Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Wat is crowdfunding en hoe werkt dat?

Crowdfunding is een mooie manier om aan financiering voor je kunst- of cultuurproject te komen. Je kunt het zowel inzetten als vereniging, school, maker of als culturele instelling. Er zijn verschillende online platforms die je kunt gebruiken voor je actie:

Zoek het platform dat het beste past en plaats daarop een aansprekende tekst over je project met een wervende video. Vraag je achterban het project te steunen met een donatie. Je kunt je richten op zowel een breed publiek als particulieren of bedrijven. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van tegenprestaties die jij bedenkt. Je stelt een deadline vast om een bepaald streefbedrag te realiseren; heb je het niet gehaald, dan ontvang je in principe niets. 
 

Crowdfunding is niet alleen een manier om geld op te halen, het is ook een manier om jezelf zichtbaar te maken. Fotograaf Linsey Kuijpers

Inspiratie en tips voor succesvolle crowdfunding

Kunstloc helpt Brabantse projecten in de kunst- en cultuursector bij het rondkrijgen van de financiering. Crowdfunding kan daarbij een goed middel zijn. We adviseren en begeleiden partijen graag bij het opzetten van een succesvolle actie. Dat doen we voor het onderwijs, de amateurkunst en professionals. Met onze jarenlange ervaring met een groot aantal geslaagde projecten hebben we praktische tips en handige feiten verzameld die we hieronder graag met je delen. 

Waarom crowdfunding?

  • Promotie en naamsbekendheid: Crowdfunding is ook communicatiemiddel dat zorgt voor meer aandacht voor je project of organisatie.
  • Betrokkenheid achterban bij je project: Iedereen die meedoet is ambassadeur van het project.
  • Aansluiting publiek: Door de actie peil je ook de behoefte. Hoe belangrijk vindt men het project? Is het publiek bereid te investeren? 
  • (Extra) financiële middelen voor je project

Een goede start van je crowdfunding

  •  Schrijf een wervende tekst
    - Benoem de urgentie. Bedenk vooraf goed waarom je crowdfunding nodig hebt en maak in je wervende tekst duidelijk waarom je nu en in deze vorm een beroep doet op je publiek. 
    - Vertel wie je bent, waar je bent gevestigd en wat je doet. 
    - Houd je tekst kort en krachtig, maar maak het ook aantrekkelijk en herkenbaar. Zo gaat het project leven bij de donateurs. 
    -  Vertel waar het geld naartoe gaat. Wees zo helder en concreet mogelijk: is het bestemd voor een hele productie, de kostuums, een cd, etc? 
    - Zet er een duidelijke call to action bij om te doneren. 
     
  • Zorg voor ambassadeurs 
    Check van tevoren of alle betrokkenen achter de crowdfunding staan. Als iedereen enthousiast is, heb je een goede basis om je achterban te bereiken. Vele handen maken licht werk dus schakel alle ambassadeurs, de hele vereniging, netwerk of school in om het streefbedrag te halen. 
     
  • Maak een planning
    Plan voorafgaand aan de crowdfundingscampagne voldoende tijd in om die ambassadeurs en mensen in je netwerk te benaderen. Een crowdfundingsactie duurt gemiddeld vier tot acht weken. De actieperiode is heel intensief. Houd hier rekening mee en reserveer voldoende tijd in je agenda. 
     
  • Bepaal een realistisch streefbedrag
    Maak een inventarisatie van potentiële donateurs. Baseer daar mede je streefbedrag op. De meeste (particuliere) donateurs geven bedragen tussen de 10 en de 40 euro. 
     
