Op maandag 24 september vond alweer de vierde editie van de Day of the Young Artist plaats in De Pont. Zoals gebruikelijk werd deze dag georganiseerd door Kunstpodium T, een kleinschalig kunstplatform in Tilburg met grote ambities. Mestmag.nl was aanwezig en doet verslag in de vorm van een nieuwe vlog van razende reporter Maxim van Someren. Voorafgaand aan deze dag gingen we in gesprek met directeur Klaartje Esch over de bijzondere positie van de jonge kunstenaar.
- Geschreven door Annelies van Voorst
Tien jaar onvoorwaardelijke steun
Het is een bijzonder jaar voor Kunstpodium T, want het platform viert dit jaar haar tienjarig jubileum. In tien jaar tijd is er veel veranderd, maar één belangrijk ding is hetzelfde gebleven: nog altijd is de aandacht gericht op het bieden van een podium aan de jonge kunstenaar.
Klaartje: “Kunstpodium T zet zich in voor startende kunstenaars met verschillende projecten. Voor basisschoolkinderen organiseren we bijvoorbeeld de Nieuwe Vincent, om al op jonge leeftijd te inspireren om verder te gaan met tekenen en kunst. Hetzelfde doen we met het Apprentice Master project, waarbij jonge net afgestudeerde Fine Art studenten worden gekoppeld aan gevestigde namen binnen het veld.” Jaarlijks worden door Kunstpodium T enkele net afgestudeerde kunstenaars als Apprentice geselecteerd. Zij worden door een gerenommeerde kunstenaar ondersteund bij het verkennen van de mogelijkheden van het kunstenaarschap buiten de muren van de kunstacademie.
Het Apprentice Master project is inmiddels uitgegroeid tot een begrip onder jonge kunstenaars en academies. Klaartje: “Vanaf het begin werd samengewerkt met vierdejaars studenten van de kunstacademies. Sinds afgelopen jaar werken we heel bewust samen met afgestudeerden.” Het project was zo sterk in omvang gegroeid de afgelopen jaren, dat het tijd was voor een ingrijpende verandering.
Het project keert daarom terug naar de oorspronkelijke kleinschalige vorm en de regie ligt weer volledig bij Kunstpodium T. Het persoonlijke contact is hierdoor weer terug. “Voorheen deden soms meer dan 100 apprentices mee, dit jaar gaan we bewust terug naar 40 deelnemers. Hierdoor zijn er minder exposities, maar is er meer aandacht en begeleiding, waardoor we meer kwaliteit kunnen bieden.”
Jong talent
Die onvoorwaardelijke inzet voor jonge kunstenaars is kenmerkend voor Kunstpodium T. Maar waarom is het zo belangrijk om juist jonge kunstenaars een podium te bieden? “Jonge kunstenaars bereiken al snel na hun afstuderen een soort piek.” Maar na de academie volgt in de meeste gevallen al snel een soort zwart gat. Het onderhouden van contact is daarom volgens Klaartje heel belangrijk. “Jonge kunstenaars zijn zich niet altijd bewust van het belang van netwerken. Het is heel belangrijk om je gezicht te blijven laten zien. Gemotiveerd blijven is essentieel, je kunt zelf ook van alles organiseren. Kom bijvoorbeeld met je vrienden samen, na je opleiding houd je het contact niet vanzelf.”
Helpdesk voor startende kunstenaars
Ook zagen ze bij Kunstpodium T met eigen ogen dat jonge kunstenaars na de academie niet altijd klaar zijn voor de echte wereld. Om jonge kunstenaars verder te helpen heeft Kunstpodium T daarom ARTpart opgericht. “Onze core business is startende kunstenaars helpen met opstarten. ARTpart functioneert als een soort Helpdesk voor startende kunstenaars. We zien vaak dat iemand even wil sparren met iemand. Dan is het vooral een kwestie van meedenken en de goede weg op wijzen.” Klaartje en haar collega’s merken op dat afstudeerders bovendien vaak de feedback van de academie missen. In oktober starten ze daarom met speciale Peer/Critic sessies waarin gecombineerde groepen van kunstenaars en theoretici samen de diepte ingaan over hun werk.
Day of the Young Artist
Het is geen verrassing dat ook tijdens de Day of the Young Artist de jonge kunstenaar een centrale plek inneemt. Maar let op: het woord ‘jong’ is in deze context slechts relatief. De kunstenaar is immers zo jong als hij zich voelt, en de dialoog die deze dag met zich meebrengt is zeker niet alleen geschikt voor jonge zielen. Want zoals Kunstpodium T al jarenlang laat zien met het Apprentice Master project, kunnen juist verschillende generaties kunstenaars nog veel van elkaar leren.