Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Hoe verlopen carrières van makers? Concentreer je je vooral op je werk? Wat is de wisselwerking met een andere loopbaan daarnaast? Ben je altijd ondernemer én kunstenaar, of wisselt dat? In dit signalement drie Brabantse makers, die nu in de belangstelling staan: kunstenaar José Heerkens, schrijver Minke Douwesz en ontwerper Zeynep Dag.

Geschreven door: Ton van der Linden. 

Grip krijgen - José Heerkens

José Heerkens zegt in een interview met NRC dat ze als ze schildert grip probeert te krijgen op de beelden die ze in haar hoofd ziet. Op de vraag van Dirk Limburg of ze een compositie van bijvoorbeeld vijf parallelle kleurenbanen met verschuivende tinten groen ziet, zegt ze: “Ja, maar ik weet dan nog niet hoe breed ze moeten worden of hoe ik ze moet schilderen. Ik kan wel een dag of twee kijken tot waar een baan op het doek moet doorlopen. Dat maakt zóveel uit. Als de vorm bepaald is, gaat de wereld van de kleur beginnen. Soms heb ik meteen een gevoel van kleur bij een nieuw schilderij: het moet bijvoorbeeld blauw zijn, maar niet dit blauw en welk blauw dan wel? Het blauw kan ik zoekend veranderen door diverse lagen over elkaar schilderen. Zo probeer ik dichter bij de kleur te komen die het moet worden.”  

Free and connected

Heerkens expositie ‘Colour - Free and Connected’ is nog tot 2 juli te zien in Kröller-Müller Museum, Otterlo. Ze werd met een mail benaderd door het museum. De volgende dag belde ze om te verifiëren of het museum inderdaad een expositie van haar werk wilde maken. “Fantastisch natuurlijk, zeker als vrouw die nogal achteraf woont en werkt. Dan is het toch moeilijker om je werk onder de aandacht te brengen”. Heerkens studeerde in 1984 af aan de Bossche kunstacademie met abstract expressionistisch werk. Maar die stijl vond ze al snel te vrijblijvend; het kon te veel kanten op. Door familieomstandigheden reisde ze daarna naar Louisiana. Daar vroeg men haar of ze er als kunstenaar ging werken. Maar ze liet in Zeeland haar eigen atelier bouwen, vrijstaand met grote ramen op het noorden en flinke muuroppervlakken. Ze had de zorg voor haar twee dochters én ontwikkelde stap voor stap haar werk, dat gaandeweg soberder en eenvoudiger werd. Na een reis met haar gezin door Australië in 1992 vond ze haar stijl. De eerste horizontale lijnen verschenen in haar werk. 

Buitenland

Alex de Vries in Mister Motley : “Ze mag dan in Australië de ontdekking hebben gedaan dat kleur de ruimte doet ademen, en dus ook de geschilderde ruimte, maar de kleuren die ze gebruikt zijn vooral Brabants, in een minimalisme dat je weer on-Brabants zou kunnen noemen.”  Ook de waardering voor haar werk ontwikkelde zich langzaam.

"Ik schilder geen landweg of boom, maar in feite zit het licht, het ritme van bomen en de einder in het werk. Je hebt het gezien, dus het zit in je." José Heerkens

Ze exposeert de laatste jaren steeds vaker in het buitenland. Ze was artist-in-residence in The Josef and Anni Albers Foundation in 2011. In 2016 kreeg ze een solotentoonstelling in het Mies van der Rohe Haus in Berlijn. "Het is een kleine wereld. Galeriehouders en directeuren die mijn werk zien, en dat zijn steeds vaker buitenlanders, vragen me weer voor andere exposities.”, zei ze in 2016 in het Brabants Dagblad. In Duitsland, zegt ze, is veel meer belangstelling voor de ‘non-objective’ kant van de schilderkunst.  

16802

Series

Afhankelijk van de tijd van de dag en het jaargetij is een schilderij lichter en helderder of donkerder en ondoorgrondelijker, schrijft De Vries. Heerkens werkt altijd aan meerdere doeken tegelijkertijd, omdat olieverf lang moet drogen voordat ze met een enkel doek verder kan. Die praktische reden heeft ook een inhoudelijke meerwaarde, omdat ze in haar series de doeken op elkaar kan afstemmen. Een serie of concept kan enkele jaren doorgaan. De schilderijen zijn vertalingen van indrukken die Heerkens opdoet in de omgeving van haar atelier, maar ook op reizen. Maar het gaat haar niet om een afbeelding van een landschap. „Hoogstens indirect. Ik schilder geen landweg of boom, maar in feite zit het licht, het ritme van bomen en de einder in het werk. Je hebt het gezien, dus het zit in je.”  

