Toekomstdenken
Iemand noemde mij laatst een toekomstdenker. Mooi, want in mijn werk als senior adviseur Kunst en Ruimte bij Kunstloc Brabant maak ik me sterk om kunstenaars en ontwerpers in te zetten bij complexe ruimtelijke en maatschappelijke vraagstukken.
Creatieve denkers en doeners
Juist creatieve denkers en doeners ontwikkelen nieuwe denkrichtingen en oplossingen en verstaan de kunst om nieuwe verhalen te vertellen. Mondiaal staan belangrijke vraagstukken op de agenda, zoals klimaatadaptatie, energietransitie, voedselproductie, mobiliteit en veiligheid. Zaken die ook van grote invloed zijn op de beschikbare ruimte en de identiteit van het Brabantse landschap. Mijn uitdaging is om te laten zien hoe we hiernaar kijken met meer verbeelding en verleiding.
Kunst als lofzang op de verbeelding
Als kunsthistorica heeft kunst mij geleerd op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken. Als adviseur help ik jou bij de kennismaking met de juiste kunstenaars en laat je graag zien wat creatieven in jouw werkveld kunnen betekenen.
Dit kan heel uiteenlopend zijn, zoals het inrichten van onze fysieke ruimte om de kwaliteit van onze leefomgeving te versterken. Zoals met verbeelding een iconisch zonneveld ontwerpen. Of om voedselverspilling tegen te gaan door nieuwe producten te ontwerpen, zoals het ontwikkelen van innovatief verpakkingsmateriaal uit restafval. Maar het kan ook gaan om kunsttoepassingen die het verhaal van het landschap opnieuw vertellen en levend houden. Zoals het onthullen van de mysteries van een archeologische vindplaats. Dit is maar een greep uit wat allemaal mogelijk is.
Nieuwe oplossingen en inzichten
Door kunstenaars te betrekken bij gebiedsontwikkeling en andere ruimtelijke vraagstukken, kun je samen tot nieuwe oplossingen en inzichten komen. Hierdoor wordt de omgeving aantrekkelijker en krijgt deze meer kwaliteit. Dat draagt weer bij aan ons welbevinden.
Wil je zelf ervaren wat kunstenaars kunnen bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid neem dan contact met me op. Want iedereen heeft behoefte aan verbeelding en verleiding.
“Design can be poetic, thoughtful, disruptive or hilarious”
Citaat Marije Vogelzang, fooddesigner