Aangemaakt op: ma 17 okt. 2022
In de derde periode van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK3) voert Kunstloc Brabant samen met de Provincie Noord-Brabant, Erfgoed Brabant en de zes stedelijke culturele instellingen de landelijke regeling uit. De afgelopen twee jaar is gewerkt aan de thema’s professionalisering, curriculumvernieuwing en kansengelijkheid. Zo verbeteren we samen de kwaliteit van cultuureducatie en versterken we de positie ervan binnen het onderwijs.
Curriculumvernieuwing en visievorming
De themagroep curriculumvernieuwing en visievorming zet in op twee speerpunten uit de aanvraag CmK3 BrabantStad; het vormen van een gemeenschappelijke visie en taal voor de twee Brabantse instrumenten De Cultuurloper en De Culturele Ladekast én het complementair aan elkaar positioneren van deze instrumenten, zodat ze een logische plek hebben in het proces van PO- en VO-scholen.
Conclusie is dat de instrumenten voor het grootste deel aanvullend zijn op elkaar. Doel is dan ook om de twee instrumenten te verenigen tot één traject. Er wordt niks nieuws opgetuigd, maar alle bestaande ‘tools’ van de twee instrumenten worden verdeeld over de vier fases waaruit het traject zal bestaan. Dit biedt intermediairs nog meer ruimte voor lokale invulling en maatwerk voor de scholen. Intermediairs zullen bij de uitwerking van de invulling van dit traject worden betrokken als resonansgroep.
Professionalisering
Doel van de themagroep professionalisering is, om het professionaliseringsaanbod in de provincie Brabant te structureren en verenigen, daar waar dat wenselijk en mogelijk is. Hierbij gaat het vooralsnog om het aanbod voor de cultuurprofessional, maar ook het aanbod voor intermediairs en leraren wordt hierin meegenomen.
Door het opstellen van een competentiematrix wordt inzichtelijk op welke competenties er al aanbod voor professionalisering is en waar er nog behoefte en urgentie is voor ontwikkelen van nieuw aanbod. De stip op de horizon is om al het professionaliseringsaanbod (lokaal en regionaal) te verenigen op één platform, waar iedereen die een rol heeft in kunstonderwijs en cultuureducatie, terecht kan voor professionalisering. Van ambtenaar tot docent, van intermediair tot cultuurprofessional. Streven is om Brabantbreed een eenduidige inschrijfwijze te gebruiken. Dit maakt uitwisseling gemakkelijker.
Kansengelijkheid
Dilemma van de themagroep kansengelijkheid is hoe alles wat het begrip omvat af te bakenen. De term roept veel vragen op en levert minder antwoorden op. Hoe breed is kansengelijkheid? Waar hebben we het dan over? Is het diversiteit? Inclusiviteit? Over wie hebben we het dan? Voor wie creëer je kansen?
Via werkbezoeken en het faciliteren van gesprekken in o.a. Nice-café’s werd het gesprek aangegaan en een inventarisatie gemaakt van diverse initiatieven. Onder andere het CLOCK-traject van Cultuur Oost, waarbij autodidactische cultuurprofessionals worden opgeleid, zodat ze gecertificeerd les kunnen geven, en de lessenreeks ‘Superdiversiteit’ van Tilburg University werden onderzocht. Gekeken is hoe deze initiatieven toepasbaar zijn in heel Brabant.
De behoefte aan onderzoek op het thema kansengelijkheid is niet in elke regio gelijk. Doel is om meerdere lokale activiteiten op het gebied van kansengelijkheid in beeld te brengen en te participeren in, en leren van, dergelijke projecten. Streven is om op basis van de uitkomsten te komen tot een gemeenschappelijke visie en gedeelde indicatoren voor kansengelijkheid te ontwikkelen.
Vervolg
Het concretiseren van de plannen is een grote gemeenschappelijke wens vanuit de themagroepen. Daarom wordt komende periode intensief ingezet op een verdere uitwerking, waarbij de ambitie is om tot eerste aanzet tot implementatie te komen in het schooljaar 2023/2024. Daarna gaat er wellicht een nieuwe CmK-tranche van start.
Wil jij meer weten over cultuureducatie?
Neem contact met mij op.