Sociale innovatie is inmiddels een buzz woord in Brabant. Nu Brabant vorig jaar is toegetreden tot het Districts of Creativity netwerk roept dit de vraag op of dit onderwerp ook leeft in de andere Districts of Creativity. In opdracht van de Ambassade voor Creatieve Zaken gingen 9 vierdejaars NHTV-studenten Leisure Management op zoek naar voorbeelden van sociale innovatie aansluitend bij de thema's van de Agenda van Brabant. Speciaal aandachtspunt is hoe de projecten de (veer)kracht van de deelnemers vergroot. Het resulteerde in een prachtig e-boek waarin 26 inspirerende cases in de 13 regio's van het Districts of Creativity netwerk beschreven worden. We presenteren er vijf.
Geschreven door Ger Pepels en Kristel Zegers met medewerking van studentenprojectgroep Three Times Three
1. Design to Improve Life
DC regio: Centraal Denemarken, land: Denemarken
Arhuss, de tweede stad van Denemarken, is in 2017 Culturele Hoofdstad van Europa. Een van de topprojecten hierin is 'Design to Improve Life' waarin kinderen maatschappelijke vraagstukken waar de regio mee worstelt (zoals ouderenzorg en afval management) leren begrijpen, maar ook aangeven hoe zij denken deze te kunnen oplossen. De kinderen verzamelen informatie, analyseren deze en bedenken en verbeelden out of the box oplossingen. De kinderen presenteren hun oplossingen tijdens een speciaal event. Parallel hieraan krijgen de leraren een training om zo bij te kunnen dragen aan deze nieuwe onderwijsvorm die de creativiteit, innovatie en samenwerking enorm versterkt. 'Design to Improve Life' onderwijs loopt al vanaf 2002. Waar wachten we op in Brabant?
2. Demola
DC regio: Tampere, land: Finland
Het Demola netwerk brengt sinds 2008 studenten en bedrijven dichter bij elkaar. Uiteenlopende organisaties bieden projecten aan voor studenten van de verschillende onderwijsinstellingen in de regio. Demola verbindt de juiste studenten in multidisciplinaire teams aan de juiste projecten. De projecten maken onderdeel uit van het curriculum van de studenten. Essentieel is dat de studenten eigenaar worden van het eindresultaat. De opdracht gevende organisatie krijgt het gebruiksrecht. Wil de opdrachtgever wel eigenaar worden, dan onderhandelen ze met de studenten over de verkoop van de licentie. De studenten kunnen er voor kiezen om zelf het idee, product of dienst door te ontwikkelen. Een extra middel voor Brabant om jeugdwerkloosheid vrije regio te worden?
3. Liter of Light
DC regio: Karnataka, land: India
In de sloppenwijken van Karnataka is veel armoede. Veel huizen zijn niet aangesloten op elektriciteit en hebben nauwelijks ramen, waardoor het voor mensen lastig is om binnenshuis te koken, leven en werken of om bijvoorbeeld onderwijs te verzorgen. De kerosine-lampen, die de inwoners nu veelal gebruiken, zijn brandgevaarlijk en verspreiden ongezonde dampen. Het low-tech concept van Liter of Light is in 2002 ontwikkeld door de Braziliaan Alfredo Moser en wordt momenteel in meerdere landen gebruikt. Hoe het werkt? Leer mensen hoe ze met een grote plastic fles, gevuld met enkele liters water en chloor (tegen algengroei) binnenskamers licht kunnen brengen (60-70 watt) door de fles voor één derde deel door het dak heen te steken. Zonne-energie wordt licht. Een prachtig voorbeeld van een schone, gezonde en bijzonder goedkope innovatie met een enorme impact op het leven van de sloppenwijkbewoners.
4. City Village
DC regio: Centraal Denemarken, land: Denemarken
Mensen die dakloos zijn om sociale of financiële redenen krijgen in Denemarken onder de noemer 'omgekeerde integratie' de kans om een duurzame gemeenschap op te bouwen. Deze mensen werken in een kleine gemeenschap en bouwen hun eigen houten casco-woning. Dit concept van experimenteel bouwen maakt de versoepeling van de bijzonder strakke regelgeving qua welstand en bouwconstructie nodig. Het resultaat is een zelfstandige sociale gemeenschap met bewoners die er voorheen niet in slaagden om succesvol deel uit te maken van de samenleving. Interessant voor Nederland (60.000 daklozen) en voor overheden die willen leren van de soepele toepassing van regels.
5. Common Wealth Urban Farms
DC regio: Oklahoma, land: Verenigde Staten van Amerika
Common Wealth Urban Farms (CWUF) is een bruisend plaatselijk voedselnetwerk van stadsboerderijen in Oklahoma. CWUF pakt maatschappelijke vraagstukken van armoede, voedselverspilling en zwaarlijvigheid op door wekelijks verse en voedzame groenten en fruit aan te bieden voor een zeer lage prijs. Daarnaast richten ze zich op de ecologische, economische en sociale voordelen van stadsboerderijen. Door natuurvriendelijke mest te gebruiken op hun land, banen te creëren voor de gemeenschap en stages aan te bieden voor degene die geïnteresseerd zijn in het verbouwen van voedsel, werken ze doelgericht om de gemeenschap binnen Oklahoma te verbeteren. Inspiratie voor de Brabantse Stadseboeren!
sociale innovatie
Uiteraard zijn ook drie Brabantse projecten geselecteerd voor het e-boek:
Wil je meer lezen of weten?
Bestel dan het e-boek Uncovering Social Innovation in the Districts of Creativity via de website van de Ambassade voor Creatieve Zaken.