Al het cultuurnieuws uit Brabant en de rest van Nederland op een rijtje. Wil je wekelijks een overzicht van deze Trends & Ontwikkelingen ontvangen per mail? Meld je dan aan voor onze Trends & Ontwikkelingen nieuwsbrief!
Trends & Ontwikkelingen
Alle artikelen
Na de reggaeton en de afrobeats rukken vanuit Mexico de ‘corridos’ op in de popmuziek
De corrido kent vele aftakkingen en subgenres maar is nu, door een soort popmuzikaal wonder, groter dan ooit. De moderne variant is al een paar jaar een van de populairste popstromingen in Latijns-Amerika en verovert intussen zelfs de rest van de wereld. Daarmee volgt de nieuwe Mexicaanse pop de reggaeton en de afrobeats; niet-westerse stijlen die de laatste tien jaar dominant werden in de mondiale afspeellijsten.
Vanaf 2019 begon het nieuwe Mexicaanse poplied aan een opmars. Rappers als Natanael Cano, Junior H en de zangeres Victoria la Mala scoorden megahits en miljoenen volgers met liedjes die hingen in het schemergebied tussen harde trap-hiphop en traditionele Mexicaanse folk. De corridos tumbados legden met die unieke mengvorm ook een soort lijnverbinding tussen het oude Mexico en de Mexicaanse migrantengemeenschappen in de Verenigde Staten en de rest van de wereld.
Dat merkte ook het nieuwe fenomeen Peso Pluma, die met ruim vijftig miljoen volgers op Spotify een van de grootste mondiale popsterren is geworden. In 2023 werd Peso Pluma de meest gestreamde artiest op YouTube, met hogere kijkcijfers dan Taylor Swift of Bad Bunny. En hij maakte de ‘regionale Mexicaanse muziek’, zoals het genre met een handig paraplubegrip wordt aangeduid, een van de snelst opkomende nieuwe popstromingen.
14-08-2024,
Bron: Volkskrant
Brabant Bokaal voor Aukje Nieuwenhuijze, John Maes en Ger van den Oetelaar
Aukje Nieuwenhuijze, John Maes en Ger van den Oetelaar ontvangen de Brabant Bokaal 2024. Deze onderscheiding van het Cultuurfonds Noord-Brabant gaat naar personen die zich op meer dan bijzondere wijze inzetten voor cultuur en natuur in de provincie. Op maandag 14 oktober reikt Ina Adema, commissaris van de Koning en voorzitter van het Cultuurfonds Noord-Brabant, de bokalen uit. Dat gebeurt in Het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch.
De Brabant Bokaal is sinds 2008 een eerbetoon aan personen die zich als vrijwilliger op meer dan bijzondere wijze inzetten voor cultuur en natuur in Noord-Brabant. Jaarlijks worden maximaal drie personen met de Brabant Bokaal onderscheiden. De ontvangers van de Brabant Bokaal hebben zich verenigd in Stichting De Brabantse Hoeders. De hoeders kiezen jaarlijks een nieuw cultureel en Brabant-breed project waarvoor zij zich inzetten.
14-08-2024,
Bron: Brabant Cultureel
Theatergezelschap Afslag Eindhoven stopt na 17 jaar
Afslag Eindhoven houdt na 17 jaar op te bestaan. Het locatietheatergezelschap diende geen subsidieaanvraag in voor het komende Kunstenplan en spreekt van een ‘zelfverkozen afscheid’.
Afslag Eindhoven werd in 2007 opgericht door artistiek leiders Yvonne van Beukering en Gerrie Fiers, nadat zowel de Academie voor Theater als Het Zuidelijk Toneel van Eindhoven naar Tilburg verhuisde. Het gezelschap, dat in totaal 19 voorstellingen maakte, profileerde zichzelf met rauw en beeldend locatietheater en werkte regelmatig samen met ervaringsdeskundigen buiten het theaterveld, zoals boksers, thuislozen of vrachtwagenchauffeur. Voorstellingen van Afslag Eindhoven speelden onder meer op voetbalvelden, in oude fabrieken en koeienstallen.
14-08-2024,
Bron: Theaterkrant
Na de afwijzing, het bezwaar – Welke stappen zijn er na een negatief subsidiebesluit?
Begin juli werden ruim 80 aanvragen van gezelschappen voor structurele rijkssubsidie afgewezen. Welke stappen kunnen ze nog ondernemen?
Wat nu? Dat zullen veel makers, gezelschappen, festivals en andere instellingen zich afvragen na de subsidiebesluiten van 3 juli. Ze kregen een negatief advies van het Fonds Podiumkunsten (FPK) of van de Raad voor Cultuur (RvC), of ze belandden onder de zaaglijn (positief advies, maar geen geld). Ze hebben nu een paar opties, maar in het algemeen geldt: die zijn niet kansrijk en ze duren erg lang. 1. Bezwaar aantekenen, 2. Naar de rechter, 3. Politieke lobby, 4. Aankloppen bij gemeente en provincie.
Als je tot de Hoge Raad moet doorprocederen om je gelijk te halen, kan dat veel tijd, energie en geld kosten. Terwijl instellingen met afgewezen aanvragen per 1 januari hun rijkssteun verliezen. De vierjarige FPK-regeling voorziet sinds Zijlstra ook niet meer in frictiekosten, zodat je als gezelschap het beste niet te lang wacht met afbouwen.
14-08-2024,
Bron: Theaterkrant
Meerstemmige Staat van het Theater opent in september het nieuwe theaterseizoen
De jaarlijkse Staat van het Theater, de traditionele opening van het Nederlands Theater Festival en aftrap van het nieuwe seizoen, biedt dit jaar het podium aan ‘drie stemmen, drie perspectieven, drie plekken’. Sprekers Milou Adjanga, Thomas Drissen en An Hackselmans reflecteren op de vraag: ‘Wat is jouw wens voor het theater en de kunsten in deze veranderende samenleving?’
De Staat van het Theater vindt op 5 september om 17:00 uur plaats in de Kleine Komedie in Amsterdam. Het Nederlands Theater Festival duurt dit jaar tot en met 15 september. Op de slotavond in ITA worden tijdens het Gala van het Nederlands Theater voor het eerste de nieuwe varianten van de Toneelprijzen uitgereikt.
14-08-2024,
Bron: Theaterkrant
Street artists vertalen museumkunst naar de straat
Twintig Nederlandse musea brengen hun kunst naar buiten. Street artists duiken in de collectie en beschilderen muren. Het idee is simpel: kunst moet je niet alleen in het museum zien, die moet naar buiten, de wijk in. In het project Museum Murals zijn twintig musea gekoppeld aan evenveel street artists uit binnen- en buitenland. Zij maken gevelvullende muurschilderingen elders in de stad – geen kopieën van kunstwerken die in het museum hangen, maar werken die geïnspireerd zijn op de collectie.
Het initiatief voor de Museum Murals werd genomen door het Mauritshuis. Toen het Haagse museum in 2022 zijn 200-jarig bestaan vierde, ontstond het idee om de kunst uit de zalen naar vijf ‘Haagse muâhtjes’ in verschillende buurten van de stad te brengen. Het museum was zo enthousiast over de muurschilderingen die toen werden gemaakt, dat ze het collega-musea in heel Nederland aanbevolen – met financiële hulp van de Vriendenloterij volgen nu twintig musea het voorbeeld.
Streetart is inmiddels een gevestigde waarde in de kunstwereld. Overal in de wereld worden muren, soms tientallen meters hoog, voorzien van schilderingen. Wereldberoemd is het werk van Banksy, de nog altijd anonieme streetartist die momenteel weer actief is in Londen, waar hij de afgelopen week dagelijks een dier ergens in de stad schilderde.
14-08-2024,
Bron: Trouw
Oirschot maakt meer geld vrij voor ‘cultuurcontributie’
De gemeente Oirschot verhoogt het bedrag dat kinderen kunnen krijgen voor het volgen van muziekles, dansles of andere culturele vorming. Was het eerst 50 procent, vanaf nu krijgen ze maximaal 60 procent van de totale cursuskosten terug met een maximum van 600 euro per jaar, terwijl dat eerst 370 euro was.
Dit geldt voor individuele lessen in alle cultuurdisciplines, dus bijvoorbeeld ook gamen en design. Eerder was de rugzakjesregeling alleen toegankelijk voor het volgen van klassieke muziekles, dansles of toneel. Voorwaarde blijft dat de lessen gegeven worden door een professionele docent. Met de maatregel wil de gemeente zorgen voor meer cultuurparticipatie.
