Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Meedoen in de maatschappij, sociale contacten onderhouden én genieten van kunst op je eigen tempo. Met een prikkelarm aanbod zetten culturele instellingen in Brabant zich in voor optimale toegankelijkheid voor iedereen. Andere openingstijden, gedempt licht, minder geluiden en een rustruimte; zomaar een greep uit de aanpassingen die ze deden. Het Noordbrabants Museum, De Kattendans (theater en onderdeel van Wonka Podia), Chassé Theater en Theaterfestival Boulevard delen hun ervaringen. 

“We wilen een breder publiek bereiken. Dat is sinds onze nieuwe directie er is, nu zo’n twee jaar, een nog belangrijker onderdeel van onze missie als museum. De groep mensen die gevoelig is voor prikkels, beslaat ongeveer 35 procent van onze samenleving. Dat kan bijvoorbeeld komen door een burn-out of een hersenletsel. Dat is echt een groot deel van onze maatschappij. Dus daar willen we graag meer voor doen. Inmiddels hebben we al bijna een jaar lang een prikkelarme openstelling op de eerste zaterdagochtend van de maand, vóór de reguliere openingstijden”, vertelt Kara Smits, coördinator hospitality bij Het Noordbrabants Museum.

Het Noordbrabants Museum - Wiosna van Bon

Prikkelarm filmaanbod

Ook bij Chassé Theater in Breda staat de toegankelijkheid voor iedereen hoog in het vaandel. Eens per maand heeft het theater ‘Prikkelarm filmaanbod’. “Daar zijn we drie jaar geleden mee gestart en we willen ook heel graag een prikkelarm aanbod maken voor het theater. Maar dat kost tijd, om dat goed neer te zetten, vandaar dat zijn begonnen bij de cinema. De wens is er zeker om het verder uit te breiden. We zijn er voor iedereen, dat willen we laten zien”, vertelt Lotte van Dongen, educator bij Chassé. 

Hoe ze dat doen? “De films zijn op een rustig moment, waarop er geen andere bezoekers in het theater zijn. De muziek staat niet aan, de garderobe is dicht en mensen kunnen meteen de zaal in. Het licht is daar ook gedempt en de zaal zit niet bomvol. Ook de films die we aanbieden zitten niet vol prikkels”, vertelt Lotte. “De begeleiding en de ontvangst zijn ook ingericht op een prikkelarm bezoek. Daarnaast hebben we een document ‘visuele voorbereiding’. Samen met de stichting Onbeperkt Genieten hebben we naar ons aanbod, het gebouw en de ontvangst gekeken en daar hebben we veel kennis door opgedaan. De stichting gaf ons veel voorbeelden van andere prikkelarme programma’s en heeft meegekeken hoe we ons programma goed kunnen inrichten.”

Chassé Theater Breda - prikkelarme cinema

Prikkelgevoeligheid

Onbeperkt Genieten haakte ook bij De Kattendans in Bergeijk en de andere Wonka podia (samenwerkingsverband van vijf podia uit Zuid-Oost Brabant) aan. Om voorlichting te geven en mee te denken over een prikkelarm aanbod, vertelt Merel Sengers, marketing en communicatie bij De Kattendans. “We zijn druk bezig om onze toegankelijkheid op, onder meer, het gebied van prikkelgevoeligheid te verbeteren. Daarbij krijgen we hulp van Onbeperkt Genieten. We hebben aan het begin van het theaterseizoen een training gehad met een deel van het personeel. In de toekomst richten we ons meer op het aanbieden van prikkelarme voorstellingen. Een vervolgtraject daarop is nog bezig”, vertelt Merel.

Visuele voorbereiding

“Op onze website kun je je voor je bezoek voorbereiden. Zo staat er waar je in de foyer rustig kunt ziten, welke geluiden je kunt verwachten in het theater en beschrijven we de situatie van de zaal en foyer. Zo kan iedereen zelf inschatten wat zo’n bezoek inhoudt. Dit document hebben we ook met de stichting besproken. Daarnaast hebben we afgelopen seizoen een pilot gedraaid met een voorstelling voor publiek dat last heeft van prikkelgevoeligheid. Daar hebben we een oproep voor gedaan en een aantal mensen heeft zich daarvoor gemeld. Met hen hebben we vooraf en naderhand gesproken.”

