Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Op initiatief van Kunstloc en Fontys Academy of the Arts is onderzocht hoe theaterdocenten hun praktijk kunnen vernieuwen. De uitkomsten van dit onderzoek en 17 inspirerende theateropdrachten zijn bij elkaar gebracht in de publicatie Wicked Theaterlessen.

Theater- en dansonderwijs heeft traditioneel een kleine plek binnen Nederlandse scholen, met zelfs een zwakkere positie dan beeldend of muziek. Theaterdocenten moeten hun lessen vaak verzorgen onder uitdagende omstandigheden: overvolle roosters, lokalen die vaak niet voor hun lessen zijn ingericht of een versnipperd (buitenschools) werkveld. Daarnaast hebben ze net als andere kunstvakdocenten te maken met de hardnekkige beeldvorming dat hun werkpraktijk ondergeschikt zou zijn aan die van professionals uit hetzelfde vakgebied, zoals theatermakers of acteurs. Door deze uitdagingen kan de vakinhoudelijke, pedagogische en artistieke ontwikkeling van theaterdocenten onder druk komen te staan.

Column Emiel Heijnen - Authentieke kunsteducatie

Hoe kunnen theaterdocenten hun praktijk doorlopend relevant houden en vernieuwen?

Deze vraag was het uitgangspunt van een scholingstraject, waarin een groep theaterdocenten vernieuwende lessenseries gingen ontwerpen en uitvoeren. Een bijbehorend onderzoek richtte zich op de vraag hoe de concepten Authentieke kunsteducatie en Teacher as a conceptual artist de docenten handvatten gaven om hun praktijk te innoveren.

Belangrijke conclusies en opbrengsten

  • Authentieke kunsteducatie daagt theaterdocenten uit om een balans te zoeken tussen een leerlinggerichte, vakgerichte en maatschappijgerichte curriculumbenadering. 
  • Het maken van ‘wicked’ theateropdrachten helpt theaterdocenten om authentieke kunsteducatie in de praktijk toe te passen en maakt hen meer vertrouwd met de rol van educatief ontwerper. 
  • Het concept teacher as conceptual artist biedt bruikbare handvatten om het ideaal van de docerend theatermaker te realiseren. Hierbij is de relatie van theaterdocent tot de leerling niet zozeer die van regisseur- acteur maar eerder die van medetheatermaker. 
Belangrijke conclusies en opbrengstenopdracht uit Wicked Theaterlessen

Nieuwe publicatie: Wicked Theaterlessen

Het onderzoek leverde een publicatie op met interessante conclusies en 17 inspirerende theateropdrachten.

Bekijk de pdf van Wicked Theaterlessen

De fysieke versie is helaas niet meer aan te vragen bij Kunstloc Brabant. 

Samenwerkende partners

Dit traject werd geïnitieerd door Kunstloc Brabant en Fontys Academy of the Arts. Emiel Heijnen (lector Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en Nadieh Graumans-Tigchelaar (theaterdocent en onderzoeker) werden betrokken om dit vorm te geven en te onderzoeken, ondersteund door theatergroep DOX en lector Melissa Bremmer.

cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers deelden hun succesmomenten, factoren en kernwaarden.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!