Hoe zorg je ervoor dat je geld kunt verdienen met de mooie dingen die je doet en maakt? En welke sectoren zijn interessant om te verkennen? In vijf workshops maken culturele makers tijdens het evenement ‘Van creativiteit naar succes’ kennis met de beste manieren om te kunnen leven van het kunstenaar zijn.
Geschreven door: Marel van Andel
De ochtend begint met een aftrap door acteur en theatermaker Lonne Gosling; een korte kennismaking met wie er in de zaal zit. Het blijkt al snel een diverse groep, mensen die werken met beeldende kunst, video, dans, muziek, onderwijs en literatuur. Maar een ding hebben ze allemaal gemeen. Ze zijn benieuwd naar hoe ze meer kunnen halen uit hun creatieve beroep. Om daar achter te komen, staan er verschillende workshops op het programma.
Geld verdienen
Zowel in de ochtend als in de middag kunnen deelnemers luisteren naar Frederike Van Lindt van het Vlaamse Cultuurloket. In de workshop ‘Money money money’ bespreekt ze alle mogelijkheden die je als culturele maker hebt om inkomsten te krijgen. “Het is altijd slim om ervoor te zorgen dat je een financieringsmix hebt, een combinatie van meerdere inkomstenbronnen”, vertelt Frederike. “Op die manier ben je nooit afhankelijk van een enkele financier die weg kan vallen. Financiers kunnen fondsen of subsidies zijn, sponsoren of crowdfunding, of bijvoorbeeld een lening, en natuurlijk klanten die kunst kopen.” Deelnemer Adelijne vertelt: “Ik vind het heel handig dat Frederike niet alleen zegt welke financiers er zijn, maar ook vertelt hoe je ervoor zorgt dat je in zicht komt bij die financiers. Hoe je met een missie, visie en doelstelling een verhaal kan maken om een verdienmodel in te gaan.”
Wie is jouw klant?
Het maken van een verhaal richting je klanten staat ook centraal in de workshop ‘Zeg, creatieve ondernemer, wie zijn jouw klanten eigenlijk?’, gegeven door Nicoline Maes, van Social Marketing Doctors. “Het is goed om stil te staan bij wie je klanten zijn, als creatieve ondernemer heb je vaak meerdere kanten”, vertelt Nicoline. “Je hebt te maken met mensen die jouw kunst willen kopen en je daarvoor willen betalen, maar je hebt ook organisaties die jouw werk willen exposeren. Voor elke andere soort klant, is een andere manier van benaderen nodig.”
Van die soorten klanten kun je een persona maken, een uitgebreid profiel van een fictieve klant met daarin onder andere de naam, leeftijd, achtergrond, persoonlijkheid, inkomen en mogelijke aankopen van een persoon. “Dit kan je helpen bij het vanuit je klant kijken naar je eigen werk, in plaats van dat je beredeneert vanuit jezelf. Je kunt gaan focussen op de vraag: welke waarde heb ik voor mijn klant?”, zegt Nicoline. Deelnemer Bram heeft wel iets aan deze informatie: “Ik bereik al veel klanten, maar door er op deze manier naar te kijken, word ik aan het denken gezet of ik de goede klanten nu op de goede manier bereik. Daar kan ik nu bewuster mee bezig zijn.”
Bij het maken van een persona geeft Nicoline de tip om Chat-GPT te gebruiken. “Dat vond ik interessant om te zien”, vertelt deelnemer Najiba. “Ik ken Chat-GPT wel en persona’s ook, maar ik had er niet aan gedacht om dat op deze manier in te zetten. Het werkte erg goed, het helpt ook om te zien hoe je zelf dingen invult en hoe dat verschilt van de blik die een klant misschien heeft.”
