Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Op Verkenning

Horen en gehoord worden, twijfels, onzekerheden en weerstand bespreekbaar maken, in gesprek blijven en daardoor meer begrip creëren bij de ander. Wanneer het gaat over diversiteit en inclusie, komen deze thema’s naar voren. “Ik heb het gevoel dat we al heel lang bezig zijn met diversiteit en inclusie. Dat ik wel ergens aan tafel mag zitten, maar niet méébeslis. Die willekeur, daar moeten we het over hebben”, vertelt Mandela Kunta Wee Wee. Hij is één van de verkenners die Kunstloc Brabant op pad stuurde om te kijken en beschrijven hoe de cultuursector diverser en inclusiever kan. Of móet eigenlijk.  Want zoveel is duidelijk: tijd voor actie is het allang.

Dat Kunstloc Brabant het initiatief heeft genomen om het thema ‘diversiteit en inclusie’ in de culturele sector in Brabant onder de loep te nemen, heeft voor Mandela een dubbele lading. “Voor mij is de noodzaak allang duidelijk. Er moet iets gebeuren, dus ik vind het bijna frappant dat we met dit project bezig zijn en ik als zwarte man en ervaringsdeskundige hiernaar kijk”, vertelt hij. “Ik woon sinds mijn 9e in Tilburg en ben een Afrikaan die is geboren in Suriname. Ik heb geen accent, ik heb gestudeerd in Nederland én nog: ik werd bij het uitgaan geweigerd, telkens om andere ‘redenen’, maar eigenlijk om mijn huidskleur. Ik ga er met gestrekt been in, maar ben hier niet alleen om te wijzen naar anderen. Ik heb zelf ook blinde vlekken waarvoor ik moet uitkijken.”

Nieuwe vragen en zelfreflectie

Binnen de verkenning naar diversiteit en inclusie in de Brabantse cultuursector, rijzen er twee vragen op: ‘Hoe kan kunst en cultuur bijdragen aan die diversiteit en meer inclusiviteit?’ En: ‘Hoe divers en inclusief is de kunstsector in Brabant eigenlijk?’ Acteur Mandela Wee Wee, docent en uitvoerend artiest op het gebied van muziek, dans en theater, Jacques Jeannau Jean Louis en sociaal werker bij ContourdeTwern en Kwartiermaker bij WIJ West, Joy’s van Lieshout, gingen de afgelopen maanden op pad om die vragen aan de kaak te stellen. Concrete antwoorden? Die komen er niet meteen. Maar wel: nieuwe vragen, andere gesprekken en zelfreflectie.

In zijn zoektocht naar de diversiteit en inclusie in Brabant, richtte Jeannau zich vooral op Tilburg. ‘Zijn’ stad en één van de meest multiculturele steden van Nederland. Maar multicultureel, betekent niet inclusief, concludeert hij. In zijn verkenning ziet hij dat er een divers cultuuraanbod is in Tilburg, maar de twee grootste evenementen van het jaar: carnaval en de Tilburgse Kermis scoren niet hoog op de inclusieschaal.

Dat diversiteit en inclusie niet alleen op etniciteit slaan, moet gezegd worden volgens Jeannau. Ook religie, sekse, financiële status en het al dan niet hebben van een handicap zijn bepalend om je inclusief te voelen in de samenleving. Mandela en Jeannau richten zich op etniciteit, omdat ze vanuit hun eigen achtergrond spreken. Jeannau heeft Hind Hakki, die als First Female MC afstudeerde aan de Rock Academy in Tilburg, uitgenodigd om in gesprek te gaan over de situatie in Brabant.

Confronterende ontwikkeling

Hind signaleert dat er in Amsterdam en Rotterdam wel degelijk een ontwikkeling gaande is waarbij meer ruimte is voor inclusie. Ze vindt het in Tilburg nog maar mondjesmaat op gang komen en merkt dat ze juist nu ze wat ouder wordt, meer weerstand tegenkomt met betrekking tot haar achtergrond. “Eerder had ik zo duidelijk een doel voor ogen, heb ik nooit gedacht: ‘Ik ben een vrouw van Marokkaanse komaf, dus ik moet mezelf nog bewijzen. Ik zag iedereen als gelijke en voelde me niet anders. Sinds een paar jaar voel ik dat juist wel ineens. Ik vind dat heel confronterend, want waarom voel ik dat nu wel? Ik kijk meer naar mezelf, naar mijn zelfbeeld en eigenwaarde. Waarom heb ik het gevoel dat ik nu ineens denk: ‘Willen ze wel iemand met Marokkaanse komaf?’. Ik houd mezelf een spiegel voor en vraag me af waarom ik anderen op een voetstuk plaats. Ik kan ook denken: ‘Misschien ben ik wel degene die voor andere mensen met een buitenlandse komaf de deur openhoudt binnen organisaties’.”

Jeannau adviseert gemeenten, culturele instellingen en andere organisaties: “Ga op zoek naar een Hind, naar iemand zoals ik, naar Onias (Landveld), naar Mandela omdat wij iets teweeg kunnen brengen in je organisatie. Als je meer divers wilt zijn, moet je wat toevoegen aan wat je nog niet in huis hebt. Er zijn genoeg blokkades, maar kijk naar wie je nodig hebt.”

