Als cultuurcoördinator in het voortgezet onderwijs ben je de spil op het gebied van cultuuronderwijs. Met een hart voor leerlingen, kunst, erfgoed en media houd jij het overzicht over de inhoudelijke, relationele en operationele kwaliteit. In september 2021 is in vier regio's de landelijke pilot training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs gestart, geschikt voor docenten met een coördinerende taak. We kijken terug op een geslaagde pilot. In oktober 2024 gaan we daarom starten met de vierde editie van deze training. In deze training ga je aan de slag om het cultuuronderwijs op jouw school naar een hoger plan te tillen.
In schooljaar 2024-2025 bieden we de training weer aan. Aanmelden kan hier.
Inhoud en opbouw training
Tijdens deze training werk je vanuit je eigen leervraag aan:
* Het vergroten van je kennis over trends en ontwikkelingen in cultuureducatie;
* Het verhogen van eigenaarschap en betrokkenheid bij je collega's, teams en directie;
* Het vergroten van je netwerk en zicht krijgen op de mogelijkheden van culturele instellingen;
* Hoe je bij kunt dragen aan de randvoorwaarden zoals geld, tijd en middelen;
* Een beleidsplan of ander beroepsproduct voor je eigen school of culturele instelling;
* Het uitwisselen van ervaringen met andere cursisten;
* Jouw persoonlijke ontwikkeling als cultuurcoördinator.
Na afloop van de training ontvang je het certificaat cultuurcoördinator voortgezet onderwijs van het LKCA, dat je kunt opnemen in je lerarenportfolio.
De training is opgebouwd uit vier fases:
Fase 1 – Oriënteren
Hoe ziet de huidige werkpraktijk eruit? Waar kun jij als cultuurcoördinator het verschil maken?
Fase 2 – Onderzoeken
Welke mogelijkheden heb je om de kwaliteit te verhogen. Welke kennis en vaardigheden heb je nodig om een effectieve interventie te doen?
Fase 3 – Uitvoeren
Hoe ga je je plannen uitvoeren en welk effect heeft het uitvoeren van je plannen in de praktijk?
Fase 4 – Evalueren
Welke inzichten heb je opgedaan in je persoonlijke ontwikkeling en welke volgende stap wil je gaan zetten?
Trainers
De training wordt gegeven door Imke Donkers en Robin Brugman, die de training in Noord-Brabant ook in 2021-2022, 2022-2023 en 2023-2024 hebben gegeven. Imke en Robin hebben de training daarnaast gegeven in Utrecht, Limburg en Zuid-Holland.
Imke Donkers
Imke studeerde af aan de Fonty's Academie voor Theater als docerend theatermaker. Na haar studie ging zij zich al snel verbinden aan de wereld van jongeren en werd het Voortgezet Onderwijs haar voornaamste werkpraktijk. Ze stond mee aan de wieg van theatergroep PlayBack als actrice en gesprekleider, waar ze nu nog werkt en trainingen geeft aan jongeren, ouders en docenten. Wezenlijk iets betekenen in de ontwikkelingen van jongeren door het inzetten van kunst en cultuur is haar missie. Onderwijs en cultuur verbinden is voor haar de manier om met een open en gelijkwaardige blik te leren en groeien. Imke is ook trainer voor Kunstloc Brabant voor de training cultuur coördinator VO. Daarnaast werkt ze als adviseur cultuureducatie VO voor Erfgoed Brabant.
Robin Brugman
Robin speelde al op jonge leeftijd in verschillende theatervoorstellingen. Zijn passie voor spel en doceren leidde tot de keuze voor de opleiding aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Een onderdeel van deze studie was de specialisatie Transculturele Pedagogiek en Culturele Antropologie in Suriname. Vanuit het lesgeven op verschillende basisscholen, kwam hij terecht als docent en adviseur bij Fontys Hogescholen, waar hij de afgelopen jaren een rol heeft gespeeld in het samenbrengen van kunst en onderwijs op zowel beleidsmatig als uitvoerend niveau. Robin is mede-eigenaar van de daaruit ontwikkelde Stichting Cultlab – deze stichting is actief in de (Tilburgse) cultuursector. Van 2017 tot en met 2022 was hij ook werkzaam als adviseur Kunsteducatie en Vervolgonderwijs bij Kunstloc Brabant. Robin is door zijn betrokkenheid bij diverse theaterproducties en door zijn werk voor Kunstloc, Cultlab en Fontys goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de kunst- en cultuursector, zowel op amateurniveau als professioneel niveau.
Data training 2024-2025
De training vindt plaats op de volgende datums, steeds van 16:00-18:30 uur:
- 3 oktober 2024 - Lochal, Tilburg
- 7 november 2024 - Lochal, Tilburg
- 12 december 2024 - De Pont, Tilburg
- 16 januari 2025 - Lochal, Tilburg
- 13 februari 2025 - Lochal, Tilburg
- 13 maart 2025
- 10 april 2025 - Erfgoed Brabant & Noord Brabants Museum, Den Bosch
- 22 mei 2025 - Lochal, Tilburg
De meeste bijeenkomsten vinden plaats in workshopruimte 0.2 in de LocHal in Tilburg. Sommige bijeenkomsten vinden op een andere locatie plaats, hierover wordt tijdig gecommuniceerd.
Voorafgaand aan de training zullen er (online) intakes gepland worden in september 2024.
Kosten
De kosten voor deze training zijn €1000 (exc. btw) per persoon. Kunstloc Brabant vergoedt voor Brabantse deelnemers (woonachtig of werkzaam in Brabant) 40% van de kosten, dat betekent dat Brabantse deelnemers €600 (exc. btw) betalen voor de training.
De kosten kunnen gefinancierd worden uit het persoonlijk scholingsbudget. Als docent op een middelbare school heb je recht op ten minste 83 klokuren en mag je zelf beslissen hoe die uren worden ingezet. Zowel docenten als onderwijsondersteunend personeel krijgen een budget van 600 euro per jaar voor scholing.
Studiebelasting
De studielast van deze training bedraagt ongeveer 40 uur (50% bijeenkomsten – 50% zelfstudie, huiswerk en onderzoek).
Verbinding met De Cultuur Loper
In de training verbinden we de fases en onderliggende theorieën aan De Cultuur Loper; een traject welke het onderwijs meeneemt in een proces om vanuit de eigen ambities de context te kunnen creëren waarin de leerling in de verbinding met kunst en erfgoed tot betekenisgeving komt. Dit traject is ontwikkeld door Kunstloc Brabant in samenwerking met Erfgoed Brabant, als onderdeel van de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. De Cultuur Loper is mede tot stand gekomen in co-creatie met lokale intermediairs, kunstencentra, scholen, cultuuraanbieders en gemeenten in Noord-Brabant.
Professionalisering Voortgezet Onderwijs
Kunstloc Brabant ondersteunt het onderwijs en het culturele veld bij het verbeteren van de kwaliteit van cultuureducatie. Daarbij zetten wij ons in voor het verstevigen van de positie van de cultuurcoördinator op de school. Dit doen we door middel van scholings- en netwerkbijeenkomsten voor zowel de cultuurcoördinator, als voor de kunstvakdocenten, educatie medewerkers en de intermediairs die met de scholen samenwerken.
Kunstloc Brabant organiseert samen met lokale partners de training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs voor Noord-Brabant. Kijk voor meer informatie over de andere regio's op de website van het LKCA.
Meer weten over deze training?
Neem contact met mij op.