Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Voor makers biedt crowdfunding talloze mogelijkheden. Het is een alternatieve manier om financiering te vergaren en werkt als een magneet voor zichtbaarheid en nieuw publiek. Al vele Brabantse makers zetten grote stappen met behulp van succesvolle crowdfundingcampagnes. Kunstloc sprak erover met kunstenaar Clim Stoopen, documentairemaker Lieke Anna en muzikant Koen Smits van Paradox Jazz Orchestra.

Een gevoel van vrijheid

De Dickpick Photobooth van Clim Stoopen genereerde in 2023 veel media-aandacht. Het was onderdeel van zijn afstudeerproject Ik ben zijn aan St. Joost School of Art & Design. “Ik werkte met verschillende makers samen om het thema mannelijkheid te onderzoeken. Ik wilde hen allemaal een passende vergoeding bieden en aansluitend een boek laten drukken. Daarvoor was geld nodig.”

Clim kwam via school in contact met Kunstloc Brabant en werd geïnspireerd om een crowdfundingcampagne op te zetten. “Ik maakte een campagne aan op het platform Voordekunst en zorgde voor een goede voorbereiding. Ik maakte een video, goede teksten en beeldmateriaal.” Toch verkeek Clim zich op de hoeveelheid werk die crowdfunding met zich meebrengt. “Je moet je crowdfunding op allerlei manieren blijven promoten en dat kost veel tijd. Op een gegeven moment ging ik weer aan mijn eigen projecten werken, maar dat kan eigenlijk niet."

Boek Ik ben zijn - Clim Stoopen

Uiteindelijk harkte Clim zijn streefbedrag toch binnen. “Op een gegeven moment had ik mijn eigen netwerk al helemaal uitgeput. Toen hebben vrienden van mij hun netwerk ingezet en kwamen er weer leuke bedragen binnen. Het helpt om mensen om je heen te verzamelen die je kunnen helpen.” De campagne levert Clim financiering, veel zichtbaarheid en een gevoel van vrijheid op. “Eindelijk had ik een potje waarmee ik inhoudelijk iets heel sterks kon neerzetten, zonder dat je je de hele tijd zorgen moet maken of er wel genoeg geld is.”

Dicht bij jezelf

“Ik kende het subsidielandschap niet en wilde het project dicht bij mezelf houden,” vertelt documentairemaker Lieke Anna. “Daarnaast is het niet makkelijk om financiering te krijgen als beginnende maker.” Liekes documentaire Hoofd Stuk is een intiem portret over de onzichtbare impact van haar moeders hersenletsel. De documentaire zag het levenslicht dankzij een succesvolle crowdfundingcampagne via Voordekunst. 

“Ik ben al vijftien jaar bezig als maker en heb nooit eerder om hulp gevraagd. Ik moest persoonlijk wel even een drempel over, er zat een stemmetje in mijn hoofd dat zei dat ik het zelf moest kunnen. Ben ik wel goed genoeg als ik dit nodig heb?” Inmiddels is Lieke overtuigd van de kracht van crowdfunding. “Alleen al met de crowdfundingcampagne heb ik veel maatschappelijke impact kunnen maken doordat ik zichtbaarheid genereerde voor de impact van hersenletsel.”

“Alleen al met de crowdfundingcampagne heb ik veel maatschappelijke impact kunnen maken doordat ik zichtbaarheid genereerde voor de impact van hersenletsel.” documentairemaker Lieke Anna

Een goede strategie is volgens Lieke essentieel. “Je moet van te voren goed nadenken over je promotie en alle content al zo veel mogelijk klaarzetten. Neem mensen mee in het proces, laat zien in welke ruimte je zit of met welke mensen je samenwerkt. Ik postte elke week een video waarin iemand aan het woord kwam die bijdroeg aan de documentaire. Dat voegt geloofwaardigheid toe aan je project. Stef Bos heeft de titelsong gemaakt en was gelukkig bereid om een video op te nemen. Zijn video gaf een mega impuls aan de crowdfunding.” Op 18 mei is Hoofd Stuk te zien in Cinecitta Tilburg als onderdeel van het Zuidelijk Film Festival.

Foto: Still uit Hoofd Stuk - Lieke Anna

Geen wondermiddel

“Je maakt direct contact met de mensen die je muziek luisteren,” vertelt Koen Smits van Paradox Jazz Orchestra enthousiast. Hij heeft inmiddels een aantal succesvolle crowdfundingcampagnes achter de rug. “We hebben onze laatste twee CD’s gefinancierd met behulp van crowdfunding. We hebben een club trouwe fans verzameld die nieuwsgierig zijn en bereid zijn om een paar maanden op het resultaat te wachten. Dat is heel gaaf!”

De crowdfundingcampagnes van Paradox Jazz Orchestra hebben ook nieuw publiek aangeboord. Koen: “We hebben echt actief aan mensen uit ons netwerk gevraagd om de campagne te delen. Zo creëer je ambassadeurs en kom je ook weer in nieuw netwerk terecht. Het voelt af en toe wel een beetje als spammen, maar daar moet je je overheen zetten. Het is geen geldklopperij en mensen krijgen er, als ze willen, een tegenprestatie voor terug. ”

Paradox Jazz Orchestra

Toch is crowdfunding geen wondermiddel. “Het is ontzettend veel werk en daar moet je wel toe bereid zijn. Je moet jezelf durven laten zien,” zegt Koen. “Ik heb ook campagnes gezien die niet van de grond komen, omdat mensen denken dat het vanzelf wel goed komt. Dat is niet zo, je moet er hard aan trekken.” Toch pleit Koen voor crowdfunding als financieringsmogelijkheid. “Als het lukt, dan zijn er opeens ontzettend veel mogelijkheden. En als het niet lukt, dan krijgen mensen gewoon hun geld terug. Laat je informeren door mensen die het al eens hebben gedaan en ga naar Kunstloc, want daar hebben ze ontzettend veel kennis en goede tips.”

Kunstloc Brabant helpt Brabantse projecten in de kunst- en cultuursector bij het rondkrijgen van de financiering. Crowdfunding kan daarbij een goed middel zijn. Kunstloc adviseert en begeleidt partijen bij het opzetten van een succesvolle actie.

Kom meer te weten over crowdfunding

Inspiratiedag ‘Van Creativiteit naar succes’

Kunstloc Brabant organiseert op 25 juni een inspiratiedag ‘Van Creativiteit naar succes’ met het doel om culturele makers van alle disciplines te inspireren om hun zakelijke kennis te vergroten. Ook financieringsmogelijkheden zoals crowdfunding komen die dag aan bod.

Daarnaast kun je deze dag je netwerk vergroten, je verdiepen in marketingtechnieken, effectief leren samenwerken met andere sectoren en je profilering verfijnen.

Van Creativiteit naar succes

Elmay Claassen

Freelance redacteur en tekstschrijver

Crowdfunding

Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Ook in de tweede helft van 2023 kan er een beroep worden gedaan op het impulsgeldenprogramma.

30 augustus 2023
Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Successen van 10 jaar impulsgelden

Welke 3 succesfactoren van de impulsgelden geven we de provincie mee bij de ontwikkeling van een nieuwe subsidieregeling?

6 juni 2023
Successen van 10 jaar impulsgelden

Crowdfunding 2023

Deze makers zetten in 2023 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

20 april 2023
Crowdfunding 2023

Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Hoe zet je film en documentaire in het sociale domein in? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor filmmakers?

18 april 2023
Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Impulsgelden stopt na 2023

De provincie zet in op de ontwikkeling van een nieuw investeringsprogramma.

11 april 2023
Impulsgelden stopt na 2023

Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Elmay Claassen deelt haar eigen ervaring met het uitgeven van een boek en spreekt met drie andere Brabantse self publishers!

21 december 2022
Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Crowdfunding 2022

Deze makers zetten in 2022 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

12 oktober 2022
Crowdfunding 2022

Het verschil maken met film

Jesse van Venrooij, filmmaker én voormalig sociaal werker, helpt ons met zijn documentaires aan een bredere kijk op de samenleving.

30 mei 2022
Het verschil maken met film

Nieuwe entree LocHal

Deze zomer wordt de draaiende deur van Pien den Hollander in gebruik genomen. Met dit ontwerp won zij De Kunstopdracht van Kunstloc.

24 mei 2022
Nieuwe entree LocHal

Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Muzikant Davy Knobel, fotograaf Tahné Kleijn en filmmaker Lilia Scheerder brachten hun project tot een succes met crowdfunding.

11 april 2022
Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Crowdfunding 2021

Deze 19 makers voltooiden in 2021 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2021
Crowdfunding 2021

Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Voor de subsidie impulsgelden is in 2021 ruim € 1 miljoen extra budget beschikbaar gekomen. Voor 2022 is er €2,4 miljoen beschikbaar

13 oktober 2021
Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

In 2020 startten 28 Brabantse makers en culturele organisaties een crowdfunding. We lichten 8 mooie voorbeelden uit.

23 december 2020
Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

Crowdfunding 2020

Deze 33 makers voltooiden in 2020 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2020
Crowdfunding 2020

Terugblik op de impulsgelden

Wat heeft het succesvolle impulsgeldenprogramma Brabant de afgelopen jaren opgeleverd?

10 november 2020
Terugblik op de impulsgelden

Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Crowdfund project gezocht! Spar met studenten van de Breda University of Applied Sciences over je campagne.

26 augustus 2020
Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

BEAT Plastic Waste is de 250ste geslaagde crowdfunding-campagne die is ondersteund met impulsgelden.

2 april 2020
Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

In mei 2019 opende Doloris haar deuren. Het surrealistische kunstdoolhof en de rooftopbar ontpopte zich sindsdien tot één van de hotspots van Tilburg.

7 januari 2020
Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

Crowdfunding 2019

Deze makers voltooiden in 2019 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

27 december 2019
Crowdfunding 2019

Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Ook in 2020 kan er een beroep doen worden gedaan op het impulsgeldenprogramma. Daarvoor is ruim 1,8 miljoen euro beschikbaar gesteld door Provinciale Staten van Noord-Brabant.

12 december 2019
Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Goeikes; voor, door en over Helmonders

Met fotoproject Goeikes geven Helmonders de 'gewone' bewoners van hun stad een podium.

3 december 2019
Goeikes; voor, door en over Helmonders

Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Tips en inspiratie voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.

30 november 2019
Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Er zijn dit jaar al 28 succesvolle crowdfunding-campagnes ondersteund. We kunnen in 2019 geen nieuwe toezeggingen meer doen.

27 november 2019
Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

11 november 2019
Van crowdfunding naar crowdbinding

Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Wat Justine Kontou fascineert is hoe ruimtes waarin mensen zich begeven, van invloed kunnen zijn op hun gemoedstoestand.

20 maart 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Een passende entree voor de LocHal

Met crowdfunding realiseert Pien den Hollander als kunstopdracht een entree voor de LocHal. Haar ontwerp is geïnspireerd op de kranen die locomotieven deden zweven.

7 januari 2019
Een passende entree voor de LocHal

Crowdfunding 2018

Deze makers voltooiden in 2018 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

28 december 2018
Crowdfunding 2018

Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Een groot surrealistisch doolhof genaamd Doloris. Kunst of puur entertainment? Mestmag.nl voelde de projectinitiator, , aan de tand.

4 oktober 2018
Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Blog | Zeven jaar crowdfunding

Al zeven jaar geeft Luc Begas ondersteuning aan crowdfunding projecten. Iedere keer weer heeft hij ontzettend veel respect voor de projecthouder die lef toont door een crowdfunding campagne aan te gaan. Waarom? In zijn blog legt Luc het uit.

4 april 2018
Blog | Zeven jaar crowdfunding

Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Maartje interviewde verschillende crowdfunders over hun projecten en ze kijkt samen met bkkc terug op vier jaar crowdfunding.

2 november 2015
Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is

Toen wij jaren geleden zochten naar een manier om het publiek een stem te geven, kwamen we logischerwijs uit bij crowdfunding. Luc Begas blogt de lange adem van crowdfunding.

1 december 2014
Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is