14-08-2024,
Bron: Eindhovens Dagblad
Theatergezelschap ITA in financieel zwaar weer
Het Amsterdamse theatergezelschap ITA zit in financiële problemen. Uit de meest recente jaarrekening – gepubliceerd in april 2024 – blijkt dat het internationaal toonaangevende gezelschap meer dan 3 miljoen euro verlies leed in 2023. De beschikbare financiële middelen hebben een „sterke daling” laten zien, aldus de directie in het jaarverslag: van de 5,6 miljoen euro die begin 2023 op de rekeningen staat, is aan het eind van het jaar nog een krappe 650.000 euro aan liquide middelen over.
De financiële problemen hebben in 2023 geleid tot het annuleren van voorstellingen en tournees. Ook „voor de komende jaren”, zo schrijven directie en raad van toezicht in het jaarverslag, „zal ITA scherpe keuzes maken in alle facetten van de organisatie om het hoofd boven water te houden”. Ze noemen als oorzaak voor de tekorten: de hoge inflatie, verminderde sponsorinkomsten, achterblijvende indexering van subsidies en minder opbrengsten vanwege geannuleerde tournees en voorstellingen. Of en hoeveel ontslagen er in de toekomst gaan vallen en welke voorstellingen in seizoen 2024/2025 geannuleerd worden, wil de directie niet zeggen.
14-08-2024,
Bron: NRC
Zo wil Gebouw-T in Bergen op Zoom meer jongeren trekken
Deze week begint bij Gebouw-T Talent Wave, het nieuwe talentenprogramma van het poppodium. Talent Wave is onderdeel van Stadspodium, een nieuw project dat de programmering van het Bergse poppodium beter moet laten aansluiten bij de bezoekers. ,,We willen dus graag van hen horen wat zij zelf hier zouden willen”, vertelt coördinator Lynn van Oers. ,,We richten ons onder andere op mensen met een visuele beperking en jongeren.” Daarnaast hoopt Van Oers dat de bezoekers hen meer willen vertellen over hun wensen. ,,Zodat de evenementen nog beter aansluiten bij hen. Het project Stadspodium zal twee jaar lopen. Het poppodium ontvangt daarvoor subsidie en moet minstens drie grote en vijf kleine evenementen organiseren, naast twee ‘summerschools’, waarvan Talent Wave dus de eerste is.
13-08-2024,
Bron: BN de Stem
Ondanks meer bezoeken en inkomsten zorgelijk hard stijgende kosten voor Poppodia in 2023
In 2023 namen de uitgaven van bij de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) aangesloten podia voor energie, personeel, horeca-inkoop en (pop)artiesten zorgwekkend toe. Dit was het gevolg van een algemene stijging van de prijzen van goederen en diensten, terwijl er minder optredens van artiesten waren.
Uit de jaarlijkse sectorrapportage van de VNPF blijkt dat het aantal optredens van popartiesten in poppodia in 2023 significant is gedaald en een aanzienlijk deel van de poppodia het jaar met een negatief financieel resultaat eindigde. Dit staat in contrast met de aanvankelijk positieve cijfers die, vergeleken met 2019, een stijging van het aantal programma’s, bezoeken, werkgelegenheid en inkomsten laten zien.
De totale inkomsten van de poppodia bedroegen €199,9 miljoen in 2023, wat een stijging van 25% betekende vergeleken met 2019. De uitgaven stegen tot €198,5 miljoen, een toename van 24%. Hoewel de poppodia gemiddeld een positief financieel resultaat van 0,7% behaalden, meldde 38% van deze podia een negatief financieel resultaat. De grootste kostenstijgingen deden zich voor bij de personeelskosten, die met 33% toenamen, evenals bij de programmakosten en huisvestingskosten.
Handreiking eerlijke beloning in de lokale cultuursector
Iedereen die werkt heeft recht op een eerlijke en gunstige beloning, dat staat zelfs in de universele verklaring van de rechten van de mens. Helaas loopt dat in de praktijk van de Nederlandse cultuursector vaak anders. Met de handvatten en tips uit de handreiking van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Platform ACCT / fairPACCT kunnen gemeenten er werk van maken. Deze kan binnen verschillende rollen en diverse domeinen worden toegepast.
Onderbetaalde krachten, onbetaalde overuren, oneigenlijke inzet van vrijwilligers; het komt allemaal voor in de cultuursector. Met soms zelfs excessen als uitbuiting. Gemeenten kunnen daar iets tegen doen en om hen daarbij op weg te helpen publiceert de VNG in samenwerking met Platform ACCT / fairPACCT de handreiking ‘Van schatbare waarde – Fair pay in de lokale creatieve en culturele sector’.
Cultuur zou voor alle inwoners aantrekkelijk, bereikbaar en toegankelijk moeten zijn, zo stelt de VNG in de propositie ‘Samen cultuur borgen’. Cultuur verbindt, inspireert en is een bron van plezier. Met cultuur kun je het verschil maken in de ontwikkeling van mensen, van jong tot oud. En daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.
13-08-2024,
Bron: Platform ACCT
NAPK reageert op adviezen en besluiten subsidies 2025-2028
Naar aanleiding van de adviezen en besluiten ten aanzien van de meerjarige subsidies heeft de NAPK haar reactie door middel van een brief gestuurd aan de minister van OCW, de directies van Fonds Podiumkunsten en Fonds voor Cultuurparticipatie evenals de Raad voor Cultuur. Met deze brief deelt het NAPK de zorgen en kritische noten van onze leden.
Uitvoeringsagenda Podiumkunsten 2025-2028
De Podiumkunsten Alliantie (samenwerkende brancheverenigingen in de podiumkunsten) heeft een uitvoeringsagenda Podiumkunsten 2025-2028 opgesteld en gestuurd naar de nieuwe minister voor OCW, Eppo Bruins
Doel is versterking van de podiumkunstensector vanaf 2025. De Podiumkunsten Alliantie bestaat uit: Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Verenigde Podiumkunstenfestivals, Vereniging Nederlandse Poppodia en –Festivals (VNPF), Vereniging Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), Vereniging van Nederlandse Orkesten, (VvNO) en Vereniging Vrije Theaterproducenten (VVTP).
Deelnemers ISPA-fellowship bekend
Vier mid-career-makers zijn geselecteerd voor het Nederlandse fellowship-programma van ISPA en verbinden zich de komende jaren met het internationale netwerk van de organisatie. Ze ontvangen een ISPA-lidmaatschap en wonen volgend jaar het ISPA-congres in New York bij. In de vorm van een open call werden drie deelnemers uit Nederland en één deelnemer uit Ghana, Indonesië of Zuid-Afrika gezocht. Via het ISPA-netwerk ontmoeten ze andere professionals van vooraanstaande internationale podia en festivals en krijgen ze de mogelijkheid kennis en ideeën uit te wisselen met leiders van 's werelds belangrijkste kunstorganisaties.
Het Nederlandse fellowship-programma wordt georganiseerd door de International Society for the Performing Arts en is mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten. De gloednieuwe fellows zijn: Mxolisi Masilela: oprichter en directeur van Tx Theater, Yannick Noomen: artistiek leider van Nineties, Andrea Voets: artistiek leider van Resonate Productions, Maya Roest: artistiek leider van Rotterdam International Duet Choreography Competition.
13-08-2024,
Bron: Fonds Podiumkunsten
Leesbevordering in onderwijs werpt vruchten af
Speciale programma’s voor leesbevordering beogen de leesmotivatie van kinderen te vergroten, opdat zij vaker gaan lezen, meer plezier krijgen in lezen en vaardiger worden in lezen. Veel programma’s vinden plaats in een onderwijscontext, zoals in Nederland de Bibliotheek op school. Een meta-analyse van 39 onderzoeken toont aan dat dergelijke interventies de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen een impuls geven.
Er is een element in leesbevorderingsprogramma’s in het onderwijs in het bijzonder effectief. De leesmotivatie en de leesvaardigheid gaan het sterkst vooruit als programma’s de leesinteresse van leerlingen prikkelen. Deze interesse kan zowel persoonlijk en langdurig zijn als situatiegebonden. Daarnaast zijn de effecten op leesvaardigheid groter wanneer wetenschappers de interventie uitvoeren, in plaats van wanneer de docenten dit doen. Hoe langer een interventie duurt, hoe sterker de leesmotivatie van leerlingen ten slotte vooruit gaat. Basisscholieren profiteren voor hun leesvaardigheid sterker van leesbevorderingsprogramma’s dan middelbare scholieren.
13-08-2024,
Bron: Stichting Lezen
Wat doet de Tweede Kamer om het werk van Nederlandse makers te beschermen tegen AI?
De Auteursbond lobbyt in Den Haag via Platform Makers, het samenwerkingsverband van vakbonden en beroepsorganisaties van auteurs en artiesten. In mei stuurde het Platform een brief aan de fracties van de Tweede Kamer over de wet versterking auteurscontractenrecht. In deze brief wijzen we op de uitdagingen die de opkomst van generatieve AI met zich meebrengt, in het bijzonder voor makers.
