Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Slingerpad zwart, Mortelse oker en Boekels grijs. Diep in de bodem bevindt zich meer kleur dan je in eerste instantie verwacht. Voor Lisa Beckers (1989) is de Brabantse bodem niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk een inspiratiebron. Met een grondboor en schep zocht ze in het 2400 hectare grote natuurgebied de Maashorst naar grond die ze verwerkte tot pigmenten als basis voor caseïne verf.

- Geschreven door Ilse Traa

Een rijke verzameling pigmenten | foto door: Lisa Beckers

Verslaafd aan pigment  

In samenwerking met de galerie Atelier Anders ontstond het idee om in de omgeving van Schaijk op zoek te gaan naar pigmenten. Beckers zocht eerder al in Schotland en Kroatië, maar had eigenlijk niet verwacht dat onze Nederlandse bodem zo veel kleur in zich had. Niets bleek minder waar. Daar waar ongeveer 125.000 jaar geleden de Maas nog stroomde, vond ze een rijk palet aan kleuren.

Door de Peelrandbreuk is er bijvoorbeeld ook ijzeroer te vinden, dat een warm oranje en rood in zich heeft. Lisa Beckers

Vanaf het moment dat Beckers haar eerste pigment zelf maakte, raakte ze er verslaafd aan. Haar atelier staat vol met potjes pigment. Zowel gekocht als gevonden. Naast het maken van de pigmenten werkt ze ook met andere materialen zoals kleurpotlood. Het enige wat ze niet heeft: tubes. Wat maakt het zelf maken van pigment nu zo speciaal? De tijd die in het maken van het pigment zit, zorgt ervoor dat Beckers echt opgaat in de kleur en de kleur leert kennen. Sommige pigmenten zijn transparant, terwijl andere korrelig opdrogen of verbleken na lange blootstelling aan licht.

Beckers op zoek in De Mortel, waar ze ook het ijzeroer gevonden heeft | Foto door: Lisa Beckers

No. 10 Boekels Roze

Daar waar bij gekochte pigmenten de reactie vaak op voorhand bekend is, kreeg Beckers bij de gevonden pigmenten de primeur om van ieder pigment zijn eigenschappen volledig te ontdekken. Het resultaat daarvan: maar liefst 125 kwaststreken, waarin diverse pigmenten gevonden in de Maashorst over elkaar geschilderd werden. Er ontstond een krachtig spel door de reactie van het pigment op pigment. Beckers experimenteerde verder door. Ze ontdekte namelijk dat door het verhitten of branden van de grond nieuwe kleuren ontstonden met zelfs roze en paarse tinten. Het gehele onderzoek werd gearchiveerd en genummerd, zodat geen enkele tint verloren ging.

Grond met grond

Naast kwaststreken, werkte Beckers ook aan een serie schilderijen. Terwijl ze op zoek gaat naar het pigment, vindt ze ook inspiratie in het natuurgebied. Gretig flaneert ze met een fotocamera door de omgeving. De gefotografeerde vormen van natuur dienen als de basis voor haar schilderijen. Wat maakt dat de Brabantse grond geschilderd wordt, met het pigment gehaald uit diezelfde grond.

Beckers omschrijft zichzelf als een echte ‘grondkijker’. Als ze loopt is haar blik altijd naar de grond gericht. De verdorde stukken, de berm en het onkruid fascineren haar het meest. Zo is ze altijd op zoek naar de schoonheid in het verdorde, vervallen en vergane.

Iron Ground 3 en Iron Ground 1 met daar tussen kwaststreken. Tentoongesteld bij Atelier Anders. Oktober 2019 | Foto door: Lisa Beckers

In dit project staat de verf centraal. Beckers werkt vaak vanuit een uitsnede, waardoor het gefotografeerde landschap niet direct een op een te herkennen is. Voor haar is het namelijk belangrijk dat allereerst de verf gezien wordt. Ze hoopt dat de toeschouwer net zo kan genieten van de reactie van de verf op het doek en de kracht die verschillende tinten in zich hebben.

