreid vertelt over je project, de artistieke waarde, doelgroep, communicatie en nog veel meer. Hoe je helder en duidelijk je idee op papier zet? Dat lees je in onze Schrijftips voor een krachtig projectplan.
Dit artikel is gebaseerd op informatie uit de pitch-training van Marlies Leupen tijdens KunstUnlocked 3 in het CKE in Eindhoven. Meer informatie vind je in haar programma B hungry & get fed. Wil je meer tips om jouw werk een stap verder te brengen? Check dan de agenda voor de aankomende workshops en kom eens langs bij een van onze schrijftafels.