Theaterfestival Boulevard - prikkelvriendelijke voorstelling Siriana, mijn vriendin van Karlijn Hamer - fotograaf: Karin Jonkers

Festival voor iedereen

Theaterfestival Boulevard houdt zich al een hele tijd bezig met inclusiviteit, vertelt Coralie den Adel, projectleider publieksverbinding bij het festival. “We zijn begonnen om het gratis aanbod bekend te maken voor mensen met een kleine beurs. Vaak leven die in armoede omdat ze hindernissen ervaren of een beperking hebben. En zo is ons werken aan toegankelijkheid gaan rollen”, zegt ze. “We staan elf dagen lang in Den Bosch, in de stad, maar ook in de wijken en dan is het wel zo sjiek om voor iedereen toegankelijk te zijn. Zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met het festival, zonder drempels, is voor ons heel belangrijk.”

Prikkelarme maandag

Dat doet het festival dus op financieel vlak, maar ook door rolstoeltoegankelijk te zijn en mensen met een beperking mogelijkheden te bieden om te komen. Denk aan audiodescriptie en tolken voor Nederlandse Gebarentaal. Naar voorbeeld van de Tilburgse Kermis die een prikkelarme kermis aanbood, zag Boulevard in 2019 een kans voor een Prikkelarme maandag. “We hadden geen uitgeschreven plan of beleid, maar hebben met twee vrijwillgers die neurodivers zijn en moeite hebben met prikkelverwerking, eens gekeken hoe we zo’n dag konden inrichten. Dat was de eerste start. De jaren erna kwam corona en werd het prikkelarme aanbod nog belangrijker. Mensen waren niet meer gewend aan drukke plekken en ook de aandacht voor mentale gezondheid is toegenomen”, vertelt Coralie. 

“De urgentie is er meer dan ooit. In de afgelopen vier jaar hebben we geëxperimenteerd met prikkelarme voorstellingen, rustruimtes en veel feedback gevraagd aan ervaringsdeskundigen. Sinds dit jaar werken we met Onbeperkt Genieten, we willen het graag serieuzer aanpakken. Alleen het verschil tussen prikkelarm en prikkelvriendelijk is bijvoorbeeld al groot. Communicatie is heel belangrijk, als mensen weten wat ze kunnen verwachten van een voorstelling of locatie, is dat al een hele stap vooruit”, zegt Coralie.

Theaterfestival Boulevard - Prikkelarmestoel - Fotograaf: Karin Jonkers

‘Begin gewoon’

“Kunnen we prikkelvriendelijke voorstellingen aanbieden en hoe? Daar zijn we nu mee bezig. Onbeperkt Genieten gaf aan dat we klein moeten beginnen, je kunt niet alles in één keer veranderen. Dit jaar gaan we in gesprek met een maker en een locatie om te kijken hoe we daar bezoekers prikkelvriendelijk kunnen verwelkomen. We willen graag mensen meekrijgen. En er komen overzichten van de festivallocaties en plekken om je even terug te trekken. Ons festivalhart krijgt een prikkelplattegrond. Daar kijkt de stichting bij mee. Het allerbelangrijkst is om gewoon te beginnen. Wacht niet op beleid, maar begin gewoon klein. Dat is mijn motto.”

Museum ontprikkelen

Om hun omgeving en het aanbod ook zo optimaal te maken, werkte Het Noordbrabants Museum ook met de Onbeperkt Genieten samen, vertelt Kara. “We hebben gekeken naar andere musea, zoals het CODA in Apeldoorn, om te kijken hoe zij hun aanbod neerzetten. En met Iris van Heesch van Onbeperkt Genieten hebben we een ronde gemaakt door het museum; wat kunnen we aanpassen? Wat zijn de prikkels? Als je daar zelf niet gevoelig voor bent, dan is het lastig inschatten. Zij heeft er ervaring mee, dus dat is prettig om zo samen te werken. We kwamen erachter dat de lichtsterkte niet in elke ruimte hetzelfde was bijvoorbeeld, dat hebben we aangepast”, vertelt ze.

“Ook zetten we de lichtkunstwerken niet aan. Natuurlijk wel met behoud van de beleving van het museum. Ook hebben de medewerkers een cursus gehad om tijdens deze openstellingen op de juiste manier begeleiding te geven, waar nodig. We merken dat de bezoekers in het begin nog niet veel kwamen, maar door mond tot mondreclame weten steeds meer mensen ons te vinden. Op de prikkelarme agenda van Onbeperkt Genieten staan onze openstellingen ook, dus dat is heel fijn.