Paarsgrijs 

Als een romanticus zoekt Beckers naar verstilling en rust in de krachtige natuur. De natuur brengt haar de ultieme schoonheid van het vergankelijke. Geprikkeld door een wereld waarin je dagelijks overdonderd wordt met felle kleuren, poogt ze juist zo veel mogelijk nuance te vinden in kleur. Grijs is niet gewoon grijs, verklaart ze. In vergrijsde kleuren zit ook al zo veel kleur.

Laatst droomde ik zelfs over de grijze tinten. Ik liep door een grijze stad. Mijn gezelschap vond het wat saai, maar ik zag dan juist ontzettend veel kleur. Enthousiast schreeuwde ik dan: kijk daar zie je een soort blauwgrijs en daar wat groengrijs. Lisa Beckers

Zoektocht naar imperfectie 

Om deze nuances te vinden in een wereld met overvloed aan kleur heb je zoals Beckers een bijzondere kijk op de omgeving nodig. Beckers hoopt dat de toeschouwers, zoals bij bijvoorbeeld de Japanse levensfilosofie: Wabi Sabi, de kracht van het imperfecte en onvolmaakte zien. Geen zoektocht naar een perfect lichaam of de perfecte baan, maar juist het vinden van schoonheid in het vergankelijke hier en nu. Een levenshouding waar we wellicht met de omvangrijke hedendaagse stroom van informatie allemaal wat van kunnen leren.

Zelf op zoek naar pigmenten? Op www.lisabeckers.nl vertelt Beckers hoe de pigmenten gemaakt worden en waar je ze kan vinden. Op zondag 15 maart is Project Maashorst te zien tijdens de open dag van het natuurcentrum de Perekker in Boekel.

Ilse Traa

Tekstschrijver

Makers

Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Vanuit hartje Tilburg initieert Kunstpodium T ontmoetingen tussen kunstenaars in alle fases van hun carrière.

17 februari 2025
Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Werk jij als kunstenaar in het sociaal domein, welzijn of de zorg in Nederland? Maak dan kans op een werkbeurs van € 8.000,- .

2 februari 2025
Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Wat heeft BO Diversity in acht jaar bereikt op het gebied van diversiteit, gender, seksuele vrijheid en vrouwenemancipatie.

29 januari 2025
Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

AI is hetzelfde als hout

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing gingen in gesprek met beeldend kunstenaar Matthijs Bosman.

22 januari 2025
AI is hetzelfde als hout

Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Een groot publiek bereiken met een documentaire over dementie of een animatie over autisme? Hoe doe je dat? We duiken dieper in twee succesverhalen.

20 januari 2025
Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Kunstenaar in de digitale wereld

Adviseur Marlijn Gelsing in gesprek met Marieke Verbiesen. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

23 december 2024
Kunstenaar in de digitale wereld

Studio Public Takeover 2025 van start

Dertien ArtCoDe studenten werken aan een kunstopdracht in de openbare ruimte als concept voor Kaapstad.

20 december 2024
Studio Public Takeover 2025 van start

Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

Het aantal zzp’ers in de creatieve sector in Brabant groeit gestaag. Is het werken als zzp'er nog wel een keuze?

19 december 2024
Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

9 workshops, een keynote, netwerkplein en natuurlijk ZegMaarFornuis. Hier vind je een samenvatting van de deelbare opbrengsten van deze dag.

11 december 2024
KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Het Carefull netwerk is er voor mensen die werken op het snijvlak van kunst, zorg en welzijn om elkaar te inspireren en samenwerkingen tot stand te brengen.

5 december 2024
Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap

De provincie stelt €200.000 beschikbaar aan makers en culturele organisaties om hun zakelijke vaardigheden te ontwikkelen.

20 november 2024
Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap