Wat is crowdfunding en hoe werkt dat?
Crowdfunding is een mooie manier om aan financiering voor je kunst- of cultuurproject te komen. Je kunt het zowel inzetten als vereniging, school, maker of als culturele instelling. Er zijn verschillende online platforms die je kunt gebruiken voor je actie:
- Platform Voordekunst
- Geef.nl
- Voor buurt- en lokale projecten is er voorjebuurt.nl
- Voor onderwijsprojecten kun je ook gebruikmaken van geefonderwijs.nl.
Zoek het platform dat het beste past en plaats daarop een aansprekende tekst over je project met een wervende video. Vraag je achterban het project te steunen met een donatie. Je kunt je richten op zowel een breed publiek als particulieren of bedrijven. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van tegenprestaties die jij bedenkt. Je stelt een deadline vast om een bepaald streefbedrag te realiseren; heb je het niet gehaald, dan ontvang je in principe niets.
Inspiratie en tips voor succesvolle crowdfunding
Kunstloc helpt Brabantse projecten in de kunst- en cultuursector bij het rondkrijgen van de financiering. Crowdfunding kan daarbij een goed middel zijn. We adviseren en begeleiden partijen graag bij het opzetten van een succesvolle actie. Dat doen we voor het onderwijs, de amateurkunst en professionals. Met onze jarenlange ervaring met een groot aantal geslaagde projecten hebben we praktische tips en handige feiten verzameld die we hieronder graag met je delen.
Waarom crowdfunding?
- Promotie en naamsbekendheid: Crowdfunding is ook communicatiemiddel dat zorgt voor meer aandacht voor je project of organisatie.
- Betrokkenheid achterban bij je project: Iedereen die meedoet is ambassadeur van het project.
- Aansluiting publiek: Door de actie peil je ook de behoefte. Hoe belangrijk vindt men het project? Is het publiek bereid te investeren?
- (Extra) financiële middelen voor je project
Een goede start van je crowdfunding
- Schrijf een wervende tekst
- Benoem de urgentie. Bedenk vooraf goed waarom je crowdfunding nodig hebt en maak in je wervende tekst duidelijk waarom je nu en in deze vorm een beroep doet op je publiek.
- Vertel wie je bent, waar je bent gevestigd en wat je doet.
- Houd je tekst kort en krachtig, maar maak het ook aantrekkelijk en herkenbaar. Zo gaat het project leven bij de donateurs.
- Vertel waar het geld naartoe gaat. Wees zo helder en concreet mogelijk: is het bestemd voor een hele productie, de kostuums, een cd, etc?
- Zet er een duidelijke call to action bij om te doneren.
- Zorg voor ambassadeurs
Check van tevoren of alle betrokkenen achter de crowdfunding staan. Als iedereen enthousiast is, heb je een goede basis om je achterban te bereiken. Vele handen maken licht werk dus schakel alle ambassadeurs, de hele vereniging, netwerk of school in om het streefbedrag te halen.
- Maak een planning
Plan voorafgaand aan de crowdfundingscampagne voldoende tijd in om die ambassadeurs en mensen in je netwerk te benaderen. Een crowdfundingsactie duurt gemiddeld vier tot acht weken. De actieperiode is heel intensief. Houd hier rekening mee en reserveer voldoende tijd in je agenda.
- Bepaal een realistisch streefbedrag
Maak een inventarisatie van potentiële donateurs. Baseer daar mede je streefbedrag op. De meeste (particuliere) donateurs geven bedragen tussen de 10 en de 40 euro.
- Bedenk passende tegenprestaties voor de donaties
- Je hebt gemiddeld zeven verschillende tegenprestaties nodig.
- Onderzoek de behoefte binnen je netwerk: welke bijzondere diensten kun je aanbieden? Vraag eens rond wat mensen graag als tegenprestatie voor hun donatie zouden willen ontvangen.
- Bedenk ‘voor elk wat wils’: een tegenprestatie voor je oma, maar ook een voor een (groot) bedrijf. - - Wees zo concreet mogelijk: dus niet ‘2 vrijkaarten’ maar ‘2 vrijkaarten voor de première op 5 november in Bergen op Zoom’.
- Neem de kosten van je tegenprestaties mee in je begroting. De tegenprestaties mogen niet te duur worden voor het bedrag dat je wilt ophalen.
- Maak een publiciteitsplan
- Bedenk wat je van week tot week wilt communiceren. Dit biedt houvast als je midden in de crowdfundingsperiode zit. Maak alle betrokkenen medeverantwoordelijk voor de crowdfunding en de campagne.
- Vier tussentijds behaalde successen om iedereen gemotiveerd te houden.
- Blijf open communiceren. Mocht het onverhoopt minder gaan, dan kunnen donateurs helpen het tij te keren.
- Maak gebruik van social media. Vaak is het niet de moeite om een speciale facebook- of instagrampagina op te tuigen, maar gebruik je wat je al hebt.
- Bundel praktische informatie die iedereen kan gebruiken voor de communicatie. Denk aan een standaardbericht voor op social media, een aansprekende foto of filmpje en een korte toelichtende tekst die voor iedereen beschikbaar is om te delen. Wie weet wordt je crowdfunding wel opgepakt door de media!
- Maak het contact met je achterban zo persoonlijk mogelijk. De meeste mensen moeten overgehaald worden om te doneren. Doe dit niet alleen via social media maar vooral ook ‘face to face’ of via de telefoon.
- Heb je concerten, presentaties of evenementen gepland in de crowdfundingsperiode? Maak daar gebruik van om donateurs te werven!
Voorbeelden van succesvolle crowdfundinsacties
Benieuwd hoe andere makers en organisaties hun crowdfunding hebben aangepakt? Bekijk deze acht mooie voorbeelden van geslaagde crowdfundingcampagnes. Of lees dit artikel waarin drie kunstenaars vertellen hoe zij hun project tot een succes brachten dankzij crowdfunding.
Hieronder vind je het inspiratiemagazine over crowdfunding. Heb je goede tips voor de volgende editie van dit inspiratiemagazine over crowdfunding? Laat het ons weten!
Meer weten over crowdfunding?
Wil je werk maken van crowdfunding, maar heb je nog aanvullende vragen? Neem dan contact met ons op.