‘Witte organisaties’

Juist daar gaat het vaak mis, signaleert ook Mandela. Er zijn nog genoeg organisaties in de culturele sector waarbij het grootste deel (of de hele organisatie) nog wit is. Dat is geen goede afspiegeling van de maatschappij en daarin moet wat veranderen. Hij nodigde Tyrone Tjon A Loi, junior producer bij Schouwburg Concertzaal Tilburg, uit om in gesprek te gaan over die blokkades. “In het theater wil ik een brede groep mensen trekken. Maar de oplossing is niet: nodig een Marokkaanse cabaretier uit en dan komt die groep wel. Nee. Je moet je in de gemeenschap mengen, kijken wat daar leeft en op basis daarvan programmeren en hen onderdeel maken van het aanbod. Je moet het gebied kennen of iemand in dienst nemen die dat gebied kent.”

Nodig de ander uit

Een voorbeeld uit Tilburg-Noord dat naar voren komt is ForwArt, een project waarin diverse culturele instellingen, de gemeente en andere instanties samenwerken om een duurzame veranderingen voor jongeren in de buurt teweeg te brengen. Met een subsidie vanuit de EU wordt het project gesteund. Mandela: “Ik ben in Tilburg-Noord opgegroeid en dit is dan precies zo’n voorbeeld waarbij ik zie dat het misgaat met inclusie. Witte mensen krijgen subsidie vanuit de EU, maar vraag juist de jongeren in de buurt en nodig iemand uit met een andere achtergrond om mee te denken.” Een projectleider van de gemeente geeft toe dat dit inderdaad een moeilijk project is, waarbij ze juist graag meer mensen met een andere achtergrond willen betrekken. Een gesprek ontstaat hier.

‘Creatieve braindrain’

Het klimaat dat in Brabant heerst op het gebied van cultuur zorgt er niet alleen voor dat mensen zich niet gehoord en begrepen voelen, maar er ontstaat ook een ‘creatieve braindrain’ volgens Mandela. Veel divers en inclusief talent voelt zich niet meer thuis en vertrekt daarom naar de Randstad. Daar zijn meer mogelijkheden en er is meer begrip. Ook Wensly Francisco, documentaire- en programmamaker voor onder andere IDTV en BNNVARA, komt uit Tilburg, maar is naar de Randstad gegaan. “Ik zie veel Brabanders in Hilversum en Amsterdam. Het is jammer dat we ons hier niet gezien voelen. Ik had het gevoel dat ik mijn verhaal hier niet kwijt kon.”

De tendens die in de gesprekken van Jeannau en Mandela met hun gasten duidelijk naar voren komt: Tilburg en Brabant zijn wel multicultureel, maar niet inclusief. We zijn allemaal zoekend en er is een duidelijk signaal afgegeven dat verandering te lang duurt. Zoals Mandela zegt: “Ik mag input leveren bij bedrijven en organisaties, maar dat is niet genoeg. Ik wil méé beslissen en geef mij een stukje ruimte, zodat ik naast jou kan leven.”

Dit artikel is geschreven door Simone Vos op basis van de gesprekken en bevindingen tijdens de Werkplaats Op Verkenning op 17 februari 2022 in de LocHal in Tilburg.

Meer achtergronden en bevindingen van Op Verkenning

Terugkijken

Kijk hieronder de Werkplaats Op Verkenning terug.

diversiteit & inclusie

Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Wat heeft BO Diversity in acht jaar bereikt op het gebied van diversiteit, gender, seksuele vrijheid en vrouwenemancipatie.

29 januari 2025
Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!

Kansen voor cultuureducatie in het mbo

Wat zijn de mogelijkheden voor cultuureducatie in het mbo?

18 oktober 2024
Kansen voor cultuureducatie in het mbo

Inspiratie-artikelen rondom actuele thema's uit de cultuursector

Kunstloc Brabant richt spotlight op Brabantse voorbeelden uit kunst- en cultuursector die tot de verbeelding spreken.

27 augustus 2024
Inspiratie-artikelen rondom actuele thema's uit de cultuursector

Cultuureducatie op het mbo

In het kader van CmK4 gaan we dit schooljaar aan de slag met het versterken van cultuureducatie binnen het mbo.

23 augustus 2024
Cultuureducatie op het mbo

Prikkelarm cultuuraanbod: Genieten van kunst op jouw tempo en volume

Met een prikkelarm aanbod zetten culturele instellingen in Brabant zich in voor optimale toegankelijkheid voor iedereen.

11 juni 2024
Prikkelarm cultuuraanbod: Genieten van kunst op jouw tempo en volume

Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Nana van Moergestel en Neel Brans, over de bijzondere werkwijze van Dansnest in het project De Ader.

26 maart 2024
Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

37 scholen voor speciaal onderwijs ontvangen gratis muziekinstrumenten

37 scholen voor het speciaal basisonderwijs in Brabant kregen gratis muziekinstrumenten.

5 maart 2024
37 scholen voor speciaal onderwijs ontvangen gratis muziekinstrumenten

Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Drie Brabantse theatergezelschappen vertellen op welke manier ze inwoners betrekken.

26 februari 2024
Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Kunstloc Brabant heeft als doel om komende jaren de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor jongeren (12 tot en met 29 jaar) te vergroten .

16 februari 2024
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Een gesprek tussen Saskia van Hulten, statenlid van PvdA in Noord-Brabant en kunstenaar Chilton Galimo.

27 december 2023
Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen