Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Staat daar nou een gigantische honingraat die dienstdoet als een tijdelijk hotel? Midden op straat? En daar, een eindje verder; een platform met daarop blauwe verrekijkers? Even nog een keer kijken. Ja, het staat er echt. Die verwondering, even uit de ‘winkelmodus’ komen en de stad op een andere manier bekijken, daar kan kunst in de openbare ruimte aan bijdragen. Zeker als de kunst tijdelijk is, zoals bij festival Kaapstad en Lustwarande in Tilburg. 

Geschreven door Simone Vos

Een vertrouwde plek tijdelijk een andere functie geven, zorgt voor nieuwe ideeën en andere gesprekken. Tussen de maker en bezoeker en bij toeschouwers en de makers onderling. “Kunst in de openbare ruimte krijgt het meest onvoorbereide, frisse publiek. Als mensen naar een museum gaan, weten ze wat te verwachten, is het al deels onschadelijk gemaakt hoe ze reageren”, vertelt een van de artistiek leiders van Kaapstad, Sander van Bussel. Kaapstad is een gratis driedaags festival in Tilburg dat jaarlijks terugkeert in de stad (de laatste editie was 16-18 augustus). Na het festivalweekend laat Kaapstad de stad weer achter zoals ze ‘m hebben aangetroffen. 

Reageren op de stad

“De stad is niet van ons, mensen kunnen er van alles van vinden en je staat midden in de maatschappij. Het gaat niet alleen om de plekken waar we kunst laten zien, maar soms ook om de functie”, zegt artistiek leider Anja Reinhardt. “De winkelstraat bijvoorbeeld, is voor een kunstenaar een mooie plek om op gedrag van mensen te reageren. Kaapstad staat in de levende maatschappij van Tilburg. Een stad is een stad, die heeft een eigenheid en dat speelt een rol. Het werkt vooral in de niet ‘affe’ steden zoals Tilburg en Eindhoven echt goed. Daar valt nog veel te bevragen en is ruimte voor verbeelding en vragen.”

B. Murky, Bubbel Hotel 1 op Kaapstad 2024. Fotograaf: Jostijn Ligtvoet

Barok sterrenbos

Waar Kaapstad zich afspeelt in het centrum van Tilburg, is aan de rand van de stad Lustwarande te zien in Park De Oude Warande. Deze expositie laat jaarlijks hedendaagse sculpturen zien in het Barokke sterrenbos van Tilburg, vlakbij de universiteit. Ook hier zijn de kunstwerken tijdelijk en gratis te bewonderen (al wordt het wel gewaardeerd als mensen (online) een kaartje kopen voor een plattegrond). 

In het bos staan tien houten sculpturen, die grotendeels speciaal voor deze expositie ‘ARBOS’ zijn gemaakt. Waar het ene werk direct opvalt, zoals de gigantische roze poort van Roman Gysin midden op een bospad, moet je voor andere werken omhoogkijken of echt even focussen op een ‘ander’ soort object in het bos. Of zie je ineens een gigantische zwam aan voor een kunstwerk, omdat je anders gaat kijken naar de omgeving. 

Lustwarande 2024. Fotograaf: Maarten Nauw

Nieuwe blik op de toekomst

Dat anders kijken naar je omgeving is volgens artistiek leider Chris Driessen inherent aan kunst. “Goede kunst zorgt ervoor dat je mensen een nieuwe blik op de ruimte of het gebied geeft. Dan is het natuurlijk lastig wat ‘goed’ is, maar er zijn veel experts die daar zich daarover hebben gebogen. Het oude, vertrouwde materiaal dat hout is, wilden we dit jaar graag naar voren laten komen. Het was wel de vraag of dat ging werken, hout in een omgeving die zelf uit hout bestaat. Dat horen we graag van de bezoekers terug.”

De tijdelijke aard van deze expositie heeft een hele praktische reden; het aankopen van alle kunstwerken is namelijk financieel niet mogelijk. Alleen het Paviljoen Grotto, midden in het bos, is een blijvend werk, vertelt Chris. “Ondanks dat iedere editie tijdelijk is (dit is de veertiende Lustwarande op deze plek), weet ik nog van alle edities welk werk waar heeft gestaan in het bos. Ik hoor dat ook van veel bezoekers terug, die weten nog precies waar ze wat hebben gezien. Zo is het werk toch altijd nog aanwezig in de hoofden van mensen.”

