- Kennis;
- Cultuureducatie
- Buitenschools
- Kunstvakonderwijs
- Primair onderwijs
- Vervolgonderwijs
- Voortgezet onderwijs
Aangemaakt op: ma 30 okt. 2023
Op initiatief van Kunstloc en Fontys Academy of the Arts is onderzocht hoe theaterdocenten hun praktijk kunnen vernieuwen. De uitkomsten van dit onderzoek en 17 inspirerende theateropdrachten zijn bij elkaar gebracht in de publicatie Wicked Theaterlessen.
Theater- en dansonderwijs heeft traditioneel een kleine plek binnen Nederlandse scholen, met zelfs een zwakkere positie dan beeldend of muziek. Theaterdocenten moeten hun lessen vaak verzorgen onder uitdagende omstandigheden: overvolle roosters, lokalen die vaak niet voor hun lessen zijn ingericht of een versnipperd (buitenschools) werkveld. Daarnaast hebben ze net als andere kunstvakdocenten te maken met de hardnekkige beeldvorming dat hun werkpraktijk ondergeschikt zou zijn aan die van professionals uit hetzelfde vakgebied, zoals theatermakers of acteurs. Door deze uitdagingen kan de vakinhoudelijke, pedagogische en artistieke ontwikkeling van theaterdocenten onder druk komen te staan.
Column Emiel Heijnen - Authentieke kunsteducatie
Hoe kunnen theaterdocenten hun praktijk doorlopend relevant houden en vernieuwen?
Deze vraag was het uitgangspunt van een scholingstraject, waarin een groep theaterdocenten vernieuwende lessenseries gingen ontwerpen en uitvoeren. Een bijbehorend onderzoek richtte zich op de vraag hoe de concepten Authentieke kunsteducatie en Teacher as a conceptual artist de docenten handvatten gaven om hun praktijk te innoveren.
Belangrijke conclusies en opbrengsten
- Authentieke kunsteducatie daagt theaterdocenten uit om een balans te zoeken tussen een leerlinggerichte, vakgerichte en maatschappijgerichte curriculumbenadering.
- Het maken van ‘wicked’ theateropdrachten helpt theaterdocenten om authentieke kunsteducatie in de praktijk toe te passen en maakt hen meer vertrouwd met de rol van educatief ontwerper.
- Het concept teacher as conceptual artist biedt bruikbare handvatten om het ideaal van de docerend theatermaker te realiseren. Hierbij is de relatie van theaterdocent tot de leerling niet zozeer die van regisseur- acteur maar eerder die van medetheatermaker.
Nieuwe publicatie: Wicked Theaterlessen
Het onderzoek leverde een publicatie op met interessante conclusies en 17 inspirerende theateropdrachten.
De fysieke versie is helaas niet meer aan te vragen bij Kunstloc Brabant.
Samenwerkende partners
Dit traject werd geïnitieerd door Kunstloc Brabant en Fontys Academy of the Arts. Emiel Heijnen (lector Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en Nadieh Graumans-Tigchelaar (theaterdocent en onderzoeker) werden betrokken om dit vorm te geven en te onderzoeken, ondersteund door theatergroep DOX en lector Melissa Bremmer.
Heb je vragen?
Neem contact met ons op.