Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Hoe kun je als cultuurprofessional in je cultuureducatie aansluiten op het cultureel bewustzijn van jongeren? Hoe werkt het cultureel bewustzijn van VO leerlingen eigenlijk en wat vraagt het om hierop in te spelen?

In het kader van het programma De Cultuur Loper heeft Kunstloc Brabant, samen met een aantal experts en cultuurprofessionals, de tool ‘doorkijkjes in het cultureel bewustzijn van leerlingen in het voortgezet onderwijs’ ontwikkeld. Een tool die bedoeld is om het gesprek tussen professionals – docenten, aanbieders, cultuurbemiddelaars – aan te gaan over betekenisvol kunst- en cultuuronderwijs voor jongeren in het voortgezet onderwijs.

Cultureel bewustzijn

Met De Cultuur Loper werken scholen aan een opbouw in hun cultuureducatieve programma. Maar hoe zorg je als school ervoor dat deze opbouw betekenisvol wordt en aansluit bij de doelgroep?

Met de doorkijkjes, gebaseerd op het ontwikkelen van kunst- en cultuuronderwijs vanuit een theorie van cultuur, richten we ons binnen De Cultuur Loper VO op het begrip ‘cultuur’ als het algemeen menselijke proces van reflectie, waarmee we vorm en betekenis geven aan onszelf in de wereld. Dit vermogen ontwikkelen leerlingen in een specifieke omgeving en bouwen daarmee aan hun ‘cultureel bewustzijn’.

De theorie van het cultureel bewustzijn laat dan ook zien wat cultuur is en wat cultuureducatie kan zijn. Om dit vervolgens in en met de school verder uit te bouwen, in het samenspel tussen leraar, leerling, intermediair en aanbieders.

Opbouw van de tool

Het doorkijkje neemt de onderwijs-/cultuurprofessional vanuit de vraag ‘wat is cultureel bewustzijn?’ mee in een basis over cultuurtheorie. En benoemt vier vaardigheden waarmee jongeren vorm en betekenis kunnen geven aan het verschil tussen wat ze in het hier en nu meemaken en wat ze zich herinneren. Vanuit die vaardigheden wordt globaal de ontwikkeling van het cultureel bewustzijn van jongeren in beeld gebracht. De tool eindigt met de vraag hoe docenten en aanbieders met deze gegevens zouden kunnen werken en samenwerken.

Praktijkvoorbeelden

De ontwikkeling van het cultureel bewustzijn van leerlingen in het voortgezet onderwijs wordt in de doorkijkjes steeds aangevuld met praktijkvoorbeelden. De doorkijkjes zijn dan ook voorgelegd en besproken met een klankbordgroep. In deze groep werd het gesprek gevoerd over betekenisvol kunst- en cultuuronderwijs en over het cultureel bewustzijn van jongeren. De voorbeelden die zij aandroegen, komen terug in deze tool.

Bekijk hier de doorkijkjes

Colofon

De ‘doorkijkjes in het cultureel bewustzijn van leerlingen in het Voortgezet Onderwijs’ is gemaakt door Emiel Copini en kwam tot stand in afstemming met Robin Brugman, Franny Meijer en Imke Donkers van Kunstloc Brabant.

Dit inkijkje in de ontwikkeling van het cultureel bewustzijn van jongeren is in grote lijnen gebaseerd op het proefschrift Tussen willen en weten (Copini, 2019), op Cultuur² (Van Heusden, Rass, Tans, 2019) en op Eén van hen (Copini, 2020).

De klankbordgroep bestond uit Jantine Hoekstra (educatie Parktheater Eindhoven), Celina van den Heuvel (docent Nederlands, CKV en Drama op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven), Wouter Hädicke (docent Creatieve vakken, nieuwe media, digitale technieken op het Beatrixcollege in Tilburg) Thea Vuik (docent CKV en cultuurcoördinator op de Overlaat in Waalwijk) en Erica van de Kerkhof (Educatie Theater Artemis).

Meer weten over het cultureel bewustzijn van leerlingen in het voortgezet onderwijs?

Neem contact met mij op.

voortgezet onderwijs

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!

Jongeren en mentaal welzijn: 3 culturele initiatieven uitgelicht

Hoe The Clash, Kunstbende Brabant en Het Creatieve Lichaam van MU Hybrid Art House bijdragen aan positieve gezondheid bij jongeren.

11 november 2024
Jongeren en mentaal welzijn: 3 culturele initiatieven uitgelicht

Cultuurtraject Brabant is actief!

Op 15 oktober lanceerden we Cultuurtraject Brabant: hét vertrekpunt voor intermediairs cultuureducatie.

29 oktober 2024
Cultuurtraject Brabant is actief!

Basistraining CmK

Training voor intermediairs, kunstvakdocenten en trainers die actief zijn op scholen die deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit.

1 oktober 2024
Basistraining CmK

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: jongerenwerkers aan het woord

Kunstloc Brabant sprak met jongerenwerkers David, Chiara en Dirk over hoe zij de kracht van cultuur hebben ontdekt en deze inzetten in hun werk.

30 september 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: jongerenwerkers aan het woord

Hoe sluit je je gemeente aan bij Cultuureducatie met Kwaliteit 4?

Bijna alle Brabantse gemeenten willen aansluiten bij CmK4. Hoe zorg je dat jouw gemeente ook daadwerkelijk meedoet?

24 mei 2024
Hoe sluit je je gemeente aan bij Cultuureducatie met Kwaliteit 4?

Training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs start voor vierde keer

In gesprek met trainer Imke Donkers en oud-deelnemers over de training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs.

16 mei 2024
Training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs start voor vierde keer

Cultuureducatie onmisbaar in het middelbaar onderwijs

Cultuurcoördinator Sanne van Bussel en intermediair Aart van Stiphout over cultuureducatie op de middelbare school.

19 maart 2024
Cultuureducatie onmisbaar in het middelbaar onderwijs

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Kunstloc Brabant heeft als doel om komende jaren de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor jongeren (12 tot en met 29 jaar) te vergroten .

16 februari 2024
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren