Als ondernemer in de culturele sector kan het lastig zijn om jezelf te blijven ontwikkelen en contacten te leggen met gelijkgestemden. Daarom organiseert Kunstloc Brabant - in samenwerking met CiST, Nieuwe Veste en ZZPeers - regelmatig workshops om deze doelgroep verder te helpen in hun beroepspraktijk. Deelnemers Silvia Wientjes, Steffie Storms en Michiel Sonnevijlle spraken met MEST over hun ervaringen.
Geschreven door: Elmay Claassen
Online etaleren
De Bredase Silvia Wientjes werkt als grafisch ontwerper en beeldenmaker. Gedurende haar carrière in de culturele sector werkte ze onder andere bij ontwerp- en adviesbureaus en ontwikkelde ze lesmateriaal voor het Stedelijk Museum Breda. Nu is ze fulltime zzp’er. Silvia: “Ik heb vaker workshops gevolgd om mijzelf op professioneel gebied te ontwikkelen, maar daarin miste ik vaak de link naar de culturele sector. Ik had juist behoefte aan die combinatie. Ik help bedrijven op het gebied van visuele communicatie en ben daarnaast ook beeldhouwer. Er zijn verschillende dingen waar ik tegenaan loop. Ik heb soms moeite om op mensen af te stappen, weet niet goed hoe ik mijn werk online moet etaleren en vind het lastig om commercie te verbinden aan de kunst die ik maak.”
Zo kwam Silvia in aanraking met de workshops van Kunstloc. “Inmiddels heb ik veel geleerd over bijvoorbeeld het werven van klanten via LinkedIn, online vindbaarheid en zoektermen. Al de praktische tips kon ik meteen toepassen. Dat leverde al snel resultaat op.” Ook op het gebied van online marketing heeft Silvia zich het afgelopen jaar ontwikkeld. “Ik heb waardevolle inzichten opgedaan wat mijn doelgroep en waardepropositie betreft. Wat wil ik nu eigenlijk en wat laat ik van mezelf zien? Ik weet nu hoe ik effectief om kan gaan met online marketing en mijzelf beter online kan etaleren. Daar ben ik heel blij mee!” Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Silvia blijft investeren in haar ontwikkeling. “Naast alle handvatten die je aangereikt krijgt, is het ook gewoon fijn om anderen te ontmoeten. Het is een kans om je netwerk te vergroten. Kunstenaars zijn ontzettend leuke mensen, daar spat de energie vaak vanaf!”
Kunstenaarspraktijk ontwikkelen
De Bossche Michiel Sonnevijlle is saxofonist en kunstschilder. Hij maakt muziek met zijn funkband Power to the Pipo en werkt aan een soloproject waarin hij saxofoon en electronica combineert. “Momenteel zoek ik naar manieren om mijzelf te positioneren als Brabantse maker en zoek ik opdrachten waar ik mijn creatieve blik op los kan laten.” Zodoende kwam hij in aanraking met Kunstloc. “Ik ben in februari naar een workshopdag gegaan”, vertelt hij. “Dat heeft mij veel opgeleverd voor de ontwikkeling van mijn kunstenaarspraktijk. Ik heb geleerd hoe ik mijn online kanalen kan verbeteren en verschillende doelgroepen kan aanspreken.”
Ook Michiel heeft behoefte aan contact met andere zzp’ers binnen de culturele sector en vindt het belangrijk zijn netwerk te vergroten. “Tijdens culturele bijeenkomsten en evenementen ontmoet je collega’s en daarmee doe je nieuwe contacten op. Dat is één van de redenen waarom ik mij daarbij aansluit. Een workshop die ik nu volg maakt ook gebruik van een WhatsApp-groep waarin kennis wordt uitgewisseld. Het is prettig om op die manier in contact te blijven met elkaar.”
Samen leren
“Ik zou nooit zomaar naar een netwerkborrel gaan, die drempel is voor mij echt te hoog”, vertelt Steffie Storms uit Tilburg. Ze is visueel kunstenaar onder de naam The Awkward Party en werkt veel met hout, plexiglas, film en graffiti. Steffie: “Ik vind het prettiger om mensen te ontmoeten via een workshop of masterclass. Dan leer je samen iets nieuws en leer je elkaar op een laagdrempelige manier kennen.”
Het afgelopen jaar heeft Steffie geïnvesteerd in haar ontwikkeling als zzp’er. “Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe ik mijn verhaal beter kan overbrengen op anderen. Weet nu hoe mijn verhaal het beste kan openen en welke prikkelende woorden ik kan gebruiken om de aandacht van de luisteraar vast te houden,” vertelt Steffie. Dat investeren in jezelf is niet alleen leerzaam, maar levert soms ook een boost op voor je zelfvertrouwen.
“Tijdens een workshop werd mijn Instagram-account gebruikt als voorbeeld van hoe het wél moet. Dat gaf mij veel zelfvertrouwen en zorgde ervoor dat ik meteen in gesprek raakte met anderen.” De tijd die Steffie nu investeert in haar ontwikkeling, geeft haar veel richting voor haar beroepspraktijk. “Het heeft mij laten nadenken over mijn werk, waar ik voor sta en hoe ik mijn publiek beter kan bereiken. Dat heeft mij dichter bij de kern gebracht.”
Ook een workshop van Kunstloc bijwonen?
Check de agenda van Kunstloc Brabant!
Wil je meer informatie over het aanbod voor ZZP'ers? Neem contact op met Herman Kuypers of Franny Meijer.