Positieve reacties bezoekers

De reacties van bezoekers zijn vooral positief, merken de culturele instellingen. “Na de pilot hebben we feedback gekregen van de bezoekers, zij lieten weten dat alles waar wij als theaer invloed op hadden, heel goed was. De show duurde wel wat lang, dat is iets om in de programmering mee te nemen bijvoorbeeld. En ze vonden het document ter voorbereiding heel fijn”, vertelt Merel over de pilot-voorstelling bij De Kattendans.  

Ook bij Chassé Theater is de feedback op het aanbod positief, vertelt Lotte. Zo kregen we terug van een bezoeker: ‘Mijn vader was tot een paar jaar terug liefhebber van muziek en films. In 2016 kreeg hij een herseninfarct, dat betekende dat hij snel vermoeid was en niet meer tegen veel geluid kon. Dat zorgde voor een verarming van zijn leven en van onze band. Door de prikkelarme cinema konden we weer samen op pad. Het gevoel van een bepaalde mate van vrijheid voor hem, eindelijk weer.’ Dat is natuurlijk heel waardevol, om zo weer wat te ondernemen. Juist daar willen we graag bij helpen en daarom zetten we hierop in.”

Onbeperkt Genieten

Onbeperkt Genieten is als stichting opgericht in 2016, de pionier op het gebied van prikkelarm cultuuraanbod. Samen met Onbeperkt Genieten maken culturele organisaties hun locatie of activiteit toegankelijk voor een breder publiek. Hierdoor wordt een bezoek aan een museum, (film)theater of podium mogelijk voor een grote groep mensen met een lage tolerantie voor prikkels.

Prikkelarme cultuuragenda
Ook Design Museum Den Bosch start in mei met een pilot voor prikkelarme bezoeken. Van Abbemuseum in Eindhoven biedt op reservering ook prikkelarme museumbezoeken aan. Op de prikkelarme cultuuragenda zie je alle initiatieven in Nederland.

Onbeperkt Genieten

Simone Vos

Freelance journalist & schrijver
+31 6 22 15 14 30

Diversiteit en inclusie

Inspiratie-artikelen rondom actuele thema's uit de cultuursector

Kunstloc Brabant richt spotlight op Brabantse voorbeelden uit kunst- en cultuursector die tot de verbeelding spreken.

27 augustus 2024
Inspiratie-artikelen rondom actuele thema's uit de cultuursector

Prikkelarm cultuuraanbod: Genieten van kunst op jouw tempo en volume

Met een prikkelarm aanbod zetten culturele instellingen in Brabant zich in voor optimale toegankelijkheid voor iedereen.

11 juni 2024
Prikkelarm cultuuraanbod: Genieten van kunst op jouw tempo en volume

Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Nana van Moergestel en Neel Brans, over de bijzondere werkwijze van Dansnest in het project De Ader.

26 maart 2024
Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Drie Brabantse theatergezelschappen vertellen op welke manier ze inwoners betrekken.

26 februari 2024
Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Een gesprek tussen Saskia van Hulten, statenlid van PvdA in Noord-Brabant en kunstenaar Chilton Galimo.

27 december 2023
Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Iedereen is zanger bij het Participatiekoor

Het Participatiekoor brengt mensen met dementie en mantelzangers samen om te zingen.

19 december 2023
Iedereen is zanger bij het Participatiekoor

Theater De Lievekamp: Er als theater zijn voor je hele stad

Theater De Lievekamp is er vóór en dóór je hele stad!

5 december 2023
Theater De Lievekamp: Er als theater zijn voor je hele stad

Kunst als essentieel onderdeel van ieder mens bij Corpo Máquina

Choreografisch platform Corpo Máquina maakt kunst en dans toegankelijker voor iedereen.

21 november 2023
Kunst als essentieel onderdeel van ieder mens bij Corpo Máquina

Een jaar lang inspiratie: Kunst voor iedereen

Met een kalender zetten we twaalf bevlogen initiatiefnemers in de spotlight die kunst toegankelijk maken voor iedereen.

16 november 2023
Een jaar lang inspiratie: Kunst voor iedereen

Meer dan alleen je beperking bij Speels Collectief

Theatergezelschap Speels Collectief maakt theater toegankelijk voor iedereen.

7 november 2023
Meer dan alleen je beperking bij Speels Collectief

Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kijk mee met organisatie De Vrolijkheid, wat kunstworkshops betekenen voor kinderen en jongeren in een azc!

17 oktober 2023
Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kunstenaars breken het Indisch zwijgen en onderzoeken hun identiteit

Lisa Habets onderzoekt het verleden van haar Indische voorouders. Voor MESTmag sprak ze met Kim Pattiruhu, Yda Sinay en Storm Boender.

4 juli 2023
Kunstenaars breken het Indisch zwijgen en onderzoeken hun identiteit

Breken met oude kleding- en rolpatronen

In de tentoonstelling Nieuwe Patronen onderzoeken Paul van de Waterlaat en Haiko Sleumer het spanningsveld tussen kleding en identiteit.

8 juni 2023
Breken met oude kleding- en rolpatronen

Op naar een pluricultureel Brabant

Mounir Samuel schrijft over hoe kunst- en cultuurinstellingen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de grote sociale vraagstukken van deze tijd.

6 juni 2023
Op naar een pluricultureel Brabant

Gehoor vinden bij een doof publiek

Voor doven en slechthorenden zijn er steeds meer initiatieven die (podium)kunsten toegankelijk maken. Vooral bij dans is er nog een wereld te winnen.

28 maart 2023
Gehoor vinden bij een doof publiek

Kunstenaars en nieuwkomers: “We zijn hetzelfde, we hebben alleen allemaal wat anders meegemaakt"

Ons land kent steeds meer nieuwkomers. Hoe is het om een volledig nieuw leven op te moeten bouwen in Nederland? En wat kan kunst hierin betekenen?

24 januari 2023
Kunstenaars en nieuwkomers: “We zijn hetzelfde, we hebben alleen allemaal wat anders meegemaakt"

Bo Diversity, een stichting die strijdt voor diversiteit en inclusie.

Eline Kouwenberg is medeorganisator van inclusief Bredaas festival: SameSame.

27 september 2022
Bo Diversity, een stichting die strijdt voor diversiteit en inclusie.

Stemming: Eerst gendergelijk, dan neutraal

Documentalist Ton van der Linden vraagt zich af hoe het staat met de gendergelijkheid in de beeldende kunst en de theatersector.

20 september 2022
Stemming: Eerst gendergelijk, dan neutraal

Brabantse theatermakers maken meer ruimte in hokjes

Theatermakers zijn als geen ander in staat om groepen mensen met elkaar te verbinden. MEST sprak met vier Brabantse theatermakers.

8 juni 2022
Brabantse theatermakers maken meer ruimte in hokjes

De kunstenaar als spiegel van de maatschappij

Een aantal ambitieuze Brabantse kunstenaars vertellen hoe zij een positieve impact maken.

19 mei 2022
De kunstenaar als spiegel van de maatschappij

De kracht van kunst: “Wanneer ik iets moois zie, heb ik de behoefte om dat vast te leggen"

Het vijfde portret in een reeks waarin Brabanders vertellen wat het maken van kunst met ze doet.

17 maart 2022
De kracht van kunst: “Wanneer ik iets moois zie, heb ik de behoefte om dat vast te leggen"

‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Willem Twee, poppodium 013, T*Agency en Schouwburg Concertzaal Tilburg over diversiteit en inclusie in de culturele sector. Hoe staat het ervoor?

15 maart 2022
‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Blog | En nu actie!

Liesbeth Jans wordt steeds bozer rond 8 maart. Kunstenaars worden uitgenodigd om mee te denken over van alles. En dan?

11 maart 2022
Blog | En nu actie!

Blog | Gemengde salade

Gisèle Mambre was gespreksleider bij het NICE café over kansengelijkheid in cultuureducatie, en schreef daarover deze gastblog.

10 maart 2022
Blog | Gemengde salade

Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Tijd voor actie is het allang. Gesprekken en bevindingen van de Werkplaats Op Verkenning.

9 maart 2022
Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Blog | Nu! Nu springen!

Adviseur Liesbeth Jans merkt dat de roep om creativiteit en verbeeldingskracht - waar juist de cultuursector in uitblinkt - luider is dan ooit.

25 januari 2022
Blog | Nu! Nu springen!

Blog | Een zoektocht naar antwoorden

Hoe kunnen we werken aan vernieuwing in en met de cultuursector? Adviseur Liesbeth Jans schrijft over deze zoektocht en licht een voorbeeld uit.

9 december 2021
Blog | Een zoektocht naar antwoorden

Stemming: een vrouwelijke blik in de kunst?