Het Platform stelt in de brief dat de snelle opmars van generatieve AI leidt tot grote verontrusting bij de meeste creatieve beroepsgroepen in de culturele en creatieve sector. De Nederlandse en ook Europese creatieve gemeenschap ziet dat hun werk op een dusdanige wijze wordt ingezet bij het trainen van generatieve AI dat hun gerechtvaardigde belangen (het kunnen opbouwen van een renderende beroepspraktijk) daarmee worden ondermijnd. Hoewel de Nederlandse wetgever gebonden is aan Europese richtlijnen en verdragen en het beleid en de aanpak van AI grotendeels een Europese prioriteit zullen moeten zijn, benadrukt het Platform dat de behandeling van dit wetsvoorstel een mogelijkheid biedt om de bescherming van makers te versterken. Naar aanleiding van de brief zijn er twee kamervragen opgesteld.
Veertien subsidies voor onlangs gedebuteerde schrijvers
Veertien onlangs gedebuteerde schrijvers van proza, non-fictie, poëzie en jeugdliteratuur ontvangen dit jaar een projectsubsidie van € 11.000 van het Letterenfonds om te werken aan hun tweede boek. Zij werden geselecteerd uit een groep van 34 aanvragers. Via de regeling Projectsubsidies voor publicaties kunnen schrijvers subsidie aanvragen voor het schrijven van hun volgende (literaire) titel. Naast de debutanten hebben er in deze zogeheten ‘startersronde’ zestien schrijvers een aanvraag ingediend voor het schrijven van een derde boek. Alle toekenningen zijn nu in te zien.
Moonshot wil de digitale cultuur een boost geven
Digitale cultuur – van VR tot interactieve performance – grijpt om zich heen, maar wordt nog niet altijd begrepen. Hoe bereik je het publiek? Snappen de fondsen het? Moonshot Digitale Cultuur wil het veld bij elkaar brengen en beter zichtbaar maken. Drie jaar geleden, tijdens Cinekid MediaLab, werd de behoefte om een ecosysteem rondom digitale cultuur van onderaf te creëren al eens besproken. Dat was een start. Bij een volgende ontmoeting, het jaar daarop tijdens het NFF, met allerlei vertegenwoordigers uit het veld – van makers en programmeurs tot fondsen – kreeg het initiatief een naam: Moonshot Digitale Cultuur.
Moonshot betekent hoog mikken, een gedroomd punt op de horizon zetten waar je ooit hoopt uit te komen. Een inspirerende richtingaanwijzer. Moonshot Digitale Cultuur is geen organisatie maar een initiatief, een reeks presentaties, expertsessies en rondetafelgesprekken om plannen te maken, uit te vinden wat beter kan, te netwerken en contacten te leggen. Er is een website, een nieuwsbrief en een soort kerngroep van aanjagers uit Cinekid, IDFA, MU Hybrid Art House, NAPA, NFF en het Nieuwe Instituut.
13-08-2024,
Bron: Filmkrant
6 minoritaire coproducties met Nederlands aandeel ontvangen bijdrage
13-08-2024,
Bron: Nederlands Filmfonds
Vier projecten geselecteerd voor Zappdoc Campus
13-08-2024,
Bron: Nederlands Filmfonds
Toolkit voor campagne #geenhogerebtw!
De campagne tegen de voorgenomen afschaffing van het lage btw-tarief op cultuur, sport, logies, evenementen, boeken en media heeft in korte tijd enorm veel aandacht en bewustzijn gegenereerd. Met een sterk bondgenootschap vanuit cultuur, sport, evenementen, horeca, boeken en media is er gezamenlijk een krachtig signaal afgegeven: de campagne Geen hogere btw! Je belast er heel Nederland mee was zichtbaar in alle landelijke kranten, op radio en televisie en op posters verspreid door het hele land.
Met Prinsjesdag (17 september 2024) en een aantal belastingdebatten in de Kamer in aantocht gaat de campagne een volgende fase in. Samen kan de sector nóg sterker staan als we met nóg meer mensen en organisaties dezelfde boodschap uitdragen. Daarom heeft Kunsten ’92 samen met bondgenoten in deze campagne een toolkit ontwikkeld.