Het laatste voorjaar - Minke Douwesz

In februari verscheen bij Uitgeverij van Oorschot ‘Het laatste voorjaar’, de derde roman van Minke Douwesz. In dit boek maken we kennis met Ese Jelles, lerares Duits. Ze besluit van de ene dag op de andere haar baan op te zeggen en op de fiets te stappen, weg van huis, reisdoel is het huis van Anton Tsjechov.  Zinloze onderwijsvernieuwingen en de dood van haar geliefde Martie vormen de  aanleidingen voor deze plotselinge stap. Op 8 maart meldde Tzum dat het boek op nummer 44 binnenkwam op de bestsellerlijst en het was daarmee op dat moment de hoogst geplaatste Nederlandstalige roman binnen die lijst. In week twaalf stond het boek nog op 12 op de CPNB lijst.   Haar lezers moesten 14 jaar wachten op een nieuw boek. In 2003 debuteerde Douwesz met ‘Strikt’ en in 2009  verscheen de roman ‘Weg’. Met dat boek won ze in 2012 de inmiddels verdwenen Anna Bijns Prijs.  

Psychiatrie

Minke Douwesz (een pseudoniem) belandde, na een studie geneeskunde in Amsterdam, voor de specialisatie tot psychiater in Noord-Brabant en werkte jarenlang bij een GGZ-instelling. In 2018 promoveerde zij op onderzoek naar gehechtheid bij eetstoornissen. Zij werkt sinds 2019 in eigen praktijk. Tsjechov is, zoals voor haar hoofdpersonage Ese, haar grote held. Hij inspireert haar als schrijver en als psychiater. “Zijn manier van kijken naar mensen is een houding die je als psychiater ook aan moet nemen. Iemand proberen te begrijpen en dan af en toe durven te zeggen: joh, zo hoef je echt niet over jezelf te denken.” Als schrijver probeert ze van een heleboel gedachten en ideeën een gestructureerd verhaal te vormen. Dat is ook wat Douwesz als psychiater doet, “maar dan schrijf je dat verhaal samen met de patiënt.” 

Verlies van veerkracht

“Ging het boek ‘Strikt’ over nieuwe liefde, en ‘Weg’ over de teloorgang ervan, ‘Het laatste voorjaar’ gaat over rouw, over verlies van veerkracht”, schrijft Jann Ruyters in Trouw. “Prachtig hoe de auteur de fietstocht vervolgens een wending geeft die dit leven ook weer uit die alledaagsheid optilt, hoe Ese’s lot iets over het onze zegt.” Over de aanleiding van de roman, zegt Douwesz : “Het begin was wat ze meemaakt met het nieuwe project op het werk. Ik maakte zoiets mee op mijn werk binnen de GGZ. Het idee dat allerlei randverschijnselen heel belangrijk worden gemaakt, dat het echte werk – goed onderwijs geven, mensen behandelen – wordt overschaduwd door mensen wier werk het is om processen te managen. Die mensen moeten iets te doen hebben dus bedenken allerlei projecten waar je als werknemer niet zoveel aan hebt.”

De wereld is veranderd

Meer dan de twee vorige boeken, duidt Ese de veranderingen in de samenleving. Is dat het ouder worden, vraagt Ruyters. “Deze vrouw wordt door alles wat er in haar leven gebeurt uit de groef gewipt waar ze in zit. Dan ga je toch nadenken: wat is me overkomen, heeft dat met mezelf te maken? Als kind leer je eigenlijk een oudere versie van hoe de wereld in elkaar zit, want die komt van je ouders. En dan ontdek je dat de wereld intussen veranderd is, daar moet je je toe verhouden.”  

Een waar voorbeeld - Zeynep Dag

EW Magazine columnist Zihni Özdil noemde haar onlangs “een waar voorbeeld”. Hij schreef zijn column naar aanleiding van het boek ‘Strijder op hakken’. In het boek vertelt Zeynep Dag haar levensverhaal. Van een zwarte school in een achterstandswijk in Eindhoven tot de directeur van haar eigen internationale bedrijf Alzúarr, waarmee ze over de hele wereld extravagante schoenen verkoopt. Zeynep Dag lanceerde het bedrijf op zevenentwintigjarige leeftijd. Voor Özdil is Dag iemand die het hoofd boven het maaiveld wil uitsteken. “Vanwege haar Turkse afkomst werd ze door haar school ontzettend ondergewaardeerd. Overal in Nederland waar ze kwam, probeerde men haar te disciplineren, omdat ze – met make-up, hoge hakken en korte rokjes – haar vrouwelijkheid niet onder stoelen of banken steekt. Ook werd ze vanwege haar Brabantse accent overal belachelijk gemaakt.” Dat haar schoenen in Nederland niet of nauwelijks worden verkocht, komt doordat er in Nederland een ‘doe-maar-gewoon’-sharia’ heerst. Haar ‘hakken’ worden het best verkocht in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten, zegt ze.  

