Werken met publieksdata in de culturele sector kan best ingewikkeld zijn. Want welke data haal je als organisatie precies op? Wie kijkt ernaar, op welk moment, en wat doe je er vervolgens samen mee? Sjoert Bossers (directeur), Nancy van Dijck (programmeur) en Bente Aalbers (marketeer) van theater De Schalm delen hun ervaring.
Geschreven door: Linda Thoen
Theater De Schalm is een middelgroot theater in Veldhoven, vertelt directeur Sjoert Bossers: "Onder de rook van Eindhoven en tegelijkertijd de hoofdstad van de Kempen. Dat kleurt ons: we hebben een dorpse gemoedelijkheid, met een stedelijke saus. Ons bereik is daardoor groot en divers, maar dat zagen we nog niet terug in onze bezoekers. Dat was de reden voor ons om een onderzoek op te zetten naar ons (potentiële) publiek.” Theater De Schalm doet daarom mee in de Brabantse pilot rondom publieksonderzoek, die door Kunstloc Brabant wordt georganiseerd en mede mogelijk is gemaakt met een bijdrage van BrabantStad.
Publieksonderzoek
Sjoert: “We kregen inzicht in onze huidige publiekssamenstelling en welk publiek we nog niet in huis hebben.” Nancy: “Dat koppelden we aan het Culturele Doelgroepenmodel van Rotterdam Festivals. Aan de hand van die bezoekerssegmentatie zagen we bijvoorbeeld welke groepen we nog niet bereiken en wel zouden kúnnen aanspreken, zoals de ‘Lokale Vrijetijdsgenieters'.”
Vertaling naar de dagelijkse praktijk
Bente: “We hebben de klantreis van onze huidige bezoekers onder de loep genomen, van hun eerste ervaring op de website tot hun bezoek aan het theater. En we creëren nieuwe klantreizen voor onze potentiële bezoekers.”
Nancy: “Voorheen vroegen we wel eens via Facebook: ‘Welke artiest wil jij in de Schalm zien?’. Dat leverde zelden bruikbare reacties op. Met het onderzoek en de doelgroepsegmentatie wordt vraag-gestuurd programmeren echt concreet. Als we een groep nog niet in huis hebben, ga ik kijken: wat zou die leuk vinden? Zo weten we dat de ‘Lokale Vrijetijdsgenieters’ gemiddeld wat ouder is, graag overdag cultuur bezoekt en dit bezoek als sociale activiteit ziet. Daardoor ontstond het idee van een maandelijks zondagmiddagmatinee speciaal voor deze groep.”
Sjoert: “We maken echt tijd en budget vrij om te innoveren en onderzoeken welke programmering we kunnen koppelen aan het doelgroeponderzoek.”
Jongere doelgroepen
Nancy: “We zagen in het onderzoek dat we de jeugd in de omgeving niet konden bereiken. Ze zitten ook niet in onze data, want ze wonen bij hun ouders of zijn al uit huis buiten ons doelgroepgebied.” Sjoert: “Dan probeer je thematisch aan te sluiten met je programmering. Een voorbeeld is onze samenwerking met een groep voetbal-freestylers. Zij gaven demo’s op voetbalveldjes waar die jongeren zijn, wij vertaalden dat door naar een show in het theater.”
Sjoert: “Jongeren consumeren in het algemeen heel anders; wie van hen kijkt bijvoorbeeld nog tv? Dat is vervangen door Netflix en YouTube. In de zaal zitten is nog steeds het hoogste goed bij ons, maar we kijken ook: hoe kunnen we cultuur naar die moeilijk bereikbare jongeren brengen? In de vorm van een festival, of digitaal via een stream, bijvoorbeeld. In de digitale categorie kun je ook denken aan innovaties op het podium, zoals digitale decors en realtime geprojecteerde acteurs.
Datagedreven werken
Nancy: “Ik sluit als programmeur aan bij het wekelijkse marketingoverleg. Daar kan ik input geven op de marketingplannen met kennis van de voorstelling. Omdat ik de preview al heb gezien, of de makers heb gesproken, kan ik inschatten waar de raakvlakken liggen met de verschillende doelgroepen.”
Bente: “Andersom kan ik als marketeer waardevolle input geven nog voordat de planning vastligt. Dan kun je de programmering bijvoorbeeld laten aansluiten bij een feestdag en de marketing daarop inrichten.”
De toekomst van datagedreven werken voor de Schalm
Sjoert: “Soms lijkt het moeilijk om een kunstvorm te innoveren. Maar ook theater moet zichzelf in een veranderende wereld opnieuw uitvinden. De mogelijkheden met data zijn gelukkig oneindig. We hebben bijvoorbeeld een eigen app, waarin we realtime door de data-inzichten nog persoonlijker kunnen communiceren met een leuke extra, een bedankje, of aanbeveling voor een volgende voorstelling.”
Zet je publiek centraal met data
Met de komst van de digitale transformatie, komen steeds meer data en daarmee inzichten beschikbaar over jouw publiek. Wie zijn ze, wanneer kopen ze een kaartje en wat motiveert hen om jou te bezoeken. Datagedreven werken geeft houvast om te bepalen wie jouw bestaande doelgroep is. Het maakt mogelijk om gezamenlijk naar dezelfde feiten te kijken en zo keuzes te maken. Het helpt jouw organisatie je doelgroepen te begrijpen, bedienen en ermee te verbinden.
Het publiek van morgen is radicaal anders dan de bezoeker van vandaag. Ontdek hoe jij het publiek van de toekomst kunt bereiken.
DEN
Dit artikel verscheen eerder op den.nl. Meld je aan voor de nieuwsbrief van DEN!