Voor makers biedt crowdfunding talloze mogelijkheden. Het is een alternatieve manier om financiering te vergaren en werkt als een magneet voor zichtbaarheid en nieuw publiek. Al vele Brabantse makers zetten grote stappen met behulp van succesvolle crowdfundingcampagnes. Kunstloc sprak erover met kunstenaar Clim Stoopen, documentairemaker Lieke Anna en muzikant Koen Smits van Paradox Jazz Orchestra.
Een gevoel van vrijheid
De Dickpick Photobooth van Clim Stoopen genereerde in 2023 veel media-aandacht. Het was onderdeel van zijn afstudeerproject Ik ben zijn aan St. Joost School of Art & Design. “Ik werkte met verschillende makers samen om het thema mannelijkheid te onderzoeken. Ik wilde hen allemaal een passende vergoeding bieden en aansluitend een boek laten drukken. Daarvoor was geld nodig.”
Clim kwam via school in contact met Kunstloc Brabant en werd geïnspireerd om een crowdfundingcampagne op te zetten. “Ik maakte een campagne aan op het platform Voordekunst en zorgde voor een goede voorbereiding. Ik maakte een video, goede teksten en beeldmateriaal.” Toch verkeek Clim zich op de hoeveelheid werk die crowdfunding met zich meebrengt. “Je moet je crowdfunding op allerlei manieren blijven promoten en dat kost veel tijd. Op een gegeven moment ging ik weer aan mijn eigen projecten werken, maar dat kan eigenlijk niet."
Uiteindelijk harkte Clim zijn streefbedrag toch binnen. “Op een gegeven moment had ik mijn eigen netwerk al helemaal uitgeput. Toen hebben vrienden van mij hun netwerk ingezet en kwamen er weer leuke bedragen binnen. Het helpt om mensen om je heen te verzamelen die je kunnen helpen.” De campagne levert Clim financiering, veel zichtbaarheid en een gevoel van vrijheid op. “Eindelijk had ik een potje waarmee ik inhoudelijk iets heel sterks kon neerzetten, zonder dat je je de hele tijd zorgen moet maken of er wel genoeg geld is.”
Dicht bij jezelf
“Ik kende het subsidielandschap niet en wilde het project dicht bij mezelf houden,” vertelt documentairemaker Lieke Anna. “Daarnaast is het niet makkelijk om financiering te krijgen als beginnende maker.” Liekes documentaire Hoofd Stuk is een intiem portret over de onzichtbare impact van haar moeders hersenletsel. De documentaire zag het levenslicht dankzij een succesvolle crowdfundingcampagne via Voordekunst.
“Ik ben al vijftien jaar bezig als maker en heb nooit eerder om hulp gevraagd. Ik moest persoonlijk wel even een drempel over, er zat een stemmetje in mijn hoofd dat zei dat ik het zelf moest kunnen. Ben ik wel goed genoeg als ik dit nodig heb?” Inmiddels is Lieke overtuigd van de kracht van crowdfunding. “Alleen al met de crowdfundingcampagne heb ik veel maatschappelijke impact kunnen maken doordat ik zichtbaarheid genereerde voor de impact van hersenletsel.”
Een goede strategie is volgens Lieke essentieel. “Je moet van te voren goed nadenken over je promotie en alle content al zo veel mogelijk klaarzetten. Neem mensen mee in het proces, laat zien in welke ruimte je zit of met welke mensen je samenwerkt. Ik postte elke week een video waarin iemand aan het woord kwam die bijdroeg aan de documentaire. Dat voegt geloofwaardigheid toe aan je project. Stef Bos heeft de titelsong gemaakt en was gelukkig bereid om een video op te nemen. Zijn video gaf een mega impuls aan de crowdfunding.” Op 18 mei is Hoofd Stuk te zien in Cinecitta Tilburg als onderdeel van het Zuidelijk Film Festival.
Geen wondermiddel
“Je maakt direct contact met de mensen die je muziek luisteren,” vertelt Koen Smits van Paradox Jazz Orchestra enthousiast. Hij heeft inmiddels een aantal succesvolle crowdfundingcampagnes achter de rug. “We hebben onze laatste twee CD’s gefinancierd met behulp van crowdfunding. We hebben een club trouwe fans verzameld die nieuwsgierig zijn en bereid zijn om een paar maanden op het resultaat te wachten. Dat is heel gaaf!”
De crowdfundingcampagnes van Paradox Jazz Orchestra hebben ook nieuw publiek aangeboord. Koen: “We hebben echt actief aan mensen uit ons netwerk gevraagd om de campagne te delen. Zo creëer je ambassadeurs en kom je ook weer in nieuw netwerk terecht. Het voelt af en toe wel een beetje als spammen, maar daar moet je je overheen zetten. Het is geen geldklopperij en mensen krijgen er, als ze willen, een tegenprestatie voor terug. ”
Toch is crowdfunding geen wondermiddel. “Het is ontzettend veel werk en daar moet je wel toe bereid zijn. Je moet jezelf durven laten zien,” zegt Koen. “Ik heb ook campagnes gezien die niet van de grond komen, omdat mensen denken dat het vanzelf wel goed komt. Dat is niet zo, je moet er hard aan trekken.” Toch pleit Koen voor crowdfunding als financieringsmogelijkheid. “Als het lukt, dan zijn er opeens ontzettend veel mogelijkheden. En als het niet lukt, dan krijgen mensen gewoon hun geld terug. Laat je informeren door mensen die het al eens hebben gedaan en ga naar Kunstloc, want daar hebben ze ontzettend veel kennis en goede tips.”
Kunstloc Brabant helpt Brabantse projecten in de kunst- en cultuursector bij het rondkrijgen van de financiering. Crowdfunding kan daarbij een goed middel zijn. Kunstloc adviseert en begeleidt partijen bij het opzetten van een succesvolle actie.
Inspiratiedag ‘Van Creativiteit naar succes’
Kunstloc Brabant organiseert op 25 juni een inspiratiedag ‘Van Creativiteit naar succes’ met het doel om culturele makers van alle disciplines te inspireren om hun zakelijke kennis te vergroten. Ook financieringsmogelijkheden zoals crowdfunding komen die dag aan bod.
Daarnaast kun je deze dag je netwerk vergroten, je verdiepen in marketingtechnieken, effectief leren samenwerken met andere sectoren en je profilering verfijnen.