"Er werd genocide gepleegd op alles wat met mijn toekomst te maken had. Gelukkig heb ik nooit in mijn kansloosheid geloofd." Zeynep Dag

Toekomst-genocide

Door het schrijven van het boek moest ze het afgelopen jaar een pauze nemen van haar werkzaamheden, vertelt ze in het radioprogramma ‘Langs de Lijn en Omstreken’. Ze roemt haar ouders, die de Nederlandse cultuur omarmden, en die haar heel veel zelfwaarde hebben meegegeven. Dag werd van de basisschool naar het vmbo gestuurd. ‘Toekomst-genocide’ noemt ze dat.  “Zo voelde dat. Er werd genocide gepleegd op alles wat met mijn toekomst te maken had. Mijn Cito-toets was nota bene hoog genoeg voor de havo. Nee, er was geen toekomst voor mij weggelegd. Ik was kansloos. Gelukkig heb ik nooit in mijn kansloosheid geloofd.”  Ze ging naar de kunstacademie, studeerde kunstgeschiedenis.  

Rihanna

Haar Turkse genen zijn verantwoordelijk voor haar zakelijke kwaliteiten. Alzúarr was drie weken online, toen ze de aandacht trok van Rihanna. “En als Rihanna eenmaal jouw schoenen heeft, krijg je mailtjes van alle sterrenstylisten.” Overigens, Rihanna betaalde voor haar schoenen. Jennifer Lopez deed dat bijvoorbeeld niet. Maar het feit dat zij op Dag’s schoenen loopt is reclamekracht. Op de vraag van Fashion United ‘Het moet toch ook aan de schoenen hebben gelegen’, zegt ze, “Natuurlijk. Mensen zien bij Alzúarr meteen: dit zijn schoenen die ik nergens anders kan krijgen. Het zijn unieke schoenen, en dat is vandaag de dag nog steeds de kracht van het merk. Onze klanten zijn kenners, mensen die echt wel weten wat er speelt op schoenengebied. Ze worden verliefd op schoenen van Alzúarr omdat ze zoiets nog nooit eerder hebben gezien.”  

"De samenvatting van onze onderwijsvisie is: kennis, kracht en liefde." Zeynep Dag

Dromen

 In 2019 richtte ze haar eigen Business Fashion Academy op. De opleiding heeft op dit moment locaties in Eindhoven en Utrecht. “De samenvatting van onze onderwijsvisie is: kennis, kracht en liefde. We willen studenten niet alleen leren om goede ontwerpers en ondernemers te worden, maar ook om zo veel van zichzelf te houden dat ze al hun dromen waar gaan maken.”  Dat is ook wat ze in  haar boek uitdraagt. “Als je je eigen dromen niet durft uit te spreken, gaat het ook niet werken. Mensen zeggen vaak dat ik geluk heb gehad in mijn carrière. Juist als ondernemer heb ik geen geluk gehad, daarom heb ik ervoor gekozen om het zelf te creëren.” 

Maandelijkse column

Ton van der Linden (documentalist Kunstloc Brabant) signaleert in zijn maandelijkse column actuele ontwikkelingen bij Brabantse makers.

Al het cultuurnieuws uit Brabant en de rest van Nederland op een rijtje, vind je in Trends & Ontwikkelingen op Kunstloc Brabant.

Trends & Ontwikkelingen

Beeldende kunst

Kunstopdracht Wilhelminaplein Rijen

Kunstloc Brabant is door de gemeente Gilze en Rijen gevraagd kunstenaars voor te dragen om een ontwerp te maken voor het dorp Rijen.

12 november 2024
Kunstopdracht Wilhelminaplein Rijen

De Cacaofabriek Expo: al 10 jaar verbinding tussen jong en ouder talent

De Cacaofabriek in Helmond bestaat 10 jaar. Wat heeft het op cultureel gebied gedaan én betekend?

