De corona-crisis maakt de internationaliseringsagenda natuurlijk anders dan we tot voor kort met elkaar dachten. Maar het laat onverlet dat het onlosmakelijk onderdeel uit maakt van de beroepspraktijk van makers en culturele instellingen. Het geeft impuls aan de artistieke praktijk, draagt bij aan positionering en profilering, ook van Brabant, en een meer inclusieve aanpak in eigen land door het betrekken van nieuwe, internationale publieksgroepen.
Internationale samenwerkingsverbanden in 43 landen
De Proeftuin Internationalisering laat duidelijk zien hoe rijk het initiatief op het gebied van internationalisering in Brabant is. De werkgroep ontving inclusief de marketeersopleiding maar liefst 169 aanvragen, waarvan er 112 zijn gehonoreerd (toekenningen 1ste ronde / toekenningen 2e ronde). Vanuit de initiatieven in de proeftuin zijn er samenwerkingsverbanden met 43 verschillende landen, op alle continenten. Tijd om de toegekende initiatieven ook eens visueel in beeld te brengen om te laten zien hoe rijk en wijd verspreid deze activiteiten zijn.
Al kunnen veel projecten op dit moment niet in de oorspronkelijke vorm doorgang vinden, de gesprekken met internationale partners lopen onverminderd door, merken wij. Alternatieven worden gezocht en gevonden, soms in tijd, soms in vorm. Waardevolle uitwisseling die bijdraagt aan het vinden van oplossingen, nieuwe wegen en die de terugkeer naar wat al goede plannen waren mogelijk gaat maken. Internationale uitwisseling triggert creativiteit in denken en doen, en inspireert in richtingen die we nog niet bedacht hadden. Relevant in tijden van corona en de fase van opbouw die daar op volgt.
Meer weten over internationalisering?
Neem contact met mij op.