Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Een plan voor een literaire erotische thriller. Een filmscenario voor een psychologisch drama. Een sociaal ontwerp dat buurtbewoners samenbrengt. Aan goede ideeën geen gebrek bij kunstenaars en andere creatieve geesten. Denkbeeldige planken liggen vol parels van potentiële projecten. Waaraan het vaak nog ontbreekt, is geld om een idee ook daadwerkelijk uit te voeren. Wij helpen je met 13 tips verder in je zoektocht naar financiering.

Geschreven door Pleuni van Keulen
 

Tip 1: 5 w’s en de h vertellen helder verhaal

Voor een goede toekomstige samenwerking met een potentiële geldschieter is het belangrijk dat je een helder verhaal vertelt. Leg uit wat je nu eigenlijk wilt met jouw kunstinstallatie, muziekarrangement, <vul hier jouw werk in>. Vertel vooral ook: waarom is dat interessant voor een fonds of bedrijf? Beschrijf jouw plan beknopt en concreet, in een zogeheten elevator pitch, zo kort en krachtig dat je ‘m kunt vertellen in het tijdsbestek van een liftritje. Hoe je zo’n pitch schrijft? Beantwoord in maximaal 1 A4 de 5 w’s en de h: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Dan ben je al een heel eind! 

Tip 2: Toets je idee

Soms weet je nog niet helemaal hoe je idee eruitziet en moeten elementen nog wat vorm krijgen. Dat is niet erg, en heel normaal. Probeer dan her en der tegen mensen te vertellen wat je van plan bent. Eens kijken wat er gebeurt! Zo ontdek je bijvoorbeeld waarvan iemands ogen oplichten, waarover je nog meer moet onderzoeken en welke onderdelen om extra aandacht en uitleg vragen. Die informatie gebruik je om je elevator pitch of projectplan aan te scherpen. Is jouw idee gestoeld op een aanname, omdat je bijvoorbeeld iets signaleert in de samenleving? Probeer die aanname dan ook te toetsen in de werkelijkheid. Met een klein onderzoek sta je sterker, en is een fonds eerder geneigd geld te geven. 

Tip 3: Stap uit je bubbel

Als creatief mastermind is het voor jou helder waar je project over gaat. Vanzelfsprekend! Maar vergeet niet dat anderen die voorkennis niet hebben. Iemand die in een andere sector werkt, snapt niet altijd wat jij bedoelt. Dus stap uit je bubbel, zoek je blinde vlek en wees de vertaler van je eigen verhaal. Containerbegrippen zoals impact en duurzaamheid hebben bijvoorbeeld andere betekenissen voor verschillende mensen. Context is belangrijk, leg dus goed uit wat iets voor jou betekent. 

Tip 4: Oefenen, oefenen, oefenen!

Als je jouw verhaal scherp voor ogen en goed op papier hebt, is het tijd om te oefenen. Heel veel oefenen, misschien niet het leukste klusje. Maar het werkt wel, dus aan de bak! Zorg ervoor dat anderen jouw verhaal begrijpen. Buurvrouw, partner, sportmaatjes, niemand is nog veilig. Zoek ze op, oefen je pitch op hen en scherp tussentijds je verhaal aan als dat nodig is.

Tip 5: Bij de juiste persoon aan tafel

Allemaal leuk en aardig, maar hoe kom je nou in gesprek met de juiste persoon? Dat vraagt om research, het goed gebruiken van je eigen netwerk en dat van anderen. Op zoek naar de juiste medewerker met beslisbevoegdheid. Dus grasduin door de medewerkerspagina op een website, akker door LinkedIn, pak de telefoon en bel de receptie. Soms gaat de zoektocht naar de juiste weg binnen een organisatie met tussenstappen. Misschien heb je wel een contact bij een gemeente, die jou weer kan koppelen aan vaste partnerbedrijven die goed bij je project passen.

Tip 6: Zoek een lekkere binnenkomer

Afspraak voor de pitch in de pocket? Zorg dan voor een goeie binnenkomer. De eerste 2 minuten zijn cruciaal. Pak je luisteraars in en houd ze bij de les. Voor nog meer tips over pitchen lees je Pitch perfect: hoe presenteer ik mijn project? 

Tip 7: Spreek dezelfde taal

Zorg ervoor dat je de taal spreekt van je mogelijke geldverstrekker. Lees en leef je goed in, en gebruik ook eens wat woorden uit de aanvraag in jouw verhaal. Is er een beleidsplan bij bijvoorbeeld een gemeente of een fonds? Zorg dan dat je het hebt gezien, dan weet je hoe jij erin past. Sommige projecten raken bovendien aan verschillende thema’s. Dan is het misschien mogelijk om op verschillende plekken subsidie aan te vragen. Bij zorg én educatie bijvoorbeeld. Pas daarop wel je verhaal aan, zodat je steeds dezelfde taal spreekt als je financier.

Tip 8: Resultaat

Laat zien dat je nagedacht hebt over het beoogde resultaat van je project. Neem daarin ook het perspectief van de geldverstrekker mee. Wat kost het en wat levert het op? Dat zijn vragen die leven bij financiers. Dus dan is het wel zo fijn als jij helder, concreet en goed uitlegt hoe jouw idee bijdraagt aan de belangen van bedrijf X of hoe het aansluit op de maatschappelijke opgave van gemeente Y. Bijvoorbeeld hoeveel mensen je denkt te bereiken. Natuurlijk weet je niet of je dit ook lukt, niemand heeft een glazen bol. Vergeet vooral niet om jouw toegevoegde waarde te benoemen.