14 augustus 2024
De Cacaofabriek Expo: al 10 jaar verbinding tussen jong en ouder talent

Zonnewijzer van Guido Geelen, een nieuw beeld in Heesch

Tijdens midzomernacht werd Zonnewijzer feestelijk onthuld. Kunstloc Brabant begeleidde de gemeentelijke werkgroep rondom dit project.

28 juni 2024
Zonnewijzer van Guido Geelen, een nieuw beeld in Heesch

Atelierboerderij ontwikkelt natuurlijk verflandschap

Walnotenboom en rode kool als grondstoffen voor verfmateriaal op 't Klein Laar.

27 juni 2024
Atelierboerderij ontwikkelt natuurlijk verflandschap

TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

Expo's, optredens, voordrachten, premières, concerten, kunstbeurzen en festivals. De talenten van TalentHub Brabant zijn niet te missen.

18 juni 2024
TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

Dirk Dobber ligt in een rode zwembroek in het park (ook als het regent)

De keramische creatie van Bobbi Cleij heeft een plek gekregen in Breda als resultaat van De Kunstopdracht.

30 maart 2024
Dirk Dobber ligt in een rode zwembroek in het park (ook als het regent)

Onthulling 'Dirk Dobber' van Bobbi Cleij

Bobbi Cleij won De Kunstopdracht van Kunstloc Brabant. Haar ontwerp wordt 23 maart in Breda onthuld.

8 maart 2024
Onthulling 'Dirk Dobber' van Bobbi Cleij

Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Club Zien laat alle vmbo-leerlingen in Brabant met educatief aanbod kennis maken met musea.

5 maart 2024
Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Nieuwe projecten mét verbeeldingskracht in Van Gogh Nationaal Park

Kunstloc stimuleert deelnemers aan de Van Gogh Nationaal Park Academie om een kunstenaar in te zetten.

8 december 2023
Nieuwe projecten mét verbeeldingskracht in Van Gogh Nationaal Park

12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

ArtCoDe studenten werken bij Studio Public Space aan een kunstopdracht in de openbare ruimte.

7 december 2023
12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

Signalement: Drie Brabantse makers en de loop van hun carrières

In dit Signalement: het verloop van de carrières van drie Brabantse makers: kunstenaar José Heerkens, schrijver Minke Douwesz en ontwerper Zeynep Dag.

27 juni 2023
Signalement: Drie Brabantse makers en de loop van hun carrières

Kunstminnend West-Brabant zoekt aansluiting

Vier kunstenaars vertellen over hun mogelijkheden in de regio Bergen op Zoom.

13 juni 2023
Kunstminnend West-Brabant zoekt aansluiting

Ruimte voor cultuur in Breda

Een kunsthal zonder muren, oftewel een publieke ruimte voor kunst en cultuur in Breda: CrossArts. MEST sprak met drie initiatiefnemers.

23 mei 2023
Ruimte voor cultuur in Breda

TalentHub jump! zorgt voor ontmoeting, inzicht in eigen werkpraktijk en verbinding

Een netwerk vol samenwerkingspartners in de culturele sector.

9 mei 2023
TalentHub jump! zorgt voor ontmoeting, inzicht in eigen werkpraktijk en verbinding

Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Brabants talent Nino Basilashvili maakt nieuwe mediakunst. Hoe zet je dit werk in de markt? TalentHub Brabant hielp Nino hierbij.

4 april 2023
Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Reizende exposities op basisscholen

Basisschoolleerlingen reageren enthousiast op twee verschillende tentoonstellingen.

31 januari 2023
Reizende exposities op basisscholen

Urban sketching in Brabant: ‘Verbinding maken via tekenen’

Vier urban sketchers aan het woord over hun passie, ambacht én hobby.

3 januari 2023
Urban sketching in Brabant: ‘Verbinding maken via tekenen’

De kerk als inspirerend podium voor kunstenaars

In de expositie ‘Post-digital heritage’ onderzoeken verschillende kunstenaars de Grote Kerk Breda.

7 november 2022
De kerk als inspirerend podium voor kunstenaars

Grafisch ateliers: de humuslaag voor cultuur in Brabant

Er zijn drie grote grafische werkplaatsen in Brabant, wat gebeurt er precies binnen de muren van deze werkplaatsen?

25 oktober 2022
Grafisch ateliers: de humuslaag voor cultuur in Brabant

Ambacht & nieuwe technieken: Illustratie

Illustrator Mackenzie Fincham over haar digitale animatiewerk en illustrator Saman Dezai over zijn voornamelijk analoge werk. 

