Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In Brabant zijn binnen eerdere CmK-periodes twee programma's ontwikkeld voor de implementatie en borging van cultuureducatie: De Cultuur Loper en De Culturele Ladekast. Een themagroep - met medewerkers uit alle betrokken organisaties - heeft in het kader van CmK3 beide programma’s met elkaar verbonden tot Cultuurtraject Brabant. Een belangrijk voordeel is dat nu in Brabant een gezamenlijke taal en visie is ontstaan rondom het borgen van cultuureducatie in het onderwijs.

Naar Cultuurtraject Brabant

Binnen deze themagroep werken Nieuwe Veste (Breda), CultuurContact (Helmond), Huis73 ('s-Hertogenbosch), CiST (Tilburg), De Muzelinck (Oss), Erfgoed Brabant en Kunstloc Brabant samen. Met CultuurStation (Eindhoven) is een inhoudelijke samenwerking op dit thema.  

Wat is hierin gedaan?

De sterke punten uit beide programma’s zijn door de themagroep samengevoegd. Denk hierbij aan: 

  • een meer beknopte omschrijving van het traject dat een school met een intermediair doorloopt;
  • een vereenvoudigde structuur van het traject, namelijk drie fases: 
    de route bepalen, uitvoeren en onderhouden;
  • aanpassing van veelgebruikte instrumenten, die ondersteuning bieden in het traject;
  • nieuw geformuleerde vermogens, namelijk:
    Maken, Meemaken en Betekenis geven. 

Culturele vermogens: Maken, Meemaken en Betekenis geven  

Cultuureducatie is volop in ontwikkeling. Momenteel wordt er landelijk gewerkt aan een totale curriculumherziening. De conceptkerndoelen voor het leergebied kunst en cultuur zijn onlangs bekendgemaakt. Het zal nog geruime tijd duren voordat deze wettelijk zijn vastgesteld. Voorlopig blijven de huidige kerndoelen gelden. 

Voor scholen bieden de huidige kerndoelen echter te weinig om de ontwikkeling van leerlingen te duiden en herkennen. Met drie nieuw geformuleerde culturele vermogens reiken we de school hiervoor meer taal en richting aan. Het creërend vermogen (maken), receptief vermogen (meemaken) en reflectief vermogen (betekenis geven) en de daarbij geformuleerde bouwstenen geven een didactisch handvat om de ontwikkeling van de leerling te monitoren. Hiermee kunnen leraren vaardigheden, opgedane kennis en attitude van de leerling benoemen en volgen. Bij het ontwikkelen van deze vernieuwde Brabantse visie en taal hebben we – zoveel als mogelijk – de ontwikkelingen rondom de landelijke curriculumherziening en de nieuwe kerndoelen gevolgd.

Wat ligt er nog?

De themagroep CmK3 is momenteel bezig met het afronden van de werkzaamheden. Hierin zijn een aantal wensen en vragen geformuleerd om in CmK4 op door te pakken. Bijvoorbeeld:

  • Hoe vertaal je een bouwsteen naar waarneembaar gedrag in de klas?
  •  Wat is er nodig aan professionalisering (voor docenten, intermediairs en cultuurprofessionals) om te werken met de vermogens?
  • Hoe kunnen de vermogens en bouwstenen nog beter aansluiten bij de nieuwe kerndoelen? (bijv. rondom erfgoed)

In de loop van 2025 wordt duidelijk hoe dit wordt opgepakt. Bijvoorbeeld met het plan voor een Brabantbrede Professionele Leergemeenschap (PLG) rondom curriculumvernieuwing. 

nieuws

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!