Het onderwijs als klant
Om ook de blik te verruimen naar andere klanten, zijn er twee workshops gericht op een specifieke sector. In de workshop ‘Wegwijs naar het onderwijs’ bespreken adviseurs van Kunstloc Brabant Herman Kuypers en Bram Relouw samen met intermediair Jacqueline Frenken de mogelijkheden om met je kunst terecht te komen in het onderwijs en hoe je daarbij de juiste ingangen vindt. Op het einde deelt een deelnemer: “Ik vond het heel nuttig om te zien hoe je die ingangen kunt vinden. Voor mij is het een nieuw inzicht om te denken vanuit de school, dus door te kijken naar schoolgidsen of naar de onderwerpen die aan bod moeten komen in het onderwijs.”
Deelnemer Susanne deelt ook: “Ik had al allerlei ideeën in mijn hoofd met dingen die ik als ontwerper zou willen doen. Na deze workshop is dat een stuk concreter. Ik kan een plan gaan maken om kinderen te gaan helpen met ontwerpend leren. Ik weet nu beter hoe ik me daarvoor kan gaan profileren.”
Kunst in de publieke ruimte
Daarnaast is het ook mogelijk om een kijkje te krijgen in hoe het is om kunst te maken voor de publieke ruimte. Door zelf aan de slag te gaan met een casus kunnen de deelnemers tijdens de workshop ‘De inzet van kunstenaars in het publieke domein’ zien of deze manier van werken iets voor hen is. “Door de deelnemers een echte casus te geven rondom het station van Den Bosch, kunnen zij kijken hoe ver ze buiten hun eigen kaders kunnen denken en of het iets voor je kan zijn om werk te maken dat verder gaat dan je eigen atelier’, zegt Hermelinde van Xanten, adviseur van Kunstloc Brabant. Of het wat voor de deelnemers is? Bij een groot deel is er in ieder geval enthousiasme ontstaan, de namen worden genoteerd van deelnemers die graag verder willen kijken naar wat mogelijk is.
Zichtbaar bij je klant
Om ook te weten wat je het beste kunt doen wanneer je duidelijk hebt welke klanten je wilt bereiken, geeft Nicoline Maes nog de workshop ‘Jouw creatieve kracht als online succesfactor’. Het allerbelangrijkste? Volgens Nicoline moet je duidelijk maken wat jouw unieke kwaliteiten zijn. “Stel je bent drie jaar verder dan waar je nu staat. En ik vraag aan jouw klanten waar ze jou van kennen, wat antwoorden ze dan? Daar kan je een duidelijk verhaal voor maken. Door iets bijzonders te hebben, word je zichtbaar bij je klanten.” En daarop volgen nog concrete tips voor online zichtbaarheid, bijvoorbeeld over het gebruik van een website en social media. Deelnemer Guido deelt: “Ik heb weer genoeg informatie gekregen om thuis aan de slag te gaan. Ik moet mijn website updaten en zorgen dat de frontpage alle nodige info duidelijk presenteert. En ook Instagram moet ik echt eens op gaan pakken.”
Tenslotte werd de dag weer afgerond door Lonne Gosling, met de vraag aan het publiek wat ze ervan vonden. Een van de deelnemers vat het mooi samen:” Een geslaagde dag met allemaal creatieve mensen. En: "Wat mij betreft doen we dit 1x per maand, of op zijn minst 4 x per jaar."
Marel van Andel
Freelance redacteurMeer weten?
Wil je op de hoogte blijven van ons aanbod, neem dan een kijkje in de agenda. En heb je vragen, neem dan contact met ons op.
Agenda
Filmhelpdesk # 13: Janey van Ierland
voor al jouw filmgerelateerde vragen
Training: De Kunst van het Fondsenwerven
leer fondsen werven voor projecten tussen cultuur en sociaal domein.
Innovatief Werken
nieuwe technologische oplossingen implementeren in je organisatie of werkzaamheden
Leerprogramma: ‘De kracht van AI in jouw werk’
Ben jij een cultuurprofessional die nieuwsgierig is naar de mogelijkheden van AI?
18 mrt. 2025
Digitale Cultuureducatie
ondersteuning bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal