Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Sessies - Inspiratiedag cultuur en jongeren

Op deze pagina kun je meer informatie lezen over de verschillende sessies. Op de dag zelf kun je kiezen voor de sessie van jouw keuze. Vol = vol. 

 

Ronde 1 - Sessies - 10:45-11:45

In deze ronde kun je kiezen uit een aantal sessies die een uur duren. Dit overzicht wordt nog aangevuld. 

Sessie: communiceren met en betrekken van generatie Z

Youri Kok van Jong & Je Wil Wat neemt je op een interactieve en persoonlijke wijze mee in de wereld van jongeren. Hoe zit generatie Z en hun belevingswereld van cultuur in elkaar?  Hoe kun je de verbinding maken met jongeren als instelling, professional en organisatie? Jong & Je Wil Wat gelooft dat je jongeren moet betrekken en begrijpen om ze te bereiken. Youri geeft een toelichting op het model 'De 5 stappen van jongerencommunicatie'. 

Sessie: Mbo en cultuureducatie

Cultuureducatie binnen het mbo is in de afgelopen CmK-periodes onderbelicht geweest. Terwijl we juist veel kansen zien om met cultuureducatie bij te dragen aan de ontwikkeling van mbo-studenten. In deze sessie verkennen we de mogelijkheden voor cultuureducatie binnen het mbo in Noord-Brabant. Projectleider Deniz Fehmi – Demirezen vertelt over de mogelijkheden en welke leervragen er spelen binnen het mbo in Brabant. Daarna gaat hij in gesprek met cultuurcoördinator Florain van het Koning Willem I college over zijn rol als cultuurcoördinator. 

Sessie: door de ogen van jongeren kijken naar kunst 

MU Hybrid Art House ontvangt jaarlijks duizenden jongeren in hun hybride huis voor kunst. Door vragen te stellen aan al die verschillende jongeren leert MU door hun ogen te kijken. Wat zien zij in een kunstwerk? Wat gebeurt er voor hen? Door de juiste vragen te stellen, kordaat samen te vatten, te parafraseren en interessante observaties te accentueren maken rondleiders het met jongeren mogelijk om complexe onderwerpen, urgente maatschappelijke thema’s en gelaagde kunstwerken in hun eigen woorden beet te pakken. Deze beproefde techniek wordt inmiddels ook ingezet om hun eigen gedachtes en binnenwereld tastbaar te maken in het project United Mental States. Tijdens deze sessie maak je kennis met deze manier van werken door te doen. De eerste helft van de sessie bestaat uit een interactieve rondleiding door de tentoonstelling Sensing Otherness, waarna er vervolgens ingezoomd wordt op het project United Mental States van mediakunstenaar Emma Verhoeven. Naast jijzelf komen er natuurlijk ook jongeren aan het woord. 

Let op: deze sessie loopt door in de volgende ronde en duurt dus tot 12:30.

Sessie: duik dieper in de cijfers over cultuurdeelname onder jongeren in Brabant

In deze sessie nemen Arne van Broekhoven en Meintje de Roest (coördinatoren Waarde van cultuur) je mee in de cijfers uit de vierde editie van de onderzoeksmonitor Waarde van cultuur. Dit onderzoek neemt de Brabantse cultuursector onder de loep en brengt trends en ontwikkelingen in beeld. Wat zegt dit onderzoek over cultuurdeelname onder Brabantse jongeren tussen de 16 en 29 jaar oud? En aan welke cultuur nemen zij dan deel? Ook gaan we actief aan de slag met de monitor: hoe kun je als mogelijkmaker gebruik maken van de data uit de Waarde van cultuur? Neem voor deze sessie je eigen laptop mee. 

Sessie: Wicked Arts Assignments

In deze sessie nemen we je mee in de principes van authentieke kunsteducatie en de bijbehorende methodiek ‘Wicked Arts Assignments’. Hiermee kunnen spannende, grappige, poëtische of uitdagende kunstopdrachten ontworpen worden voor leerlingen uit voortgezet onderwijs. De methodiek is ook inzetbaar voor buitenschoolse cultuurprojecten. Je gaat naar huis met frisse ideeën om handen en voeten te geven aan betekenisvolle cultuureducatie, die aansluit bij de beleefwereld van jongeren zelf. 

Ronde 2 - Best-practices - 12:00-12:30

In deze ronde kun je kiezen uit een aantal presentaties van best-practices die een half uur duren. Dit overzicht wordt nog aangevuld. 

Best-practice: Club Zien 

Manoah Salampessy en Isabel Hendrix nemen je mee in de wereld van Club Zien, een samenwerkingsverband van vijf Brabantse musea die de handen ineengeslagen hebben om vmbo-leerlingen met andere ogen naar de wereld te laten kijken en te laten ervaren dat musea er ook voor hen zijn! Bij Club Zien draait alles om inspiratie, verwondering en creativiteit. Leerlingen worden uitgedaagd op ontdekkingsreis te gaan, waarbij hun mening telt en het aanbod is ontwikkeld in co-creatie met en afgestemd op hun interesses en belevingswereld. Inmiddels zijn de museumlessen van Club Zien te ervaren in elf Brabantse musea, waarmee het project zich steeds verder door de provincie wortelt. Tijdens deze best practice delen Manoah en Isabel de aanpak en inzichten van Club Zien. Ontdek hoe kunst, cultuur, geschiedenis, erfgoed en design toegankelijk en relevant worden gemaakt voor vmbo-leerlingen. Laat je inspireren door hun verhaal en ervaar hoe Club Zien bijdraagt aan de persoonlijke en culturele ontwikkeling van vmbo-leerlingen.

Best-practice: Young Creatives - Pop that bubble!

Tom neemt je mee in de wereld van Young Creatives, dé cultuurclub voor jongeren (16-21 jaar) in Den Bosch. Ontdek festivals, concerten, tentoonstellingen en theatervoorstellingen in de stad. Elke maand staan er nieuwe evenementen op het programma, inclusief meet-ups, exclusieve backstage tours, meet & greets, workshops en pubquizzen. De missie? Cultuur toegankelijk, inspirerend en aantrekkelijk maken voor jongeren door samen kunst en cultuur te beleven. Het programma wordt samengesteld door projectcoördinator Tom en de Young Creatives crew: Thieme, Dorus en Sanne. Samen kiezen ze welke events bezocht worden en werken ze aan het versterken van de jongerencommunity.

Best-practice: Studio Noord 

Chiara Riboch is projectleider bij R-Newt en al negen jaar actief in het jongerenwerk. Voor Chiara zijn cultuur en jongerenwerk een gouden combinatie. In deze sessie vertelt ze, samen met jongeren over Studio Noord.  Studio Noord is de creatieve werkplaats en ontmoetingsplek van Tilburg Noord. In Studio Noord wordt het programma bepaald en gemaakt door jongeren uit Tilburg Noord. Van Podcasts tot Dj avonden, van workshops tot talkshows en van expo’s tot filmavonden. 

Best-practice: The Clash (Cultuurcompaan)

The Clash is hét jongerenplatform in Roosendaal gericht op cultuuractiviteiten door en voor jongeren tussen de 14 en 27 jaar in de vrije tijd. The Clash biedt jongeren een unieke kans om zich creatief te ontwikkelen en te verbinden met anderen in Roosendaal. Bij The Clash draait het om mogelijkheden, niet om problemen. Met projecten als Meet the Clash, Het Groeikapitaal, FOCUS, RAP, Familie Demood, The Clash Cup en Over The Punchline zijn in het afgelopen jaar maar liefst 1.000 jongeren bereikt. In deze sessie nemen Cécile Cooijmans en Judith van Boven je mee in hoe zij samen met jongeren een project bedenken en uitvoeren. Wat werkt wel, wat werkt niet en wat zijn de werkzame elementen?  Een aantal jongeren vertellen zelf hoe zij dit beleefd hebben. 

Best practice: Do Culture 

Piet Snijders en David Koppe zijn sociaal cultureel werkers bij Levgroep. Zij vertellen over hun programma Do Culture. In dit programma gaat een jongerenwerker in een schoolperiode een culturele activiteit opzetten. Jongeren hebben hierbij het voortouw en werken vanuit eigen talenten en interesses.  Doelgroep van het programma zijn de derde en vierde klassen uit het voortgezet onderwijs. Het project raakt thema's als identiteitsvorming, groepsdynamiek, weerbaarheid, projectmatig werken en bekend raken met het culturele aanbod uit de omgeving. Deze manier van werken past bij jongerenwerk op school en is een samenwerking tussen onderwijs, sociaal cultureel werk, cultuurcoaches, kunstvakdocenten en lokale culturele aanbieders. 

Best practice: door de ogen van jongeren kijken naar kunst 

MU Hybrid Art House ontvangt jaarlijks duizenden jongeren in hun hybride huis voor kunst. Door vragen te stellen aan al die verschillende jongeren leert MU door hun ogen te kijken. Wat zien zij in een kunstwerk? Wat gebeurt er voor hen? Door de juiste vragen te stellen, kordaat samen te vatten, te parafraseren en interessante observaties te accentueren maken rondleiders het met jongeren mogelijk om complexe onderwerpen, urgente maatschappelijke thema’s en gelaagde kunstwerken in hun eigen woorden beet te pakken. Deze beproefde techniek wordt inmiddels ook ingezet om hun eigen gedachtes en binnenwereld tastbaar te maken in het project United Mental States. Tijdens deze sessie maak je kennis met deze manier van werken door te doen. De eerste helft van de sessie bestaat uit een interactieve rondleiding door de tentoonstelling Sensing Otherness, waarna er vervolgens ingezoomd wordt op het project United Mental States van mediakunstenaar Emma Verhoeven. Naast jijzelf komen er natuurlijk ook jongeren aan het woord. 

Let op: deze sessie start in de eerste ronde en duurt van 10:45 tot 12:30

Best practice: Het DIY Festival – Jongeren aan zet


Hoe betrek je jongeren die nu buiten de boot vallen bij cultuurprojecten? Deze inspiratiesessie is iets voor jou als je merkt dat je veel moeite stopt in het organiseren van een programma voor jongeren, maar het bereik of impact tegenvalt – zelfs wanneer je de inhoud samen met jongeren hebt bedacht. Tijdens deze sessie delen drie jongeren uit ‘s-Hertogenbosch hun persoonlijke ervaringen met het DIY Festival: een Do-It-Yourself aanpak waarbij zij zelf de regie nemen. Hun verhalen laten zien hoe je jongeren écht kunt betrekken en eigenaarschap kunt geven, met een impact die verder reikt dan het project zelf. Laat je inspireren door hun perspectieven en ontdek hoe je op een vernieuwende manier jongeren kunt bereiken en verbinden.