Vanaf 1 mei kan Ons Kloosterpad bewandeld worden. Ons Kloosterpad is één van de vele activiteiten in het kader van het Jaar van het Brabants Kloosterleven. Kunstloc Brabant adviseert en ondersteunt bij verschillende activiteiten. Ons Kloosterpad is een wandelpad van 330 kilometer langs vijftig (voormalige) kloosters en abdijen in Midden- en Oost-Brabant. De tocht kan worden gelopen in vijftien etappes - variërend van 16,5 tot 28 kilometer - van klooster naar klooster. Het wandelpad is ontstaan uit een samenwerking tussen kloosterlingen, gemeenten, vrijwilligers en de provincie. Het is een wandeltocht die uitnodigt tot reflectie en bezinning, want de waarden die de kloosters vertegenwoordigen zijn actueler dan ooit. Hoe organiseren we de zorg voor elkaar, waar vinden we rust, hoe kunnen we beter en duurzamer in onze levensbehoefte voorzien?
Kloostersouvenirs van kunstenaars
Tijdens de wandeltocht kunnen vijftien prentkaarten en draagbare souvenirs worden verzameld die door kunstenaars zijn gemaakt. De souvenirs vormen vijftien tastbare herinneringen aan de plaatsen die je onderweg aandoet. Ze vertellen samen het verhaal van het Brabantse kloosterleven. De souvenirs zijn te koop bij de kloosters. De opbrengst komt ten goede aan de instandhouding van de kloostergemeenschappen. Vanaf half mei kun je op ons online platform MEST een artikelenreeks lezen over de kloostersouvenirs en hun makers.
Opdrachten aan studenten
Kunstloc begeleidt in het kader van het kloosterjaar studenten van verschillende kunstvakopleidingen. Zij doen dit jaar onderzoek naar kloosters en kloosterwaarden in Brabant. De studenten van de Avans-opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) hebben hun eindpresentatie inmiddels gegeven. Hun onderzoek richtte zich op de vraag hoe kloosterwaarden op een eigentijdse manier voor jonge generaties levend gehouden kunnen worden. Het onderzoek resulteerde in interessante voorstellen. De studenten ontwikkelden bijvoorbeeld een rustgevende app, verpakkingen voor kloosterproducten in de vorm van een spel, of een interactieve tafel die reageert op kloosterproducten en die het verhaal achter het product vertelt.
Studio 2.4 Public Takeover
De studenten van de Fontys-opleiding Art, Communication and Design (ArtCoDe) hebben intussen ook een flinke stap gezet. Zij hebben hun schetsontwerpen gepresenteerd en gaan nu werken aan de uitvoering daarvan. Hun project heeft als titel Kloosterwaarden. De studenten signaleren dat de geschiedenis van de kloosters verdwijnt, net als de bijzondere waarden en leefwijze waar de kloosters voor staan. In deze tijd waarin mensen meer op zichzelf gericht zijn, vragen de studenten zich af hoeveel we nog echt naar elkaar omkijken. Ze ontwikkelden drie interventies voor de openbare ruimte waarmee waarden van drie kloosters uit Tilburg ervaren kunnen worden. Dat zijn het klooster van de Zusters van Liefde, Ons Koningsoord en Landpark Assisië̈. Voor elke locatie is een meubel geschetst. De reeks meubels is familie van elkaar, maar op elke plek zijn ze net weer anders vormgegeven. De meubels stimuleren interactie met het publiek. Die interactie wordt versterkt met geluid en informatiepanelen. De schetsontwerpen worden de komende weken uitgevoerd. In het Pinksterweekend worden ze bij de kloosters geplaatst. Ze zijn daar in ieder geval te bezoeken tot en met de Open Monumentendag in september.
Meer weten over het Brabants Kloosterleven?
Neem contact met ons op.