De kennisvoucher is in het leven geroepen om makers en culturele instellingen te ondersteunen bij het versterken van hun cultureel ondernemerschap. Twaalf makers hebben in 2021 externe expertise ingezet voor een concrete leervraag.
De volledige aanvragen van deze makers kun je vinden in het overzicht van aanvragen voor de kennisvouchers in 2021. De kennisvouchers zijn beschikbaar gesteld door Provincie Noord-Brabant via het impulsgeldenprogramma. Kunstloc Brabant adviseert aanvragers en is in opdracht van de provincie verantwoordelijk voor de uitvoering van het impulsgeldenprogramma.
Joost Pijnenborg
Als ontwerper en maker richt Joost Pijnenborg zich met jozem. Architectuurpraktijk op het ontwerpen en gerealiseerd krijgen van wat hij noemt 'genereuze architectuur'. Een diversiteit aan motieven en de wereldse complexiteit komt tot zijn recht in zijn ontwerpen. Joost is zowel actief in het domein van particuliere (woning)bouw, als in het domein van natuur- en erfgoedbeheer, waarbij Brabants Landschap een van de opdrachtgevers is.
Leervraag: Hoe kan ik mijn artistieke ambitie met zakelijke doelstellingen verbinden, welke sterktes en kwetsbaarheden vormen mijn krachtprofiel, en welk overkoepelend bedrijfsmodel past daarbij?
Coach: Otte-Pieter Banga, Tree-Parq
Inge Guffens
Inge Guffens Media is het audiovisueel productiebedrijf van freelance regisseur Inge Guffens. Haar hart ligt bij het produceren van documentaire die dienen als spiegel voor een samenleving. Samen met Eva Zwart maakte ze de film Zorg voor Doy. In opdracht voor bedrijven en onderwijs produceert ze ook educatieve en informatieve films, en regisseert of presenteert online talkshows. Daarnaast maakt ze levensportretten, films waarin iemand de balans van zijn leven opmaakt als herinnering voor later.
Leervraag: Hoe pas ik mijn positionering, communicatie- en marketingstrategie aan om opdrachtgevers aan te trekken om producties te maken die een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat?
Coach: Jessica de Jaeger
Erwin Thomasse
Vanuit zijn achtergrond in de graffiti en Eindhovense straatcultuur-scene van de jaren ’80 is Erwin Thomasse als kunstenaar gefascineerd door verborgen patronen en onderliggende verhalen die achter hedendaagse cultuur schuilgaan. Met tentoonstellingen bij het Van Abbemuseum, Mu en Onomatopee heeft hij de lokale mogelijkheden ten volle benut, en is het nu tijd om door te groeien naar een groter nationaal of internationaal podium.
Leervraag: Hoe kan ik door verdere professionalisering een beslissende stap zetten richting een zelfvoorzienende kunstenaarspraktijk?
Coach: Xander Karskens
DUKEBOX
DUKEBOX is hét urban huis van ‘s-Hertogenbosch en richt zich op het professionaliseren, faciliteren en stimuleren van urban arts, sport & culture.
Leervraag: Welke organisatie-structuur is nodig om door te groeien, en welke kennis en competenties heeft het managementteam nodig om deze structuur te realiseren?
Coach:
Lieke Anna
Lieke Anna Haertjens studeerde in 2011 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Als fotografisch maker maakt ze werk dat zich kenmerkt door een schilderachtig en surrealistische karakter. Nu ze aan de slag wil met het filmproject Hoofd Stuk, merkt ze dat ze essentiële kennis mist. Met behulp van de deskundigheid van een expert wil ze haar culturele ondernemerschap versterken.
Leervraag: Hoe kan ik als fotograaf mijn idee vertalen naar een plan van aanpak voor een documentairefilm?
Coach: Susanne Opstal
Current Obsession
Current Obsession is een onafhankelijk magazine en platform ter promotie en ontwikkeling van het hedendaagse sieraad. Met een kenmerkende experimentele benadering en onconventionele stijl, worden nieuwe manieren om sieraden te ervaren getoond. Current Obsession werkt samen met exceptionele kunstenaars en ontwerpers en ontwikkeld in samenwerking met gerenommeerde merken en toonaangevende culturele instituten curatoriële projecten en evenementen.
Leervraag: Hoe kunnen we een samenhangende financieringsstrategie ontwikkelen, een heldere kadering en branding neerzetten, en de PR versterken en verbreden.