2 mei 2022
Ambacht & nieuwe technieken: Illustratie

Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen. De makers aan het woord.

17 januari 2022
Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Wunderkammer eindelijk ontsloten

De expositie in de LocHal, bestaande uit drie kabinetten van Paul Bogaers, Ton de Gouw, en Wijnand van Lieshout, is nu te bezoeken.

1 juni 2021
Wunderkammer eindelijk ontsloten

Van verzameldrift naar kunst in rariteitenkabinetten: expo Wunderkammer in LocHal

Curieuze verzamelingen, kunstwerken én een mix daarvan; dat krijg je te zien in de expositie Wunderkammer: het magische object, te zien in de LocHal.

1 juni 2021
Van verzameldrift naar kunst in rariteitenkabinetten: expo Wunderkammer in LocHal

Evolutionaries toont sterke verbinding tussen kunst en wetenschap in MU

Directeur/curator Angelique Spaninks én kunstenaar Dasha Tsapenko delen hun visie op de expositie Evolutionaries in MU Hybrid Art House.

5 januari 2021
Evolutionaries toont sterke verbinding tussen kunst en wetenschap in MU

Crisis en cultureel ondernemerschap

Exposities worden afgelast en galeries sluiten hun deuren. Hoe ga je als kunstenaar te werk in tijden van crisis?

13 augustus 2020
Crisis en cultureel ondernemerschap

Afstuderen in tijden van corona: Wouter van der Giessen

Vanwege het coronavirus ziet afstuderen er dit jaar anders uit dan normaal. Hoe gaat dat er precies aan toe bij Brabantse academies in de kunsten?

22 juli 2020
Afstuderen in tijden van corona: Wouter van der Giessen

Verliefd op pigment

Slingerpad zwart, Mortelse oker en Boekels grijs. Diep in de bodem bevindt zich meer kleur dan je in eerste instantie verwacht.

3 maart 2020
Verliefd op pigment

“Geleidelijk aan kwam het besef dat ik het anders moest aanpakken”

Transformaties intrigeren Remy mateloos, en dat zie je dan ook terug in zijn werk. Wat zijn zijn eigen toekomstbeelden?

24 december 2019
“Geleidelijk aan kwam het besef dat ik het anders moest aanpakken”

Blog | Textiel en de Kunst

Textiele materialen en technieken worden eindelijk weer serieus genomen in de kunstwereld. In dit blog vraagt Atty Bax zich af hoe het komt dat textiel en kunst zo’n moeizame verhouding hebben.

5 december 2019
Blog | Textiel en de Kunst

'Een museum is geen ruimteschip'

Stedelijk Museum Breda lanceert aandacht voor de kunstenaar om de hoek. Liftoff! We have a liftoff.

3 september 2019
'Een museum is geen ruimteschip'

Nieuw Brabants talent over hun toekomstdromen: Jana Roovers

Voor Jana Roovers zijn haar beelden al sinds haar jeugd een manier om te communiceren met de buitenwereld.

22 augustus 2019
Nieuw Brabants talent over hun toekomstdromen: Jana Roovers

“Samen kijk je met meerdere ogen en dan zie je eigenlijk heel veel.”

Veel musea bieden rondleidingen voor de allerjongste bezoekers aan. Wij liepen mee met twee verschillende rondleidingen voor het basisonderwijs, en zagen wat het museumbezoek met de kinderen deed.

2 juli 2019
“Samen kijk je met meerdere ogen en dan zie je eigenlijk heel veel.”

Eeuwige schoonheid van oude meesters

Ook vandaag de dag blijven oude meesters een belangrijke inspiratiebron binnen de kunsten. Waarom blijven de oude meesters zo belangrijk?

15 februari 2019
Eeuwige schoonheid van oude meesters

Glow: Made in Eindhoven

Tegenwoordig kent Europa tientallen steden met een lichtfestival. In dit artikel wordt kort inzicht gegeven in de twee bekendste Nederlandse lichtfestivals, die ook internationaal hoge ogen gooien.

30 oktober 2018
Glow: Made in Eindhoven

Vijf manieren om naar kunst te kijken en jezelf te leren kennen

Er zijn verschillende redenen om naar kunst te kijken. In dit artikel beschrijven we vijf manieren waarop jezelf beter kunt leren kennen met kunst.

