Tips om publiek blijvend aan je te binden
Al sinds 2011 adviseert en begeleidt Kunstloc Brabant (voorheen bkkc en Kunstbalie) makers, verenigingen en culturele organisaties bij het opzetten van een succesvolle crowdfunding-campagne. Meer dan 90% slaagt erin het doelbedrag te behalen om daarmee het project te kunnen realiseren. Crowdfunding heeft echter nog meer voordelen. Door crowdfunding creëer je namelijk een community van fans rondom jouw project. Hun betrokkenheid wil je natuurlijk het liefst zo lang mogelijk behouden. Maar hoe doe je dat?
In dit artikel zetten adviseurs Sam Branten, Joosje Duindam en Ella Kuijpers een aantal tips op een rijtje om donateurs blijvend aan je te binden. We vroegen ook crowdfunding-experts van voordekunst om hun kennis over dit onderwerp te delen. De beste vier tips vind je hieronder.
Tip 1: Houd je donateurs op de hoogte
Tijdens je crowdfunding-campagne zijn diverse mensen en organisaties enthousiast geworden over je project: zij hebben het mede mogelijk gemaakt. Koester de band die je met je donateurs hebt opgebouwd en onderhoud het contact ook na de afronding van de campagne. Houd hen op de hoogte van toekomstige projecten of nodig hen uit voor je nieuwe voorstelling, concert of expositie. Zo kun je donateurs voor langere tijd aan je binden.
Tip 2: Persoonlijk contact
“Hoe persoonlijker het contact met de donateurs, hoe beter”. Ook Jesse van Venrooij, een filmmaker die al meerdere keren een succesvolle crowdfunding afrondde, vertelt dat door een persoonlijke benadering donateurs zich meer betrokken voelen. Personaliseer bijvoorbeeld je nieuwsbrief of nodig donateurs uit voor een offline evenement.
Tip 3: Houd het spannend
Het moet natuurlijk wel leuk en spannend blijven om jou als maker, vereniging of instelling en je activiteiten te blijven volgen. Varieer daarom in je berichtgeving en de inhoud. Voordekunst heeft hiervoor een aantal goede ideeën: “verzin leuke acties, maak filmpjes met een boodschap of schenk eens een kleinigheidje aan je achterban. Bijvoorbeeld een inkijkje in de eerste bladzijdes van jouw fotoboek of een gratis track van je album”.
Tip 4: Speel in op de wensen van je publiek
Als je kunt inspelen op de wensen van je publiek komt je boodschap beter aan en raakt je publiek meer betrokken. Voordekunst stelt daarom voor je publiek te leren kennen, bijvoorbeeld door het versturen van een enquête. Breng bijvoorbeeld in kaart wat de leeftijd is van je publiek, welk nieuws iemand graag wil ontvangen en welke kanalen het vaakst worden gebruikt. “Zo speel jij perfect in op hun behoeften”, aldus voordekunst.
Bonustips
- Heb je een offline evenement gepland? Stel dan voor dat donateurs hun tegenprestatie daar komen ophalen. Zo ontmoet je hen in real life. Persoonlijk contact schept immers de sterkste band en je leert je publiek beter kennen.
- Let op dat je je publiek niet te vaak benadert. Als je te veel blijft zenden, kan dit overkomen als spam. Houd daarom feeling met je publiek en kijk wat een goede frequentie is voor het versturen van berichten.
- Lees onze brochure over crowdfunding voor de culturele sector
- Niet ieder kanaal leent zich voor elke boodschap. Deel bijvoorbeeld foto’s op social media en verstuur een e-mail voor een uitnodiging. Houd ook rekening met welk kanaal jouw publiek het meest gebruikt.
- Cultuur+Ondernemen schreef een artikel met 11 stappen naar crowdfunding.
- Ben je al goed op weg en op zoek naar nog meer tips? Lees dan deze blog van voordekunst. Hierin staan leuke tips voor het creëren van nog meer interactie met je publiek.
Meer weten over crowdfunding?
Neem contact met ons op!