Bestaat de vrouwelijke blik in de kunst? Welke positie hadden én hebben vrouwen in de kunstwereld? Een terug-en vooruitblik op gender(on)gelijkheid.

30 november 2021
Stemming: een vrouwelijke blik in de kunst?

Waar is het podium voor onze gevorderde kunstenaars?

Podium en aandacht genoeg voor jong talent in de cultuursector, maar hoe is dat voor de gevorderde makers? Welke ruimte mogen zij innemen?

13 oktober 2021
Waar is het podium voor onze gevorderde kunstenaars?

De verkenners gaan op pad

De eerste verkenners zijn Joy’s van Lieshout, Jacques Jeannau Jean Louis en Mandela Wee Wee en zij starten met het thema Diversiteit & Inclusie.

27 september 2021
De verkenners gaan op pad

Op Verkenning | Diversiteit & inclusie

Hoe kan de cultuursector diverser en inclusiever? Wij vroegen Joy’s van Lieshout, Jacques Jeannau Jean Louis en Mandela Kunta Wee Wee om op pad te gaan met deze vraag.

12 juli 2021
Op Verkenning | Diversiteit & inclusie

De urban scene a man’s world? Of toch niet?

Breaking, popping, hiphop, skaten; de urban culture in Brabant is ‘here to stay’. Drie vrouwen uit de urban scene aan het woord over hun passie.

19 mei 2021
De urban scene a man’s world? Of toch niet?

Musea Bekennen Kleur: hoe gaat het in Brabant?

Musea Bekennen Kleur is een initiatief voor diversiteit en inclusie in de museale wereld. De Pont, Van Abbemuseum en Stedelijk Museum Breda doen mee.

20 april 2021
Musea Bekennen Kleur: hoe gaat het in Brabant?

Culturele pioniers over expressie, innovatie en sociale verbinding

Rinse Staal en Tyrone Tjon a Loi, twee pioniers in de urban scene, vertellen meer over hun boodschap over hoe zij de toekomst zien.

14 januari 2021
Culturele pioniers over expressie, innovatie en sociale verbinding

Stemming: I am deliberate and afraid of nothing

In de maandelijkse column 'Stemming' schrijft Ton van der Linden, documentalist bij Kunstloc Brabant, over diversiteit en inclusie in de cultuursector.

10 december 2020
Stemming: I am deliberate and afraid of nothing

Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Voor zijn nieuwe expositie Power to the models geeft Jan de fotomodellen de macht in handen.

25 augustus 2020
Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

iktoon: Margriet danst door heel Europa

Margriet heeft het syndroom van Down. Ze doet aan moderne dans en wordt door gezelschappen uit heel Europa uitgenodigd om te dansen.

25 juni 2020
iktoon: Margriet danst door heel Europa

Sekswerkers vragen met Human Rights Tattoo aandacht voor misstanden

Op Internationale Sekswerkersdag vraagt Human Rights Tattoo aandacht voor de discriminatie en ongelijkheid waarmee sekswerkers geconfronteerd worden.

18 juni 2020
Sekswerkers vragen met Human Rights Tattoo aandacht voor misstanden

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Trends in events in festivalprovincie Brabant

Duurzaamheid, inclusiviteit, technologie, purpose-driven en een totaalbeleving zijn de trends in onze snelgroeiende festivalprovincie.

6 februari 2020
Trends in events in festivalprovincie Brabant

Zoektocht naar inclusiviteit en diversiteit bij Parktheater Eindhoven

Inclusiviteit realiseren is een constante zoektocht nodig naar ideeën en inzichten, vooral uit noodzaak om te overleven.

19 september 2019
Zoektocht naar inclusiviteit en diversiteit bij Parktheater Eindhoven

Durf jij je nog bloot te geven?

De Brabantse kunstenaar Charissa van Dijk vond een ingenieuze manier om de censuur op naaktheid online te ondermijnen.

27 augustus 2019
Durf jij je nog bloot te geven?

Wat kun je met impulsgelden? Deel 4

Samen met Het Zuidelijk Toneel onderzoekt New Dutch Connections hoe ze jonge vluchtelingen in Brabant met theater op weg kunnen helpen.

29 mei 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 4

Succesverhalen als inspiratie voor nieuwe Nederlanders

Zeventien jaar geleden kwam Diana J. Banks vanuit Suriname naar Nederland. Ze wilde graag aan het werk, maar liep tegen talloze obstakels aan.

22 november 2018
Succesverhalen als inspiratie voor nieuwe Nederlanders

Jeugdfonds Cultuur Brabant vergroot kansen voor alle kinderen

Sanne Hans, aka Miss Montreal is de nieuwste ambassadeur van het fonds dat kunst- en sportbeoefening mogelijk maakt kinderen en jongeren uit gezinnen die hiervoor te weinig geld hebben. Want ondanks dat Nederland een van de rijkste landen ter wereld is, toch groeien ruim 378.000 kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van een bestaansminimum. We nemen een kijkje bij de jonge Mitchell, die het podium mocht delen met de Nederlandse singer-songwriter.

7 november 2018
Jeugdfonds Cultuur Brabant vergroot kansen voor alle kinderen

Dans met kwetsbare jongeren: vier vragen aan Corpo Máquina

Corpo Máquina brengt kwetsbare jongeren op verschillende vlakken in beweging.

7 november 2018
Dans met kwetsbare jongeren: vier vragen aan Corpo Máquina

More Than Refugees: ‘Vluchteling zijn is niet je identiteit’

'More Than Refugees’ is een organisatie die jonge statushouders uit Den Bosch coacht bij de integratie in de Nederlandse samenleving.

5 oktober 2018
More Than Refugees: ‘Vluchteling zijn is niet je identiteit’

Zijn Brabantse musea toegankelijk genoeg?

Om musea toegankelijker en inclusiever te maken, zijn het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum gestart met het project STUDIO i.

22 maart 2018
Zijn Brabantse musea toegankelijk genoeg?

Geef een Toegift: verzacht armoede met een festivalticket

Podiumkunsten? Daar moet iedereen van kunnen genieten. Ook degenen die geen geld hebben voor een toegangskaartje.

20 maart 2018
Geef een Toegift: verzacht armoede met een festivalticket

Nee, bedankt!

Nadat Mabel Zwaan tijdens een concert werd lastiggevallen en dit deelde op Twitter, haakten binnen mum van tijd vier andere vrouwen uit de muziekindustrie aan en ontstond NO THANKS!

30 januari 2018
Nee, bedankt!

Take Me To The Sea

Vier vluchtelingen uit Syrië en drie uit Eritrea vertellen hun persoonlijke verhaal met behulp van poëtische teksten voor de tentoonstelling Take Me To The Sea in het Stedelijk Museum Breda.

22 januari 2018
Take Me To The Sea

Kunst en de acceptatie van transgenders

Hoe kunnen kunstenaars bijdragen aan de acceptatie van transgenders? In dit artikel zetten we zes voorbeelden op een rij.

21 september 2017
Kunst en de acceptatie van transgenders

De nieuwe Brabander: wegwijs gemaakt door bibliotheken en culturele partijen

Bibliotheken en culturele partijen spelen een belangrijke rol in het wegwijs maken van de 'Nieuwe Brabanders'.

18 mei 2017
De nieuwe Brabander: wegwijs gemaakt door bibliotheken en culturele partijen

Kunst als bindmiddel: culturele initiatieven met vluchtelingen

Nu onze samenleving door het vluchtelingenvraagstuk steeds meer polariseert, blijkt kunst wederom een uitermate geschikt middel om uiteenlopende groepen met elkaar te verbinden.

28 juni 2016
Kunst als bindmiddel: culturele initiatieven met vluchtelingen

10 voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

Er zijn steeds meer culturele instellingen die zich op specifieke doelgroepen richten.

4 februari 2016
10 voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

5 dingen die je moet weten over cultureel Brabant, volgens Marleen Hartjes

Maartje Vos-Swinkels vroeg dit keer Marleen Hartjes naar wat zij heeft geleerd over cultureel Brabant in haar functie als projectleider Special Guests bij het Van Abbemuseum in Eindhoven

30 november 2015
5 dingen die je moet weten over cultureel Brabant, volgens Marleen Hartjes

Expats en cultuur: werk aan de winkel

Welke rol kunnen culturele instellingen spelen om expats zich meer thuis te laten voelen? Deze vraag stelt Parktheater Eindhoven zich.

17 maart 2015
Expats en cultuur: werk aan de winkel

6 inspirerende voorbeelden van social innovation

Kristel en Simon zetten een aantal inspirerende voorbeelden van social innovation op een rij.

13 juni 2014
6 inspirerende voorbeelden van social innovation