Kunst als ultieme vorm van communicatie
Stel je voor. Je bent in een werkkamer. Op het eerste gezicht is er niets aan de hand. Er staat een bureau, een lamp en hier en daar ligt een stapel boeken. Dan draait de wereld om je heen en weet je niet meer wat onder of boven is. Je houdt je vast aan een stoel om je evenwicht niet te verliezen…
…Er verschijnt een figuur in de ruimte, en dan nog een, tot de hele ruimte vol is met gezichtsloze figuren. De vertrouwde contouren van de kamer zijn verdwenen en zijn omgetoverd in abstracte vormen die op je af komen. Je hoort niet meer wat er om je heen gebeurt, je bent alle grip op de werkelijkheid verloren.
Deze ervaring had ik een tijd geleden toen ik een VR-bril opzette en de installatie Ver Binnen van filmmaker Jenny van den Broeke beleefde. Hierin verbeeldt zij de ervaringen van Ton, die tijdens zijn leven leidde aan psychoses.
Intense beleving
Deze intense beleving maakte dat ik me voor heel even in kon voelen wat het zou kunnen zijn om aan deze vreselijke ziekte te lijden. De VR-installatie maakte het zoveel echter dan alleen tekst en uitleg kunnen doen.
Kunst kan je dieper raken dan ‘gewone’ communicatie in de vorm van een informatieve tekst. Het helpt je je te verplaatsen in de ander, waardoor je begrip krijgt voor andere perspectieven dan jouw eigen perspectief. Iets wat onmisbaar is als je mensen wilt bereiken.
Mensen raken met alle zintuigen
Ook het zelf uitvoeren van kunst en cultuur kan je helpen om jezelf en anderen beter te begrijpen en jezelf te uiten. Ik zing in een koor. Met tekst en muziek probeer je wat over te brengen op je publiek. Als dat lukt deel je als het ware een beleving. Een beleving die verder gaat dan informatieoverdracht. Het raakt je emotioneel en is daardoor heel effectief. Niet voor niets is muziek een van de oudste vormen van communicatie.
De inzet van kunst en creativiteit biedt ontzettend veel kansen voor effectievere manieren van communiceren. Het is de taak van Kunstloc om die kracht zichtbaar en voelbaar te maken. Het is de taak van communicatie in onze organisatie om ook te laten zien wat deze kracht kan betekenen voor een betere communicatieaanpak. Dat kunnen we alleen als we ook zelf de daad bij het woord voegen en kunstenaars en creatieven een rol geven in onze eigen communicatie. Zodat we mensen raken met meer dan woorden, maar met alle zintuigen.