28 juni 2018
Vijf manieren om naar kunst te kijken en jezelf te leren kennen

Reflectie in Brabant: een rondreis langs spiegelende kunstwerken

Kunst zet aan tot overpeinzing, tot reflectie. Reflectie is dan ook een passend en uitdagend onderwerp om in beelden te vangen.

26 juni 2018
Reflectie in Brabant: een rondreis langs spiegelende kunstwerken

Kunstenaars en makers die kleuren proeven en geluiden zien

Synesthesie is een vermenging van de zintuigen. Waarbij bijvoorbeeld kleuren geproefd kunnen worden en geluiden gezien kunnen worden. Mestmag.nl werd nieuwsgierig en zocht uit welke bekende kunstenaars en makers er zijn met synesthesie en hoe dit hun werk heeft beïnvloed.

8 maart 2018
Kunstenaars en makers die kleuren proeven en geluiden zien

Tegen de stroom in

In de culturele sector zijn genoeg dwarsdenkers en friskijkers te vinden. Van die mensen bij wie je graag eens in hun hoofd zou willen kijken. Hoe komt het dat zij zaken zo anders zien en aanpakken? Wat ligt er ten grondslag aan deze dwarse manier van denken en kijken en wat levert het hen en de culturele sector op?

22 februari 2018
Tegen de stroom in

Drie generaties kunstenaars over het kunstenaarschap

Hoe gaan beeldende kunstenaars uit drie verschillende generaties om met hetzelfde thema? Mest ging in gesprek met Eva Räder, Henk Visch en Stijn Molenkamp.

14 november 2017
Drie generaties kunstenaars over het kunstenaarschap

“Er is een Tilburg vóór en een Tilburg nà Anish Kapoor”

Een zes meter hoge sculptuur van de wereldberoemde Anish Kapoor werd onthuld, ter ere van het 25-jarig jubileum van De Pont. Lees hoe dit ontstond.

19 september 2017
“Er is een Tilburg vóór en een Tilburg nà Anish Kapoor”

Tilburgse expertise in het Rijks

Een provinciaal museum en een groot landelijk museum gaan vijf jaar lang samenwerken.

13 juli 2017
Tilburgse expertise in het Rijks

Kunst verbindt de Randstad met het zuiden

Een provinciaal museum en een groot landelijk museum gaan vijf jaar lang samenwerken. Het TextielMuseum in Tilburg en het Rijksmuseum in Amsterdam tekenden hiervoor.

14 maart 2017
Kunst verbindt de Randstad met het zuiden

De traditionele kunstkaders voorbij

In samenwerking met Steven ten Thije en Diana Franssen (curatoren van het Van Abbemuseum in Eindhoven) is de basis gelegd voor een innovatief kunstproject tussen het kunstenaarsinitiatief en kunstmusea: Club Solo.

23 februari 2017
De traditionele kunstkaders voorbij

ekwc: een begrip onder kenners, een mythe voor publiek

Het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk: een begrip onder kenners wereldwijd, een mythe voor het publiek.

3 november 2016
ekwc: een begrip onder kenners, een mythe voor publiek

Talentontwikkeling beeldende kunst: Jump!

Iris onderzoekt samen met een talent en een organisatie wat er aan talentontwikkeling wordt gedaan. Deze keer: beeldende kunst.

15 september 2016
Talentontwikkeling beeldende kunst: Jump!

Waarom De Pont zo'n goed museum is

Het gaat goed met museum De Pont. Al jaren. De waardering voor collectie en exposities is hoog, bij professionals en bezoekers, zowel nationaal als internationaal.

2 augustus 2016
Waarom De Pont zo'n goed museum is

Vrede 2.0: Een wereld zonder vluchtelingen

Voor de Tilburgse kunstenares Helena Klakocar ligt een ingrijpende ervaring ten grondslag aan haar kunstprojecten.

16 februari 2016
Vrede 2.0: Een wereld zonder vluchtelingen

Wie wil dat niet, een solo in 't verschiet?

Waar moet je als jong gediplomeerd kunstenaar op letten wanneer je gevraagd wordt voor deelname aan een expositie?

15 september 2015
Wie wil dat niet, een solo in 't verschiet?

De Pont: meer smoel aan de straat

Museum De Pont gaat verbouwen: het museum krijgt meer smoel aan de straat, en er komt een nieuwe vleugel en een groter café.

23 oktober 2014
De Pont: meer smoel aan de straat

Een hongerige vlucht voorwaarts

In dit artikel lichten we een uniek residentieprogramma uit: het artist in residence project van het Vincent van GoghHuis in Zundert.

8 september 2014
Een hongerige vlucht voorwaarts