Aangemaakt op: di 09 jun. 2020
Kunstloc Brabant heeft als penvoerder van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) 2017-2020 de verantwoording over 2019 ingediend bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Met dank aan de medewerking van alle deelnemende partners in de provincie konden wij de gevraagde informatie ook dit jaar op tijd aanreiken. Naast cijfers is het inhoudelijk verslag een vast onderdeel van de jaarlijkse verantwoording. Hierin schetsen we op hoofdlijnen welke stappen gezet zijn om de gevraagde cijfers inhoudelijk te onderbouwen.
Aandacht voor cultuureducatie op 354 scholen
In 2019 namen 47 van de 57 middelgrote en kleinere gemeenten in Brabant deel aan CmK. Dat is ruim 82% van de gemeenten, de vijf grote steden niet meegeteld. In totaal zijn dat 354 scholen, 5981 onderwijsprofessionals en 767 educatiemedewerkers van culturele instellingen. Door hun inzet, kennis en expertise zijn 88.460 leerlingen in aanraking gekomen met kunst en cultuur! Eind 2019 was van alle gemeenten samen een bedrag van € 495.000 nog niet besteed en doorgeschoven naar 2020.
Highlights in 2019
Wat waren de hoogtepunten in 2019? We lichten ze voor je uit:
Drie speerpunten centraal
In 2019 stonden 3 speerpunten centraal. Met behulp van de publicatie Het Fundament uit 2018 zijn we met deze speerpunten aan de slag gegaan:
- Vertrouwen in het gedachtegoed van De Cultuur Loper;
- De focus op school-leraar-leerling en de bewustwording van het doel;
- De effecten en de rol van de culturele omgeving van het kind.
Het traject van De Cultuur Loper bijstellen
Onze adviseurs hebben intermediairs, trainers en cultuurcoördinatoren betrokken bij gewenste aanpassingen van de stappen binnen De Cultuur Loper en de bijbehorende instrumenten. Ook de resultaten van de monitor uit 2018 zijn hierbij meegenomen en in gang gezet. Dit alles om een flexibele toepassing van De Cultuur Loper mogelijk te maken.
Kennisdeling
Op lokaal, provinciaal en landelijk niveau vond kennisdeling plaats. De inhoudelijke themabijeenkomsten werden zeer gewaardeerd. Voor veel in Brabant ontwikkelde activiteiten en instrumenten blijkt belangstelling te zijn in het hele land.
Scholing
Het aantal scholingsactiviteiten nam, ondanks de werkdruk en beperkte tijd in het onderwijs, in 2019 fors toe nadat dit in 2017 en 2018 sterk achterbleef. Het inzetten op meer co-creatie en coaching-on-the-job door trainers en co-teachers droeg positief bij aan deze groei. Daarnaast is samen met trainers nieuw scholingsaanbod ontwikkeld voor cultuuraanbieders en -professionals.
Samenwerking Pabo’s
Er is geïnvesteerd in de samenwerking met de Pabo’s. Zo is Het Cultureel Zelfportret geïntroduceerd en geïmplementeerd. Studenten maken hun eigen culturele ontwikkeling zichtbaar door te werken met het digitale volginstrument. Dit in het kader van hun persoonlijkheidsontwikkeling en als aankomend leraar en cultuuroverdrager. De ambitie is om het instrument in te zetten tijdens de hele duur van de opleiding, om structurele aandacht en verdieping aan de culturele ontwikkeling te geven.
Intermediairsfunctie
Van de 47 gemeenten geeft 89% aan dat de intermediairsfunctie is geborgd. In twee gemeenten geldt dit voor de duur van de CmK regeling en in drie gemeenten is de functie nog niet geborgd. 50% van de scholen geeft intermediairs een hoge waardering, 47% geeft een goede/positieve beoordeling aan de intermediairsfunctie.
Wensen voor de toekomst
Naast de successen geven deelnemende partners aan welke wensen zij hebben voor toekomst. Wensen als aandacht voor het betrekken van het voortgezet onderwijs, verbetering van De Cultuur Loper website, flexibiliteit van het traject De Cultuur Loper, scholingsactiviteiten voor cultuuraanbieders en -professionals en blijvende aandacht voor cultuureducatie lezen we terug. Veel van deze wensen staan op de agenda of zijn in gang gezet.