Doolhof

Of Lustwarande ook ergens anders had kunnen staan? “Het zou in principe in elk natuurgebied passen, maar dit bos is wel specifiek ontworpen voor beelden. Ze zijn er alleen nooit gekomen in de tijd dat de Duitse prins Wilhelm von Hessen-Kassel het park liiet aanleggen tussen 1712 en 1715”, zegt Chris. 

“Hij was al vertrokken voor het park voltooid was en daarom zijn er nooit beelden gekomen. Die kwamen pas bij de eerste editie van Lustwarande in 2000. Het is ontworpen als doolhof, om dichterbij bij God te komen. Echt gemaakt om er doorheen te dwalen. Dat is wel een extraatje voor deze openluchtexpositie”, zegt Chris. En: Tilburgers zijn wel heel enthousiast, veel mensen kunnen kunst wel waarderen. Natuurlijk, niet iedereen, maar we merken wel dat het hier veel beter aanslaat dan in Breda, waar we eerder zaten. Ik denk dat veel mensen kunst als een verrijking zien hier, onder meer door de teloorgang van de textielindustrie en de werkloosheid die daaruit volgde. Als er dus iets moois gebeurt in de stad, omarmen veel mensen dat echt.”

Verwondermodus losmaken

Dat herkennen Sander en Anja ook bij Kaapstad. “We weten van tevoren nooit hoe de stad reageert op het werk. Dat moet je ook los kunnen laten. Het is geen neutrale ruimte en de mensen reageren zoals ze reageren. Soms vraagt iemand: ‘Wat ben jij nou aan het doen?’ aan een maker. Of soms kijken ze vol bewondering. Het grappige is dat we de verwondermodus op vakantie altijd aan hebben. Dan vinden we ineens een afgebladderde deur heel uniek. Die verwondering willen we hier ook graag losmaken. Het mooiste is als mensen ook bij plekken waar geen kunst vanuit ons is, ineens denken: ‘Zou dit er ook bij horen?’”, zegt Anja. “De lol zit in het niet weten en je maakt het met de stad. De openbare ruimte is de meest democratische ruimte.”

Nele Azevedo, Mininum Monument, Kaapstad 2024
Lustwarande 2024. Fotograaf: Maarten Nauw

Simone Vos

Freelance journalist & schrijver
+31 6 22 15 14 30

Beeldende kunst

Kunstopdracht Wilhelminaplein Rijen

Kunstloc Brabant is door de gemeente Gilze en Rijen gevraagd kunstenaars voor te dragen om een ontwerp te maken voor het dorp Rijen.

12 november 2024
Kunstopdracht Wilhelminaplein Rijen

De Cacaofabriek Expo: al 10 jaar verbinding tussen jong en ouder talent

De Cacaofabriek in Helmond bestaat 10 jaar. Wat heeft het op cultureel gebied gedaan én betekend?

14 augustus 2024
De Cacaofabriek Expo: al 10 jaar verbinding tussen jong en ouder talent

Zonnewijzer van Guido Geelen, een nieuw beeld in Heesch

Tijdens midzomernacht werd Zonnewijzer feestelijk onthuld. Kunstloc Brabant begeleidde de gemeentelijke werkgroep rondom dit project.

28 juni 2024
Zonnewijzer van Guido Geelen, een nieuw beeld in Heesch

Atelierboerderij ontwikkelt natuurlijk verflandschap

Walnotenboom en rode kool als grondstoffen voor verfmateriaal op 't Klein Laar.

27 juni 2024
Atelierboerderij ontwikkelt natuurlijk verflandschap

TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

Expo's, optredens, voordrachten, premières, concerten, kunstbeurzen en festivals. De talenten van TalentHub Brabant zijn niet te missen.

18 juni 2024
TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

Dirk Dobber ligt in een rode zwembroek in het park (ook als het regent)

De keramische creatie van Bobbi Cleij heeft een plek gekregen in Breda als resultaat van De Kunstopdracht.