Artiesten spelen in op trend met versnelde liedjes
Hogere stemmetjes, een sneller ritme en een kortere duur. Steeds vaker brengen artiesten versnelde of juist vertraagde versies van hun nummers uit. En deze sped up en slowed down liedjes doen het heel goed; ze worden vaak miljoenen keren beluisterd. Versnelde liedjes zijn al jaren populair op TikTok, waar gebruikers nummers zelf een ander ritme geven en uploaden. Vorig jaar waren de vier meest gebruikte nummers op de app allemaal sped up liedjes. "Het werkt beter op TikTok", vertelt Malou Miedema van het online muziekplatform 3voor12. "Daar gaat het om snelle dopamine-rushes."
Artiesten en labels springen daar nu op in. Zo bracht Billie Eilish dit jaar haar nieuwe album niet alleen in een 'normale' versie uit, maar ook in een versnelde en in een vertraagde vorm. Het is ook een goedkopere manier om hetzelfde nummer opnieuw onder de aandacht te brengen. Eerder werd dit gedaan met een remix of bijvoorbeeld een akoestische versie, maar hiervoor moet een label muzikanten betalen en een studio huren. "Je ziet nu dat labels sneller een sped up versie laten maken dan een officiële remix", ziet Miedema.
13-08-2024,
Bron: NOS
Banksy zorgt voor zomerse opwinding in Londen
In Londen heerst een heerlijke zomerse opwinding over de plotselinge activiteit van Banksy, de street artist wiens identiteit al jarenlang het best bewaarde geheim van de kunstwereld is. Sinds vorige week verschenen in de Britse hoofdstad op acht plekken nieuwe kunstwerken op muren, lege billboards en een schotelantenne: silhouetten van een wolf, een kat, twee olifanten, pelikanen.
Op sociale media wordt druk gespeculeerd over de bedoeling van de kunstenaar. Vindt hij dat de stad veranderd is in een dierentuin? Die steenbok, die op een afgrond balanceert, staat dat symbool voor de toestand in de wereld? Nee hoor, liet de kunstenaar weten via Pest Control Office, de organisatie die zijn woordvoering doet. Het is juist bedoeld om wat vrolijkheid te brengen in deze sombere tijden. En de kunstenaar wil laten zien dat we speels en creatief zijn, niet alleen negatief.
ITA tolereerde grensoverschrijdend gedrag voor grensverleggend toneel
NRC kreeg mei vorig jaar een tip van een ambtenaar bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) over misstanden bij ITA. ITA ontvangt in 2024 3,8 miljoen euro rijkssubsidie via OCW en nog eens 16,2 miljoen euro van de gemeente Amsterdam. Na nog een tip in september over wangedrag van een acteur tijdens het Australische Adelaide Theater Festival begon het onderzoek voor dit artikel. In Adelaide speelde de ITA-voorstelling Een klein leven. Uit gesprekken met ruim 25 betrokkenen, brieven, interne stukken, e-mails, jaarverslagen, WhatsApp-berichten, Instagram-posts en een geluidsopname rijst het beeld op van een organisatie die per se grensverleggend theater wil maken, ook als dat gepaard gaat met grensoverschrijdend gedrag.
Uit een breed onderzoek, onlangs gepubliceerd, blijkt dat een op de drie medewerkers bij ITA te maken heeft gehad met grensoverschrijdend gedrag. Onder de vorige directie, met de in september 2023 afgezwaaide artistiek directeur Ivo van Hove, heerste een „angst- en doofpotcultuur”. Ook onder de huidige directie zijn in de eerste maanden van dit jaar ten minste twaalf meldingen gedaan. Met vijf van deze recente meldingen is, zo staat in het rapport, „niets gedaan”.
100.000 bezoekers bij de veertigste editie van Boulevard
De editie 2024 van theaterfestival Boulevard, dat voor de veertigste keer plaatsvond, met zo’n honderdduizend bezoekers goed bezocht.
Aan het succes zal ook de terugkeer naar de Bossche binnenstad hebben bijgedragen. ‘Een thuiskomst, die het team, de kunstenaars en bezoekers ervaren hebben. Door de centrale ligging van het festivalhart op de Parade werden er meer spontane voorbijgangers en dagjesmensen bereikt’, zegt directeur-bestuurder Dana Kibbelaar in een persverklaring. ‘Bij een festival dat al veertig jaar bestaat, wil je enerzijds je vertrouwde publiek vasthouden – wat ons lukt – maar zet je ook in op verbreding van je publieken.’
Boulevard 2024 ontving honderdtwintig gezelschappen. Zij boden in totaal 588 voorstellingen, concerten, installaties en talkshowedities op het (snij)vlak van theater, dans, muziek en beeldende kunst. Voor de betaalde voorstellingen kochten zo’n 37.000 mensen een kaartje, het gratis programma trok elfduizend belangstellenden. De overige bezoekers kwamen af op de publieke activiteiten.
Dutch Design Awards 2024: reflectie en verbinding
Dutch Design Awards (DDA) ondergaat in 2024 een evolutie en richt zich op bezinning. In het licht van een veranderende wereld en een dynamisch designveld, heroverweegt DDA haar rol in het discours rondom ontwerpprijzen. Dit jaar ligt de focus op de rijke geschiedenis van de awards, waarbij zowel jonge ontwerpers uit het verleden als het heden worden belicht.
In samenwerking met tien eerdere winnaars of genomineerden in de categorie Young Designers, introduceert DDA veelbelovende nieuwe namen in het ontwerpersveld. Deze samenwerking resulteert in openhartige gesprekken en interviews, geleid door Evelien Reich, voormalig voorzitter van de Young Designer jury. Hierin delen de Young Designers van toen en nu hun huidige ervaringen, carrièrepaden en toekomstvisies.Het werk van deze twintig ontwerpers wordt tentoongesteld tijdens de jaarlijkse Dutch Design Awards expositie op Dutch Design Week 2024, waar hun bijdragen aan het designveld worden gevierd.
12-08-2024,
Bron: BNO
Design Academy Eindhoven naar Kanaalzone
De Design Academy Eindhoven verhuist naar de Kanaalzone, dankzij een samenwerking tussen DAE, de gemeente Eindhoven en GEVA Vastgoed. Nadat vorige maand bekend werd dat de Design Academy (DAE) in Eindhoven gehuisvest blijft, heeft het College van Bestuur samen met de Raad van Toezicht besloten dat de Kanaalzone het nieuwe thuis wordt. “We zijn heel blij met het totaalaanbod dat er nu ligt”, zegt Raf De Keninck, College van Bestuur DAE. “De Kanaalzone is een ontwikkelingslocatie met veel potentie en biedt plaats voor innovatie, creativiteit en inspiratie. Deze locatie gaat een geweldige broedplaats voor toekomstige ontwerpers zijn. Daarnaast zijn we content dat wordt onderzocht of er in directe nabijheid studentenhuisvesting kan worden gerealiseerd voor onze nationale en internationale eerstejaarsstudenten.”
12-08-2024,
Bron: BNO
Internationalisering ontwerpsector - 23 projecten geselecteerd
In de eerste ronde van de Regeling Internationalisering ontwerpsector van 2024 zijn 23 projecten geselecteerd. Meer dan de helft van de aanvragen vielen deze ronde binnen de discipline vormgeving, met daarbij regelmatig de sub-discipline social design. Qua thematiek zag de commissie een aanhoudende trend van aanvragen gericht op sociale-, maatschappelijke- en klimaatgerelateerde kwesties. Meerdere projecten richtten zich op water vanuit verschillende ontwerpvormen en benaderingen, waarbij een aantal projecten non-humans of waterlichamen betrekken in de voorgestelde activiteiten, zoals de aanvraag van de Ambassade van de Noordzee. Binnen architectuur zag de commissie ook meerdere aanvragen op met een focus op het leven van gemeenschappen die leven met en het beheer van water. Binnen digitale cultuur zag de commissie een aantal projecten gericht op AI en de rol van technologie in het creëren van bewustzijn rondom actuele lokale en globale uitdagingen. Alle geselecteerde projecten zijn in te zien.
12-08-2024,
Kunstsubsidies Amsterdam meer naar cultuur buiten de ringweg
De vierjarige kunstsubsidies van Amsterdam komen vanaf 2025 meer ten goede aan de stadsdelen Nieuw-West en Zuidoost, waar veel inwoners een migratieachtergrond hebben. Enkele bekende namen, zoals het Nederlands Blazers Ensemble en het Over het IJ-festival, verliezen hun structurele steun. De donderdag bekendgemaakte besluiten van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) zijn in lijn met het streven van cultuurwethouder Touria Meliani (GroenLinks) om kunst en cultuur te subsidiëren waarin alle Amsterdammers zich kunnen herkennen.
Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) heeft 51,2 miljoen euro aan jaarlijkse subsidies toegekend aan 164 organisaties die actief zijn in muziek, theater, woordkunst, dans, beeldende kunst, film, cultuureducatie en erfgoed, of die een podium runnen. Van de 164 zijn er 47 nieuw in de vierjarige regeling. Het budget was onvoldoende om alle positief beoordeelde aanvragen te kunnen honoreren: 54 kregen er wel een voldoende, maar hun cijfer was niet hoog genoeg om aan de goede kant van de ‘zaaglijn’ te belanden.