Tip 9: Laat anderen voor je werken

Verbreed je blik en kijk eens buiten de culturele sector. Sommige bedrijven hebben geld beschikbaar voor kunst en cultuur, dus ga daar eens naar op zoek. En heb je contact met potentiële samenwerkingspartners? Laat hen dan ook voor jou werken. Want wie zitten bijvoorbeeld in hun netwerk die jou verder kunnen helpen?

Tip 10: Check of het klopt

Zorg dat je project past bij de geldschieter, zodat je gelijkwaardige partners kunt zijn. Dus kijk naar hoe groot je project is ten opzichte van de organisatie waar je aanvraagt. Wie sluit goed aan op basis van grootte, tijdsinvestering en geld? Voel je in het eerste gesprek geen klik? Laat het gaan! Sommige sponsoren gaan nu eenmaal liever naar een wedstrijd van FC Den Bosch dan naar een klassiek concert. 

Tip 11: Onderhandel als gelijkwaardige

Neem een sterke positie in aan de onderhandelingstafel. Want vergeet niet, jij bent expert op jouw gebied. Dus geloof daar in en draag dat ook uit. Gelijkwaardigheid voorop! Natuurlijk denk je mee met jouw potentiële geldverstrekker. Samen werk je zo naar een goed resultaat, waar jullie allebei volledig achter kunnen staan.

Tip 12: Zoek de juiste timing 

Wees op de hoogte van het tijdspad van de ander. Wanneer worden budgetten gereserveerd? Goed om te weten! Bij gemeentes is het handig 1,5 jaar voordat je wilt starten, je wensen en plannen kenbaar te maken. Zo kunnen beleidsmakers dit weer meenemen in hun plannen. Bij fondsen is er bijvoorbeeld een doorlooptijd van 4 maanden.

Tip 13: Pak door met gespreksverslag

Heb je een gesprek gevoerd? Zet dan even op papier wat de belangrijkste afspraken waren en welke stappen jullie nu gaan ondernemen. Handig, ook voor je eigen overzicht. In je gespreksverslag mag je best een concreet bedrag noemen, als je weet wat je project ongeveer gaat kosten. 

Dit artikel is gebaseerd op informatie uit de Slim financieren-workshop van business coach voor makers Meike van Zandvoort tijdens KunstUnlocked 3 in het CKE in Eindhoven. Wil je meer tips om jouw werk een stap verder te brengen? Check dan de agenda voor de aankomende workshops. En kom eens langs bij een van onze schrijftafels.

Bekijk de agenda

Financiering

Profielen cultuurcoach Brede SPUK

LKCA presenteerde in maart 2025 nieuwe functieprofielen voor cultuurcoaches.

27 februari 2025
Profielen cultuurcoach Brede SPUK

Meerjarige rijkscultuursubsidies: wie ontvangen ze in Brabant?

Vanaf dit jaar ontvangen minder Brabantse organisaties meerjarige subsidie vanuit het Rijk. Welke organisaties krijgen deze subsidies?

10 februari 2025
Meerjarige rijkscultuursubsidies: wie ontvangen ze in Brabant?

Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Werk jij als kunstenaar in het sociaal domein, welzijn of de zorg in Nederland? Maak dan kans op een werkbeurs van € 8.000,- .

2 februari 2025
Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

13 slimme tips om je project te financieren

Aan goede ideeën geen gebrek. Nu nog geld om het ook daadwerkelijk uit te voeren! Wij helpen je verder met 13 tips.

10 december 2024
13 slimme tips om je project te financieren

Pitch perfect: hoe presenteer ik mijn project?

Hoe presenteer je zó, dat je niet alleen je publiek boeit, maar hen ook laat meedenken over hoe jij een stap verder komt? Dit zijn de technieken.

8 december 2024
Pitch perfect: hoe presenteer ik mijn project?

Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap

De provincie stelt €200.000 beschikbaar aan makers en culturele organisaties om hun zakelijke vaardigheden te ontwikkelen.

20 november 2024
Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap

Drie Brabantse deelnemers LinC Lage Landen

Kunstloc Brabant biedt drie culturele leiders de mogelijkheid om hun leiderschap, visie en innovatief vermogen verder te ontwikkelen.

11 oktober 2024
Drie Brabantse deelnemers LinC Lage Landen

Kunstloc en TalentHub Brabant tijdens Dutch Design Week

Al onze evenementen, makers en partners uit TalentHub Brabant in een handig overzicht.

10 oktober 2024
Kunstloc en TalentHub Brabant tijdens Dutch Design Week

Van creativiteit naar succes

In vijf workshops maakten culturele makers kennis met manieren om te leven van het kunstenaar zijn.

2 juli 2024
Van creativiteit naar succes

Talentvolle zakelijk leiders gezocht voor LinC Lage Landen

Meld je aan voor een eenjarig programma voor culturele leiders om leiderschap, visie en innovatief vermogen te ontwikkelen.

29 mei 2024
Talentvolle zakelijk leiders gezocht voor LinC Lage Landen

De Kunstopdracht editie 2024 | Ontwerpopdracht BrabanDish

Talentontwikkelingstraject voor jonge makers die willen werken in het publieke domein. Één van hen krijgt de ontwerpopdracht BrabanDish.

11 april 2024
De Kunstopdracht editie 2024 | Ontwerpopdracht BrabanDish

Open Call: De Kunstopdracht 2024 | Ontwerpopdracht BrabanDish

Ben jij een startende (Bourgondische) maker en heb je ambitie om werk te realiseren in opdracht? Schrijf je nu in voor de culinaire kunstopdracht 2024 ‘BrabanDish’.

11 april 2024
Open Call: De Kunstopdracht 2024 | Ontwerpopdracht BrabanDish