Talent moet je koesteren, vinden we in Brabant. Niet zo gek dus dat organisaties in de kunst- en cultuursector, de provincie Noord-Brabant en de vijf grote Brabantse gemeenten de komende vier jaar hoog inzetten op talentontwikkeling in de professionele kunsten. Met een zesdelige artikelenreeks onderzoekt Iris voor Mestmag.nl samen met een talent en een organisatie wat er nu al aan talentontwikkeling wordt gedaan. Maar vooral ook: wat brengt de toekomst? Vandaag in het vierde deel: film/av.
Geschreven door Iris van den Boezem
Talent: Steffie Storms
‘Na mijn opleiding aan de St Joost in Breda viel ik in het spreekwoordelijke zwarte gat. Na de veilige omgeving van de opleiding had ik niet het gevoel dat ik zelf aan de slag kon. In Brabant was ook niet echt een netwerk. De meeste van mijn medestudenten vertrokken naar Amsterdam en Hilversum. Maar ik wilde in Brabant blijven. Mijn hart ligt hier.’
Hoe kwam je bij talentontwikkelingsprogramma Docwerk terecht?
‘Na school heb ik wel wat gefreelancet. Maar weet je, er bestaat best een taboe op werken aan commerciële opdrachten als je van de kunstacademie komt. Op een gegeven moment ben ik dus maar bij een stoffenwinkel gaan werken. Daar werd ik na verloop van tijd zo ongelukkig van dat ik in een burn-out belandde. Toen ik via Facebook een oproep van Docwerk zag, dacht ik: dit is mijn kans. Ik zegde mijn baan bij de stoffenwinkel op en stortte me opnieuw op mijn carrire als documentairemaker.’
Hoe kijk je er nu op terug?
‘Ik ga een Teledoc Campus-film maken voor BNN, hoe cool is dat? Ik ben door Docwerk begeleid bij het schrijven van een filmplan – dat heb ik op de academie eigenlijk nooit echt geleerd. Het plan dat ik toen schreef, is het plan dat ik nu voor BNN gebruik. Zonder Docwerk was me dit nooit gelukt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de leerzame samenwerking met Omroep Brabant – we moesten voor hen pitchen – en over het netwerk dat ik door Docwerk heb opgebouwd.’
Organisatie: Niekie Kleintjens van Docwerk
Wat doet Docwerk aan talentontwikkeling?
‘Docwerk is een audiovisuele werkplaats voor documentairemakers. Vijf maanden lang begeleiden we steeds zes makers. Voor Docwerk TV maken ze maken ze portretten over Brabantse kunstenaars en korte beeldcolumns over Brabantse kunstenaars. De afleveringen worden uitgezonden op Omroep Brabant, en daarom moeten de makers hun ideeën voor hen pitchen. Het is leerzaam om op zo’n manier met je ideeën aan de slag te gaan, merken we. Ze leren over makerschap, over het werken in teams en we helpen ze met vaardigheden die ze nog missen om tijdens de rest van hun carrière goed beslagen ten ijs te komen.’
Waarom is dat nodig?
‘Binnen Brabant gebeurde er al veel op het gebied van documentaires, maar er was niet echt een netwerk. Iedereen werkte voor zichzelf: allemaal eenpitters en veel ons kent ons. Hoe kunnen jonge talenten dan ooit hun plaatsje veroveren? Zonder zo’n netwerk, als niemand je omarmt, kom je gewoon nooit verder. Daarom is de gedachte achter Docwerk: talent moet gedragen worden. We bouwen zelf het netwerk rond de makers door producten te verenigen, door intensief samen te werken met Van Osch Films en door de talenten kennis te laten maken met Omroep Brabant.’
Welke veranderingen zijn nodig om talentontwikkeling in de film- en av-sector nog beter te regelen?
‘We hopen dat we jonge Brabantse documentairemakers door onze begeleiding door kunnen laten stromen naar landelijke programma’s, zoals bijvoorbeeld Teledoc Campus. Waar ik me zorgen over maak is het tekort aan productiemiddelen in onze provincie. Zowel voor talentontwikkeling als voor producties na zo’n traject. Vanuit het Mediafonds is er vanaf volgend jaar geen geld meer voor de regio. Des te belangrijker is het om onze krachten te bundelen zodat we structureel op middelen kunnen rekenen in Brabant.’
Coach: Lout Donders (Omroep Brabant)
‘Tijdens mijn ervaringen met Brabantse Beauties zag ik dat talentontwikkeling voor beginnende documentairemakers hard nodig is. Want als je nog helemaal niets op je cv hebt staan, is het erg lastig om je plannen aan de man te brengen of om überhaupt financiering te krijgen. Door talenten ervaring op te laten doen, proberen we dat hiaat met Docwerk op te vullen.’
Je zit onder meer in de jury als de Docwerk-talenten pitchen. Hoe gaat dat in z’n werk?
‘Een pitch kan best pittig zijn, vanwege de kritische vragen die gesteld worden. Maar goed, een talent moet leren zijn of haar verhaal goed te vertellen. Wat voor mij belangrijk is: is de documentaire geschikt voor het brede publiek van Omroep Brabant? Is er een duidelijke verhaallijn en is de maker niet te autonoom bezig? Het komt regelmatig voor dat ik zo leuke discussies heb met een talent. Er is altijd ruimte voor dialoog tijdens een pitch. Dat maakt de trajecten erg leerzaam en leuk.’
Wat is een bedreiging voor talentontwikkeling voor Brabantse documentairemakers?
‘Niekie noemde het ook al: vanaf volgend jaar houdt het Mediafonds op te bestaan. Daar maar ik me wel zorgen over. In het NPO-fonds dat hiervoor in de plaats komt, is geen ruimte meer voor financiering van films en documentaires in de regio. We moeten in onze provincie toch producties kunnen blijven maken? Daarom pleit ik nu voor een Brabants filmfonds. Er zijn zoveel mooie verhalen die nog verteld moeten worden!’
In 2017 gaat Docwerk van start met een nieuwe lichting, dus houd www.docwerk.tv in de gaten. Docwerk ontvangt steun vanuit de impulsgeldenregeling, die bkkc namens de provincie Noord-Brabant uitvoert.
Iduna, adviseur bkkc over de toekomst van talentontwikkeling:
"De toekomst van talentontwikkeling in film/av biedt kansen voor talenten om vanuit Brabant aansluiting te vinden bij talentontwikkelingsprojecten op landelijk niveau. Daarnaast biedt het kansen voor een meer structurele samenwerking binnen de sector en een versterking van de infrastructuur."