Kunst is voor iedereen, maar is dat ook echt zo? Laten we eerst beginnen met wat er wordt bedoeld met kunst. Wie bepaalt dat en zorgt ervoor wat wordt gezien als kunst?
Ik merkte na mijn opleiding modevormgeving en de master fashion strategy dat de vraag wat kunst is voor mij met mijn Caribische roots eigenlijk een ander antwoord oplevert dan het antwoord dat ik vind zodra ik me beweeg binnen de creatieve- en de kunstwereld. Ik zag dat hierdoor kansen voor een grote groep makers blijven liggen, verhalen ongehoord blijven en andere perspectieven worden genegeerd. Om een licht te schijnen op andere verhalen, design- en kunststromingen, besloot ik in de lente van 2020 toelating te doen tot de opleiding docent Beeldende Kunst en Vorming Deeltijd Verkort. Net voor #BlackLivesMatter protesten wereldwijd een grote opleving beleefden.
Tijdens mijn docentenopleiding begon ik hierdoor steeds meer met mijn Caribische roots (kritischer) te kijken naar de definitie van wat kunst zou moeten zijn. En te zien wat er nog mist binnen kunsteducatie. Zeker ook waar en hoe een brug gebouwd kan worden tussen jongeren en kunst.
Als adviseur bekijk ik vraagstukken daarom vanuit verschillende perspectieven. Om met die andere blik te werken aan universele toegang voor álle Brabanders tot cultuureducatie en zeker ook aan een diverser en inclusiever cultuuraanbod.