Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

De coronacrisis heeft natuurlijk grote impact op podia, festivals, musea en bioscopen. Het cultureel ondernemerschap komt ernstig in de knel door de maatregelen om het virus te beteugelen. Hoe is een aantal Brabantse makers tot nu toe met de crisis omgegaan?

Zoals de operazangeres Deirde Angenent? Ze had al 6 weken gerepeteerd aan een nieuwe productie van Irrelohe van Schreker in Lyon toen de coronacrisis een streep door de première zette. Opeens werd haar agenda leeg. Wat ze leerde, wist ze al. "Dit voelde altijd als een onveilig vak. Dat is zeker bevestigd. Alles is heel relatief. Ik ben natuurlijk heel blij als ik vier, vijf operaproducties in een jaar kan doen, maar het is niet zaligmakend, want het kan zomaar wegvallen." Angenent heeft Nederlands gestudeerd en eerder lesgegeven. Terugkeren naar het onderwijs zag ze niet zitten. Bovendien wilde ze overdag genoeg tijd houden om te studeren. Ze is daarom een bedrijfje begonnen om muziekbelevingslessen aan kinderen te geven: Lindens Lawaai. Ze ontwikkelde 2 cursussen, één voor kinderen tot 4 jaar en een cursus voor kinderen van 4 tot en met 7 jaar.

Net voordat de repetities begonnen voor ‘The future is not what is used to be’ - de nieuwe voorstelling van dansgezelschap Panama Pictures - kwam corona. De titel was er nog voor dat er sprake was van het virus. Artistiek leider Pia Meuthen. “We waren net begonnen met de voorbereidingen. Dat was vreemd, maar ook inspirerend. We moesten in isolatie, de structuur verdween. We beleefden de tijd opeens ook anders, dus dat was een interessante casestudie vlak voor onze repetities. Corona heeft ons stuk wel beïnvloed. De actualiteit is erin doorgesijpeld omdat we net na de lockdown begonnen met repeteren. We mochten elkaar niet aanraken, dat terwijl partneracrobatiek, samenwerken en elkaar vasthouden een belangrijk element is in mijn choregrafische werk. Dat dwong ons ook om anders te werken. De spanning tussen de lichamen van de dansers werd belangrijk. Dansers werden op zichzelf teruggeworpen. Ze moesten zich alleen staande zien te houden. De afstand tot elkaar werd belangrijk. Ze blijven niet op anderhalve meter van elkaar, maar ze raken elkaar niet één keer aan.” De voorstelling ging op 8 oktober in première.

16976

De Eindhovense kunstenaar Hanneke Wetzer laat op een fascinerende manier zien hoe zij met haar lockdown isolement omging. Ze vond haar best friend forever in Nadiah, een pop van elastomeer, een kunststof die een groot elastisch vermogen heeft. “Het gaat om de fantasiewereld die ze samen hebben gecreëerd, als een tijdelijke vlucht uit alle misère in de wereld. Om je psychisch staande te kunnen houden. Een manier om intimiteit, geborgenheid en luchtigheid in te bouwen in een situatie waar die niet werkelijk voorhanden is”. Haar project Living Alone (Together) is te zien tijdens The Self Design Academy, een expositie waarin kunstenaars en ontwerpers verbeelden hoe we onszelf kunnen definiëren, begrijpen en ontwerpen,  in MU, Eindhoven, nog te zien tot 22 november.  

Ton van der Linden (documentalist Kunstloc Brabant) signaleert in zijn maandelijkse column actuele ontwikkelingen bij Brabantse makers. 

Al het cultuurnieuws uit Brabant en de rest van Nederland op een rijtje, vind je in Trends & Ontwikkelingen op Kunstloc Brabant.

Trends & Ontwikkelingen

corona

Het publiek vindt langzaam haar weg terug naar de Brabantse theaters

De theaters kampen met een lagere bezetting dan vóór de pandemie. Geldt dat ook voor de theaters in Brabant? En hoe kijken zij naar de toekomst?

19 mei 2022
Het publiek vindt langzaam haar weg terug naar de Brabantse theaters

Afstuderen na een coronastudie: “Ik heb op mijn kamer zitten knutselen”

Drie studenten vertellen over hun opleiding, studeren in tijden van corona, hun afstudeerproject en ambities.

16 mei 2022
Afstuderen na een coronastudie: “Ik heb op mijn kamer zitten knutselen”

Hoe geven Brabantse instellingen jong talent een podium?

Hoe vinden jonge talenten de weg naar de spotlights? Het Noordbrabants Museum, Music Hub Brabant en Sarah Neutkens en Jesse Fischer aan het woord.

5 april 2022
Hoe geven Brabantse instellingen jong talent een podium?

Stemming: De toekomst na corona, hoe wint de cultuursector haar publiek terug?

De toekomst, voorbij corona. Of een toekomst, met corona. In ieder geval moet de cultuursector het publiek weer terugwinnen. En hoe gaan we dat doen?

20 januari 2022
Stemming: De toekomst na corona, hoe wint de cultuursector haar publiek terug?

Digitale innovatie tijdens de pandemie: een blijvend fenomeen

Is de digitale ontwikkeling die de COVID-19 crisis veroorzaakte het begin van een duurzame omgang met digitalisering voor de kunst- en cultuursector?

13 januari 2022
Digitale innovatie tijdens de pandemie: een blijvend fenomeen

Ook kunstenaars hebben perspectief nodig

Directeur Henri Swinkels over de weerbaarheid van makers, kunstenaars en de gehele culturele sector. Ook benadrukt hij het belang van perspectief.

21 december 2021
Ook kunstenaars hebben perspectief nodig

Ouderen aan de maak met projecten ontstaan door corona

Corona inspireerde om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan met creativiteit. In de eerste lockdown ontstonden verschillende initiatieven.

6 december 2021
Ouderen aan de maak met projecten ontstaan door corona

Brabantse afstudeerlichting van 2021 in de spotlights: Pien Kuijpers

Voor Brabantse afstudeerders zag het laatste jaar er wel iets anders uit. Hoe ging dat? Afstuderen in coronatijd? Pien Kuijpers vertelt erover.

7 september 2021
Brabantse afstudeerlichting van 2021 in de spotlights: Pien Kuijpers

Brabantse afstudeerlichting van 2021 in de spotlights: Pau Li Liem

Voor Brabantse afstudeerders zag afstuderen vanwege de pandemie er dit jaar wat anders uit. Hoe ging dat? En wat zijn de plannen? Pau Li Liem vertelt.

30 augustus 2021
Brabantse afstudeerlichting van 2021 in de spotlights: Pau Li Liem

Een maand na de heropening van de culturele sector: een terugblik

Museum Jan Cunen, Muziekgebouw Eindhoven, en Kaia Vercammen, danser bij de Stilte, vertellen over de heropening van de culturele sector.

13 juli 2021
Een maand na de heropening van de culturele sector: een terugblik

Blog: Cureren in coronatijd: terug naar de tekentafel

Junior conservator bij het Noordbrabants Museum, Charlotte Hoitsma, neemt je mee in het conservatorschap en in hoe ze in coronatijd te werk gaat.

8 juli 2021
Blog: Cureren in coronatijd: terug naar de tekentafel

De festivalformats van STRP, Boulevard en Festival Cement

Festival Cement, STRP, en Boulevard Festival delen hun ervaring met de (on)mogelijkheden van het organiseren van een festival tijdens een pandemie.

6 juli 2021
De festivalformats van STRP, Boulevard en Festival Cement