In Brabant zijn binnen eerdere CmK-periodes twee programma's ontwikkeld voor curriculumvernieuwing: De Cultuur Loper en De Culturele Ladekast. Een themagroep - met medewerkers uit alle betrokken organisaties -werkt in het kader van CmK3 momenteel aan het verbinden van beide programma's. Een belangrijk voordeel is dat zo in Brabant een gezamenlijke taal en visie ontstaat rondom het borgen van cultuureducatie in het lesprogramma van scholen.
Binnen deze themagroep werken Nieuwe Veste (Breda), CultuurContact (Helmond), Huis73 ('s-Hertogenbosch), CiST (Tilburg), De Muzelinck (Oss), Erfgoed Brabant en Kunstloc Brabant samen. Met CultuurStation (Eindhoven) is een inhoudelijke samenwerking op dit thema.
Wat is hierin al gedaan?
Op hoofdlijnen is er door de themagroep niks nieuws ontwikkeld, maar worden er wel aanpassingen gedaan. Denk hierbij aan:
- een meer beknopte omschrijving van het traject dat een school met een intermediair doorloopt;
- een vereenvoudigde structuur van het traject, namelijk drie fases:
De route bepalen, Uitvoeren en Onderhouden; - aanpassing van veelgebruikte instrumenten, die ondersteuning bieden in het traject;
- een nieuwe naam voor het traject en de website met daarop o.a. bijbehorende instrumenten;
- het formuleren van vermogens, namelijk:
Maken, Meemaken en Betekenis geven.
Feedback van intermediairs
Als 'onderlegger' voor het nieuwe traject is er door de themagroep een basisdocument geschreven. Het eerste concept is in april en mei 2024 voorgelegd aan intermediairs cultuureducatie. Tijdens regiobijeenkomsten is de inhoud op detailniveau besproken en werd er feedback gegeven.
Waar staan we nu?
Veel voorkomende opmerkingen van intermediairs worden verwerkt in de definitieve versie van het basisdocument. Dit dient als uitgangspunt voor de nieuwe website.
De verwachting is dat deze website in het najaar van 2024 actief is.
Meer weten?
Neem contact met ons op!