Levensgrote bellen blazen en die buiten op de foto zetten of zelf spullen verzamelen op kleur en daar een kunstwerk van maken. Leerlingen reageren enthousiast op de opdrachten die voortvloeien uit de twee verschillende tentoonstellingen die momenteel langs de basisscholen reizen in Brabant.
Geschreven door: Annelies Wijnen
Een reizende tentoonstelling is eigenlijk een ‘pop-up’ expositie, die voor een korte periode op basisscholen in Brabant wordt opgezet. Bij de ene school staat de expo in een speciaal lokaal en op de andere school wordt hij als een vorm van welkom heten in de entree gezet. ,,We hebben hem bij de trap gezet, zodat iedereen de expo ziet bij binnenkomst. Niet alleen de leerlingen en leerkrachten, maar ook de ouders”, zegt Anne-Marie Peeters, leerkracht groep 5 op basisschool de Westhoek in Oosterhout. ,,De leerlingen zijn nieuwsgierig. Zo’n duidelijk zichtbare plek zorgt er mede voor dat kunst laagdrempelig wordt.”
Reuzenzeepbellen in vrieskou
De reuzenzeepbellen op de prachtige natuurfoto’s trekken de aandacht, zij zijn het onderwerp van de expo ‘Mijn plek in een zeepbel’ van Noortje Haegens. Het is de bedoeling dat aan het einde van de expositieperiode aan de achterzijde van de panelen de leerlingen hun zelfgemaakte foto’s tentoonstellen, maar dat blijkt nog lastig in de praktijk.
Soms past het lesmateriaal bij de expo niet helemaal in het eigen schoolprogramma of vullen leerkrachten het programma zelf in. Zo bleek een andere school wel de bellenblaasopdracht te hebben gedaan, maar niet de fotografie-opdracht door de leerlingen zelf. Dit omdat de leerlingen hun mobiele telefoons niet mogen gebruiken op school.
De handleiding voor de leerkracht en de inhoud van de leskoffers/kisten zijn uitgebreid en duidelijk, maar niet iedereen gunt zich de tijd om zich daar goed in te verdiepen of er is simpelweg te weinig tijd. ,,We hebben de foto’s op de wanden van de reizende tentoonstelling summier behandeld in de klas”, zegt Anne-Marie Peeters. ,,Maar we hebben wel iets bijzonders gedaan met de opdracht van de reuzenzeepbellen. Omdat het buiten ook overdag vroor hebben we een andere samenstelling gemaakt van het sop. Door daar suiker en glucosesiroop bij te doen, bevroren de zeepbellen en werden ze wit. Het leek wel plastic. Voor de leerlingen was dat een bijzondere ervaring.”
Plastic afval worden kunstwerken
De andere reizende tentoonstelling gaat om het kunstwerk ‘I don’t like pink’ van Lidwien van Noorden en heeft als thema ‘Lang leve planeet aarde’ en richt zich op de actualiteit. Deze expo bestaat uit een waterval van roze afval en dat materiaal alleen al roept verschillende reacties op bij de docenten. Zo is er commentaar van een basisschool op kapotte roze spullen dat in de leskisten zit. ,,Haha, dan heb je niet begrepen dat het juist om afvalmateriaal gaat”, zegt Lidwien van Noorden lachend.
Kunst op de Mariaschool
De leerlingen en leerkrachten op de Mariaschool in Someren begrepen dat wel. Zo werd er bijvoorbeeld in de les een link gelegd tussen de plastic soep in de oceanen en de waterval van plastic afval. Het lesprogramma werd enthousiast ontvangen. De leerkrachten Eefje en Mike hadden zich tevoren verdiept in de bijbehorende handleiding en dat was duidelijk merkbaar. Leerlingen kregen de opdracht om aan de slag te gaan met het zelf meegebrachte afvalmateriaal. Zo werd het idee ook thuis onderwerp van gesprek. Bij de uitwerking van de opdracht moesten de leerlingen letten op vorm, kleur en de opstelling van het materiaal.
,,Door de grote betrokkenheid van de leerlingen en de flexibiliteit van de leerkrachten ontstonden prachtige kunstwerken op het schoolplein”, zegt Ineke Eijsbouts, coördinator van de reizende tentoonstelling namens de scholen in de regio Someren. ,,Elk kunstwerk kreeg een naam. Tot slot werd het kunstwerk van bovenaf gefotografeerd. Zo werd het werk vastgelegd en bleef het niet slechts een momentopname.”
Kunst in school
Inmiddels zijn er met advies van Kunstloc Brabant zes reizende tentoonstellingen ontwikkeld voor Brabantse basisscholen.
Wil je deze tentoonstellingen in jouw school of heb je als maker advies nodig om jouw werk in scholen te krijgen?
Neem contact op met Franny Meijer of Herman Kuypers