  • Bedenk passende tegenprestaties voor de donaties
    - Je hebt gemiddeld zeven verschillende tegenprestaties nodig. 
    - Onderzoek de behoefte binnen je netwerk: welke bijzondere diensten kun je aanbieden? Vraag eens rond wat mensen graag als tegenprestatie voor hun donatie zouden willen ontvangen.
    - Bedenk ‘voor elk wat wils’: een tegenprestatie voor je oma, maar ook een voor een (groot) bedrijf. -  - Wees zo concreet mogelijk: dus niet ‘2 vrijkaarten’ maar ‘2 vrijkaarten voor de première op 5 november in Bergen op Zoom’.
    - Neem de kosten van je tegenprestaties mee in je begroting. De tegenprestaties mogen niet te duur worden voor het bedrag dat je wilt ophalen.
     
  •  Maak een publiciteitsplan
    - Bedenk wat je van week tot week wilt communiceren. Dit biedt houvast als je midden in de crowdfundingsperiode zit. Maak alle betrokkenen medeverantwoordelijk voor de crowdfunding en de campagne.
    - Vier tussentijds behaalde successen om iedereen gemotiveerd te houden. 
    - Blijf open communiceren. Mocht het onverhoopt minder gaan, dan kunnen donateurs helpen het tij te keren.
    - Maak gebruik van social media. Vaak is het niet de moeite om een speciale facebook- of instagrampagina op te tuigen, maar gebruik je wat je al hebt. 
    - Bundel praktische informatie die iedereen kan gebruiken voor de communicatie. Denk aan een standaardbericht voor op social media, een aansprekende foto of filmpje en een korte toelichtende tekst die voor iedereen beschikbaar is om te delen. Wie weet wordt je crowdfunding wel opgepakt door de media!
    - Maak het contact met je achterban zo persoonlijk mogelijk. De meeste mensen moeten overgehaald worden om te doneren. Doe dit niet alleen via social media maar vooral ook ‘face to face’ of via de telefoon. 
    - Heb je concerten, presentaties of evenementen gepland in de crowdfundingsperiode? Maak daar gebruik van om donateurs te werven! 

Voorbeelden van succesvolle crowdfundinsacties

Benieuwd hoe andere makers en organisaties hun crowdfunding hebben aangepakt? Bekijk deze acht mooie voorbeelden van geslaagde crowdfundingcampagnes. Of lees dit artikel waarin drie kunstenaars vertellen hoe zij hun project tot een succes brachten dankzij crowdfunding. 

Hieronder vind je het inspiratiemagazine over crowdfunding. Heb je goede tips voor de volgende editie van dit inspiratiemagazine over crowdfunding? Laat het ons weten!

 

 

Meer weten over crowdfunding?

Wil je werk maken van crowdfunding, maar heb je nog aanvullende vragen? Neem dan contact met ons op. 

Crowdfunding

Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Ook in de tweede helft van 2023 kan er een beroep worden gedaan op het impulsgeldenprogramma.

30 augustus 2023
Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Successen van 10 jaar impulsgelden

Welke 3 succesfactoren van de impulsgelden geven we de provincie mee bij de ontwikkeling van een nieuwe subsidieregeling?

6 juni 2023
Successen van 10 jaar impulsgelden

Crowdfunding 2023

Deze makers zetten in 2023 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

20 april 2023
Crowdfunding 2023

Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Hoe zet je film en documentaire in het sociale domein in? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor filmmakers?

18 april 2023
Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Impulsgelden stopt na 2023

De provincie zet in op de ontwikkeling van een nieuw investeringsprogramma.

11 april 2023
Impulsgelden stopt na 2023

Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Elmay Claassen deelt haar eigen ervaring met het uitgeven van een boek en spreekt met drie andere Brabantse self publishers!

21 december 2022
Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Crowdfunding 2022

Deze makers zetten in 2022 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

12 oktober 2022
Crowdfunding 2022

Het verschil maken met film

Jesse van Venrooij, filmmaker én voormalig sociaal werker, helpt ons met zijn documentaires aan een bredere kijk op de samenleving.

30 mei 2022
Het verschil maken met film

Nieuwe entree LocHal

Deze zomer wordt de draaiende deur van Pien den Hollander in gebruik genomen. Met dit ontwerp won zij De Kunstopdracht van Kunstloc.