30 maart 2024
Dirk Dobber ligt in een rode zwembroek in het park (ook als het regent)

Onthulling 'Dirk Dobber' van Bobbi Cleij

Bobbi Cleij won De Kunstopdracht van Kunstloc Brabant. Haar ontwerp wordt 23 maart in Breda onthuld.

8 maart 2024
Onthulling 'Dirk Dobber' van Bobbi Cleij

Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Club Zien laat alle vmbo-leerlingen in Brabant met educatief aanbod kennis maken met musea.

5 maart 2024
Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Nieuwe projecten mét verbeeldingskracht in Van Gogh Nationaal Park

Kunstloc stimuleert deelnemers aan de Van Gogh Nationaal Park Academie om een kunstenaar in te zetten.

8 december 2023
Nieuwe projecten mét verbeeldingskracht in Van Gogh Nationaal Park

12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

ArtCoDe studenten werken bij Studio Public Space aan een kunstopdracht in de openbare ruimte.

7 december 2023
12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

Signalement: Drie Brabantse makers en de loop van hun carrières

In dit Signalement: het verloop van de carrières van drie Brabantse makers: kunstenaar José Heerkens, schrijver Minke Douwesz en ontwerper Zeynep Dag.

27 juni 2023
Signalement: Drie Brabantse makers en de loop van hun carrières

Kunstminnend West-Brabant zoekt aansluiting

Vier kunstenaars vertellen over hun mogelijkheden in de regio Bergen op Zoom.

13 juni 2023
Kunstminnend West-Brabant zoekt aansluiting

Ruimte voor cultuur in Breda

Een kunsthal zonder muren, oftewel een publieke ruimte voor kunst en cultuur in Breda: CrossArts. MEST sprak met drie initiatiefnemers.

23 mei 2023
Ruimte voor cultuur in Breda

TalentHub jump! zorgt voor ontmoeting, inzicht in eigen werkpraktijk en verbinding

Een netwerk vol samenwerkingspartners in de culturele sector.

9 mei 2023
TalentHub jump! zorgt voor ontmoeting, inzicht in eigen werkpraktijk en verbinding

Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Brabants talent Nino Basilashvili maakt nieuwe mediakunst. Hoe zet je dit werk in de markt? TalentHub Brabant hielp Nino hierbij.

4 april 2023
Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Reizende exposities op basisscholen

Basisschoolleerlingen reageren enthousiast op twee verschillende tentoonstellingen.

31 januari 2023
Reizende exposities op basisscholen

Urban sketching in Brabant: ‘Verbinding maken via tekenen’

Vier urban sketchers aan het woord over hun passie, ambacht én hobby.

3 januari 2023
Urban sketching in Brabant: ‘Verbinding maken via tekenen’

De kerk als inspirerend podium voor kunstenaars

In de expositie ‘Post-digital heritage’ onderzoeken verschillende kunstenaars de Grote Kerk Breda.

7 november 2022
De kerk als inspirerend podium voor kunstenaars

Grafisch ateliers: de humuslaag voor cultuur in Brabant

Er zijn drie grote grafische werkplaatsen in Brabant, wat gebeurt er precies binnen de muren van deze werkplaatsen?

25 oktober 2022
Grafisch ateliers: de humuslaag voor cultuur in Brabant

Ambacht & nieuwe technieken: Illustratie

Illustrator Mackenzie Fincham over haar digitale animatiewerk en illustrator Saman Dezai over zijn voornamelijk analoge werk. 

2 mei 2022
Ambacht & nieuwe technieken: Illustratie

Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen. De makers aan het woord.

17 januari 2022
Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Wunderkammer eindelijk ontsloten

De expositie in de LocHal, bestaande uit drie kabinetten van Paul Bogaers, Ton de Gouw, en Wijnand van Lieshout, is nu te bezoeken.

1 juni 2021
Wunderkammer eindelijk ontsloten

Van verzameldrift naar kunst in rariteitenkabinetten: expo Wunderkammer in LocHal

Curieuze verzamelingen, kunstwerken én een mix daarvan; dat krijg je te zien in de expositie Wunderkammer: het magische object, te zien in de LocHal.

