Een plan voor een literaire erotische thriller. Een filmscenario voor een psychologisch drama. Een sociaal ontwerp dat buurtbewoners samenbrengt. Aan goede ideeën geen gebrek bij kunstenaars en andere creatieve geesten. Denkbeeldige planken liggen vol parels van potentiële projecten. Waaraan het vaak nog ontbreekt, is geld om een idee ook daadwerkelijk uit te voeren. Wij helpen je met 13 tips verder in je zoektocht naar financiering.
Geschreven door Pleuni van Keulen
Tip 1: 5 w’s en de h vertellen helder verhaal
Voor een goede toekomstige samenwerking met een potentiële geldschieter is het belangrijk dat je een helder verhaal vertelt. Leg uit wat je nu eigenlijk wilt met jouw kunstinstallatie, muziekarrangement, <vul hier jouw werk in>. Vertel vooral ook: waarom is dat interessant voor een fonds of bedrijf? Beschrijf jouw plan beknopt en concreet, in een zogeheten elevator pitch, zo kort en krachtig dat je ‘m kunt vertellen in het tijdsbestek van een liftritje. Hoe je zo’n pitch schrijft? Beantwoord in maximaal 1 A4 de 5 w’s en de h: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Dan ben je al een heel eind!
Tip 2: Toets je idee
Soms weet je nog niet helemaal hoe je idee eruitziet en moeten elementen nog wat vorm krijgen. Dat is niet erg, en heel normaal. Probeer dan her en der tegen mensen te vertellen wat je van plan bent. Eens kijken wat er gebeurt! Zo ontdek je bijvoorbeeld waarvan iemands ogen oplichten, waarover je nog meer moet onderzoeken en welke onderdelen om extra aandacht en uitleg vragen. Die informatie gebruik je om je elevator pitch of projectplan aan te scherpen. Is jouw idee gestoeld op een aanname, omdat je bijvoorbeeld iets signaleert in de samenleving? Probeer die aanname dan ook te toetsen in de werkelijkheid. Met een klein onderzoek sta je sterker, en is een fonds eerder geneigd geld te geven.
Tip 3: Stap uit je bubbel
Als creatief mastermind is het voor jou helder waar je project over gaat. Vanzelfsprekend! Maar vergeet niet dat anderen die voorkennis niet hebben. Iemand die in een andere sector werkt, snapt niet altijd wat jij bedoelt. Dus stap uit je bubbel, zoek je blinde vlek en wees de vertaler van je eigen verhaal. Containerbegrippen zoals impact en duurzaamheid hebben bijvoorbeeld andere betekenissen voor verschillende mensen. Context is belangrijk, leg dus goed uit wat iets voor jou betekent.
Tip 4: Oefenen, oefenen, oefenen!
Als je jouw verhaal scherp voor ogen en goed op papier hebt, is het tijd om te oefenen. Heel veel oefenen, misschien niet het leukste klusje. Maar het werkt wel, dus aan de bak! Zorg ervoor dat anderen jouw verhaal begrijpen. Buurvrouw, partner, sportmaatjes, niemand is nog veilig. Zoek ze op, oefen je pitch op hen en scherp tussentijds je verhaal aan als dat nodig is.
Tip 5: Bij de juiste persoon aan tafel
Allemaal leuk en aardig, maar hoe kom je nou in gesprek met de juiste persoon? Dat vraagt om research, het goed gebruiken van je eigen netwerk en dat van anderen. Op zoek naar de juiste medewerker met beslisbevoegdheid. Dus grasduin door de medewerkerspagina op een website, akker door LinkedIn, pak de telefoon en bel de receptie. Soms gaat de zoektocht naar de juiste weg binnen een organisatie met tussenstappen. Misschien heb je wel een contact bij een gemeente, die jou weer kan koppelen aan vaste partnerbedrijven die goed bij je project passen.
Tip 6: Zoek een lekkere binnenkomer
Afspraak voor de pitch in de pocket? Zorg dan voor een goeie binnenkomer. De eerste 2 minuten zijn cruciaal. Pak je luisteraars in en houd ze bij de les. Voor nog meer tips over pitchen lees je Pitch perfect: hoe presenteer ik mijn project?
Tip 7: Spreek dezelfde taal
Zorg ervoor dat je de taal spreekt van je mogelijke geldverstrekker. Lees en leef je goed in, en gebruik ook eens wat woorden uit de aanvraag in jouw verhaal. Is er een beleidsplan bij bijvoorbeeld een gemeente of een fonds? Zorg dan dat je het hebt gezien, dan weet je hoe jij erin past. Sommige projecten raken bovendien aan verschillende thema’s. Dan is het misschien mogelijk om op verschillende plekken subsidie aan te vragen. Bij zorg én educatie bijvoorbeeld. Pas daarop wel je verhaal aan, zodat je steeds dezelfde taal spreekt als je financier.
Tip 8: Resultaat
Laat zien dat je nagedacht hebt over het beoogde resultaat van je project. Neem daarin ook het perspectief van de geldverstrekker mee. Wat kost het en wat levert het op? Dat zijn vragen die leven bij financiers. Dus dan is het wel zo fijn als jij helder, concreet en goed uitlegt hoe jouw idee bijdraagt aan de belangen van bedrijf X of hoe het aansluit op de maatschappelijke opgave van gemeente Y. Bijvoorbeeld hoeveel mensen je denkt te bereiken. Natuurlijk weet je niet of je dit ook lukt, niemand heeft een glazen bol. Vergeet vooral niet om jouw toegevoegde waarde te benoemen.
Tip 9: Laat anderen voor je werken
Verbreed je blik en kijk eens buiten de culturele sector. Sommige bedrijven hebben geld beschikbaar voor kunst en cultuur, dus ga daar eens naar op zoek. En heb je contact met potentiële samenwerkingspartners? Laat hen dan ook voor jou werken. Want wie zitten bijvoorbeeld in hun netwerk die jou verder kunnen helpen?
Tip 10: Check of het klopt
Zorg dat je project past bij de geldschieter, zodat je gelijkwaardige partners kunt zijn. Dus kijk naar hoe groot je project is ten opzichte van de organisatie waar je aanvraagt. Wie sluit goed aan op basis van grootte, tijdsinvestering en geld? Voel je in het eerste gesprek geen klik? Laat het gaan! Sommige sponsoren gaan nu eenmaal liever naar een wedstrijd van FC Den Bosch dan naar een klassiek concert.
Tip 11: Onderhandel als gelijkwaardige
Neem een sterke positie in aan de onderhandelingstafel. Want vergeet niet, jij bent expert op jouw gebied. Dus geloof daar in en draag dat ook uit. Gelijkwaardigheid voorop! Natuurlijk denk je mee met jouw potentiële geldverstrekker. Samen werk je zo naar een goed resultaat, waar jullie allebei volledig achter kunnen staan.
Tip 12: Zoek de juiste timing
Wees op de hoogte van het tijdspad van de ander. Wanneer worden budgetten gereserveerd? Goed om te weten! Bij gemeentes is het handig 1,5 jaar voordat je wilt starten, je wensen en plannen kenbaar te maken. Zo kunnen beleidsmakers dit weer meenemen in hun plannen. Bij fondsen is er bijvoorbeeld een doorlooptijd van 4 maanden.
Tip 13: Pak door met gespreksverslag
Heb je een gesprek gevoerd? Zet dan even op papier wat de belangrijkste afspraken waren en welke stappen jullie nu gaan ondernemen. Handig, ook voor je eigen overzicht. In je gespreksverslag mag je best een concreet bedrag noemen, als je weet wat je project ongeveer gaat kosten.
Dit artikel is gebaseerd op informatie uit de Slim financieren-workshop van business coach voor makers Meike van Zandvoort tijdens KunstUnlocked 3 in het CKE in Eindhoven. Wil je meer tips om jouw werk een stap verder te brengen? Check dan de agenda voor de aankomende workshops. En kom eens langs bij een van onze schrijftafels.