Coach: Geer Boogaard en Margot Gerene van Blueyard
Shahar Livne
Shahar Livne is een conceptueel designer, die met haar projecten aanzet tot kritische reflectie op materiaalgebruik. Na haar afstuderen aan Design Academy Eindhoven in 2017 startte zij op succesvolle wijze haar eigen studio, met prijswinnende ontwerpen, internationale media-aandacht en exposities in gerenommeerde musea als gevolg. Na 4 jaar wil zij zich verder op de kaart zetten als autonoom ontwerper en met een kennisvoucher werken aan een organisatorisch en financieel duurzame beroepspraktijk.
Leervraag: Hoe kan ik me ontwikkelen op gebied van verkoopmanagement, branding en financieel management?
Coach: Frisky Creative Agency
Peerke Malschaert
Peerke Malschaert ontwikkelt kunstprojecten voor kinderen en jongvolwassenen waarin het ontmoeten van de ander en het ruimte maken voor elkaars perspectieven centraal staat. Met installaties en educatieve programma’s houdt ze jonge mensen in hun vormende jaren een spiegel voor.
Leervraag: Hoe kan ik werken aan mijn positionering en organisatieontwikkeling, om zo mijn werkpraktijk steviger te verankeren?
Coach: Marieke Simons
Jos Klarenbeek
Jos Klarenbeek heeft sinds zijn afstuderen aan Design Academy Eindhoven (2015) een zelfstandige praktijk op het gebied van ontwerpend onderzoek. In zijn werk komen zijn wiskunde- en design-achtergrond bij elkaar in een fascinatie door complexe en onzichtbare systemen. Dit vertaalt zich in experimenteel vernieuwend materiaalonderzoek en innovatieve onderzoeken met cross-overs buiten de ontwerpwereld. Textiel, en de technische mogelijkheden van weven, spelen een steeds grotere rol in zijn werk. Hij wil de potentie die hij hier ziet verder aangrijpen voor cross-overs met wetenschap, coding, textielerfgoed en akoestische en verzachtende toepassingen in de architectuur.
Leervraag: Hoe kan ik een professionaliseringsslag maken en werken aan de zichtbaarheid van mijn praktijk?
Coach: Frisky Creative Agency
Niels Hoebers
Niels Hoebers bevindt zich op het grensvlak van design en animatie en studeerde aan Design Academy Eindhoven. Met zijn studio Niels Hoebers Creative Concepts & Animations, die hij in 2010 oprichtte, focust hij op het maken van stopmotion-animaties. Binnen de wereld van (Dutch) design heeft hij goede naamsbekendheid verworven door een duidelijke eigen signatuur en samenwerking met gerenommeerde ontwerpers. Commerciële opdrachtgevers als TV-omroepen, textielfabrikanten, musea en Fair Trade-producenten vinden hun weg naar zijn studio.
Leervraag: Hoe kan ik mij op de kaart zetten als autonoom kunstenaar en werken aan toekomstgericht ondernemerschap?
Coach: Frisky Creative Agency
Oortwolk
Met jeugdtheatergezelschap Oortwolk maakt Suzanne van der Horst interactief theater om bij kinderen het gesprek over gevoel op gang te brengen. Samen met een kindertherapeut wordt een na-programma ontwikkeld ter verdieping van de materie voor kinderen, docenten en ouders. De voorstellingen vertrekken vanuit kinderliteratuur, en worden gespeeld op basisscholen.
Leervraag: Hoe kan ik artistieke en maatschappelijk geladen ideeën vertalen naar strategische en zakelijke plannen?
Coach: Marieke Simons
Charlotte Driessen
Charlotte studeerde in 2015 af aan de opleiding International Media & Entertainment Management aan de BUas in Breda met een korte psychologische thriller, waarmee haar filmproductiebedrijf C Amazing Films ontstond. Direct na haar afstuderen regisseerde en produceerde ze haar debuut-documentaire Kuluut. De film won enkele internationale awards en werd uitgezonden door de VPRO. Charlotte werkt op dit moment aan meerdere films, zowel documentaire als fictie, en de behoefte groeit om haar huidige filmproductiebedrijf Harpy Films op een verantwoorde manier te ontwikkelen en verstevigen. Dit als zakelijk producent met een creatief accent, als creative producer. Om zo niet alleen ruimte te geven aan haar eigen creativiteit, maar ook die van anderen waar te maken.
Leervraag: Hoe kan ik als debuterend filmproducent werken aan de professionalisering en versteviging van mijn beroepspraktijk?
Coach: Hans de Wolf (creative producer bij KeyFilm) en Joost de Vries (managing director bij APostLab)
Wil je meer weten over de kennisvouchers?
Neem contact met ons op.