Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Onlangs was ik bij de lezing van Karim Amghar tijdens de provinciale inspiratiedag cultuureducatie in Helmond. In sneltreinvaart ging Karim in op kansenongelijkheid in het onderwijs. In zijn woorden: ‘een groot en veelkoppig monster.’ De laatste twee minuten bleven mij bij. Daarin deed hij een dringende oproep aan (kunst)onderwijsprofessionals om met cultuureducatie een ‘oplossing’ te bieden voor het meest dringende, onderliggende probleem van kansenongelijkheid: sociale pijn.

Hoewel ik niet denk dat kunst en cultuur alles kan oplossen, bleef de term sociale pijn na de lezing nazingen in mijn hoofd en ging ik op onderzoek uit.

Sociale pijn, wat is het?

Wanneer iemand afgewezen wordt of voelt dat hij er niet bij hoort, geeft dit sociale pijn. We reageren erg emotioneel op het verbreken of verlies van sociale banden. Dat is niet vreemd want we zijn evolutionair op jonge leeftijd voor de overleving hiervan afhankelijk. En ook op latere leeftijd spelen sociale banden in de vorm van bescherming en samenwerking een belangrijke rol. In die zin is een beschadiging van de sociale verbondenheid net zo bedreigend voor ons als fysieke schade. Sociale pijn is een alarmsignaal dat waarschuwt voor sociale isolatie.*

Het échte probleem

Sociale pijn, het niet écht gezien worden, kan zeer destructief zijn wanneer het lange tijd niet wordt gehoord. Het doet bijvoorbeeld iets met het leergedrag van kinderen, waardoor sommigen minder snel de schoolladder op klimmen. Is didactiek dan de oplossing? Of extra hulpmiddelen en financiën? Of ligt het probleem juist meer op het niveau van identiteit en de ‘mindset’ van professionals en leerlingen?**

Gezamenlijke taal

Kunst spreekt de taal van emotie. Het raakt de harten van mensen en kan uitnodigen tot ander gedrag. Het draagt bij aan individuele ontplooiing en participatie. Er zijn voorbeelden genoeg. Ik moet denken aan het werk van beeldend kunstenaar Gillian Wearing. Een terugkerend thema voor haar is ‘de onbereikbare ander’. In 1993 maakte ze een fotoserie waarbij ze willekeurige voorbijgangers op straat vroeg om op te schrijven wat hen op dat moment ten diepste bezighield. De kloof tussen iemands zichtbare uiterlijk en zijn of haar onpeilbare binnenwereld wordt in deze serie voelbaar. Hoe zien we onszelf? Hoe zien we de ander? En welke kloof zit daartussen?

In de praktijk

Met praktische lesvoorbeelden kwam Amghar niet. (Logisch, hij is geen kunstvakdocent). Zelf zou ik starten met het onderzoeken van mijn eigen sociale pijn. Het bespreekbaar maken in de klas en kunst tonen die vertelt: je bent niet alleen. Er zijn mensen die hetzelfde voelen en ervaren. Want de grondbeginselen van dat wat ons mens maakt zijn grotendeels gelijk. Dan heb ik het over hoop, verlies, mislukking, troost en inspiratie. Thema’s in de kunst en thema’s voor leerlingen om kunst over te maken. Hoe wij– via ons vak - in contact staan met leerlingen en wat we hen tonen, kan mogelijk een klein vuurpijltje afschieten richting het grote en veelkoppige monster van kansenongelijkheid. Misschien raken we wel het hart.

* MacDonald, G., & Jensen-Campbell, L. A. (Eds.). (2011). Social pain: Neuropsychological and health implications of loss and exclusion.)
** interview Iliass El Hadioui, socioloog

cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers deelden hun succesmomenten, factoren en kernwaarden.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!