De Dutch Design Week draait op volle toeren. Al vanaf 2002 wordt Dutch Design in ‘ons Brabant’ ieder jaar een week lang in de spotlights gezet. Het begon met een aantal locaties op Strijp-S en twintig deelnemers. Tegenwoordig is heel Eindhoven die week van design doordrenkt. Maar hoe zit het de rest van het jaar met de aandacht voor design? Wat doet Brabant in die andere maanden?
- Geschreven door Karien Verhappen
Brabant designland
Iedereen heeft een beeld bij design, maar wat is het? Mirjam Emmen, adviseur bij bkkc: “Design heeft een letterlijke functie. Al is het aan het ontwerp zelf of die functie centraal staat. Als je de klok van Maarten Baas bekijkt, dan is dat zoveel meer dan een klok alleen. Het is design met een autonoom karakter.” Tijdens de Dutch Design Week is Eindhoven the place to be om design te ontdekken, maar heel Brabant vormt een bakermat voor Dutch Design. “Brabant heeft een traditie van onderwijs op het gebied van vormgeving, denk aan de Design Academy en de voorloper ervan, de Academie voor Industriële Vormgeving. De combinatie van die traditie, de maakindustrie en de aandacht voor ambacht maakt van deze regio een voedingsbodem voor design."
12 maanden, 52 weken
De Dutch Design Week geeft een enorme boost aan alles wat met design te maken heeft. Maar ook op andere momenten, door het jaar heen, wordt de aandacht voor design steeds prominenter. En die kan ook van een andere aard zijn, vertelt Mirjam. “Met andere aandacht bedoel ik aandacht die verdieping biedt, voor als je naar specifieke thema’s of onderwerpen zoekt. Aandacht die het leggen van verbindingen mogelijk maakt, tussen makers, bedrijven, designlabs en disciplines. De Dutch Design Week heeft een heel innovatief, vernieuwend karakter en is fantastisch, maar op andere momenten in het jaar kunnen we ervoor zorgen dat die aandacht ook beklijft.”
Verbinding maken met ‘Materials’
Hoe dat creëren van aandacht er in die 51 andere weken uitziet? Mirjam: “Eén van de dingen die we doen bij bkkc is het organiseren van de serie ‘Materials’, een initiatief van collega Frederiek Dijkstra. Twee keer per jaar staat er een bepaald soort materiaal centraal, onlangs was dat bijvoorbeeld water. Binnen een bedrijf komen medewerkers, makers en anderen die met dit materiaal bezig zijn samen om kennis en ideeën te delen over het thema. Niet alleen leerzaam, maar ook belangrijk voor het leggen van connecties die anders niet snel zouden ontstaan. Er zijn best wat eenpitters en bedrijven die elkaar niet kennen. Het is belangrijk dat zij elkaar blijven tegenkomen, zodat er samenwerkingen ontstaan.’
Mestic: van mest naar mode
Verbinden: het is zo’n woord dat tegenwoordig veel gebruikt wordt, maar ook vaak vaag blijft. Terwijl het resultaat van die verbinding heel concreet kan zijn, zo vertelt Mirjam. “Ik was bijvoorbeeld bij een modeshow waarin de kleding gemaakt was van poep. Het was het resultaat van een samenwerking tussen onder andere ZLTO en Jalila Essaïdi. In dit project stond de vraag ‘Wat kunnen we doen aan het mestprobleem?’ centraal. Met onderzoek en experimenten ontdekten Jalila en haar team dat je van koeienpoep textiel, papier en bioplastic kunt maken en noemden dit Mestic.’ Door verbinding te leggen, tussen mensen en disciplines, kunnen nieuwe oplossingen ontstaan.
Brabant Wunderkammer: ontwerpen, experimenten én prototypes
In een interview van Brabant Cultureel laat Jalila weten dat het haar niet om het eindproduct gaat, maar om het proces. Een tendens, vertelt Mirjam: “Er is niet alleen meer belangstelling voor het definitieve ontwerp, er is steeds meer aandacht voor experiment, onderzoek en prototypes.” Dat is ook het geval bij Brabant Wunderkammer, de expo met Dutch Design die in het kader van het ‘Van Mondriaan tot Dutch Design jaar’ tot en met 31 december te zien is bij bkkc. Natasja Lauwers en Moyra Besjes, curatoren van de expo: “Wij wilden de gedachtegang van De Stijl centraal stellen. Het onderzoek, de benadering van een onderwerp met bijvoorbeeld kleuronderzoek en materiaal, is daarin belangrijk.”
De toekomst van design
Design structureel naar een hoger plan tillen kan dus door verbinding te faciliteren en versterken. En door resultaten en processen zichtbaar te maken met expo’s of open designlabs. Denk aan het EKWC en het Textiellab. In het kader van het jaar ‘Van Mondriaan tot Dutch Design’ werd in februari in Bergeijk een kerngroep, bestaande uit de Provincie Noord-Brabant, Dutch Design Foundation, Visit Brabant, Brabant C en bkkc opgericht. Deze kerngroep denkt na over hoe design na dit themajaar op de kaart blijft staan. Mirjam: “Het doel is design het hele jaar door zichtbaar te maken, samenwerking te faciliteren en ervoor te zorgen dat men elkaar goed kan vinden.” Er is een plan voor gemaakt. Het is kersvers en op 26 oktober, natuurlijk tijdens de Dutch Design Week, gepresenteerd. Een design van de toekomst van design eigenlijk.
Brabant Wunderkammer is een bonte verzameling van Brabants trots, geheel in het teken van De Stijl. De expo is t/m 31 december te zien bij bkkc.