In oktober 2024 start Kunstloc Brabant met de vierde editie van de training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs, geschikt voor docenten met een coördinerende taak (of de ambitie om dit te verkrijgen). In deze training ga je aan de slag om het cultuuronderwijs op jouw school naar een hoger plan te tillen. Wij gingen in gesprek met trainer Imke Donkers en oud-deelnemers over deze training.
De rol van cultuurcoördinator in het voortgezet onderwijs is op elke school anders. Imke Donkers begeleidt samen met Robin Brugman cultuurcoördinatoren een half jaar lang in het verstevigen van hun rol. “Dit betekent bij elke school iets anders, waardoor we niet een kant- en klaar antwoord hebben. Samen gaan we op zoek naar de visie van de cultuurcoördinatoren en wat zij vanuit hun rol binnen de school willen bereiken."
In de training werk je naar een eindproduct toe. “We geven in de bijeenkomsten handvatten om concrete stappen te zetten. Dat begint bij visievorming en theorie over het belang van cultuureducatie en gaat verder met onder andere het vormen van een persoonlijke ontwikkelwens en het oefenen met het gesprek aangaan met collega’s, leerlingen of de directie. Door te focussen op inhoudelijke, relationele en operationele kwaliteiten, wordt er gewerkt naar een concrete eerste verandering die ingevoerd kan worden in het onderwijs. De coördinatoren kunnen hier zelf passende invulling aan gaan geven onder onze begeleiding”, zegt Imke. “Daarbij geven we ook veel ruimte aan de cultuurcoördinatoren om onderling kennis uit te wisselen, om zo elkaar te helpen en te inspireren.”
Eindpresentatie training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs 2021-2022 | Fotografie: Ymke Frijters
Komend schooljaar begint de vierde editie van de training. Dit betekent dat een aantal cultuurcoördinatoren al stappen hebben gezet. Drie oud-deelnemers delen hun ervaringen.
Myhra van Boxtel
School: OC Leijpark in Tilburg
Functie: Cultuurcoördinator en docent CKV
Wanneer training gevolgd: 2023-2024
Waarom ben je deze training gaan volgen?
“Ik wilde graag de rol als cultuurcoördinator binnen onze school omarmen. Twee jaar geleden stond er nog niks op papier op het gebied van kunst en cultuur. Daar was verandering in nodig en deze training kon me daarbij helpen.”
Wat heeft de training je opgeleverd?
“De training heeft voor mij tot nu toe de toon gezet om verder te gaan met kunst en cultuur op onze school. We kunnen het belang van alles wat we doen vastleggen en kenbaar maken aan ouders. Daarnaast heeft de training me een helicopterview gegeven met een compleet overzicht van wat we al wel doen, wat nog niet en wat er dus nog moet gebeuren. En verder niet onbelangrijk: de training heeft me de energie en het enthousiasme gebracht om dit echt goed aan te pakken.”
Wat is je eindproduct?
“Als eindproduct ben ik bezig met een cultuurbeleidsplan. Daarin staan alle zaken die van belang zijn rondom kunst en cultuur uitgeschreven, evenals onze ambitie en speerpunten. Dit plan wordt vervolgens vertaald naar een poster, waarin voor leerlingen, ouders en collega's meteen duidelijk wordt wat wij op school aan kunst en cultuur doen en hoe de kunstvakken inclusief CKV eruit zien.”
Nathan Veldhuijsen
School: Markenhage in Breda
Functie: Cultuurcoördinator en docent CKV en Nederlands
Wanneer training gevolgd: 2021-2022
Waarom ben je deze training gaan volgen?
“Ik merkte dat ik het lastig vond om de nodige veranderingen in onze school tot stand te krijgen, zeker wanneer de eindexamenresultaten gewoon goed zijn. We zijn een daltonschool met cultuurprofiel, maar ik vond dat we nog erg traditioneel waren en dat er meer ontwikkelingen mochten plaatsvinden op het gebied van cultuur. Gelukkig had ik een teamleider die er ook zo over dacht, en dus ben ik deze training gaan volgen.”
Wat heeft de training je opgeleverd?
“Door de training heb ik inzicht gekregen in hoe kleine stapjes uiteindelijk kunnen gaan leiden tot een grotere impact. Daarnaast ben ik heel duidelijk gaan inzien wat het belang is van samenwerken en daarin bewust te zijn van je eigen kwaliteiten en valkuilen. Verder vond ik het vooral heel fijn om samen te kunnen sparren met mede-cultuurcoördinatoren. Zo kon ik van hen horen waar zij mee zaten en hoe zij dingen oplosten, dat was heel waardevol.”
Wat is je eindproduct?
“Als eindproduct ben ik onder onze leerlingen op zoek gegaan naar cultuur- en daltonambassadeurs. Ik noem ze onze ‘dwarsdenkers’. Deze groep leerlingen is gevraagd mee te denken over cultuur op school en wat er nodig is om dit interessant en nuttig te maken. Daaruit is bijvoorbeeld een karaokeavond georganiseerd.”
Welke stappen heb je intussen gezet?
“We hebben een extra verdieping gemaakt in ons cultuurplan. Daarnaast hebben we komend schooljaar een projectweek. Dat leek tijdens de training nog heel ver weg, maar nu is het toch gelukt. De week voor de herfstvakantie gaan we een week lang vakoverstijgend aan de slag met burgerschapsvorming en cultuur. Daarbij is er ook ruimte voor excursies.”
Marieke van Leijenhorst
School: Markland College in Zevenbergen
Functie: Cultuurcoördinator en docent Art & Design, Kunst Algemeen en CKV
Wanneer training gevolgd: 2022-2023
Waarom ben je deze training gaan volgen?
“We hadden binnen ons team een aantal verschuivingen. Twee collega’s gingen met pensioen, waardoor cultuurcoördinatie open kwam te liggen voor mij en nog een collega. In gesprek met onze intermediair kwam naar voren dat bij een grote school als die van ons het makkelijker zou zijn om het met z’n tweeën op te pakken. Dat zagen we zitten en deze training was een logische vervolgstap om uit te zoeken hoe we dat konden doen.”
Wat heeft de training je opgeleverd?
“Tijdens de training zijn we gaan zoeken naar een einddoel om zo naar een resultaat toe te kunnen werken. Dat werkt heel anders dan wanneer je gewoon dingen gaat organiseren. We hebben ons plan aan het visiedocument van de school gehangen, waardoor ook de directie een ruggengraat kreeg om achter onze ideeën te staan. Met de training kregen we niet alleen de tools om ouders en leerlingen te enthousiasmeren, maar ook om onze eigen collega’s mee te krijgen, wat uiteindelijk weer goed zal uitpakken voor de leerlingen.”
Wat is je eindproduct?
“Ons eindproduct was erop gericht om zichtbaar te maken wat we allemaal doen op het gebied van cultuur. We zagen dat er al veel gedaan werd, maar dat dit niet de aandacht kreeg die het verdiende. Daarom hebben we het platform ‘Kers op de taart’ bedacht, waarmee we alle culturele activiteiten die de school onderneemt kunnen bundelen en presenteren. In de wekelijkse nieuwsbrief naar het personeel maakten we een extra pagina, waarop dit zichtbaar werd.”
Welke stappen heb je intussen gezet?
“Het is pas een jaar geleden dat we deze training gevolgd hebben, maar dit voorjaar hadden we al een groot cultureel festival in onze school. We hebben iedereen uitgenodigd en in de pers aandacht gevraagd. We lieten gemaakte werken zien, we gaven workshops, er was een dj en de schoolband trad op. We zien dat het enthousiasme overslaat op onze collega’s die graag mee willen denken en dat het op die manier ook breder in de school gedragen wordt.”
Foto van links naar rechts; Nathan Veldhuijsen - Myhra van Boxtel
Meer weten?
De training start in oktober 2024 voor de vierde keer in Noord-Brabant. Je kunt je al inschrijven.
Ben je benieuwd naar meer informatie over deze training? Bekijk dan deze pagina.
Voor vragen, neem gerust contact met mij op.