Zeven Amsterdamse instellingen vallen buiten de vierjaarlijkse subsidiesystematiek van het fonds, omdat de gemeente ze onmisbaar acht. Voor het Amsterdam Museum, het Stedelijk Museum, theatergezelschap ITA, het Concertgebouworkest, Nationale Opera en Ballet (alle in het centrum gevestigd) en het Bijlmer Parktheater (Zuidoost) en de Meervaart (Nieuw-West) is samen 60 miljoen beschikbaar. In totaal heeft Amsterdam met 160 miljoen euro per jaar de grootste cultuurbegroting van alle gemeenten.
12-08-2024,
Bron: Volkskrant
Door steeds nieuwe eisen is het subsidiesysteem voor de kunsten uitgegroeid tot bureaucratisch doolhof
De schaarste is weer verdeeld. Met het toekennen van de Amsterdamse kunstsubsidies vorige week, komt een eind aan de hete subsidiezomer van 2024, waarin Rijk, fondsen en gemeenten hun vierjaarlijkse cultuurfinanciering voor de periode 2025-2028 verdeelden. Dit keer nog onder gunstig politiek gesternte – een uitloper van het beleid van voormalig staatssecretaris Gunay Uslu (D66), maar dat kan na 2028 heel anders zijn. De toekomst voor de kunsten is in het huidige politieke klimaat op z’n minst ongewi. Maar er is één zekerheid, nu en straks, en dat is dat er te weinig geld is om alle makers en organisaties te ondersteunen die dat volgens de adviescommissies wél verdienen.
Deze ronde kent interessante accentverschuivingen maar feit is dat grofweg een derde van de aanvragers misgrijpt. Vooral het Fonds Podiumkunsten en het Fonds Cultuurparticipatie hebben pijnlijke keuzen moeten maken, waardoor er weliswaar verheugende nieuwkomers worden verwelkomd, maar de sector ook vrijwel alle talentorganisaties in de klassieke muziek verliest. Als gevolg van steeds weer nieuwe eisen is de subsidiesystematiek uitgegroeid tot een bureaucratisch doolhof, dat elke paar jaar veel tijd en denkkracht vraagt.
Geen wonder dat vanuit de kunstsector de roep klinkt om een eenvoudiger subsidiestelsel. Kunsten ’92 stelde voor om de ‘kunstenplanperiode’ te verlengen van vier tot zes jaar. De Raad voor Cultuur opperde begin dit jaar om alle cultuurgelden na 2028 onder te brengen in één groot Rijkscultuurfonds, naar voorbeeld van de Britse ‘Arts Council’. In aanloop naar Prinsjesdag weten we nog weinig over de plannen van het kabinet voor de kunst, behalve dat het – in het gunstigste geval – bij schaarste zal blijven. Het is te hopen dat cultuurminister Eppo Bruins (NSC) de sector in elk geval een heldere langetermijnvisie gunt. Minister Bruins moet werk gaan maken van het cultuurbeleid: niet door te slopen, wel door slim en duurzaam te verbouwen.
12-08-2024,
Bron: Volkskrant
Een ander leven van Bart Moeyaert is het BruutTAAL Regenboogboek van het jaar 2024
Een ander leven van Bart Moeyaert is door een vakjury uitgekozen tot het BruutTAAL Regenboogboek van het jaar 2024. Bart Moeyaert ontvangt € 1.000 en het boek Een ander leven (De Arbeiderspers) wordt een maand lang gepromoot op Tzum en Bazarow. De jury had dit jaar geen enkel probleem om te komen tot een shortlist van mooie, literair hoogwaardige regenboogboeken. Juist in een tijd waarin de discriminatie toeneemt van mensen die zich tot een letter in de lgbtqi+gemeenschap rekenen, is de zichtbaarheid van deze literatuur van groot belang.
Het BruutTAAL Regenboogboek van het jaar is een juryprijs. Tzum werkt samen met Winq en Hebban die een publieksprijs organiseren. Dit jaar werden de publieksprijzen gewonnen door Oever van Ludwig Volbeda in de categorie Nederlandstalig en Pageboy van Elliot Page in de categorie vertaalde literatuur.
12-08-2024,
Bron: Bazarow