1 juni 2021
Van verzameldrift naar kunst in rariteitenkabinetten: expo Wunderkammer in LocHal

Evolutionaries toont sterke verbinding tussen kunst en wetenschap in MU

Directeur/curator Angelique Spaninks én kunstenaar Dasha Tsapenko delen hun visie op de expositie Evolutionaries in MU Hybrid Art House.

5 januari 2021
Evolutionaries toont sterke verbinding tussen kunst en wetenschap in MU

Crisis en cultureel ondernemerschap

Exposities worden afgelast en galeries sluiten hun deuren. Hoe ga je als kunstenaar te werk in tijden van crisis?

13 augustus 2020
Crisis en cultureel ondernemerschap

Afstuderen in tijden van corona: Wouter van der Giessen

Vanwege het coronavirus ziet afstuderen er dit jaar anders uit dan normaal. Hoe gaat dat er precies aan toe bij Brabantse academies in de kunsten?

22 juli 2020
Afstuderen in tijden van corona: Wouter van der Giessen

Verliefd op pigment

Slingerpad zwart, Mortelse oker en Boekels grijs. Diep in de bodem bevindt zich meer kleur dan je in eerste instantie verwacht.

3 maart 2020
Verliefd op pigment

“Geleidelijk aan kwam het besef dat ik het anders moest aanpakken”

Transformaties intrigeren Remy mateloos, en dat zie je dan ook terug in zijn werk. Wat zijn zijn eigen toekomstbeelden?

24 december 2019
“Geleidelijk aan kwam het besef dat ik het anders moest aanpakken”

Blog | Textiel en de Kunst

Textiele materialen en technieken worden eindelijk weer serieus genomen in de kunstwereld. In dit blog vraagt Atty Bax zich af hoe het komt dat textiel en kunst zo’n moeizame verhouding hebben.

5 december 2019
Blog | Textiel en de Kunst

'Een museum is geen ruimteschip'

Stedelijk Museum Breda lanceert aandacht voor de kunstenaar om de hoek. Liftoff! We have a liftoff.

3 september 2019
'Een museum is geen ruimteschip'

Nieuw Brabants talent over hun toekomstdromen: Jana Roovers

Voor Jana Roovers zijn haar beelden al sinds haar jeugd een manier om te communiceren met de buitenwereld.

22 augustus 2019
Nieuw Brabants talent over hun toekomstdromen: Jana Roovers

“Samen kijk je met meerdere ogen en dan zie je eigenlijk heel veel.”

Veel musea bieden rondleidingen voor de allerjongste bezoekers aan. Wij liepen mee met twee verschillende rondleidingen voor het basisonderwijs, en zagen wat het museumbezoek met de kinderen deed.

2 juli 2019
“Samen kijk je met meerdere ogen en dan zie je eigenlijk heel veel.”

Eeuwige schoonheid van oude meesters

Ook vandaag de dag blijven oude meesters een belangrijke inspiratiebron binnen de kunsten. Waarom blijven de oude meesters zo belangrijk?

15 februari 2019
Eeuwige schoonheid van oude meesters

Glow: Made in Eindhoven

Tegenwoordig kent Europa tientallen steden met een lichtfestival. In dit artikel wordt kort inzicht gegeven in de twee bekendste Nederlandse lichtfestivals, die ook internationaal hoge ogen gooien.

30 oktober 2018
Glow: Made in Eindhoven

Vijf manieren om naar kunst te kijken en jezelf te leren kennen

Er zijn verschillende redenen om naar kunst te kijken. In dit artikel beschrijven we vijf manieren waarop jezelf beter kunt leren kennen met kunst.

28 juni 2018
Vijf manieren om naar kunst te kijken en jezelf te leren kennen

Reflectie in Brabant: een rondreis langs spiegelende kunstwerken

Kunst zet aan tot overpeinzing, tot reflectie. Reflectie is dan ook een passend en uitdagend onderwerp om in beelden te vangen.

26 juni 2018
Reflectie in Brabant: een rondreis langs spiegelende kunstwerken

Kunstenaars en makers die kleuren proeven en geluiden zien

Synesthesie is een vermenging van de zintuigen. Waarbij bijvoorbeeld kleuren geproefd kunnen worden en geluiden gezien kunnen worden. Mestmag.nl werd nieuwsgierig en zocht uit welke bekende kunstenaars en makers er zijn met synesthesie en hoe dit hun werk heeft beïnvloed.

8 maart 2018
Kunstenaars en makers die kleuren proeven en geluiden zien

Tegen de stroom in

In de culturele sector zijn genoeg dwarsdenkers en friskijkers te vinden. Van die mensen bij wie je graag eens in hun hoofd zou willen kijken. Hoe komt het dat zij zaken zo anders zien en aanpakken? Wat ligt er ten grondslag aan deze dwarse manier van denken en kijken en wat levert het hen en de culturele sector op?

22 februari 2018
Tegen de stroom in

Drie generaties kunstenaars over het kunstenaarschap

Hoe gaan beeldende kunstenaars uit drie verschillende generaties om met hetzelfde thema? Mest ging in gesprek met Eva Räder, Henk Visch en Stijn Molenkamp.

14 november 2017
Drie generaties kunstenaars over het kunstenaarschap

“Er is een Tilburg vóór en een Tilburg nà Anish Kapoor”

Een zes meter hoge sculptuur van de wereldberoemde Anish Kapoor werd onthuld, ter ere van het 25-jarig jubileum van De Pont. Lees hoe dit ontstond.

19 september 2017
“Er is een Tilburg vóór en een Tilburg nà Anish Kapoor”

Tilburgse expertise in het Rijks

Een provinciaal museum en een groot landelijk museum gaan vijf jaar lang samenwerken.

13 juli 2017
Tilburgse expertise in het Rijks

Kunst verbindt de Randstad met het zuiden

Een provinciaal museum en een groot landelijk museum gaan vijf jaar lang samenwerken. Het TextielMuseum in Tilburg en het Rijksmuseum in Amsterdam tekenden hiervoor.

14 maart 2017
Kunst verbindt de Randstad met het zuiden

De traditionele kunstkaders voorbij

In samenwerking met Steven ten Thije en Diana Franssen (curatoren van het Van Abbemuseum in Eindhoven) is de basis gelegd voor een innovatief kunstproject tussen het kunstenaarsinitiatief en kunstmusea: Club Solo.

23 februari 2017
De traditionele kunstkaders voorbij

ekwc: een begrip onder kenners, een mythe voor publiek

Het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk: een begrip onder kenners wereldwijd, een mythe voor het publiek.

3 november 2016
ekwc: een begrip onder kenners, een mythe voor publiek

Talentontwikkeling beeldende kunst: Jump!

Iris onderzoekt samen met een talent en een organisatie wat er aan talentontwikkeling wordt gedaan. Deze keer: beeldende kunst.

15 september 2016
Talentontwikkeling beeldende kunst: Jump!

Waarom De Pont zo'n goed museum is

Het gaat goed met museum De Pont. Al jaren. De waardering voor collectie en exposities is hoog, bij professionals en bezoekers, zowel nationaal als internationaal.

2 augustus 2016
Waarom De Pont zo'n goed museum is

Vrede 2.0: Een wereld zonder vluchtelingen

Voor de Tilburgse kunstenares Helena Klakocar ligt een ingrijpende ervaring ten grondslag aan haar kunstprojecten.

16 februari 2016
Vrede 2.0: Een wereld zonder vluchtelingen

Wie wil dat niet, een solo in 't verschiet?

Waar moet je als jong gediplomeerd kunstenaar op letten wanneer je gevraagd wordt voor deelname aan een expositie?

15 september 2015
Wie wil dat niet, een solo in 't verschiet?

De Pont: meer smoel aan de straat

Museum De Pont gaat verbouwen: het museum krijgt meer smoel aan de straat, en er komt een nieuwe vleugel en een groter café.

23 oktober 2014
De Pont: meer smoel aan de straat

Een hongerige vlucht voorwaarts

In dit artikel lichten we een uniek residentieprogramma uit: het artist in residence project van het Vincent van GoghHuis in Zundert.

8 september 2014
Een hongerige vlucht voorwaarts