24 mei 2022
Nieuwe entree LocHal

Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Muzikant Davy Knobel, fotograaf Tahné Kleijn en filmmaker Lilia Scheerder brachten hun project tot een succes met crowdfunding.

11 april 2022
Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Crowdfunding 2021

Deze 19 makers voltooiden in 2021 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2021
Crowdfunding 2021

Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Voor de subsidie impulsgelden is in 2021 ruim € 1 miljoen extra budget beschikbaar gekomen. Voor 2022 is er €2,4 miljoen beschikbaar

13 oktober 2021
Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

In 2020 startten 28 Brabantse makers en culturele organisaties een crowdfunding. We lichten 8 mooie voorbeelden uit.

23 december 2020
Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

Crowdfunding 2020

Deze 33 makers voltooiden in 2020 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2020
Crowdfunding 2020

Terugblik op de impulsgelden

Wat heeft het succesvolle impulsgeldenprogramma Brabant de afgelopen jaren opgeleverd?

10 november 2020
Terugblik op de impulsgelden

Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Crowdfund project gezocht! Spar met studenten van de Breda University of Applied Sciences over je campagne.

26 augustus 2020
Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

BEAT Plastic Waste is de 250ste geslaagde crowdfunding-campagne die is ondersteund met impulsgelden.

2 april 2020
Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

In mei 2019 opende Doloris haar deuren. Het surrealistische kunstdoolhof en de rooftopbar ontpopte zich sindsdien tot één van de hotspots van Tilburg.

7 januari 2020
Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

Crowdfunding 2019

Deze makers voltooiden in 2019 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

27 december 2019
Crowdfunding 2019

Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Ook in 2020 kan er een beroep doen worden gedaan op het impulsgeldenprogramma. Daarvoor is ruim 1,8 miljoen euro beschikbaar gesteld door Provinciale Staten van Noord-Brabant.

12 december 2019
Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Goeikes; voor, door en over Helmonders

Met fotoproject Goeikes geven Helmonders de 'gewone' bewoners van hun stad een podium.

3 december 2019
Goeikes; voor, door en over Helmonders

Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Tips en inspiratie voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.

30 november 2019
Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Er zijn dit jaar al 28 succesvolle crowdfunding-campagnes ondersteund. We kunnen in 2019 geen nieuwe toezeggingen meer doen.

27 november 2019
Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

11 november 2019
Van crowdfunding naar crowdbinding

Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Wat Justine Kontou fascineert is hoe ruimtes waarin mensen zich begeven, van invloed kunnen zijn op hun gemoedstoestand.

20 maart 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Een passende entree voor de LocHal

Met crowdfunding realiseert Pien den Hollander als kunstopdracht een entree voor de LocHal. Haar ontwerp is geïnspireerd op de kranen die locomotieven deden zweven.

7 januari 2019
Een passende entree voor de LocHal

Crowdfunding 2018

Deze makers voltooiden in 2018 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

28 december 2018
Crowdfunding 2018

Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Een groot surrealistisch doolhof genaamd Doloris. Kunst of puur entertainment? Mestmag.nl voelde de projectinitiator, , aan de tand.

4 oktober 2018
Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Blog | Zeven jaar crowdfunding

Al zeven jaar geeft Luc Begas ondersteuning aan crowdfunding projecten. Iedere keer weer heeft hij ontzettend veel respect voor de projecthouder die lef toont door een crowdfunding campagne aan te gaan. Waarom? In zijn blog legt Luc het uit.

4 april 2018
Blog | Zeven jaar crowdfunding

Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Maartje interviewde verschillende crowdfunders over hun projecten en ze kijkt samen met bkkc terug op vier jaar crowdfunding.

2 november 2015
Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is

Toen wij jaren geleden zochten naar een manier om het publiek een stem te geven, kwamen we logischerwijs uit bij crowdfunding. Luc Begas blogt de lange adem van crowdfunding.

1 december 2014
Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is